• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpråd: Volkswagen T31 -86

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Finns ju många aspekter på detta….
Tänker att bilen är för dyr i inköp trots få mil. De få milen lovar ju ganska bra bil mekaniskt, borde inte vara allt för mycket rost om den skötts och varit omhändertagen.
Som Jankro skriver så bör förgasaren kanske uppdateras kanske bytas mor något bättre typ Weber el.dyl.
Kostnad för byggnationen styr man ju lite själv. Vet av erfarenhet att det kan bli dyrare än beräknat i och med att krav och förväntningar skruvas upp typ att man kanske vill ha ett kompressorkylskåp isf gasol mm mm.
Vore det mitt val så skulle jag nog köpa bilen efter att kraftigt prutat ner priset.
Är man beredd att jobba själv så får man ju det som man vill ha. Köper man en nyare färdigbyggd bil så blir det ju även då kompromisser, alkt passar ju inte alla….
Ta också med i beräkningen om skattebefrielse, lägre försäkring och besiktning vart annat år.

Å andra sidan finns det knappast någon amatör som får till ett bygge som ens kommer i närheten av vad Campmobil brukade bygga.
Det är nog lättare som amatör att anpassa sig till ett befintligt och väl utklurat koncept än att bygga något bättre!
Det är väl med att bygga husbilar som med hus, vid tredje försöket börjar det kanske likna något. Om man har kunskapen och resurserna
både ekonomiskt, men också plats att vara på och utrustning för ett sådant bygge.
 

Schill91

HBK Intresserad
Inlägg
7
Kommun
Nässjö
Tack för alla era svar och infallsvinklar! Det är väldigt nyttigt och precis det jag letade efter för att kunna fatta ett vettigt beslut. Magkänslan säger ändå att det blir för mycket onödigt arbete och osäkerhet på denna bil så det lutar åt att köpa något nyare för ungefär samma peng. Byggnationen blir då billigare förhoppningsvis då bilen inte behöver totalrenoveras mekaniskt först.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Om man inte kan skruva själv ska man inte köpa en bil med renoveringsbehov.
Behöver man lämna iväg för renovering av bromsar mm samt rost/lack så får man räkna med några 10 000-lappar.

Sedan är LT31 en charmig bil dock med rejäl förbrukning, hade en på jobbet och den låg oftast över två liter milen och då blir det dyrt med dagens priser.
Å andra sidan så är den skattebefriad, besiktning vart annat år och kan veteranförsäkras vilket sparar en hel del pengar till bensin.

Men du kan ju ha tur.
Jag köpte en gammal rambyggd 4-hjulsdriven skogsbil för 20år sedan.
Dåvarande ägare hade besiktigat 2år tidigare och inte fått igenom den pga rost i skärmkanter och en glapp styrled.
Själv har jag använt bilen i skogen vart annat till vart tredje år, däremellan står den parkerad i skogen.
Förra året tänkte jag att den skulle vara kul att besiktiga så jag tejpade skärmkanterna och körde in den.
Blankt papper....
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
136
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
pga egna erfarenheter skulle jag vilja råda er en Diesel modell. Hade ens en LT31 (upplastad till 3,3 t) med den 2,4 liter 6:an turbodiesel, vilken fanns med 95 till 108 hk. Hade versionen med 102 hk och det var bara tillräckligt, inte mer. Drack 0,9 - 1 liter / mil och en hastighet av typ 90-95 km/t var acceptabelt och gick även att bibehålla vid vanliga stigningar. Köp ingen bensin-bil.
Den Diesel 6:an var en vidare-utvecklingen av VWs 1600 cc personbil Diesel, bara 2 cylinder till :) Volvo brukade använda den hos flera modeller.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Har hunnit med en LT31 -90 som hade fått fabriksrenoverad motor.
Den gick 3000 mil innan den började slamra i lagren.
Men det var en diesel.
Har hört att de hade dåliga motorer, men har bara denna erfarenhet.
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
162
Kommun
Båstad
Den dieselmotorn höll ju extremt dåligt. Och hade inte bytbara foder. Var på semester i England 1997 och fick montera ut motorn och lämna den till borrning under semestern.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Den dieselmotorn höll ju extremt dåligt. Och hade inte bytbara foder. Var på semester i England 1997 och fick montera ut motorn och lämna den till borrning under semestern.

Jo minsann, jag fick kvitto på fabriksrenoveringen när jag köpte eländet 2005. Det hade kostat mer än 50.000 kr.
3.000 mil och dags igen, ca 17 kr per mil /extra/ för "motorkostnad"
iofs kan man väl reparera som du betydligt billigare, men inget för mig att pyssla med..
sålde den med rejäl förlust.
TS tittade ju på en bensinare, som jag inte vet något om, men det gör ju andra ..
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Hej
för ca. 20 år sedan var jag i Samma sitts om du, ville bygga något eget.
Mitt resonemang då var att det enda man inte kan byta ut, är själva bilen, så valet var lätt, lägg pengarna på en inte för gammal bil.
inredningen går ju att uppdatera efter hand.
Bilen jag köpte då var en Citroen Jumper 1999 års modell, med en TDI motor som fortfarande fungerar bra.
Jag resonerade likadant, skåpbil med sidorutor i skåpet men helst inte dubbla som en buss. Dvs halvglasad. Blev en ford transit 4wd 140 hk diesel -2008, som går kanonbra, men med ett trist fel, läckande servoolja för styrningen.
Därför blev den stående, och lusten att inreda försvann.
Så köpte jag under sommaren en nästan rostfri Fiat Ducato -2003, 18000 mil, kamrem bytt, manuell, är väl släkt med Jumper, hur nära vet jag inte.
Och det är en liten svenskbyggd plåtis, gasolfri, med intressanta lösningar.
Går väldigt bra. Fast nog kan man inreda själv mycket billigare. Tänkte använda en wallas värmare.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag resonerade likadant, skåpbil med sidorutor i skåpet men helst inte dubbla som en buss. Dvs halvglasad. Blev en ford transit 4wd 140 hk diesel -2008, som går kanonbra, men med ett trist fel, läckande servoolja för styrningen.
Därför blev den stående, och lusten att inreda försvann.
Så köpte jag under sommaren en nästan rostfri Fiat Ducato -2003, 18000 mil, kamrem bytt, manuell, är väl släkt med Jumper, hur nära vet jag inte.
Och det är en liten svenskbyggd plåtis, gasolfri, med intressanta lösningar.
Går väldigt bra. Fast nog kan man inreda själv mycket billigare. Tänkte använda en wallas värmare.

Om den är en svensk proffsbyggd plåtis har den väl redan värmare?
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
Jodå, en mycket intressant värmelösning just som jag sökte, och som jag tänkte ta upp i en ny tråd senare.
Jag menade om jag skulle inreda Transiten jag köpte först och har stående, skulle jag använda en wallas.
 

Hans.z

HBK Medlem
Inlägg
237
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2024
2004_2.jpg


Detta var en riktigt charmig LT 31 -90 som jag sålde för ca 10 år sen.
En duktig pensionär /breddade/ hela karossen så det blev en helt unik historia som folk tittade på framifrån och såg konfunderade ut.
Den hade "allt". Bl.a. luftfjädring.
Nackdelen var /motorn/ 5-cyl. TD, som var just fabriksrenoverad för ca 60.000 kr. Jag bytte olja ordentligt.
Men efter 3000 mil började det slamra lite ibland, som ett lagerljud e.d.
Har sen hört att dessa motorer satt i en del Volvos och inte bra.
Kanske något att tänka på ifall planerna har glidit åt det hållet.
 
Toppen