• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpråd: Volkswagen T31 -86

Schill91

HBK Intresserad
Inlägg
7
Kommun
Nässjö
Hej!

Jag och min sambo har nu ett tag varit väldigt sugna på att ha vårt eget byggprojekt för en van/husbil. Vi har tittat runt lite på modeller som Citroen Jumper och Ford Transit men stötte på den här klenoden på blocket samma dag den kom ut: Blocket - Sveriges största marknadsplats, bilar, bostäder, möbler m.m.

Vi var igår och kollade på den och då ingen av oss är några bilexperter är det väldigt svårt att veta vad vi ger oss in på. Bilens reg nr är: MMK325

Till att börja med så är bilen helt urplockad och redo för ett byggprojekt från scratch i princip. Det jag ville undersöka var rost med tanke på bilens ålder och jag kan säga att det ser helt suveränt ut på undersidan. Den har lite ytrost på bakre skåpet men det verkar vara lätt fixat. Motorn låter som att den går fint och har enbart en mätarställning på 4000 mil. Den dog dock på tomgång så den kanske behöver en förgasarjustering?

Eftersom den var så urplockad och obesiktigad/avställd så var det inte möjligt att provköra den. Den kommer då även behöva en transport med släp vid köp vilket jag inte heller har något erfarenhet av men har vänner/bekanta som troligtvis kan hjälpa mig med transporten.

När jag kollade upp historiken så ser den ut att vara servad på verkstad och sedan blivit stillastående vilket stämmer överens med miltalet och tidigare ägare. Av vad jag förstår så har den blivit stående avställd sedan 1988, och dessutom verkar den ha stått i garage med tanke på att den inte har i princip någon rost. Anledningen till detta vad jag lyckats utröna är ett byggprojekt som stannade av och den nuvarande ägaren ville gärna ha kvar den men hade inte längre tid för att ta sig an projektet.

Nu till min viktiga fråga: om vi beslutar oss för att köpa den, är det ett bra köp med tanke på skicket och en eftertraktad modell, eller är det en risk att köpa en bil som stått stilla sedan 1988? Vi tar givetvis höjd för att den kommer behöva genomgå en service, då tänker jag på bromssystemet, oljeservice, förgasare och byte av kamrem (om det nu är kamrem på den?) samt även kanske byta de packningar som blivit dåliga med åren. Är det någonting mer jag missat som kommer vara av betydelse?

Jag har turen att ha en mekaniker i familjen så jag kan nog få hjälp med det mesta meket utan att behöva lämna in den på verkstad, det enda är att jag inte vet hur det ser ut med reservdelar på en sådan här modell.

En annan sak jag undrar över är:
Eftersom vi tänkt att ha den stående under tiden vi renoverar den är det då bäst att fixa det mekaniska först och vänta med besiktning till vi byggt den färdig? Eller skulle ni ha fixat det mekaniska, besiktat den och sedan börjat bygga? Behövs det då ytterligare en ny besiktning om man bygger om innanmätet?

Verkar som ett långt inlägg med många frågor. Är jättetacksam för alla tips för en oerfaren bilköpare. Jag vill gärna inte ordna med transport och banklån och sedan komma på långt in att det är på tok för mycket att göra eller om bilen ens inte skulle gå att rädda om ni förstår mig.

Tusen tack för all hjälp på förhand! Mvh
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.727
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej!

Jag och min sambo har nu ett tag varit väldigt sugna på att ha vårt eget byggprojekt för en van/husbil. Vi har tittat runt lite på modeller som Citroen Jumper och Ford Transit men stötte på den här klenoden på blocket samma dag den kom ut: Blocket - Sveriges största marknadsplats, bilar, bostäder, möbler m.m.

Vi var igår och kollade på den och då ingen av oss är några bilexperter är det väldigt svårt att veta vad vi ger oss in på. Bilens reg nr är: MMK325

Till att börja med så är bilen helt urplockad och redo för ett byggprojekt från scratch i princip. Det jag ville undersöka var rost med tanke på bilens ålder och jag kan säga att det ser helt suveränt ut på undersidan. Den har lite ytrost på bakre skåpet men det verkar vara lätt fixat. Motorn låter som att den går fint och har enbart en mätarställning på 4000 mil. Den dog dock på tomgång så den kanske behöver en förgasarjustering?

Eftersom den var så urplockad och obesiktigad/avställd så var det inte möjligt att provköra den. Den kommer då även behöva en transport med släp vid köp vilket jag inte heller har något erfarenhet av men har vänner/bekanta som troligtvis kan hjälpa mig med transporten.

När jag kollade upp historiken så ser den ut att vara servad på verkstad och sedan blivit stillastående vilket stämmer överens med miltalet och tidigare ägare. Av vad jag förstår så har den blivit stående avställd sedan 1988, och dessutom verkar den ha stått i garage med tanke på att den inte har i princip någon rost. Anledningen till detta vad jag lyckats utröna är ett byggprojekt som stannade av och den nuvarande ägaren ville gärna ha kvar den men hade inte längre tid för att ta sig an projektet.

Nu till min viktiga fråga: om vi beslutar oss för att köpa den, är det ett bra köp med tanke på skicket och en eftertraktad modell, eller är det en risk att köpa en bil som stått stilla sedan 1988? Vi tar givetvis höjd för att den kommer behöva genomgå en service, då tänker jag på bromssystemet, oljeservice, förgasare och byte av kamrem (om det nu är kamrem på den?) samt även kanske byta de packningar som blivit dåliga med åren. Är det någonting mer jag missat som kommer vara av betydelse?

Jag har turen att ha en mekaniker i familjen så jag kan nog få hjälp med det mesta meket utan att behöva lämna in den på verkstad, det enda är att jag inte vet hur det ser ut med reservdelar på en sådan här modell.

En annan sak jag undrar över är:
Eftersom vi tänkt att ha den stående under tiden vi renoverar den är det då bäst att fixa det mekaniska först och vänta med besiktning till vi byggt den färdig? Eller skulle ni ha fixat det mekaniska, besiktat den och sedan börjat bygga? Behövs det då ytterligare en ny besiktning om man bygger om innanmätet?

Verkar som ett långt inlägg med många frågor. Är jättetacksam för alla tips för en oerfaren bilköpare. Jag vill gärna inte ordna med transport och banklån och sedan komma på långt in att det är på tok för mycket att göra eller om bilen ens inte skulle gå att rädda om ni förstår mig.

Tusen tack för all hjälp på förhand! Mvh

VW LT31 har jag kört en del, det blir charmiga husbilar, men se upp med den bensinmotorn, den är förfärligt törstig, det spelar i stort sett
ingen roll hur försiktigt man än kör, den vill ha massor ändå!
 

Schill91

HBK Intresserad
Inlägg
7
Kommun
Nässjö
VW LT31 har jag kört en del, det blir charmiga husbilar, men se upp med den bensinmotorn, den är förfärligt törstig, det spelar i stort sett
ingen roll hur försiktigt man än kör, den vill ha massor ändå!
Ja det känns som en smäll man får ta :) skulle du i övrigt säga att det är ett bra köp trots att det kan va en del saker som måste bytas ut med tanke på alla dessa år den stått still?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.727
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja det känns som en smäll man får ta :) skulle du i övrigt säga att det är ett bra köp trots att det kan va en del saker som måste bytas ut med tanke på alla dessa år den stått still?

Observera att den är mycket törstigare än motsvarande lite modernare bilar, det hände att motorn byttes ut mot en Volvomotor eller en diesel
p.g.a. detta. Om det är ett bra objekt avgörs ju av era mekarkunskaper, det är rätt mycket som bör tittas över för att få en pålitlig bil från början.
Eller så kollar eller byter man det självklara, och börjar köra med den och fixar det som krånglar efterhand, men det kan ju kräva en del tålamod
och starka nerver om det krånglar vid fel tillfälle. Till slut har man en pålitlig men ändå gammal bil med allt vad det innebär, den är ju t.ex. rätt så slö när du får i lite last, och som husbil blir dom ju tunga.
 

Schill91

HBK Intresserad
Inlägg
7
Kommun
Nässjö
Observera att den är mycket törstigare än motsvarande lite modernare bilar, det hände att motorn byttes ut mot en Volvomotor eller en diesel
p.g.a. detta. Om det är ett bra objekt avgörs ju av era mekarkunskaper, det är rätt mycket som bör tittas över för att få en pålitlig bil från början.
Eller så kollar eller byter man det självklara, och börjar köra med den och fixar det som krånglar efterhand, men det kan ju kräva en del tålamod
och starka nerver om det krånglar vid fel tillfälle. Till slut har man en pålitlig men ändå gammal bil med allt vad det innebär, den är ju t.ex. rätt så slö när du får i lite last, och som husbil blir dom ju tunga.
Jag förstår. Jag tänker att kamremmen måste bytas direkt trots miltalen, samt hela bromssystemet?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.727
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag förstår. Jag tänker att kamremmen måste bytas direkt trots miltalen, samt hela bromssystemet?
Mycket beror ju på hur den har förvarats, men direkt skall man ju byta kamrem den åldras ju över tid, alla vätskor och filter, förmodligen bromscylindrar och bromssadlar. Om däcken är från före -88 skall ju dom bytas direkt också
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.724
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Vår första husbil var en LT-31 6-cyl bensinare , när man körde i 75 km/h drog den 1.2 liter per mil
Skrämde man upp den i 85 drog den 1.5 liter
Men vi körde den ändå till både Kroatien och Italien ett flertal år. Vi målade en varningstriangel med en snigel i på baksidan av bilen och fick många glada miner av folk som körde om oss.
572B6F9C-1DAF-46D8-92D4-15DB3B2DF2DA.jpeg
Bromsarna fick man motionera varje vår och ventilstyrningarna bytte jag , då den drog 1 liter olja på hundra mil , men den gick och gick utan större problem.
 

Schill91

HBK Intresserad
Inlägg
7
Kommun
Nässjö
Vår första husbil var en LT-31 6-cyl bensinare , när man körde i 75 km/h drog den 1.2 liter per mil
Skrämde man upp den i 85 drog den 1.5 liter
Men vi körde den ändå till både Kroatien och Italien ett flertal år. Vi målade en varningstriangel med en snigel i på baksidan av bilen och fick många glada miner av folk som körde om oss.
Visa bilaga 224662
Bromsarna fick man motionera varje vår och ventilstyrningarna bytte jag , då den drog 1 liter olja på hundra mil , men den gick och gick utan större problem.
Låter härligt! Tror den behöver lite kärlek, men verkar vara en så oerhört charmig bil som jag tror gå få riktigt fin och iordning om man bortser från nackdelarna av hög förbrukning.
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.724
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Låter härligt! Tror den behöver lite kärlek, men verkar vara en så oerhört charmig bil som jag tror gå få riktigt fin och iordning om man bortser från nackdelarna av hög förbrukning.
Originalstolarna 1plus 2 sits var inte bekväma,
Man hängde typ på ratten med kroppstyngden på armarna.
Böt ut dom mot två Saabstolar modell 700
Sen kunde man köra bekvämt.
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Kan man inte skruva gamla bilar själv är det jäkligt dyrt och krångligt att äga veteranare.
I princip alla gummidetaljer på bilen i annonsen är på bristningsgränsen. Då snackar vi inte bara bälgarna i bromsarna och bränsleslangar, utan troligen även packboxar och liknande med.
Att du blir avrådd av några i tråden är nog mest på grund av att "vet man så behöver man inte fråga".

Jag såg den själv när den kom ut och tyckte det kostar väl mer än det smakar för detta objektet.

Du kan absolut hitta en billigare LT31 som varit i trafik betydligt senare, utan de problem som kommer av ett stillastående fordon över flöera decennier. Själv kollade jag på ett skapligt objekt som till och med var i trafik för 25 tusen 2019. (jag vet, innan pandemieffektien, men ändå)
Själv skulle jag leta efter en med dieselmotorn i. Klart bränsle-effektivare och tåligare motor. Något att tänka på är att mätarhuset förmodligen slår om vid 9999 mil, men jag låter det vara lite osagt på en såpass ny folka (jag har mest koll på 73 och yngre).
Du kan i princip bygga en ny bil med reservdelssortimentet som fortfarande finns, ffa i England och Tyskland. Google är ens vän.
Finns många LT31-dedicerade youtubers att kika på med kring deras klubbar osv.

Få den besiktigad först sen ge den ett par hundra mil av "saker går sönder"-turer med en tältsäng, porta och gasolgrill.
Efter det så är det mest troligen lagat och så bygger ni en smutt inredning och blir snyggast på ställplatsen vart ni än kommer. LT31 slås i princip bara av T2 vad gäller coolaste husbilen. :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Blev intresserad och får väl också skarva i lite... Även om det blir lite upprepning....

Gummidelar m.m. är ju redan avhandlat. Men jag vill nog föreslå även lite nytt i förgasaren som accpumpmembran och renovering eller ny bensinpump också. Dels så har säkert membranen stelnat till under år av torrläggning och dels var dumheterna att även tvinga i gamla bensinbilar inblandning av sprit i soppan inte ens påtänkt på åttiotalet, och de flesta så gammaldags membran stelnar till av sprit även om de ev. klarat år av torka skapligt.
Tycker också att bilen skall renoveras/få genomgång och besiktas först så man kan använda den ex. till "vardags" bara för att starta, åka, stanna och åka igen med den, och även lite längre utfärder för att se att den är stabil i funktionen. Så ev. problem visar sig och kan fixas innan den är klar och skall göra full nytta.
Den kan också vara bra som transportbil till inköpen som behövs för att bygga om den.
O så priset. Priset på gamla bilar är svårt, de är ju egentligen värda vad någon är villig att betala för dem. En släkting till mig har en fin VOLVO Amazon som är försäkrad till 150.000:- så.....
Det är ju svårt att få tag på en så gammal bil med så få mil på mätaren och i princip rostfri. Att laga rost och dessutom lacka en dålig bil kräver både tid och pengar. Rostlagningen behöver man klara själv och helst även lacken för annars så har en billig dålig bil snabbt passerat priset på den här..... Och sedan är motorn och växellådan kvar.
Lite fladdrande funderingar, men ev. något lägre pris kanske, med tanke på vad som bör/måste göras utan att pruta på de åtgärderna även om sakerna verkar ok. kanske skulle vara lite vettigare.
Och mycke jobb blir det......

M.v.h. JANKRO.

Ps. Verkar vara ca. 7 brukare på bilen under åren, i alla fall ägare av avställd bil. Den här killen har ägt bilen sedan 4/4 -21 och äger 8st äldre bilar.
Föregående ägare var också yngre och köpte bilen 2018.
År 2004 gjordes ett misslyckat besiktningsförsök.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.727
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det är lite över våran budget och tanken vi har är att vi vill specialbygga all inredning även om det är ett stort projekt och kommer ta tid.

Om du skall få till en riktigt fungerande husbil av den du kikar på, kommer du att hamna på samma pengar eller mera, det är lätt att ta på sig de rosa glasögonen och underskatta kostnaderna i sådant här.
 
Senast ändrad:

T68

HBK Medlem
Inlägg
903
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Hej!
Om du satsar på den bilen ska det nog vara för att få bygga en campervan precis som ni vill ha den, inte för att hitta en billig lösning.
Som andra redan skrivit så kan det behövas rätt mycket jobb/pengar för att få själva bildelen i bra körklart skick om den stått still så länge. Kanske börja med att försöka pruta ned den ordentligt?
 

Lars N.

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
141
Medlemskap
2024
Hej
för ca. 20 år sedan var jag i Samma sitts om du, ville bygga något eget.
Mitt resonemang då var att det enda man inte kan byta ut, är själva bilen, så valet var lätt, lägg pengarna på en inte för gammal bil.
inredningen går ju att uppdatera efter hand.
Bilen jag köpte då var en Citroen Jumper 1999 års modell, med en TDI motor som fortfarande fungerar bra.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Finns ju många aspekter på detta….
Tänker att bilen är för dyr i inköp trots få mil. De få milen lovar ju ganska bra bil mekaniskt, borde inte vara allt för mycket rost om den skötts och varit omhändertagen.
Som Jankro skriver så bör förgasaren kanske uppdateras kanske bytas mor något bättre typ Weber el.dyl.
Kostnad för byggnationen styr man ju lite själv. Vet av erfarenhet att det kan bli dyrare än beräknat i och med att krav och förväntningar skruvas upp typ att man kanske vill ha ett kompressorkylskåp isf gasol mm mm.
Vore det mitt val så skulle jag nog köpa bilen efter att kraftigt prutat ner priset.
Är man beredd att jobba själv så får man ju det som man vill ha. Köper man en nyare färdigbyggd bil så blir det ju även då kompromisser, alkt passar ju inte alla….
Ta också med i beräkningen om skattebefrielse, lägre försäkring och besiktning vart annat år.
 
Toppen