Hej!
Jag och min sambo har nu ett tag varit väldigt sugna på att ha vårt eget byggprojekt för en van/husbil. Vi har tittat runt lite på modeller som Citroen Jumper och Ford Transit men stötte på den här klenoden på blocket samma dag den kom ut: Blocket - Sveriges största marknadsplats, bilar, bostäder, möbler m.m.
Vi var igår och kollade på den och då ingen av oss är några bilexperter är det väldigt svårt att veta vad vi ger oss in på. Bilens reg nr är: MMK325
Till att börja med så är bilen helt urplockad och redo för ett byggprojekt från scratch i princip. Det jag ville undersöka var rost med tanke på bilens ålder och jag kan säga att det ser helt suveränt ut på undersidan. Den har lite ytrost på bakre skåpet men det verkar vara lätt fixat. Motorn låter som att den går fint och har enbart en mätarställning på 4000 mil. Den dog dock på tomgång så den kanske behöver en förgasarjustering?
Eftersom den var så urplockad och obesiktigad/avställd så var det inte möjligt att provköra den. Den kommer då även behöva en transport med släp vid köp vilket jag inte heller har något erfarenhet av men har vänner/bekanta som troligtvis kan hjälpa mig med transporten.
När jag kollade upp historiken så ser den ut att vara servad på verkstad och sedan blivit stillastående vilket stämmer överens med miltalet och tidigare ägare. Av vad jag förstår så har den blivit stående avställd sedan 1988, och dessutom verkar den ha stått i garage med tanke på att den inte har i princip någon rost. Anledningen till detta vad jag lyckats utröna är ett byggprojekt som stannade av och den nuvarande ägaren ville gärna ha kvar den men hade inte längre tid för att ta sig an projektet.
Nu till min viktiga fråga: om vi beslutar oss för att köpa den, är det ett bra köp med tanke på skicket och en eftertraktad modell, eller är det en risk att köpa en bil som stått stilla sedan 1988? Vi tar givetvis höjd för att den kommer behöva genomgå en service, då tänker jag på bromssystemet, oljeservice, förgasare och byte av kamrem (om det nu är kamrem på den?) samt även kanske byta de packningar som blivit dåliga med åren. Är det någonting mer jag missat som kommer vara av betydelse?
Jag har turen att ha en mekaniker i familjen så jag kan nog få hjälp med det mesta meket utan att behöva lämna in den på verkstad, det enda är att jag inte vet hur det ser ut med reservdelar på en sådan här modell.
En annan sak jag undrar över är:
Eftersom vi tänkt att ha den stående under tiden vi renoverar den är det då bäst att fixa det mekaniska först och vänta med besiktning till vi byggt den färdig? Eller skulle ni ha fixat det mekaniska, besiktat den och sedan börjat bygga? Behövs det då ytterligare en ny besiktning om man bygger om innanmätet?
Verkar som ett långt inlägg med många frågor. Är jättetacksam för alla tips för en oerfaren bilköpare. Jag vill gärna inte ordna med transport och banklån och sedan komma på långt in att det är på tok för mycket att göra eller om bilen ens inte skulle gå att rädda om ni förstår mig.
Tusen tack för all hjälp på förhand! Mvh
Jag och min sambo har nu ett tag varit väldigt sugna på att ha vårt eget byggprojekt för en van/husbil. Vi har tittat runt lite på modeller som Citroen Jumper och Ford Transit men stötte på den här klenoden på blocket samma dag den kom ut: Blocket - Sveriges största marknadsplats, bilar, bostäder, möbler m.m.
Vi var igår och kollade på den och då ingen av oss är några bilexperter är det väldigt svårt att veta vad vi ger oss in på. Bilens reg nr är: MMK325
Till att börja med så är bilen helt urplockad och redo för ett byggprojekt från scratch i princip. Det jag ville undersöka var rost med tanke på bilens ålder och jag kan säga att det ser helt suveränt ut på undersidan. Den har lite ytrost på bakre skåpet men det verkar vara lätt fixat. Motorn låter som att den går fint och har enbart en mätarställning på 4000 mil. Den dog dock på tomgång så den kanske behöver en förgasarjustering?
Eftersom den var så urplockad och obesiktigad/avställd så var det inte möjligt att provköra den. Den kommer då även behöva en transport med släp vid köp vilket jag inte heller har något erfarenhet av men har vänner/bekanta som troligtvis kan hjälpa mig med transporten.
När jag kollade upp historiken så ser den ut att vara servad på verkstad och sedan blivit stillastående vilket stämmer överens med miltalet och tidigare ägare. Av vad jag förstår så har den blivit stående avställd sedan 1988, och dessutom verkar den ha stått i garage med tanke på att den inte har i princip någon rost. Anledningen till detta vad jag lyckats utröna är ett byggprojekt som stannade av och den nuvarande ägaren ville gärna ha kvar den men hade inte längre tid för att ta sig an projektet.
Nu till min viktiga fråga: om vi beslutar oss för att köpa den, är det ett bra köp med tanke på skicket och en eftertraktad modell, eller är det en risk att köpa en bil som stått stilla sedan 1988? Vi tar givetvis höjd för att den kommer behöva genomgå en service, då tänker jag på bromssystemet, oljeservice, förgasare och byte av kamrem (om det nu är kamrem på den?) samt även kanske byta de packningar som blivit dåliga med åren. Är det någonting mer jag missat som kommer vara av betydelse?
Jag har turen att ha en mekaniker i familjen så jag kan nog få hjälp med det mesta meket utan att behöva lämna in den på verkstad, det enda är att jag inte vet hur det ser ut med reservdelar på en sådan här modell.
En annan sak jag undrar över är:
Eftersom vi tänkt att ha den stående under tiden vi renoverar den är det då bäst att fixa det mekaniska först och vänta med besiktning till vi byggt den färdig? Eller skulle ni ha fixat det mekaniska, besiktat den och sedan börjat bygga? Behövs det då ytterligare en ny besiktning om man bygger om innanmätet?
Verkar som ett långt inlägg med många frågor. Är jättetacksam för alla tips för en oerfaren bilköpare. Jag vill gärna inte ordna med transport och banklån och sedan komma på långt in att det är på tok för mycket att göra eller om bilen ens inte skulle gå att rädda om ni förstår mig.
Tusen tack för all hjälp på förhand! Mvh