• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tips Köpa plåtis

Elsa&Valle

HBK Medlem
Kommun
Olofström
HBK-Nr
32953
Medlemskap
2025
På en camping finns det väldigt mycket ljud, barn skriker, hundar skäller, folk skrålar och festar, musik spelas på hög nivå m.m, så skjutdörrar är nog ett av de mindre problemen. Dessutom står dörren för det mesta öppen på dagarna.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
På en camping finns det väldigt mycket ljud, barn skriker, hundar skäller, folk skrålar och festar, musik spelas på hög nivå m.m, så skjutdörrar är nog ett av de mindre problemen. Dessutom står dörren för det mesta öppen på dagarna.
Nej, det är inte ett av de mindre problemen, de gånger vi har hamnat bredvid en plåtis har det varit ett väldigt dunkande med skjutdörren långt in på kvällen. Sedan börjar det på morgonen igen, så att eventuellt sova vidare när plåtisen bredvid vill iväg tidigt kan man glömma.
Naturligtvis inte alla, men påfallande ofta verkar man inte bry sig om att man stör andra, eller så är man så van vid oljudet själv så att man inte hör det. Har funderat på om man borde ta med prospekt på Soft-Close och överräcka nästa gång! ;)

åkespångmyr

HBK Medlem
Kommun
Rättvik
HBK-Nr
35828
Medlemskap
2025
Har precis sålt våran fina kabe å köpt en plåtis,,,en sak som ja komm fram till var att vi ville ha en plåtis med långbäddar! Och en med en smal madrasskudde i mitten som man kan plocka bort å gå emellan,,,en sån blev det,,,har inte varit ut å semestrat nåt än men vi känner oss nöjda än så länge!

MaBi

HBK Valberedning
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
6550
Medlemskap
2025
Vi bytte från helintrigerad Rapido till en Adria Supreme 640 i höstas och är så nöjda!

Kerand0929

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
13070
Medlemskap
2025
Hänger det inte lite på vilken inställning man har , som vi själva känner att våran kabe är lite för stor och klumpig , men förstår era tankar att det är ju en liten bil men längtar lite efter ngt smidigare att ” tuffa ” runt i .

kullen

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2025
Jag sålde en Nordic ”plastis” i fjol höst och köpte en Plåtis i våras. Jag har åkt för lite än för att riktigt bestämma mej för vad jag tycker, ca 10 nätter totalt sedan köpet, så mycket kan jag säga att inte gör jag vågen varje gång jag kommer in i bilen. Jag har funderingar att åka runt Bottenviken senare på sensommaren, efter det kanske jag ändrat uppfattning, men som läget är nu blir det en ”plastis” igen.
Skillnaden, 30 cm, på bredden upplever jag som största problemet, totalvikten är ju också ett problem.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Vi kan inte tänka oss att byta tillbaka till plastkaross. Jag tror det beror på att vårt sätt att använda husbilen är naturen. Att köra till ställplats/camping finns inte för oss. Så sättet att använda husbilen avgör

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Jag har aldrig kört en plåtis så detta med lite mindre skrammel och gnek vet jag inget om. Men jag har emellanåt haft oturen att stå i närheten av plåtisar och vill flagga för oljudet från skjutdörren. Kan vara fruktansvärt irriterande att höra men verkar inte påverka användarna av sina plåtisar eftersom många öppnar och stänger dörren så ofta. Kanske det beror på den enorma ytan som en skjutdörrsöppning utgör. Den är väl också lite svår att lämna lite på glänt när en person gått ut och skall vänta på den andre att bli klar. I motsvarande situation med övriga husbilar så är det lätt att smyga igen dörren helt ljudlöst.

Detta kan alltså vara en aspekt att fundera på inför ett eventuellt byte till plåtis.

"Förlåt alla plåtisälskare men detta är min upplevelse"

//Michael, medlem
Problemet är att man måste sätta sådan fart på dörren framåt för att dess rörelseenergi skall vara stor nog för att omvandlas till en tillräckligt kraftig inåtgående stängningsrörelse precis i slutet. Lösningen är enkel, montera ett handtag på dörrens insida så långt bak som möjligt (vissa plåtisar har det som standard). Med det kan man göra ett snett inåtriktat stängningsryck, givetvis förutsatt att man först dragit fram dörren lugnt och stilla till ett främre läge där bara en liten glipa återstår. Ljudet blir ungefär samma som för vilken husbilsdörr som helst.
Vid stängning utifrån skjuter man också dörren lugnt och stilla framåt till främre läget, lägger sedan handflatan på dess bakre del och trycker till.

Vi åkte plastis i 11 år men bytte sedan till plåtis. Lite kortare, lite smalare, lite lägre, tydligt tystare. Är nu inne 7:e året med den och fortfarande nöjda med bytet. Men vi skulle inte köpa vilken plåtis som helst, det var flera modeller som snabbt blev bortsållade innan vi hade en kortlista på tre tänkbara och bland dem passade Malibu 640 oss bäst.

Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sätter du Michael bakom ratten i en Fiat-plåtis kommer han troligen inte att se ut(?)

Vet inte om plåtis-byggarna hade otur när de bestämde sitthöjd på förarsätet.
Nej, de glömde byta stolskonsollen när de monterade vridskivorna till stolarna. Det finns fyra centimeter lägre konsoller. men alla behöver inte en sådan, upp till ungefär 180cm längd går oftast bra ändå.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Nej, de glömde byta stolskonsollen när de monterade vridskivorna till stolarna. Det finns fyra centimeter lägre konsoller. men alla behöver inte en sådan, upp till ungefär 180cm längd går oftast bra ändå.
Så är det säkert, jag är 180cm, och alla plåtisar jag kört på Ducato har jag suttit väldigt högt i, kan inte påminna mej att jag suttit i en med utbytt konsol, de kan inte vara så vanliga, eller...

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Så är det säkert, jag är 180cm, och alla plåtisar jag kört på Ducato har jag suttit väldigt högt i, kan inte påminna mej att jag suttit i en med utbytt konsol, de kan inte vara så vanliga, eller...
Nej, de flesta vet nog inte om det, utan kör omkring med trött nacke, om de är längre än de där ungefärliga 180cm.

Glädjen

HBK Medlem
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2026
Gick för 5 år sedan från stor husbil Niesmann 88F till en Rapido V62 (heter numera Dreamer v62). Det har fungerat över förväntan framförallt smidigheten det innebär med en plåtis. Vi fastnade framförallt för designen med vinkelkök till vänster i bilen samt "stor" toa o dusch.
Med nya automatlådan är det som att köra en personbil. Har monterat utrustning tex Ac, Luftfjädring, Inverter, mm.
Så jag rekommenderar Dreamer, men som flera skrivit tidigare hyr och testa.
Lycka til
Glädjen

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Inte alla men en del fabrikat har bodelsbatteriet under förarstolen. Frågan är om det får plats vid lägre konsol.
De som har ebl under förarstolen kan ju byta, men vi hade haft större nytta av det på passagerarsätet, då had hon kanske sluppit fotpallen.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Inte alla men en del fabrikat har bodelsbatteriet under förarstolen. Frågan är om det får plats vid lägre konsol.
De som har ebl under förarstolen kan ju byta, men vi hade haft större nytta av det på passagerarsätet, då had hon kanske sluppit fotpallen.
Om tillverkaren skulle bytt konsollen, så hade dom ju givetvis fått lösa det med batteriets placering också. Nu är ju inte alla över 180cm, och ju längre söderut vi kommer i Europa blir ju längd över det ovanligare, så att byta på alla bilar vore ju att överdriva. Däremot borde det kanske finnas en möjlighet att kryssa för i beställningslistan: "Förare över 180cm / kort passagerare" så att det finns en möjlighet att korrigera vid behov.
F.ö. löste jag passagerarens problem genom att köpa en pall och såga av benen så att det blev en liten plattform 7-8cm hög som ligger
på golvet framför passageraplatsen. Min passagerare är helt nöjd med den lösningen.

Länk till konsoll: Sportscraft flacher Sitzkasten für Fiat Ducato ab Bj. 2006 bei Camping Wagner Campingzubehör

Länk till pall: https://www.biltema.se/hem/kok-och-hushall/kokspallar/pall-24-cm-2000042361

Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Gick för 5 år sedan från stor husbil Niesmann 88F till en Rapido V62 (heter numera Dreamer v62). Det har fungerat över förväntan framförallt smidigheten det innebär med en plåtis. Vi fastnade framförallt för designen med vinkelkök till vänster i bilen samt "stor" toa o dusch.
Med nya automatlådan är det som att köra en personbil. Har monterat utrustning tex Ac, Luftfjädring, Inverter, mm.
Så jag rekommenderar Dreamer, men som flera skrivit tidigare hyr och testa.
Lycka til
Glädjen
Plåtis med ovanligt trevlig inredning! Men hur är det med bredden på sängen för två personer?

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2025
Problemet är att man måste sätta sådan fart på dörren framåt för att dess rörelseenergi skall vara stor nog för att omvandlas till en tillräckligt kraftig inåtgående stängningsrörelse precis i slutet. Lösningen är enkel, montera ett handtag på dörrens insida så långt bak som möjligt (vissa plåtisar har det som standard). Med det kan man göra ett snett inåtriktat stängningsryck, givetvis förutsatt att man först dragit fram dörren lugnt och stilla till ett främre läge där bara en liten glipa återstår. Ljudet blir ungefär samma som för vilken husbilsdörr som helst.
Vid stängning utifrån skjuter man också dörren lugnt och stilla framåt till främre läget, lägger sedan handflatan på dess bakre del och trycker till.

Vi åkte plastis i 11 år men bytte sedan till plåtis. Lite kortare, lite smalare, lite lägre, tydligt tystare. Är nu inne 7:e året med den och fortfarande nöjda med bytet. Men vi skulle inte köpa vilken plåtis som helst, det var flera modeller som snabbt blev bortsållade innan vi hade en kortlista på tre tänkbara och bland dem passade Malibu 640 oss bäst.
Vi monterade en stänghjälp som drar igen dörren väldigt tyst. AST heter firman och monterade själv. Pössl har en annan lösning med tyst stängning. Även vissa Adria plåtisar har en variant som även för dörren fram

Toppen