• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa nya däck

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.618
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Senast ändrad:

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
842
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Enligt länken ovan finns det det både C och CP av Agilis Camping!
Kjell
Som gammal michelinsäljare så törs nog jag säga att det är ett av alla fel som finns bland alla nätsäljare! Dom kan tyvärr inget om däck dom kopierar text och lägger in fel bilder. Men dom har blivit bättre sista åren tex. att dom skriver om ett däck inte är lämpligt för svensk vinter.
Sen ska man ha i åtanke att deras samarbetspartners så kan vem som helst bli det bara man har en källarlokal och en monteringsmaskin.
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Det börjar bli dags att köpa nya däck till vår 3-axlade husbil. Däcken på den främre bakaxeln är i bra skick och dessa tänker vi montera på axel nr 3.
Jag kontaktade ett däckföretag i Södertälje och fick en offert på 4 nya däck (Continental) till en kostnad av 3.500 kronor per däck inkl. montering. Tackade för mig och åkte därifrån.

Frågan till dig som nyligen bytt till nya däck:
* vad är det rimligt att betala för Michelin däck med dimension 225/75 R 16 CP inkl. montering vid köp av 4 däck ???
Tacksam för svar !
Bosse
Michelin Agilis Camping 225/75 R16CP borde kosta cirka 2.000-2.400:-/styck monterade och klara.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.786
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Du måste enligt Michelin offra komforten med cp däck och pumpa stenhårt bak, personligen fattar jag inte varför husbilsåkare satsar pengar på dessa, campare har kanske nytta av dem.

CP-Däcken har två lager cord extra för att öka stabiliteten på bilar som går med hög belastning på bakaxeln, som ju de flesta husbilar har p.g.a. långt överhäng och ofta dessutom överlast, därför rekommendationen att köra med 5.5bar.
Jag kör Michelin CP däck sedan många år men med lufttryck anpassat till bilens axelvikter enligt Michelins tabeller för lufttryck efter däcksdimension och uppskattar den extra säkerhet och stabilitet som de förstärkta däcken ger. Bilen går mycket trevligt, och känns inte det minsta slingrig i kurvorna.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.912
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nja... De extra lager är till för att kunna köra med högre däcktryck, krävs detta höga tryck kan man ju istället gå upp i belastningsindex
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.093
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hittade denna artikel:

Jag heter Bernt Wahlberg och är Informationschef på The Scandinavian Tire & Rim Organization, vanligtvis förkortat STRO. STRO är den nordiska däckbranschens tekniska organisation och består förutom mig själv, också av en styrelse med tekniska representanter från 7 av de större däckfabrikanterna (Michelin, Bridgestone, Continental, Pirelli, Goodyear, Nokian och Trelleborg), samt 68 st korresponderande medlemmar i norden och övriga världen som är verksamma inom den nordiska däckbranschen. Vi ger också varje år ut STRO Databok, som kallas för "Däckbibeln" hos alla som arbetar med eller har intresse i däck och fälgar. Vi arbetar också aktivt med de olika trafik och vägmyndigheterna i norden samt med våra europeiska samarbetsorganisationer i Bryssel när det gäller framtagande av nya regler och bestämmelser rörande däck och fälgar.

Jag har av Lars-Göran blivit tillfrågad om att hjälpa till att svara på däckrelaterade frågor på detta forum, vilket jag gärna gör, för som ni kanske vet så är däcket den kanske mest komplicerade detaljen på en bil och det finns ofta lika många åsikter om däck som det finns frågor eller funderingar runt detta.

Som ni såg i det svar som jag skickade till Lars-Göran när det gäller husbilsdäck, eller CP däck så är det en däcktyp som man har tagit fram för att minska riskerna med eventuella överbelastningar, speciellt när man har lastat bilen full och ligger och kör på europeiska motorvägar i varmare länder. Men som temperaturen har varit här i Sverige den senaste tiden så är det inte fel med dessa däck även i Sverige. CP står för som ni kan se på Continentals hemsida för "Camping Pneu" (Campingdäck) till skillnad mot C däck som står för "Commercial Tires" d.v.s. däck för lätta lastbilar. Om man använder C däck som jag har sett en del av er gör på husbilen, så skall och får man inte använda det rekommenderade lufttrycket på 5.5 bar på bakaxeln, utan där är det 4.75 bar som gäller, men då har man såklart inte den tolerans mot överbelastning som CP däcken har och skall vara väldigt noggrann med att kontrollera att man inte lastar för mycket. För framaxeln så gäller för både C och CP däck att lufttrycket skall vara enligt den belastning man har, men normalt så rekommenderar man för CP däck 4.75 bar fram.

Användning av CP däck på husbilen betyder inte på något vis att man kan belasta däcken mer än för motsvarande C däck eftersom båda däcken har samma belastningskapacitet i motsvarande dimension, utan det är bara det att med CP däck så kan man ha en större tolerans mot eventuella överbelastningar tack vare däckets förmåga att tåla det och det högre lufttrycket.

Som sagt, har ni frågor om däck och fälgar så svarar jag gärna på dessa, men kan som en opartisk organisation inte svara på specifika frågor om vissa fabrikat eller skillnader mellan dessa, men hjälper er gärna med att hitta rätt kontakter hos dessa om så behövs.

Tack för ert förtroende.

Med vänlig hälsning

Bernt Wahlberg
STRO
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.047
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Michelin Agilis Camping 225/75 R16CP borde kosta cirka 2.000-2.400:-/styck monterade och klara.

Däckonline tar 1.999:- per däck inkl. frakt om jag beställer 4 däck online - sen tillkommer kostnaden för montering och balansering hos någon firma som Däckonline rekommenderar, så totalpriset per däck inkl. moms blir nog lägst 2.300:- per däck.
Jag har även kontaktat en annan däckfirma i Södertälje och dom debiterar 2.800:- inkl. montering och balansering till skillnad från den andra däcksfirman i Södertälje som debiterar betydligt mer för Continental med samma dimension.
Jag återkommer senare med besked om vilken leverantör jag väljer - stort tack så länge för alla tips !
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Däckonline tar 1.999:- per däck inkl. frakt om jag beställer 4 däck online - sen tillkommer kostnaden för montering och balansering hos någon firma som Däckonline rekommenderar, så totalpriset per däck inkl. moms blir nog lägst 2.300:- per däck.
Jag har även kontaktat en annan däckfirma i Södertälje och dom debiterar 2.800:- inkl. montering och balansering till skillnad från den andra däcksfirman i Södertälje som debiterar betydligt mer för Continental med samma dimension.
Jag återkommer senare med besked om vilken leverantör jag väljer - stort tack så länge för alla tips !
Företagen på landsbygden är nog lite mer blygsamma med priserna än hufvudstadsregionen, gissar jag i alla fall.
Ring Ljungby Däck 0372-10688 och kolla. Jag köpte där senast. En fråga är gratis här i Småland, i alla fall ännu så länge.
Du lär väl köra förbi oss på E4 söderut så kan du ju hälsa på oss i Berättar-bygden samtidigt och kolla in tvättmaskiner,
hjullastare, kompaktorer, truckar, värmepumpar och brännare och allt annat som vi tillverkar här...
 

Janne Andreasson

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Laholm
HBK-Nr
25323
Medlemskap
2024
Kolla på däck 365 på nätet kumho eller Nokian eller Michelin ca 1500kr st där köper jag mina däck och lägger på dom själv
 

Jan Eric Johansson

HBK Medlem
Inlägg
142
Kommun
Växjö
HBK-Nr
3218
Medlemskap
2025
Däck 365 pris nedan
Michelin Agilis Camping
225/75 R 16CP 118R TL AGILIS CAMPING MICHELIN
225/75R16 | 118 | R (170 km/h)

2 171 kr/st
8 684 kr/4 st
Detta är inte 1500 kr/st pris som nämns ovan?????
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Bra kunskap, vad gör man när varken försäljaren eller jag visste skillnaden på CP o C däck. Köpte ny husbil o beställde åretruntdäck eftersom vi kör bilen året runt. Kollade mina nya fina däck, när jag läst i tråden (har kört 200 mil i vinter o ca 300 nu i vår) Bengtiorkelljunga har satt på c däck. Ringde försäljaren, han förstod ingenting, men tackad för upplysningen.
 

v031993

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
29069
Medlemskap
2024
Är det bara Michelin som har CP däck? Jag hittar inte någon annan som har det online, bara C däck....
//Jeff
 
Toppen