• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa Ny systemkamera

F

F.d. 50421

Guest
Sv: Köpa Ny systemkamera

Hej igen!

Har tittat och blivit intresserad av följande kamera:

Nikon D7100 + 18-140/3,5-5,6G AF-S VR

och undrar om ni kan ge mig era synpunkter om det är bra utrustning eller om det finns någon annan modell/tillverkare som är likvärdig/bättre till ungefär samma pris (runt 12.000 kr).

Skulle även vilja ha tips på ev. vilket standardobjektiv man eventuellt skall välja om man bara köper kamerahuset.

Tacksam för alla tips å råd.:spinny:

Med vänlig hälsning,//

Raymond W.
"SkyWave"
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Köpa Ny systemkamera

Har en D7000, föregångaren till D7100. Tycker den är helt suverän om man nu vill ha en stor systemkamera. Mycket lättarbetad och snabb, minimalt med efterarbete.
Innan hade jag D5000 och dom kan inte jämföras på samma dag.

Det som oftast hänger på är Nikons 16-85mm men där tror jag det finns bättre alternativ.

/Gunnar
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Köpa Ny systemkamera

Fint val av kamerahus.
Skulle jag bara ha ett objektiv skulle jag nog tveklöst välja ett 50 mm 1:1,4.

Det motsvara på en DX kamera ca 70 mm och är med detta ett kort tele. Dessutom har 7100 ett läge där man typ har ett DX läge på DX (låter skumt) med detta motsvarar50:an ca 105 mm. det låter kanske inte så spännande men med den ljusstyrkan kan du hämta hem bilder du förmodligen brusar sönder med längre telen som är ljussvaga.

Och vill du senare gå upp ett steg finns 70-200 4.0 med suverän bildstabilisering så fixar sig det mesta..

lycka till

marunga
 

larsve

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Örebro
HBK-Nr
11307
Medlemskap
2025
Sv: Köpa Ny systemkamera

Hej
jag köpte Nikon D7100 med 18-105 för några månader sedan och är jättenöjd med bildkvaliten, nu uppgraderade jag från D70s och det är milsvid skillnad på det mesta och inte bara bildkvaliten. Köpte även 50mm 1,8G ett kanonobjektiv för dem pengarna, mer än prisvärt.
 
F

F.d. 50421

Guest
Sv: Köpa Ny systemkamera

Tack för tipsen å råden :spinny:

..... så nu är det bara att skicka önskelistan till "Tomtemor" så
får vi se om man varit tillräckligt snäll i år:)

Adventshälsningar från

SkyWave
 
Toppen