• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa Ny systemkamera

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Hej alla fotofreaks!

Har funderingar på att köpa en ny systemkamera. Bra prestanda, men inte allt för tung och klumpig att ha med sig. Gärna bra zoom och en vinklingsbar bildskärm. Det sistnämnda är ett måste. Använder aldrig kameran för videoinspelningar så den funktionen ligger lågt på prioriteringslistan.
När jag använder färdiga motivinställningar på min nuvarande Canon blir tyvärr kvalite'n allt för dålig för mina behov - att kunna dra dem till A4-format.

Tack på förhand!
Staffan
 
A

Afdragon

Guest
Sv: Köpa Ny systemkamera

Hej! Är inget fotoproffs på långa vägar men bestämde mig förra julen att jag skulle köpa ny kamera. Tar mycket bilder på våra Berner sennen när vi är ute på promenader och så. Köpte en Nikon D3100. Är jättenöjd med denna fast det är kanske en sådan du har redan?:wink:

MVH
Anette /Afdragon

Ups!! Ingen vinklingsbar skärm tyvärr
 
Senast redigerad av en moderator:
I

ingma

Guest
Sv: Köpa Ny systemkamera

Hej Staffan,

Är du säker på att du behöver en systemkamera?
Ta en titt på Nikon COOLPIX P520. En "kompakt" långzoomare med 18 megapixel sensor, 24-1000mm brännvidd, vinkelbar skärm. Finns för 2700:-

Mats Eimtoft
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Köpa Ny systemkamera

Hej Och tack för förslagen.
Knarrevik: Jag har under några år använt mig av Canon SX 30 IS (faktiskt två stycken efter varandra) men blivit irriterad på att den är ganska långsam och tämligen dålig då ljusförhållanderna är svaga. Innan dess hade jag äldre versioner av Canon Systemkaneror som jag slutade med för att jag tyckte att de var alldeles för klumpiga att bära omkring med överallt - som jag gör under våra resor. Framför allt om man var tvungen att komplettera med ett teleobjektiv.
Staffan
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Köpa Ny systemkamera

Även den är en långzoomare med liten sensor 1/2,3".
Titta efter en kamera med större sensor, helst fullformat 24x36 mm och eftersom du har funderingar på en systemkamera så skaffa en optik med lagom zoomomfång. Alternativet är en kamera med fast kvalitetsoptik utan spegel men med större sensor än kompaktkamerans. Alla stora tillverkare har bra kameror om man är beredd att betala lite extra.
 
F

F.d. 50421

Guest
Sv: Köpa Ny systemkamera

Jag funderar också att köpa ny systemkamera och har då tittat på Nikon D5200 och D5300. Vilken av dessa kameror föreslår ni är mest fördelaktig? Kanske finns det någon annan modell som är bättre?
Tacksam för synpunkter å råd.
Mvh/SkyWave
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Köpa Ny systemkamera

Knarrevik!
Jag skulle vara tacksam om du kunde föreslå ett par kameror av det slag du rekommenderar. Då får jag (med min bristande kunskap) en aning om inom vilket segment jag kan börja söka.
Staffan
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Köpa Ny systemkamera

Knarrevik!
Jag skulle vara tacksam om du kunde föreslå ett par kameror av det slag du rekommenderar. Då får jag (med min bristande kunskap) en aning om inom vilket segment jag kan börja söka.
Staffan

Det är jättesvårt att ge råd vad gäller kameror!
Om jag skulle köpa en ny kamera till rimligt pris skulle jag titta på en utan spegel och relativt stor sensor. I den kategorin hittar man tyvärr inga långzoomare.

Använd appen Prisjakt.nu för att jämföra olika alternativ, inte bara pris utan även egenskaper. Sonys RX-kameror i olika prisklasser brukar toppa testresultaten. RX1, RX10 m.fl.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Köpa Ny systemkamera

Många graderar kameror efter antal megapixlar.
Bättre att gradera efter storlek på sensor och kvalitet på linsen.
Det finns långzoomare med hur många megapixlar som helst där bildkvaliteten är obefintlig vid full zoom.
 
F

F.d. 55695

Guest
Sv: Köpa Ny systemkamera

Efter att ha försörjt mig i över tjugo år som fotograf och under några år även som fotohandlare tänker jag dela med mig av mina slutsatser utifrån den ursprungliga frågan.

Canon gör bra kameror, i alla fall i proffssegmentet. Amatörhusen är allt för veka och fulla med kompromisser enligt min mening. Samma sak gäller för Canons optik. L-serien är enastående men deras enklare optik håller inte alltid måttet.

Nikon gör mycket bra kameror i alla segment. Amatörsegmentet kännetecknas av lösningar från deras dyrare kameror men med lite vekare hus rent hållfasthetsmässigt. Dock är de mycket bättre än Canons. Samma sak gäller optiken. Nikons proffsoptik är precis lika bra som Canons men amatör- och mellanklassoptiken är oftast snäppet bättre.

Sony (egentligen gamla Minolta) är klart underskattat. Har inte hittat något jag kan anmärka på. Tyvärr är Sony en liten doldis och betingar oftast lite lägre priser på en eventuell andrahandsmarknad. Kvalitetsmässigt står de sig bra mot både Canon och Nikon även om jag fortfarande håller Nikon främst.

Olympus är en duktig tillverkare som bygger slitstarka grejor som sällan går sönder. Tyvärr envisas de med allt för oergonomiska lösningar i jakten på att bygga små och smidiga kamerahus som i sig är förträffliga. Optiken brukar vara mycket bra.

Panasonic och Samsung har jag allt för begränsad erfarenhet av men dessa verkar hålla ihop bra utan att på något sätt sticka ut.

Pentax har enligt min mening rasat kvalitetsmässigt sedan 60- och 70-talets storhetsdagar. En del modeller påstås vara vädertätade och det är säkert sant men jag har sett alldeles för många oförklarliga fel på Pentax de senaste åren för att vilja råda någon att handla.

Ovanpå allt har vi förstås Leica M-serie men jag dristar mig till att tro att det går bort på grund av pris och avsaknad av vinklingsbar skärm.

Min slutsats är alltså Nikon. D5200 om du vill spara 1500 kronor. D5300 om du vill ha lite större sökarbild, lite bättre skärpa (lågpassfiltret är borta) och lite bättre ljusförstärkning (möjlighet till högre iso-tal). Klarar du dig utan vinklingsbar skärm och vill ha ett riktigt bra kamerahus skulle jag titta på en begagnad D300 som inte gått allt för mycket. Då får du ett vädertätat hus byggt i magnesiumlegering som tål så väldigt mycket mer omild behandling än 5000-modellerna. Att bildkvaliteten och handhavandet dessutom är väldigt mycket trevligare är en bonus.

Viktigast är ändå att den absolut viktigaste uppdatering du kan göra, oavsett vilket kamerahus du köper, är att byta ut det medföljande kit-objektivet till ett med bättre prestanda. Tamron 17-50/2,8 eller motsvarande Sigma ger mycket för pengarna. Vill du ha en telezoom till ger Nikons 70-300/4-5,6 VR mycket för pengarna. Andrahandsmarknaden är ofta mycket trygg och ger möjlighet att spara en slant.

Lycka till och hör gärna av dig med fler frågor inför eventuellt köp.

//David
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Köpa Ny systemkamera

I mitt fall var det så att jag gick från Nikon d3s (48.000 kr) till d7100 och det är i princip inget jag saknar... Tvärtom, modernare interface.

I samma veva rekommenderade jag en bekant att köpa en Sony NEX 7, något jag fått äta upp många gånger.

/marunga
 
F

F.d. 25418

Guest
Sv: Köpa Ny systemkamera

Nuförtiden behöver man ingen systemkamera för att ta bra bilder, det finns många kameror som kanske inte är så kompakta men dom är billigare än en system. Jag har både en systemkamera och några icke systemkameror, det är dom jag använder mest! Här är en filmsnutt när jag zoomade med min Canon SX50 HS, zoomen funkar lika bra när man fotar!! Jag var lite darrig den här dagen så det får du ha överseende med.
https://www.youtube.com/watch?v=3-jEZZyM1OU&feature=c4-overview&list=UU82lyNfUV83r0fTKxJ97-mw
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Köpa Ny systemkamera

Jag tycker du skall kika lite på de spegellösa systemkamerorna. De är mycket kompakta men har stor potential. Eftersom de är just spegellösa så är avståndet från "film"planet till bajonettfattningen kort. Detta gör att det går att montera i stort sett alla objektiv som någonsin byggts för systemkameror sedan den första Leican såg dagens ljus.

Något som ofta förbises vid kameravalet är sökaren. Själv vore en kamera utan sökare otänkbart eftersom jag vill ha möjlighet att se motivet oavsett omgivande ljusförhållanden plus den stabilitet det innebär att stödja kameran mot huvudet och därmed minska skakningsoskärpan. Skärmen på baksidan kan då vara ett komplement i vissa situationer men ingen ersättare till sökaren.

Sony har två spegellösa systemkameror i APS-C format, NEX-6 och NEX-7, med elektronisk sökare och 3" vinklingsbar skärm. Dessa är fullspäckade med funktioner och går alltså att växa i från nybörjarens fullautomatik till den avancerade fotografens önskan att kunna ställa in allt. Nyligen har Sony också släppt två något större spegellösa kameror, a7 och a7R, med samma fattning men med sensor i småbildsformat.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Köpa Ny systemkamera

Jag tycker du skall kika lite på de spegellösa systemkamerorna. De är mycket kompakta men har stor potential. Eftersom de är just spegellösa så är avståndet från "film"planet till bajonettfattningen kort. Detta gör att det går att montera i stort sett alla objektiv som någonsin byggts för systemkameror sedan den första Leican såg dagens ljus.

Något som ofta förbises vid kameravalet är sökaren. Själv vore en kamera utan sökare otänkbart eftersom jag vill ha möjlighet att se motivet oavsett omgivande ljusförhållanden plus den stabilitet det innebär att stödja kameran mot huvudet och därmed minska skakningsoskärpan. Skärmen på baksidan kan då vara ett komplement i vissa situationer men ingen ersättare till sökaren.

Sony har två spegellösa systemkameror i APS-C format, NEX-6 och NEX-7, med elektronisk sökare och 3" vinklingsbar skärm. Dessa är fullspäckade med funktioner och går alltså att växa i från nybörjarens fullautomatik till den avancerade fotografens önskan att kunna ställa in allt. Nyligen har Sony också släppt två något större spegellösa kameror, a7 och a7R, med samma fattning men med sensor i småbildsformat.

Håller helt med. Har 2 Sony Nex-6 med SE18-200 (tunga silvriga varianten). Kanonbra. Panasonic Lumix har precis äntligen också insett detta och släppt en motsvarande med riktig sökare. Litet format så man slipper dessa klumpar till systemkameror, vilka även är bökigt att filma med, och stor sensor med många objektiv.

Anders
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Köpa Ny systemkamera

Här några fågelbilder tagna med min gamla Canon 50D och några med den nyare Canon 7D. Ingen skillnad i upplösning vad jag kan se. För att kunna få detaljrika bilder med detaljer i fjäderstrukturer och kunna fota på sådant håll att man inte skrämmer fåglarna så krävs lång och ljusstark optik.
Bilder använda i mina bildgåtetävlingar så några av dem har ni kanske sett tidigare.
Gåta 18, art, 3p, a (Large).jpg

IMG_0262 (Large).jpg

IMG_4928, 1p, bild c (Large).jpg

IMG_4936 (Large).jpg

aake
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Köpa Ny systemkamera

Jag använde Panasonic 4/3 systemet, det passar mig och optiken (många Leica objektiv) är kanonskarp.
Utrustningen är liten och behändig när man är ute och strövar i naturen, som Michael säger så är en sökare ett måste även för mig och prio ett framför vinklingsbar skärm.

Jag har gjort uppförstoringar på 70x50 cm inga problem!

//Pilot
 
Toppen