• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips på kompaktkamera?

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tips på kompaktkamera?

Tidig morgon - inte mycket ljus. Handhållen G1X på ISO-12800. Jag blir imponerad!

Tidig morgon ISO-12800 psh.jpg

Röda knappen, så idiotiskt placerad att det är lätt att komma när den oavsiktligt, resulterar ibland i att kameraeländet börjar spela in film oavsett hur programratten är inställd! En miss av Canon!

Röd knapp.jpg
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tips på kompaktkamera?

Röda knappen, så idiotiskt placerad att det är lätt att komma när den oavsiktligt, resulterar ibland i att kameraeländet börjar spela in film oavsett hur programratten är inställd! En miss av Canon!

Å andra sidan visas det alltför få videosnuttar på forumet (mig själv inräknad).
En videosnutt säger ofta mer än 100 bilder!
Idag klarar moderna kameror att lägga upp dem direkt på Youtube.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Tips på kompaktkamera?

Idag klarar moderna kameror att lägga upp dem direkt på Youtube.

Det är bekvämt att kunna skicka bilder direkt till olika mottagare sladdlöst via wifi. Tyvärr går det bara att skicka video i 320x240 px direkt från min Samsung EX2F med wifi, en liten brist på en i övrigt trevlig kamera i litet format med ljusstark optik som levererar bra bildkvalitet.

samsung_ex2f_tr.png
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tips på kompaktkamera?

Här är en som har tröttnat på G1X! Passa på om någon skulle vara intresserad! Det är över två timmar kvar!

blä3.JPG
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Vad är det vi jagar? Oavsett kvalitén på bilderna så är dom helt kass då många bilder saknar dokumentation. Det är så lätt att ta bilder idag men få orkar dokumentera sina bilder.
Ni har sett kamerorna i inlägg 115, vilken bild tillhör respektive kamera? Har det någon betydelse på våra vanliga kattbilder eller semesterbilder? I denna jämförelse så är där en prisskillnad på över 40 000:- kronor!
 

Bilagor

  • A_03.JPG
    A_03.JPG
    2,4 MB · Visningar: 52
  • B_03.JPG
    B_03.JPG
    4,9 MB · Visningar: 51

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Vad är det vi jagar? Oavsett kvalitén på bilderna så är dom helt kass då många bilder saknar dokumentation. Det är så lätt att ta bilder idag men få orkar dokumentera sina bilder.
Ni har sett kamerorna i inlägg 115, vilken bild tillhör respektive kamera? Har det någon betydelse på våra vanliga kattbilder eller semesterbilder? I denna jämförelse så är där en prisskillnad på över 40 000:- kronor!

Bra med en tankeställare ibland. För mej som gröngöling var detta mycket intressant, jag ska vara nöjd med min 3000 kr kamera... Vilket jag redan är trots att jag bara tagit några bilder än!!! Men tids nog blir det fler:)

Tack Dethleffskvalite!!!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tips på kompaktkamera?

Lite svårt att bedöma var fokus är lagd men betydligt mer sting i den undre bilden. Kanske inte värt 40.000 om man bara vill publicera på nätet?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tips på kompaktkamera?

Även Coolpix S9500 har WiFi. Här finns zoom på 22x och S9500 riktas till dem som hellre premierar trådlös överföring än extrem zoom.
Sensorn ligger på 18,1 megapixlar och det finns en oled-skärm på baksidan för att visa tagna bilder.

nikon-adds-wi-fi-coolpix-s9500-0.jpg
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tips på kompaktkamera?

Bild nr. 2 har tydlig kromatisk aberration och är lite "luddig" i hörnen.

Jag skulle tro att den första bilden är tagen med den dyrare kameran! Knarrevik tycks ha en annan uppfattning. Vem har rätt?

Jappe
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Kanske inte helt rättvis jämförelse men tänkvärd. Bägge kamrererna är inställda på max JPEG och komprimeringen på fin/hög. Givetvis så kan man jobba med helt andra förutsättningar med 7D och 28-300mm objektivet. Tyckte ändå det var kul att visa då många inte har möjligheten att jämföra.
Jappe, har du lärt dig så fina ord? Du skriver så bara för att jävlas med mig eller att du vill fortsätta med att köpa och utvärdera olika kameror. Bilder märkta a är IXUS och b med EOS.
Efter Jappes inlägg så har jag kollat lite, det händer något vid uppladdningen. Bild a03 är på hemsidan 27331byte men i min dator 2,40MB och b03 26429byte och i min dator 4,93MB. När jag för pekaren över dessa bilder jag laddat upp nu så ser det rätt ut när jag förhandsgranskar inlägget. a04 2,43MB b04 4,95MB.
 

Bilagor

  • A_04.JPG
    A_04.JPG
    2,4 MB · Visningar: 22
  • B_04.JPG
    B_04.JPG
    4,9 MB · Visningar: 19

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tips på kompaktkamera?

Varför skulle jag jävlas med dig? Kromatisk aberration syns tydligt i bild två av de första bilderna du visade. Titta på konturerna till vänster på lampan och till höger på stolsbenet. Tydliga röda och gröna tillägg på kanterna. Det är kromatisk aberration och den kan vara mer eller mindre störande beroende på kontraster och objekt. Det finns även lite kromatisk aberration i bild 1 men den är närmast försumbar. Om det är bild två som är tagen med 28-300:an så kan den tydligen bli lite luddig i hörnen vilket inte är så konstigt med tanke på att det är en extremzoom, visserligen dyr och fin men ett sådant omfång är extremt!

Jag orkar inte testa mer nu! Jag behåller G1X:an. Den motsvarar mina krav men eftersom den har begränsad zoom och dålig makro så funderar jag på att komplettera den med en "billig" långzoomare, antagligen Panasonic FZ150.

Systemkameran med 17-55:an ligger på Tradera nu! 70-200:an kommer snart efter.

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tips på kompaktkamera?

Jappe, du har inga funderingar på videoupptagningr längs vägen under din resa söderut? Med en passande hållare kan du ha båda händerna på ratten.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Varför skulle jag jävlas med dig? Kromatisk aberration syns tydligt i bild två av de första bilderna du visade. Titta på konturerna till vänster på lampan och till höger på stolsbenet. Tydliga röda och gröna tillägg på kanterna. Det är kromatisk aberration och den kan vara mer eller mindre störande beroende på kontraster och objekt. Det finns även lite kromatisk aberration i bild 1 men den är närmast försumbar. Om det är bild två som är tagen med 28-300:an så kan den tydligen bli lite luddig i hörnen vilket inte är så konstigt med tanke på att det är en extremzoom, visserligen dyr och fin men ett sådant omfång är extremt!

Jag orkar inte testa mer nu! Jag behåller G1X:an. Den motsvarar mina krav men eftersom den har begränsad zoom och dålig makro så funderar jag på att komplettera den med en "billig" långzoomare, antagligen Panasonic FZ150.

Systemkameran med 17-55:an ligger på Tradera nu! 70-200:an kommer snart efter.

Jappe

Men Jappe, inte Panasonic igen, du vet ju hur det går! Men med dina krav förstår jag att du kräver bra grejer. Jag får byta glasögon för jag hittar knappt det du påpekar trots att du sagt var det är. Så en sån gröngöling som jag ska nog klara sej med en Nikon...
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tips på kompaktkamera?

Jappe, du har inga funderingar på videoupptagningr längs vägen under din resa söderut? Med en passande hållare kan du ha båda händerna på ratten.

Den här, som jag köpte billigt från Kina, duger väl att filma med! Den har ju s.k. full HD, 1920x1080. Hur den klarar 170 graders bildvinkel begriper jag inte. Jag har testat, sprungit runt huset med den och den fungerar förvånansvärt bra. Ännu har jag inte lyckats få fram GPS-funktionen riktigt vid avspelning så jag kanske kommer att hälsa på närmaste tekniska geni (Knarrevik) så småningom! :D

DSCN3319.jpg
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tips på kompaktkamera?

Efter Jappes inlägg så har jag kollat lite, det händer något vid uppladdningen. Bild a03 är på hemsidan 27331byte men i min dator 2,40MB och b03 26429byte och i min dator 4,93MB. När jag för pekaren över dessa bilder jag laddat upp nu så ser det rätt ut när jag förhandsgranskar inlägget. a04 2,43MB b04 4,95MB.

Det är först när man klickar på bilderna som de antar sin rätta storlek.

image.jpg
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tips på kompaktkamera?

Ännu har jag inte lyckats få fram GPS-funktionen riktigt vid avspelning så jag kanske kommer att hälsa på närmaste tekniska geni (Knarrevik) så småningom! :D

Tyvärr, något geni är jag inte på något område!
På tal om kinesiska premiumprylar, fick du igång din iPhone med Android?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tips på kompaktkamera?

Nja, det beror på hur man ser på det! Den har en massa funktioner och finesser men jag kommer inte ut på nätet! Man kan väl inte begära för mycket av en iPhone för 150 spänn!

DSCN3320.jpg DSCN3321.jpg
 
Senast ändrad:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Tack knarrevik, annars hade det ju tagit för långt tid när man klickar runt här. Tänkte inte så långt. Du hade rätt och Jappe fel. När fyra kritiska ögon väljer två olika bilder bevisar att detta är inte helt lätt. Kommer tillbaks till min grundfråga, vad är det vi jagar.
 

Bilagor

  • IXUS 100IS EOS7D.jpg
    IXUS 100IS EOS7D.jpg
    3 MB · Visningar: 2

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tips på kompaktkamera?

Jag jagar kromatisk aberration och avtagande skärpa mot hörnen! Det har blivit min hobby på senare tid. Bruset vid olika ISO-tal finner jag också oerhört intressant! :D

En grej som också intresserar mig är hur bilden processas i kameran för att kompensera brister i optiken. Frågan är om det är fusk eller utveckling!

Jappe
 

Agge&Micke

HBK Medlem
Inlägg
790
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Köpte en Nikon colpix Pro... 24x långzoom. Den har varit mycket bra. Lätt att använda. Men har i dag köpt Cannon systemkamera.
 
Toppen