• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa Husbil

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Tack för input....
Om jag ser till förmodat användande så är vi troligen inte kvar på samma ställe mer än 1-2 dygn sommaren. Men en vecka om året på försommaren ligger vi still (swedenrock) men då får man starta upp motorn en stund i så fall varannan dag...
Innebär att det kanske räcker med inledningsvis ett AGM batteri (men frågan är hur stort behövs?). Inverter och andra större förbrukare är inte aktuellt just nu....
Låter som prio på en DC/DC
Du kan nog klara dig en vecka med ett 130Ah batteri kompletterad med en 130-160W solcellspanel. Hoppas sedan på att det inte regnar hela Rockfestivalveckan. En solig dag kanske du då får ut ca 50Ah via solcellerna. Kemin i alla typer av blybatterier är att förmågan av att ta emot laddning inte är linjär utan avtar kring ca 75-80%. Du kan heller aldrig få ut mer än ca 50% av kapaciteten. Börja med ett batteri och en 25-50A DC-DC laddare (t.ex. Victron Energy se bild, det finns andra fabrikat) och testa.
1678265685675.png
 

Tomas!

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36192
Medlemskap
2024
Du kan nog klara dig en vecka med ett 130Ah batteri kompletterad med en 130-160W solcellspanel. Hoppas sedan på att det inte regnar hela Rockfestivalveckan. En solig dag kanske du då får ut ca 50Ah via solcellerna. Kemin i alla typer av blybatterier är att förmågan av att ta emot laddning inte är linjär utan avtar kring ca 75-80%. Du kan heller aldrig få ut mer än ca 50% av kapaciteten. Börja med ett batteri och en 25-50A DC-DC laddare (t.ex. Victron Energy se bild, det finns andra fabrikat) och testa.
Har kollat runt en del på dc dc läst på massor, verkar vara rätt väg att börja med.
Hittar Victron 30 amp för ca 2500:- är det fel grejer om man tänker på prisbilden jämfört med den bild som du la ut?
 

Bilagor

  • 20230312_075350.jpg
    20230312_075350.jpg
    2,4 MB · Visningar: 8

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Har kollat runt en del på dc dc läst på massor, verkar vara rätt väg att börja med.
Hittar Victron 30 amp för ca 2500:- är det fel grejer om man tänker på prisbilden jämfört med den bild som du la ut?
Inte alls dåligt val. Jag hade en sådan till förra husbilen (Kabe) och där fanns en huvudsäkring från generator till bodelen om 50A som styrde valet av DC-DC omvandlare. I nuvarande Nordic har jag dock 50A omvandlare då huvudsäkringen är 100A.
 

Tomas!

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36192
Medlemskap
2024
Inte alls dåligt val. Jag hade en sådan till förra husbilen (Kabe) och där fanns en huvudsäkring från generator till bodelen om 50A som styrde valet av DC-DC omvandlare. I nuvarande Nordic har jag dock 50A omvandlare då huvudsäkringen är 100A.
Tack för värdefull input!
Vi har gjort affär och köpt en Rimor så när vi får hem husbilen ska jag kolla lite kablage dimensioner och hur statusen är på EBL blocket....
Om jag förstått saken rätt kan man dra strömmen från dc/dc enheten direkt in i EBL om inte det är för högt med amp...
Men som sagt ska undersöka så snart jag har husbilen hemma.
Tack övriga för värdefull information! Jag återkommer säkert med fler frågor
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Testa bilen hos ett oberoende företag innan köp,det gäller inte minst fukt,lita inte blint på säljande firma.
Vill dom inte låna ut bilen för test,välj en annan.
 

Sciron

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Malmö
HBK-Nr
35357
Medlemskap
2024
Hej,
Kan se att ni fått många tips och ett jag absolut måste hålla med om är vikten.
Vi köpte en ny husbil av 2020 års modell uppvägd till 4250 kg. Vi undrade hur nära gränsen vi låg och fick därför plockat ut allt i bilen och fick den vägd. Den skulle väga 2920 inkl. förare + extra utrustning på cirka 160 kg. Resultatet blev 3360 eksl. förare men med extra utrustning.
Summan blev att vi "förlorade" cirka 300 kg lastvikt. Så väg bilen innan köp!

Mitt andra tips är att se till så bildelen har all den utrustning ni önskar. Farthållare, automatare osv. Nästan allt i husdelen kan eftermonteras. Det skulle vara vattenburen golvvärme som kan vara lite tricky.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Tack för värdefull input!
Vi har gjort affär och köpt en Rimor så när vi får hem husbilen ska jag kolla lite kablage dimensioner och hur statusen är på EBL blocket....
Om jag förstått saken rätt kan man dra strömmen från dc/dc enheten direkt in i EBL om inte det är för högt med amp...
Men som sagt ska undersöka så snart jag har husbilen hemma.
Tack övriga för värdefull information! Jag återkommer säkert med fler frågor
Korrekt!
 
Toppen