• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa Husbil

Tomas!

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36192
Medlemskap
2024
Behöver Er samlade kunskap om husbilsköp.

Vi är nya på Husbil men ett långt friluftsliv bakom oss med tält o husvagn och nu på väg att köpa husbil som vi tror passar vår livsstil. Vi tänker oss främst fricamping och max 3 säsongs användande.

Har tittat på "Rimor Europeo 95 årsmodell 2011" långbäddar, solcell (troligen en äldre typ)....

Husbilar rent generellt vad ska jag tänka på, söker erfarenheter både husbil i allmänhet men även Fiat som chassi och Rimor Husbil?

Brister/fördelar med Rimor?

Hur är det att äga en Rimor?

Tack för att ni tar er tid att svara!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Husbilar rent generellt vad ska jag tänka på
Ok jag börjar.
Oavsett vilken bil du fastnar för, väg den innan köp. Det finns en del bilar som inte går att använda lagligt.
De väger för mycket jämfört med tillåten maxvikt.

Kolla noga efter fukt, det finns ruttna bilar ute på marknaden.
 

Tomas!

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36192
Medlemskap
2024
Ok jag börjar.
Oavsett vilken bil du fastnar för, väg den innan köp. Det finns en del bilar som inte går att använda lagligt.
De väger för mycket jämfört med tillåten maxvikt.

Kolla noga efter fukt, det finns ruttna bilar ute på marknaden.
tack för tipsen, räknar med att i första hand köpa på firma, med fukt protokoll för att minimera riskerna med fukt.

vikt, den ska jag kolla!
 

Tommy Moniqa

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Filipstad
HBK-Nr
9218
Medlemskap
2024
Lastvikten är jätteviktig,om du skall fri kampa mycket är det bra med rejäla solceller och kanske litium batteri Jag vill även önska er välkommen i husbils livet det är jätte,skoj en frihets känsla utan dess like
 

Tomas!

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36192
Medlemskap
2024
Tack Litiumbatteri känns som en djungel massa parametrar att ta hänsyn till min helt klart är det nog viktigt att få till bra solceller med Litiumbatteri så snart som möjligt!
 

Tommy Moniqa

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Filipstad
HBK-Nr
9218
Medlemskap
2024
Jag bytte till litium det enda jag fick byta var regulator från solsellen,men det går säkert att göra ett byte väldigt bökigt
 

Tomas!

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36192
Medlemskap
2024
Jag bytte till litium det enda jag fick byta var regulator från solsellen,men det går säkert att göra ett byte väldigt bökigt
Så sant allt kan göras enkelt eller svårt! Att solcells regulatorer behöver bytas är steg ett men sedan så är det frågan vad för laddare som sitter i samt vad generator ger.... borde vara det viktigaste stegen gissar jag?
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Tack Litiumbatteri känns som en djungel massa parametrar att ta hänsyn till min helt klart är det nog viktigt att få till bra solceller med Litiumbatteri så snart som möjligt!
Att gå över till LiFePo-batteri ("Litium") behöver inte vara krångligt. Men först ska en fundera över hur ska husbilen användas. Är det bara sommartid och i huvudsak bara ett par nätters fricamping åt gången så torde ett rejält AGM-batteri räcka till. Då kan det vara värt att investera i en bra DC-DC laddare (30-50A) som snabbt laddar upp bodelsbatteriet under körning.
Vi har en 150Ah LiFePo-batteri i vår Nordic men vi använder bilen året runt och har även en 230V omvandlare (inverter).
 

Tomas!

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36192
Medlemskap
2024
Att gå över till LiFePo-batteri ("Litium") behöver inte vara krångligt. Men först ska en fundera över hur ska husbilen användas. Är det bara sommartid och i huvudsak bara ett par nätters fricamping åt gången så torde ett rejält AGM-batteri räcka till. Då kan det vara värt att investera i en bra DC-DC laddare (30-50A) som snabbt laddar upp bodelsbatteriet under körning.
Vi har en 150Ah LiFePo-batteri i vår Nordic men vi använder bilen året runt och har även en 230V omvandlare (inverter).
Tack för input....
Om jag ser till förmodat användande så är vi troligen inte kvar på samma ställe mer än 1-2 dygn sommaren. Men en vecka om året på försommaren ligger vi still (swedenrock) men då får man starta upp motorn en stund i så fall varannan dag...
Innebär att det kanske räcker med inledningsvis ett AGM batteri (men frågan är hur stort behövs?). Inverter och andra större förbrukare är inte aktuellt just nu....
Låter som prio på en DC/DC
 
Toppen