• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa Euro

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Köpa Euro

Valutaaffärer kräver en välputsad kristallkula!
Jag öppnade ett valutakonto i Swedbank tidigt i våras när euron äntligen kröp under 9 SEK och växlade till mig drygt 100.000 € som gardering inför årets planerade husbilsköp. En praktfull förlustaffär hitintills. Omkring 70.000 SEK för att få sova lugnt på natten under ett halvår!
aake

Nu vid kurs 8.48 är nästan hälften av min (fiktiva) kursförlust utplånad. Och i vilket fall är priset i euro för den bil jag skall köpa oförändrat i euro, varken bilen eller euron bryr sig ett jota om kronans svängningar. Och det är faktiskt värt en slant att slippa följa dagskursen. Tre veckor kvar till dess bilen är färdig att hämta. :D
aake
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Köpa Euro

Jag följer kursen mest för kul (köpte Euro för ca två veckor sedan) :D
Fyra veckor till våran är klar att hämta.

Peter :)
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Köpa Euro

Vid nybilsköp så ska den svenska momsen baseras på valutakursen vid leverans- eller faktura datum så den kan man ju inte påverka.
Borde det inte vara kursen vid beställningsdatum eller orderdatum som ska ligga till grund för momsen, det är ju då man slutställer utgiften.

En fråga till er som importerat husbil som omfattas av den svenska momsen. Har ni även tillfälligt behövt betala exportlandets moms?
Enl. skatteverket ska exportören inte ta ut någon moms men så är det tydligen inte alltid i verkligheten.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Köpa Euro

Vid mitt nybilsköp 2009, då fick jag själv fylla i kursen på blanketten för att betala svensk moms.
Jag talade också med en handläggare på särskilda skattekontoret som har hand om detta och förklarade att jag hade sänt ner pengar vid olika tillfällen.
Jag kunde då använda mig av en snittkurs och det var ingen som ifrågasatte det.

Jag fick också betala tillfällig tysk moms och det var ett beslut som bilfirman tog.
De hade blivit blåsta av en annan köpare som intygade att han skulle betala moms i hemlandet, vilket sedan inte gjordes.
Därmed fick handlaren ett krav från tyska skatteverket att betala tillbaks den momsen.

Så det bestämmer nog bilfirman själv om de vill gå med på det eller ej.
Vet handlare där det funkar.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Köpa Euro

Kursen idag 8.60 , undrar vad analytikerna säger som från en månad sedan sa att Euron skulle under 8 kr. Jag tyckte Euron gjorde en oförklarlig djupdykning tillfälligt. Nuvarande kurs är också bättre för den delen av vår industri som säljer i Euro.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Köpa Euro

Kursen idag 8.60 , undrar vad analytikerna säger som från en månad sedan sa att Euron skulle under 8 kr. Jag tyckte Euron gjorde en oförklarlig djupdykning tillfälligt. Nuvarande kurs är också bättre för den delen av vår industri som säljer i Euro.

8.63 idag och min fiktiva förlust är snart utplånad, drygt en vecka till dess bilen skall betalas. Och som jag skrev i ett tidigare inlägg, det är inte analys som krävs för valutahandel utan en välputsad kristallkula.

aake
 
F

F.d. 16418

Guest
Sv: Köpa Euro

För andras vetskap så har vi idag köpt en husbil i Tyskland och jag gjorde en expressbetalning 11.55 idag på fm och nu för en stund sen hade pengarna kommit dit de skulle!
Så expressbetalning fungerar men bör utföras på förmiddagen om de ska bli betalt samma dag.
 
Toppen