• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa Euro

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Överger nu husvagnen för husbil. Tänkte importera en ny från Tyskland.
Från beställning av husbilen till leverans kan det gå ganska lång tid så jag tänkte köpa Euro vid "lämpligt" kurstillfälle för att säkra kostnaden .

Är det någon som har tips om bästa sättet?
Valutacheckar, öppna valuta konto, termin säkra?
 
J

Jarn

Guest
Sv: Köpa Euro

Jag har två konton i Deutsche Bank.

Så kan jag enkelt skicka ner pengar till bästa bankkurs när jag tycker nivån är attraktiv.
Skickade ner för någon vecka sedan för 8,23 SEK för en Euro.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Köpa Euro

Hur öppnar man ett konto där? Är det möjligt via internet?
Hur funkar det med ränteinkomsterna ska de deklareras i Tyskland?
 
J

Jarn

Guest
Sv: Köpa Euro

Det var inga problem. Går bara att öppna på plats.
Jag gick in på ett av deras kontor i Hamburg och fyllde i lite papper och visade mitt pass.
Fick dessutom ett bankomatkort utan kostnad, samt till det andra kontot som kostar 15 Euro i kvartalet, ett EC Karte, med Maestro funktion.
Det motsvarar Danmarks Dankort, dvs det går i princip överallt i Tyskland, även där de normalt ej tar kort.
Sen betalar jag överallt i Euroländer och då dras det direkt från mitt konto. Perfekt.
När jag skall handla bilar kan jag också då i förväg sätta in pengar när kursen är bra.
 
F

F.d. 25231

Guest
Sv: Köpa Euro

Takk for svar,men er det lenge siden du åpnet konto?
Høres jo enkelt og greit ut at du også kan få ett Betalingskort.
Skal sjekke det ut senere.
Hilsen Egil
 
F

F.d. 13449

Guest
Sv: Köpa Euro

Överger nu husvagnen för husbil. Tänkte importera en ny från Tyskland.
Från beställning av husbilen till leverans kan det gå ganska lång tid så jag tänkte köpa Euro vid "lämpligt" kurstillfälle för att säkra kostnaden .

Är det någon som har tips om bästa sättet?
Valutacheckar, öppna valuta konto, termin säkra?
Terminsäkra tror jag kan vara svårt för privatpersoner.
Öppna valutakonto är ett alternativ som inte är helt dumt.
Öppna konto nere i tyskland kan förenkla många saker då man kan skicka över pengar i förväg, visserligen går det att få expressbetalningar nuförtiden vilket gör att det inte tar mer än ett par timmar. En handlare borde kunna ta betalkort och då borde man kunna betala med detta(obs dock troligtvis inte kreditkort)

Obs! Valutaficka är att rekommendera, samma kontonummer som det vanliga kontot, med skillnaden att man även har valutan man är i behov av i eget konto. Slipper man hålla reda på två olika kontonummer.
 
Senast redigerad av en moderator:
I

Ixeofors

Guest
Sv: Köpa Euro

Jag skaffade ett valutakonto hos SEB var lite tveksamma men gick med på det till slut, enligt dom var det mest till för företag?
Det fungerade bra iallafall, bara ringa SEB när man vill köpa €!
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Köpa Euro

När jag köpte min i Tyskland öppnade jag ett eurokonto på Nordea som jag sedan överförde till handlaren. Enda problemet jag hade var att jag fick höja max överföringsbelopp på internetbanken.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Köpa Euro

Jag kolla med Swedbank och dom föreslog valutakonto.
Men det var upp till varje lokalkontor att bevilja eftersom det normalt är för företag.
När man köper och säljer så är det valuta checkkursen som gäller vilken lägre än sedelkursen.
Dom tar halva ränteinkomsten i avgift (så länge man får ränta, annars ingen avgift).
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Köpa Euro

Jag tänkte köpa Euro nu när den är förhållandevis billig. Offerten på husbilen jag fått från Tyskland gäller till årsskiftet. Så jag har ingen brådska att beställa.
Tycker att det känns tryggare att pengarna finns på ett konto under alla dessa månader
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Köpa Euro

Går det att föra över pengar från ett vanligt bankonto till valutakontot, alltså SEK till € ?
 

tango

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
9083
Medlemskap
2024
Sv: Köpa Euro

I vilken Bank fick du öppna konto? Har själv frågat min bank här i Sverige och de säger att man kan inte öppna konto om man inte är medborgare.
Vore bra att ha konto där man kan sätta in och ta ut euro så man slipper
vx kostnader.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Köpa Euro

titta ut din bil,,bestäm dej för den,,betala den i förskott,,ja gjorde så för fyra år sen,,svenska kronan är stark idag mot euron,, utnyttja detta,,
man vet ju inte ens om euron håller som valuta framöver,,

du kan tom få rabatt
 
F

F.d. 24356

Guest
Sv: Köpa Euro

Jag gör likadant sedan några år tillbaka men jag har konto i en Italiensk bank eftersom jag bor där. Kostar inget att flytta pengar med SEPA överföring åt något håll dock max 100.000 kr per dag. Smidigt på så sätt att man kan passa på när kursen är bra att skicka pengar åt rätt håll.

Jag betalade husbilen på det sättet med en check från min Italienska bank som jag skickat pengar till från min Svenska bank.

På Italienska banken var det inte enkelt att öppna konto jag behövde rekommendation av en kund i banken och ett brev från min svenska bank för att öppna ett konto. Nu känner jag min bankman personligen så nu går allt smidigt.

När min Italienska flickvän ville göra samma sak men tvärt om var Handelsbanken lite tveksamma och ville ha en adress i Sverige men krävde inte svenskt medborgarskap. Men det hade gått att fixa ett konto i Sverige om hon velat med en adress till någon av mina släktingar.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Köpa Euro

När jag köpte min i Tyskland öppnade jag ett eurokonto på Nordea som jag sedan överförde till handlaren. Enda problemet jag hade var att jag fick höja max överföringsbelopp på internetbanken.

Erbjuds det bara via kontoren ? Hittar bara information om valutakonto för företag.

Peter :)
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Köpa Euro

Går det att föra över pengar från ett vanligt bankonto till valutakontot, alltså SEK till € ?

Ja det är bara att föra över mellan kontona (köpa och sälja mellan kontona),
Man betalar efter valutacheckkursen som har mycket mindre kursskillnad mellan köp och sälj jämfört med sedelköp.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Köpa Euro

När vi betalade gjorde jag en vanlig överföring från mitt bankkonto i Nordea. Dagen efter fanns likviden på företagets konto i Tyskland.
Dock sa Nordea att det i sämsta fall kunde ta tre dagar. De sa också att det inte gick fortare med expressbetalning, det som hände då var i princip bara att pengarna omedelbart drogs från mitt konto utan att komma snabbare fram till säljaren i Tyskland.
 
Toppen