• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa en husbil över 3,5 ton

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
För dig med en husbil med maxvikt 3,5 ton gäller 100 km/h på landsväg och “fri fart” (130 km/h är högsta rekommenderade hastighet) på motorvägar, om inte annat anges. För dig med en husbil på över 3,5 ton gäller 80 km/h på landsväg och 100 km/h på motorväg.
Det stämmer nästan. Är den klassad som PB 2 så gäller skyltad hastighet i sverige. Så tex 120 km/h funkar bra på motorväg.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Detta exempel gäller Tyskland.
Varför redogör du för reglerna i Tyskland utan att ange att det gäller just Tyskland?

Och varför redogör du inte för regler i andra länder – då givetvis med information om i vilket land respektive respektive regler gäller?

Ofullständiga inlägg som ditt, skapar bara förvirring!

Pålle
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Varför redogör du för reglerna i Tyskland utan att ange att det gäller just Tyskland?

Och varför redogör du inte för regler i andra länder – då givetvis med information om i vilket land respektive respektive regler gäller?

Ofullständiga inlägg som ditt, skapar bara förvirring!

Förlåt, glömde skriva att det gällde Tyskland!
 

Niclas Sundström

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Borås
HBK-Nr
29391
Medlemskap
2024
Vad fick du då för slags problem om miljöklassen framgick av reg beviset
Om man som vi hade en vanlig Gobox (ej +) så ska man efter hemkomst skicka in en kopia på regbeviset tillsammans med kvittot. Ett helt igenom urkorkat system. Denna informationen fick vi inte alls vid betalningen. Det framgår bara med väldigt liten text på kvittot som man får. Till saken hör att vi vid köpet och betalningen visade upp registreringsbeviset och betalade fullt för vår körning i landet. Detta är en fälla som väldigt många husbilsägare med fordon över 3,5 t lätt hamnar i. Fakturan kom till oss 11 månader efter inresan till Österrike! Som sagt, googla lite här och på andra forum så ser du snart vilket bedrägligt system dom har i Österrike. Gobox+ är bättre men det går tydligen inte att få nya boxar. Vilket system dom ska ha i framtiden vet jag inte riktigt, för oss är det ändå en ickefråga. Vi kommer inte att åka dit igen ändå.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Förlåt, glömde skriva att exemplet gällde Tyskland. Finns givetvis många olika regler för länderna.
 

Caggen

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2024
Om man som vi hade en vanlig Gobox (ej +) så ska man efter hemkomst skicka in en kopia på regbeviset tillsammans med kvittot. Ett helt igenom urkorkat system. Denna informationen fick vi inte alls vid betalningen. Det framgår bara med väldigt liten text på kvittot som man får. Till saken hör att vi vid köpet och betalningen visade upp registreringsbeviset och betalade fullt för vår körning i landet. Detta är en fälla som väldigt många husbilsägare med fordon över 3,5 t lätt hamnar i. Fakturan kom till oss 11 månader efter inresan till Österrike! Som sagt, googla lite här och på andra forum så ser du snart vilket bedrägligt system dom har i Österrike. Gobox+ är bättre men det går tydligen inte att få nya boxar. Vilket system dom ska ha i framtiden vet jag inte riktigt, för oss är det ändå en ickefråga. Vi kommer inte att åka dit igen ändå
Om man som vi hade en vanlig Gobox (ej +) så ska man efter hemkomst skicka in en kopia på regbeviset tillsammans med kvittot. Ett helt igenom urkorkat system. Denna informationen fick vi inte alls vid betalningen. Det framgår bara med väldigt liten text på kvittot som man får. Till saken hör att vi vid köpet och betalningen visade upp registreringsbeviset och betalade fullt för vår körning i landet. Detta är en fälla som väldigt många husbilsägare med fordon över 3,5 t lätt hamnar i. Fakturan kom till oss 11 månader efter inresan till Österrike! Som sagt, googla lite här och på andra forum så ser du snart vilket bedrägligt system dom har i Österrike. Gobox+ är bättre men det går tydligen inte att få nya boxar. Vilket system dom ska ha i framtiden vet jag inte riktigt, för oss är det ändå en ickefråga. Vi kommer inte att åka dit igen ändå.
Har aldrig haft några liknande problem går ju även att undvika motorvägar
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Från ASFINAG. Oklart när det träder i kraft.
Eftersom jag skall åka till Österrike ställde jag frågan till Asfinag den Österrikiska vägmyndigheten, när/om man avser att sluta acceptera EasyGo+ som du skriver,och fick detta svar.

thank you for your inquiry.

The EasyGo+ OBU can currently be authorised for toll payment in Austria by ‘BroBizz+’, as long as the EasyGo+ service is used on this OBU and is activated by the toll service provider BroBizz A/S

Best regards

Patrizia Cappello 
Customer Management
Customer Service Center
 

Niclas Sundström

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Borås
HBK-Nr
29391
Medlemskap
2024
Eftersom jag skall åka till Österrike ställde jag frågan till Asfinag den Österrikiska vägmyndigheten, när/om man avser att sluta acceptera EasyGo+ som du skriver,och fick detta svar.

thank you for your inquiry.

The EasyGo+ OBU can currently be authorised for toll payment in Austria by ‘BroBizz+’, as long as the EasyGo+ service is used on this OBU and is activated by the toll service provider BroBizz A/S

Best regards

Patrizia Cappello 
Customer Management
Customer Service Center
Såvida du redan har en box…
 

Lena & Tomas

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
27570
Medlemskap
2024
Om man vill resa ner i Europa, vilka nackdelar är det?

Tar gärna emot era erfarenheter.
Hej. Expert är vi absolut inte, men några färska erfarenheter som kanske kan bidra till era funderingar”? Vi är på vår första europa tripp, med en Adria Coral halvintegrerad med totalvikt på 4250. I vår naivitet använder vi Google Maps på iPhone och har bara de 2 senaste dagarna blivit ”inledda på” förbjudna vägar med antingen lastbilsförbud eller över 3.5 tons förbud. Stressen över körningen har gjort att vi inte kunnat ta andra vägval utan bara kört på och hoppas på att ingen kamera varit vaken.

Igår var vi i Trier i tyskland och idag hamnade vi i Saint Avold i frankrike. Jag hittar ingen inställning i G Maps i iPhone där jag kan ställa in vikt (eller höjd) så den utgår ju ifrån att vi kör…. gokart eller nåt. Jag är rätt säker på att ”riktiga” GPS har dessa inställningar, vi får forska vidare. Vill ni som vi, kanske fnula runt i mindre städer och vara laglydiga, glöm inte bort att skaffa navigeringshjälp med inställning för bilens vikt.
/tomas o lena
 

Fru Friberg

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
35368
Medlemskap
2024
Hej. Expert är vi absolut inte, men några färska erfarenheter som kanske kan bidra till era funderingar”? Vi är på vår första europa tripp, med en Adria Coral halvintegrerad med totalvikt på 4250. I vår naivitet använder vi Google Maps på iPhone och har bara de 2 senaste dagarna blivit ”inledda på” förbjudna vägar med antingen lastbilsförbud eller över 3.5 tons förbud. Stressen över körningen har gjort att vi inte kunnat ta andra vägval utan bara kört på och hoppas på att ingen kamera varit vaken.

Igår var vi i Trier i tyskland och idag hamnade vi i Saint Avold i frankrike. Jag hittar ingen inställning i G Maps i iPhone där jag kan ställa in vikt (eller höjd) så den utgår ju ifrån att vi kör…. gokart eller nåt. Jag är rätt säker på att ”riktiga” GPS har dessa inställningar, vi får forska vidare. Vill ni som vi, kanske fnula runt i mindre städer och vara laglydiga, glöm inte bort att skaffa navigeringshjälp med inställning för bilens vikt.
/tomas o lena
Å vad härligt att ni är ute på rull, hoppas ni har en fantastik resa :):mh2:

Ja just det, smart att ha navigeringshjälp så man slipper gissa sig fram. Synd att dessa moderna enheter med appar inte klarar av det.
Vi har ju åkt mycket bil i europa men då har man inga bekymmer.
Skall kika på detta det lär underlätta resan.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Vill ni som vi, kanske fnula runt i mindre städer och vara laglydiga, glöm inte bort att skaffa navigeringshjälp med inställning för bilens vikt.
GPS som Garmin og TOMTOM med indstillinger for mål og vægt på husbilen er fine hjælpemidler, men det er og bliver kun hjælpemidler.

I rigtig mange lande er vejmyndighederne dårlige til at videregive højde på tunneller og bredde på veje til de kortvirksomheder der bearbejder de oplysninger der ender i vore GPS-er. Det samme gælder iøvrigt også for hastighedsgrænser.

Det betyder at GPS's vejvalg meget vel kan være forkert hvis din husbil er over 3,5t.

Så altså: Det er kun et hjælpmiddel. Det eneste som gælder er at køre efter de skilte du ser på vejen, ikke kun om hastighedsgrænser men også om højde og brede på tilladte køretøjer i tuneller og på smalle veje.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Se GPS bara som ett hjälpmedel att komma på rätt väg inte absoluta sanningen, jag använder inte viktfunktionen på min Garmin,ställer jag vikt över 3.5ton blir det väldigt konstiga omvägar ibland, sunt förnuft, samt en bra papperskarta att jämföra med är en bra början på dagen,innan man väljer att följa GPSens vägval, lastbilsförbud innebär inte med automatik att det är förbjudet att kör tung husbil.
 

Lena & Tomas

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
27570
Medlemskap
2024
Stämmer, bussar och husbilar över 3,5 ton har rätt att köra där lastbilar kan var förbjudna
lastbilsförbud innebär inte med automatik att det är förbjudet att kör tung husbil.
Olof G & Gunnar, ni ger enligt mig väldigt svepande svar här. Var gäller dessa uppgifter? Jag vill verkligen inte ”tjafsa”, har inte alls den erfarenhet som ni säkert har, men har trots detta tillskansat mig helt andra uppgifter än vad ni har skrivit här… Var kan jag och andra få hitta/bekräftelse på att ett fordon som väger över 3.5 ton kan uteslutas från de +regler+ som t.ex.gäller i tyskland eller frankrike, eller spanien. Jag är uppriktigt intresserad av att få veta. PB klass 2 finns ju bara i Sverige. Google på tyska eller franska eller spanska trafikmärken ger tillfället inte hela svaret, tror jag.
/tomas
 
Toppen