• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa en husbil över 3,5 ton

Fru Friberg

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
35368
Medlemskap
2024
Hej på er,
Efter mycket googlande så skulle gärna ta lite expertråd från er :)
Vi tittar på husbil (igen) och funderar på om vi skall hö en som väger över 3,5 ton (vi innehar körkort).
Om man vill resa ner i Europa, vilka nackdelar är det? Är det stor prisskillnad i tullar osv?

Tar gärna emot era erfarenheter.
 

L-G Hellsten

HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
35348
Medlemskap
2024
Hej.Många under 3,5 ton kör ju med konstant överlast.Har själv haft en o låg presis på gränsen.
,men det finns ju fördelar med en sådan bil också.Fundera på hur ni ska använda bilen och vad ni ska ha med er,plocka ihop lite grejor och väg. MVH L-G
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det finns ju skillnaden ibland och i olika situationer att under 3,5ton går efter "personbilsregler" och över 3,5ton hamnar mer under "lastbilsregler"..........
Jag har inte hört något på sista tiden, men det var väl lite uppgifter om att flytta upp den brytgränsen, för en transportbil full med batterier och eldrift var svårt att få under 3,5ton om man ville ha kvar skaplig lastvikt. Men det är nog ett långskott som inte går att vänta in.

M.v.h. JANKRO.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
funderar på om vi skall hö en som väger över 3,5 ton
Som kommentarerna ovan men vill tillägga, välj en bil som är så tung så du får nytta av att det är en bil över 3,5 ton.

Jag ser personligen ingen vits med en bil som väger något hundratal kilo över 3,5 ton.
Bättre då att satsa på en bil med kraftigare chassi så det verkligen blir hög lastvikt. (fortfarande Fiat)
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Hej på er,
Efter mycket googlande så skulle gärna ta lite expertråd från er :)
Vi tittar på husbil (igen) och funderar på om vi skall hö en som väger över 3,5 ton (vi innehar körkort).
Om man vill resa ner i Europa, vilka nackdelar är det? Är det stor prisskillnad i tullar osv?

Tar gärna emot era erfarenheter.
För dig med en husbil med maxvikt 3,5 ton gäller 100 km/h på landsväg och “fri fart” (130 km/h är högsta rekommenderade hastighet) på motorvägar, om inte annat anges. För dig med en husbil på över 3,5 ton gäller 80 km/h på landsväg och 100 km/h på motorväg.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
För dig med en husbil med maxvikt 3,5 ton gäller 100 km/h på landsväg och “fri fart” (130 km/h är högsta rekommenderade hastighet) på motorvägar, om inte annat anges. För dig med en husbil på över 3,5 ton gäller 80 km/h på landsväg och 100 km/h på motorväg.

Det är väl olika i olika länder?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har lastvikt på ca 850kg på min 3,85t.
Det låter väldigt mycket men när väl bilen är lastad så är det inte många kg kvar (ibland över).
Köp en bil med betydligt högre lastvikt än vad ni tänkt er när ni ändå köper en bil över 3,5t.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Vår Nordic har en tjänstevikt om 3860kg och en totalvikt om 5000kg. Dessa 1140kg i lastvikt (- stödben och diverse annat extra) krymper snabbt även i denna bil när vi är på väg. Vad gäller hastighet så har jag aldrig känt behovet av att köra mer än 90km/h på motorväg. 80km/h är dock komforthastigheten men det gäller att inte bli en "kösamlare" på läns-och riksvägarna.
 

Fru Friberg

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
35368
Medlemskap
2024
Tusen tack för alla svar oc ni är för härliga i era resonemang ;) Lär mig massor.
ÄR det någon nackdel att köpa en husbil som är importerad?
 

Niclas Sundström

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Borås
HBK-Nr
29391
Medlemskap
2024
Vi har haft 2 bilar under 3,5 ton och som vi varit nöjda med. Nu har vi en större bil med ALKO chassi och som har en lastvikt på 1200 kg.
Det är mycket enklare på många sätt att resa med en 3,5 t husbil i Sverige och ute i övriga Europa. Men, ni lär inte få med er så mycket packning, och det vill ni säkert ha om man ska resa iväg långt och länge. Nu när vi har en större bil så packar vi in i stort sett det vi vill ha med. Väldigt skönt att aldrig behöva tänka på ev överlast. Jag tycker iofs att det är mycket fokus på det här med lastvikter. Risken att bli stoppad av polis är extremt liten, då är körupplevelsen och trafiksäkerheten i att köra en för tungt lastad husbil värre. Husbilen är helt enkelt konstruerad för vad som står i pappren.
Om ni väljer att köpa tung husbil så vill jag tipsa er om att läsa på MYCKET noga om vad som gäller för resa i Österrike. Vi och många med oss (läs trådar här och på andra ställen) anar att ASFINAG sätter i system att bötfälla utländska husbilsägare. Vi fick böter på 240€ vid första resan till Österrike, trots att vi betalat alla avgifter. Dom har nämligen ett system där man måste verifiera bilens miljöklass.
Detta trots att alla uppgifter finns på regbeviset som uppvisats vid GoBox köp och betalning.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Om ni skall ha en lätt eller tung bil beror till stor del hur ni kommer att använda den. Vi har en lättviktare som vi är helnöjda med och har aldrig haft något behov av en större bil. Tvärtom gillar vi smidigheten( 6,89 m) och får alltid plats på de små pitcherna på campingarna runt medelhavet. En gång fick vi ett negativt besked på en camping i Riva del Garda, de hade endast en liten pitch ledig och vår bil var för stor sa receptionisten. Jag fick gå in och kolla på platsen och konstaterade att det nog skulle fungera och det gjorde det om än med liten marginal. En annan fördel är att det är enklare att köra i de små trånga gamla byarna runt medelhavet och man kan i princip parkera på vilken parkering som helst. Vi klarar oss gott med vår packning för 5-6 veckors semester i Kroatien utan att sakna något och dessutom kan vi fylla på vårt vinterförråd ordentligt innan färjan på hemvägen utan att ha överlast. För oss två räcker det med marginal men vi har inget behov av mikro, elverk, stödben, AC och andra ”bra att ha saker” mm mm som tar plats och väger. Fundera över vad ni själva prioriterar och hur ni vill använda bilen innan ni bestämmer er.
 

Caggen

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2024
Vi har haft 2 bilar under 3,5 ton och som vi varit nöjda med. Nu har vi en större bil med ALKO chassi och som har en lastvikt på 1200 kg.
Det är mycket enklare på många sätt att resa med en 3,5 t husbil i Sverige och ute i övriga Europa. Men, ni lär inte få med er så mycket packning, och det vill ni säkert ha om man ska resa iväg långt och länge. Nu när vi har en större bil så packar vi in i stort sett det vi vill ha med. Väldigt skönt att aldrig behöva tänka på ev överlast. Jag tycker iofs att det är mycket fokus på det här med lastvikter. Risken att bli stoppad av polis är extremt liten, då är körupplevelsen och trafiksäkerheten i att köra en för tungt lastad husbil värre. Husbilen är helt enkelt konstruerad för vad som står i pappren.
Om ni väljer att köpa tung husbil så vill jag tipsa er om att läsa på MYCKET noga om vad som gäller för resa i Österrike. Vi och många med oss (läs trådar här och på andra ställen) anar att ASFINAG sätter i system att bötfälla utländska husbilsägare. Vi fick böter på 240€ vid första resan till Österrike, trots att vi betalat alla avgifter. Dom har nämligen ett system där man måste verifiera bilens miljöklass.
Detta trots att alla uppgifter finns på regbeviset som uppvisats vid GoBox köp och betalning.
Du skall alltid ha regbeviset det blå med dig då är det aldrig några problem
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vi har haft 2 bilar under 3,5 ton och som vi varit nöjda med. Nu har vi en större bil med ALKO chassi och som har en lastvikt på 1200 kg.
Det är mycket enklare på många sätt att resa med en 3,5 t husbil i Sverige och ute i övriga Europa. Men, ni lär inte få med er så mycket packning, och det vill ni säkert ha om man ska resa iväg långt och länge. Nu när vi har en större bil så packar vi in i stort sett det vi vill ha med. Väldigt skönt att aldrig behöva tänka på ev överlast. Jag tycker iofs att det är mycket fokus på det här med lastvikter. Risken att bli stoppad av polis är extremt liten, då är körupplevelsen och trafiksäkerheten i att köra en för tungt lastad husbil värre. Husbilen är helt enkelt konstruerad för vad som står i pappren.
Om ni väljer att köpa tung husbil så vill jag tipsa er om att läsa på MYCKET noga om vad som gäller för resa i Österrike. Vi och många med oss (läs trådar här och på andra ställen) anar att ASFINAG sätter i system att bötfälla utländska husbilsägare. Vi fick böter på 240€ vid första resan till Österrike, trots att vi betalat alla avgifter. Dom har nämligen ett system där man måste verifiera bilens miljöklass.
Detta trots att alla uppgifter finns på regbeviset som uppvisats vid GoBox köp och betalning.
Enklast för vägavgifter är EasyGo+,har aldrig haft några problem i Österrike med det.
 
Toppen