• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa beg husbil som är importerad

DalbyNikke

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Lund
HBK-Nr
36529
Medlemskap
2023
Hej
Har hittat en husbil hos en känd återförsäljare
Den är från 2015 en ägare tidigare som antagligen själv har importerat bilen
Är det någon som jag bör tänka på? Som ny köpare
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Kolla upp verklig vikt, väg den alltså. Sällan det stämmer mot fordonsuppgifterna.
 
Senast ändrad:

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Jag skulle kolla vikten som PeterK redan sagt sedan skulle jag kolla vem som har importerat bilen och när det är gjort.
Är bilen nyligen importerad skulle jag fundera noga, är den importerad för säg sex sju år sedan och har haft samma ägare blir läget annorlunda, då skulle jag kontakta ägaren och kolla om servicen är gjord, om han låtit fukttesta bilen under åren han ägt bilen.
 

DalbyNikke

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Lund
HBK-Nr
36529
Medlemskap
2023
Den är importerar 2015 av förra ägaren
Ny ägare en stor återförsäljare i skåne
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Den är importerar 2015 av förra ägaren
Ny ägare en stor återförsäljare i skåne
Det var ju, enligt min mening, positivt att den föregående ägaren har haft den så länge. Då är det bara att intervjua förre ägaren om han har skött om bilen ordentligt, varför han sålt är det så att han bytt till en annan är det ju helt naturligt. Ock som tidigare sagts väg bilen så du får veta vilken lastförmåga den har.
Vilken totalvikt har bilen?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej
Har hittat en husbil hos en känd återförsäljare
Den är från 2015 en ägare tidigare som antagligen själv har importerat bilen
Är det någon som jag bör tänka på? Som ny köpare

Kolla om pannan har elvärme, i utlandet används mest gas och därför monteras det ofta pannor utan elvärme. Här i Sverige gillar
ju många att värma med el, då är det naturligtvis en nackdel om den möjligheten inte finns. Elvärmen kan inte eftermonteras på pannan.
 

DalbyNikke

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Lund
HBK-Nr
36529
Medlemskap
2023
Kolla om pannan har elvärme, i utlandet används mest gas och därför monteras det ofta pannor utan elvärme. Här i Sverige gillar
ju många att värma med el, då är det naturligtvis en nackdel om den möjligheten inte finns. Elvärmen kan inte eftermonteras på pannan.
Tack för tipset
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
338
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Kolla om pannan har elvärme, i utlandet används mest gas och därför monteras det ofta pannor utan elvärme. Här i Sverige gillar
ju många att värma med el, då är det naturligtvis en nackdel om den möjligheten inte finns. Elvärmen kan inte eftermonteras på pannan.
En del Trumavärmare går att komplettera med elpatron men man värmer länge med gasol för dom pengarna,
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
En del Trumavärmare går att komplettera med elpatron men man värmer länge med gasol för dom pengarna,
De senare Truma Combi går inte att komplettera. Dock fungerar det utmärkt på bara gas och då effekten 4 eller 6 kW beroende på modell och "bara" 3 kW på el så är de snabba på gas. Har fricampat en hel del samt ställplatser utan el så det har fungerat utmärkt för mig. Utomlands är också elen oftast rätt dyt, 3,50 -6 kr, och säkring ibland bara 4 eller 6A, så billigare med gas.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
De senare Truma Combi går inte att komplettera. Dock fungerar det utmärkt på bara gas och då effekten 4 eller 6 kW beroende på modell och "bara" 3 kW på el så är de snabba på gas. Har fricampat en hel del samt ställplatser utan el så det har fungerat utmärkt för mig. Utomlands är också elen oftast rätt dyt, 3,50 -6 kr, och säkring ibland bara 4 eller 6A, så billigare med gas.

Ibland är det ju inte bara en prisfråga, om man t.ex. vill stå still några dagar på vintern är det inte alltid så lätt att få tag i gas.
Då kan det ju vara så att el finns tillgängligt och gör att gasen räcker längre. Använder själv inte elen, men vi har 70L gastank.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.743
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kollade när jag importerade vår nuvarande t.o.m. ungefärligt pris, men min gick såklart inte, och insåg att bättre i så fall värma med gas
De enda jag känner till är S3002/5002 som är vanliga i husvagnar, och deras efterföljare, däremot inte de senare husvagnsbilspannorna Truma Combi och liknande.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.226
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Truma combi 4 å 6 går att komplettera med el. _Men det finns inga färdiga satser till detta. Man får köpa reservdelar. Kostnaden blir ju där efter typ 10000-14000
 

lennart44

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
15308
Medlemskap
2024
Det fins el-tillsatser från Småland/Växjö att enkelt koppla in på befintligt slangsystem för varmluften.
 
Toppen