• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köp av gps

F

F.d. 54753

Guest
Vi har bestämt oss för att köpa Garmin gps plus en backkamera till denna en undran till detta forum vad är det för skillnad på 770 LMT-D kontra 780 EM MT-D har givetvis försökt att kolla upp detta själv, men det finns nog mer info från er andra husbils ägare.
 
F

F.d. 54753

Guest
Tack för svaret, min tanke var om nån hade erfarenhet av 780 EM MT-D kontra 770 LMT-D om det var stora skillnader och om det var till nytta med dom nya funktioner för det är rätt så stor prisskillnad, jag är ny som husbilsägare har haft båt tidigare, alltså ingen som helst erfarenhet av gps för vägbruk.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.896
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Om du inte har någon tidigare erfarenhet av GPS i bil/husbil tycker jag att du skall fundera på att använda en iPad eller liknande i stället för en Garmin. Jag använder en iPad som sitter i en hållare på instrumentbrädan. Stor och överskådlig bild som kan ses av både förare och passagerare.
Kjell
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
913
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Har en Garmin 770. Den har inställning för storlek och vikt på husbilen. Detta hjälper till vid vägval och samtidigt får man info om vilken hastighetsberänsning som gäller.
Det som skiljer 780 och 770 förutom kamran är att den har snabbare beräkning, detta är anledning till att välja 780. Kartorna blir större och större och kräver mer beräkningskraft
Om man missar att vända av så vill man ju att GPS:en skall räkna om snabbast möjligt
Var och en är lyckligast i sin värld, men jag väljer fristående GPS I 10 FALL AV 10
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag kör med fristående GPS dvs. Ipad ,fungerar utmärkt,har även en Garmin 660 som jag kör parallelt ,både navigerar bra för det mesta men ibland blir vägvalen helt galna.
Funktionen för vikt/höjd på Garmin är ytterst tveksam,alla begränsningar för vägar finns inte med,ibland gör den stora omvägar helt i onödan,jag har valt att köra personbils profil för att undvika detta för det mesta.
Jag skull aldrig betala dubbla priset för en 780.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
9F1C5E5C-C88F-44E2-A22D-89A33E5090E6.jpeg Köpte nyligen en ny som kunde kopplas till mobilen tex tex adressen i mobilen sen bara att kör. Även trafikvarningar via mobil till GPS.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Jag skulle välja 780-modellen då den innehåller färdkamera och en hel del förbättringar jämfört med 770-modellen. Det går också att välja ett paket med GPS och backkamera om man vill ha den kombinationen.
Jag har både surfplatta och mobil och har provat flera appar för navigering. Ingen har fungerat som jag vill och några har gett väldigt konstiga vägförslag. Exempel är när jag valde att åka från Valbo väst om Gävle till Björke någon mil norr om Gävle efter gamla E4. Får då förslaget att åka mot Gävle, köra norröver på E4 till Hagsta vid Hamrångefjärden och därifrån söderut efter gamla E4 till Björke. En omväg på mins 4-5 mil.
Jag är väl inte helt nöjd med GPS-en heller men jag upplever den klar bättre.
Det påpekas att surfplattan/mobilen har högre upplösning på skärmen och det är helt rätt men till vilken nytta? En karta för navigering är inte någon högupplöst fotografisk bild utan en vektoriserad karta som ritas upp på bildskärmen med hjälp av X- och Y-koordinater och bilden blir inte skarpare än tätheten på koordinaterna. Öppnar man en karta på surfplattan/mobilen och förstorar kartan kraftigt ser man hur bilden är uppritad med raka streck mellan koordinaterna.
En GPS är konstruerad för att i stort sett bara vara en GPS och då har man anpassat bildskärmen för detta. Den hanterar vektoriserade kartor på ett bra sätt och man ser bildskärmen i alla möjliga ljusförhållanden. Om jag använder surfplattan i starkt solljus ser jag i stort sett ingen ting på skärmen men på GPS-en syns det så bra jag kan begära.
Att läsa in Husbilsklubbens POI-filer i surfplattan/mobilens appar fungerar mer eller mindre bra. Någon app kan man bara läsa in ett land i taget, en del andra appar klarar det bättre men jag har inte lyckats få med några bilder. Den POI-fil jag laddar ner från Husbilsklubben till min Garmin GPS har jag inget problem att läsa in i GPS-en och de flesta POI innehåller också en bild som visas i GPS-en.
För att planera mina utflykter från hemmet använder jag Garmins program Basecamp. Där kan jag också välja att öppna platsen för en POI i Google Eart för att se hur det ser ut från ovan och ofta går det att gå ner på gatunivå för att se hur det ser ut på platsen. Förvisso har Garmin krånglat till det i senare versioner av Basecamp men det går fortfarande att öppna platsen i Google Eart.

Jan-Olov
 

LageLindstrom

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
19524
Medlemskap
2026
Jag köpte en sådan hösten 2018
Och den har fungerat perfekt på vår resa i på 500 mil i Europa.
Det enda var att den ville att vi skulle åka av motorvägen och komma tillbaka 3 mil länger upp.
Hittade inställningen när vi kom till Danmark på hemvägen, nu måste jag svara ja om vi ska åka omväg.
 
F

F.d. 22252

Guest
Hej Lage! det problemet känner jag igen samma på min garmin. Kör man ensam ska man inte behöva fingra på gps det är livsfarligt. En av orsakerna att jag alltid har två så kan jag fortsätta även om en av dem kräver att man ska läsa text och trycka på skärmen ett antal ggr. strunta man i det hela borde den rita upp en ny väg när den gjort time out.
 
F

F.d. 22252

Guest
Men inte roligt att skicka ut en på avfart när rutten man lagt upp på skärmen visade att man ska köra motorvägen och den avfart efter avfart vill att man åka av, Igo och maps visade samma fortsätta på motorvägen.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Kör Du även på mindre vägar ibland så har TomTom betydligt bättre vägvisning där, dessutom har de modeller med inbyggt simkort med trafikinformation i realtid (ingen extra kostnad).
Sen Garmins Navteq kartor blev Here tycker jag att de blivit klart sämre, på större vägar är de likvärdiga men kommer man ut på mindre vägar vill de ofta visa ut på större med omvägar som följd, dessutom verkar de inte uppdatera mindre vägar i någon större omfattning, här finns det vägar som byggdes för 15 år sedan och finns inte ens med på Herekartan , omvänt finns vägar med som stängdes för några år sedan.
Så kolla gärna upp TomTom också men har Du bestämt dig för en Garmin så lycka till med den, det är en bra navigator (förutom på mindre vägar)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Kör Du även på mindre vägar ibland så har TomTom betydligt bättre vägvisning där, dessutom har de modeller med inbyggt simkort med trafikinformation i realtid (ingen extra kostnad).
Sen Garmins Navteq kartor blev Here tycker jag att de blivit klart sämre, på större vägar är de likvärdiga men kommer man ut på mindre vägar vill de ofta visa ut på större med omvägar som följd, dessutom verkar de inte uppdatera mindre vägar i någon större omfattning, här finns det vägar som byggdes för 15 år sedan och finns inte ens med på Herekartan , omvänt finns vägar med som stängdes för några år sedan.
Så kolla gärna upp TomTom också men har Du bestämt dig för en Garmin så lycka till med den, det är en bra navigator (förutom på mindre vägar)
Upplever också denna prioritering på Garmin,finns det en motorväg i området, skall Garmin ut på den även om det innebär en omväg, samt tar längre tid!
Det har gått så långt att jag ibland fått bocka av motorväg för vettigt vägval,har vid flera tillfällen blivit ledd via omvägar till målet helt utan någon logik,kör nu alltid två navigatorer samtidigt för att jämföra.
Garmins trafikinformation är långsam att ge varningar.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
416
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Upplever också denna prioritering på Garmin,finns det en motorväg i området, skall Garmin ut på den även om det innebär en omväg, samt tar längre tid!
Det har gått så långt att jag ibland fått bocka av motorväg för vettigt vägval,har vid flera tillfällen blivit ledd via omvägar till målet helt utan någon logik,kör nu alltid två navigatorer samtidigt för att jämföra.
Garmins trafikinformation är långsam att ge varningar.
Vilket vägval GPS-en gör påverkas av flera inställningar, t.ex undvik grusväg, undvik betalväg och inställningen närmaste väg eller snabbaste väg.
Rent matematiskt kan det vara så att med inställningen "Snabbaste väg" är motorvägen den snabbaste men i praktiken blir det inte så. .
När jag på min Garmin väljer en punkt att åka till får jag upp en rad under valet där det längst till vänster står Rutter. Väljer jag den knappen tar GPS-en fram flera vägval att välja mellan. För mig är det sällan jag bara får ett vägförslag.
Om jag väljer att åka från Nyköping till Katrineholm vill GPS-en dra iväg ett par mil söderut på E4 motorvägen och därefter norrut via Björkvik. Om jag trycker på knappen Rutter får jag ytterligare ett alternativ via väg 52 som är ett antal kilometer kortare men tidsmässigt skall ta en minut lägre i körtid. I praktiken blir det inte snabbare att åka motorvägen då vägen förbi Björkvik är rätt krokig och man kör långsammare än gällande hastighetsbegränsning, åtminstone med husbilen
Jag har sett att det på andra modeller inte står Rutter i den rutan utan det är någon form av pil som visas.
Prova du också om du får fler alternativ till vägval när du gör det valet.

Jan-Olov
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vilket vägval GPS-en gör påverkas av flera inställningar, t.ex undvik grusväg, undvik betalväg och inställningen närmaste väg eller snabbaste väg.
Rent matematiskt kan det vara så att med inställningen "Snabbaste väg" är motorvägen den snabbaste men i praktiken blir det inte så. .
När jag på min Garmin väljer en punkt att åka till får jag upp en rad under valet där det längst till vänster står Rutter. Väljer jag den knappen tar GPS-en fram flera vägval att välja mellan. För mig är det sällan jag bara får ett vägförslag.
Om jag väljer att åka från Nyköping till Katrineholm vill GPS-en dra iväg ett par mil söderut på E4 motorvägen och därefter norrut via Björkvik. Om jag trycker på knappen Rutter får jag ytterligare ett alternativ via väg 52 som är ett antal kilometer kortare men tidsmässigt skall ta en minut lägre i körtid. I praktiken blir det inte snabbare att åka motorvägen då vägen förbi Björkvik är rätt krokig och man kör långsammare än gällande hastighetsbegränsning, åtminstone med husbilen
Jag har sett att det på andra modeller inte står Rutter i den rutan utan det är någon form av pil som visas.
Prova du också om du får fler alternativ till vägval när du gör det valet.

Jan-Olov
Har en Garmin 660,fler vägval finns inte på denna modell,den väljer stora vägar även om det innebär en avsevärd längre sträcka och tid, inställningarna är rätt.
Jag har kört 1000mil i Europa i sommar, så länge man håller sig till stora/motorvägar fungerar det bra ,men mindre vägar får man lägga in destination några mil framåt åtgången annars blir det fel
 
Toppen