• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köldprov

Hannibal

HBK Medlem
Inlägg
293
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030
Hej i det nu stundande adventsljuset!

Vi har funderingar på att göra ett ”Köldprov” på Saga.
Tror att området runt Sälen kan duga, efter att det nya året börjat.
Vill inte köra för långt bort från hemmet, om det går mindre bra.

Har planerat in semester från nyår till trettondagshelgen, för denna test.
Enligt reklam och försäljare skall det inte vara några problem!

Men det är säkert många onödiga fällor som man kan falla i.
Har ju bara sommarkört med husbil, under alla dessa år.

Vinterhjul sitter på, samt har införskaffat ett vintertäcke.
Kommer att ha 2st P11, fulla med gasol.
Har vattenburen värme samt dubbelgolv.

Tror att en camping får hysa oss under några dagar, är ute efter
elstolpen, som första prov.
Sen blir det friparkering med större gasolförbrukning.

Några bra råd att ha med sig!

God helg
Stephan
 

Hannibal

HBK Medlem
Inlägg
293
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030
Sv: Köldprov

Mer kunnskap har förvärvats idag.
Att ha med sig en liten handburen gasolflaska typ att löda med,
kan lösa problemet med igenfrusna lås.
Dock bör man iaktaga föriktighet.
Smält plast är inget kul.
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Köldprov

Tänk vad skönt har våra Spaniens resenärer...dom måste skratta ihjäl sig om dom läser såna trådar...inga värmefläktar möjligen den som kommer ovanifrån..och vi stackare diskuterar nästan ihjäl sig vilka som är bäst..det känns nästan att det är dags att krypa in i sängen..förhoppningsviss så är det varmt där:) :) :) :)
 
F

F.d. 25026

Guest
Sv: Köldprov

Mätresultat Truma Ultraheat

Temperaturskillnad mellan inne och ute oavsett utetemperatur:
* 500W 10 grader
* 1000W 19 grader
* 2000W 27 grader

Uppmätt i McLouis alkovbil 6 meter under dessa förutsättningar:
* Fläkten Trumavent ställd i auto-läge med hastighetsvred på 2,5 (1 är min, 5 är max)
* Natt, ingen sol
* Mycket svag vind
* Inga personer eller djur i bilen
* Mellanvägg mot förarhytt av 6mm skumplast med aluminiumbeläggning
* Två stora och ett litet fönster med gardiner fördragna
* Två stora fönster utan fördragna gardiner
* Takluckor stängda, inga gardiner
* Mätpunkt 120 cm över golv och 60 cm från yttervägg
* Temperaturen stabil i mer än en timme

Temperaturskillnaden blir ytterligare någon grad på dagen då solen lyser bakom molnen
eller då någon vistas i bodelen.
Varje vaken person avger cirka 100W.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Köldprov

Tack, rutger.
Intressant test. Men 100 watt / person är det rätt ?
Eller oxå har jag hört fel om att en människa endast avger 40watt

Men det kanske blir 100 om man snarkar som jag.

Mvh
Dag
 
F

F.d. 25026

Guest
Sv: Köldprov

Beträffande personers effektuveckling

> Intressant test. Men 100 watt / person är det rätt ?

Jag vet faktiskt inte vad som är rätt, jag har läst spridda dokument på internet som
anger både det ena och det andra beträffande personers effektutveckling men jag
kan inte säga något om dokumentens tillförlitlighet.

Effektutvecklingen för en vuxen, vaken och stillasittande person verkar vara omkring
100 W och för en vuxen sovande person mindre än 60 W.


Ett litet axplock:
----------------------
http://www.ahlsell.se/upload/2479/fuktig_luft.pdf
Dokumentet heter "FUKTIG LUFT - TERMISK KOMFORT - MOLLIERDIAGRAMMET"
och är till hjälp vid dimensionering av kyl- och ventilationssystem.

"Aktiviteten påverkar värmeavgivningen högst väsentligt, en stillasittande
person avger ca 100 W medan en som dansar avger ca 360 W"

----------------------
Untitled
Dokumentet heter "Energibehov"

"Människan avger värme som en 100 watts glödlampa vid stillasittande men är uppe
i 4 –5 glödlampor när vi städar och 10 –12 glödlampor under en joggingrunda."
 

Hannibal

HBK Medlem
Inlägg
293
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030
Sv: Köldprov

Nu har vi varit i Dalarna för att hitta lite kyla!
Kallt, nej bara -5 grader.

Vi stod på Campingen i Mora en natt, inkopplad på en 10A stolpe.
Det räckte till för att ge mer än +23 grader inne!

Resan dit gick över Filipstad och Utpostens camping, med en hel del snö.
Vi var de enda gästerna där.

Kröp dagen efter till Mora, på hala vägar och söfall. Dock några kilometer innan Mora var det uppehåll, och nästan snöfritt?

Lastbilarna visade som vanligt mindre hänsyn på vägarna.

När jag fick 3-5 bilar bakom mig gick jag inn på p-pats eller hållplats för att släppa förbi de mer fartbenägna bilisterna.

Att sen ta sig ut på vägen igen, utan att antispinnsystemet jobbade, gick inte.

Bussolyckan vid Ganef, rapporterades och repeterades i radion under resan.

Körde hem en dag tidigare, på grund av kommande väder.

Stod i Vadstena under natten vid slottet, gasolen höll värmen fint vid -4 ute.

Lite underhållning fick vi av ungdom i en Volvo 144 under kvällen, de hade sladd övningar där till kl ett.

Sen sov vi sött, ostörda till morgonen.

Vi kom hem innan underkylt regn bepansrade vår bil.

Inga större problem hade vi, ja enda var tanklocket som kronglade en stund.
Ville inte släppa friläget, men med envishet gick det att ta bort så dieseln kunde fyllas upp.

Sen vill motorn inte bli riktigt varm vid denna moderata kyla, kom upp på ett kvarst streck bara.
Dock när det var -2 grader och 80 km/h blev det normal temperatur.

Så det där med snö som kommer in med skor, fick motas med handuk på golvet vid insteget.

När det blir plussgrader skall ekipaget vaskas, är mer svart än vit just nu!

Stephan
 
F

F.d. 52927

Guest
Sv: Köldprov

Hej alla HBK:are!

Vi har i likhet med Karin & Stefan varit i Mora. Vi har en Hymer B514SL med dubbelgolv. Tom vattentank för undvikande av frostskador. Hade bara en plastdunk med dricksvatten och för spolning i toan. Vi använde dock spillvattentanken.

Startade från Haninge den 20/12 vid ca -1 gr och kom till Mora med -13 gr. Fram till den 24/12 var temp. ca -15 och vi använde gasol hela tiden kombinerad med värmefläkt när tillfälle fanns. 10 kg gasol räckte ca 4 dygn. Framrutan täcktes med ett täcke och en tältduk under natten.

Efter köldknäppen steg temperaturen till mellan -5 och 0 grader. Under den tiden värmde vi bilen med värmefläkt vid sängdags i kombination med gasol. Under natten använde vi bara el. värmefläkt. På morgonen plussade vi på med gasolvärme för att få skön värme till morgonfikat. Under dessa 9 dygn gick det åt 6,5 kg gasol.

Värmefläkten är en äldre modell inköpt hos Clas O och är väl inte den bästa el. tystaste. Vi kommer att skaffa en effektivare och tystare värmefläkt. Vår erfarenhet är att värmefläkten räcker på natten för oss som gillar att sova något svalare.

Material är inköpt till "vintertäcke" för att undvika kallras och imma på rutorna. Till detta återkommer vi när det är färdigsytt.

Vi har utrustat bilden med dubbdäck, vilket vi ångrar lite idag eftersom vi planerar att åka söderut i Europa i vår. Allrounddäck hade nog varit bättre. Trots dubbdäck kom vi inte ur fläcken när det var isgata med vatten ovanpå på ett ställe. En skvätt sand löste problemet. Bra att ha med sig! Vi funderar också på att skaffa Autosocks. Låter bra. Någon som har testat?

Problem med igenfruset lås löstes snabbt med frugans hårtork.
 
Toppen