• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köldprov

Hannibal

HBK Medlem
Inlägg
293
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030
Hej i det nu stundande adventsljuset!

Vi har funderingar på att göra ett ”Köldprov” på Saga.
Tror att området runt Sälen kan duga, efter att det nya året börjat.
Vill inte köra för långt bort från hemmet, om det går mindre bra.

Har planerat in semester från nyår till trettondagshelgen, för denna test.
Enligt reklam och försäljare skall det inte vara några problem!

Men det är säkert många onödiga fällor som man kan falla i.
Har ju bara sommarkört med husbil, under alla dessa år.

Vinterhjul sitter på, samt har införskaffat ett vintertäcke.
Kommer att ha 2st P11, fulla med gasol.
Har vattenburen värme samt dubbelgolv.

Tror att en camping får hysa oss under några dagar, är ute efter
elstolpen, som första prov.
Sen blir det friparkering med större gasolförbrukning.

Några bra råd att ha med sig!

God helg
Stephan
 

Anita o Dan

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Malmö
HBK-Nr
740
Medlemskap
2024
Sv: Köldprov

Hej!

Du verkar vara bra rustad för köldprovet.

Har väl inga direkta råd att ge eftersom vi aldrig själv vintercampat, men ett råd kan jag ge och det är ta allt med ett leende och lycka till !!!

Hälsn Anita o Dan
:yes: :yes:
 
F

F.d. 750

Guest
Sv: Köldprov

Stefan!
Har just varit ute i snövdret i torsdags, Västerås-Ludvika-Falun, med nysnö och dåligt röjda vägar med långtradarstopp i en del backar. Var egentligen inga problem med odubbade vinterdäck men man bör nog ha någon beredskap för fastkörning på exempelvis oröjda P-platser. Vi har snökedjor och sandhink med ombord. Oftast räcker det med lite sand för komma ur isiga hjulspår. Snökedjor har jag behövt hemma på garageuppfarten som är besvärlig, uppförslut och sväng, vilket är speciellt men man kan ju hamna i liknande lägen på andra platser också.
Mitt råd är att ha åtminstone sand och snöskyffel i berdskap!
Hälsar Bo 914
 
F

F.d. 24299

Guest
Sv: Köldprov

Lycka till med testen, även vi har vinterrustat bilen ev. åker vi till Helsingborg nästa helg för att se på julmarknaden på Fredriksdal.

Hälsningar från oss i Halmstad
:holly-2-icon:
 

Hannibal

HBK Medlem
Inlägg
293
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030
Sv: Köldprov

Tack!
"Sand och snöskyffel i beredskap!"
Bra råd, tänkte inte på det själv.

Men snökjedjor, där lugnar jag mig ett tag.
Måste införskaffa mer erfarenhet i frågan.
Stephan
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Köldprov

Numera finns det också någonslags textil "snökedja". Någon som provat? Nedan taget från Motormännens hemsida. Finns säkert på fler ställen.

Autosock

AutoSock är en helt enkelt genial uppfinning! En "strumpa" som monteras över hjulet ger maximal friktion på snö och is. Hemligheten är "High Performance Fiber". Finns i flera storlekar
Fördelar med AutoSock är:

- Perfekt vid akuta situationer och plötslig halka
- Enkel och snabb att montera, ännu snabbare att ta av
- Väger lite och tar nästan ingen plats
- Är tvättbar och kan användas flera gånger
- Godkänd av tyska TüV

Om du har funderat på traditionella snökedjor av stål, eller om du till och med har monterat sådana, tänk om!

När kan du tänkas behöva AutoSock?
Svaret är enkelt! Ha alltid AutoSock i bilen eftersom du aldrig vet när du kommer behöva dem.

Om du skall ta bilen ut i Europa under vinterperioden så är dessa ett måste att ha i bagaget!

Autosock levereras parvis och skall monteras på drivhjulen.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Köldprov

Hej, alla

På tal om köldprov.
Jag har en känsla av att vår luftburna värme har alldeles för låg fläkthastighet.
Även om elvärmen ställs på högsta (tror det är 1800watt) så blir det inte särskilt varmt i bilen.
Är det någon som har jämfört skillnaden att i samma bil och under samma
omständigheter jämföra den inbyggda originalelvärmen med att köra en separat
kupévärmare på ungefär samma effekt. ?

Kan man förvänta sig att vid tex nollgradigt o vindstilla få upp innetempen till minst 18
bara på el?
Alla luck o fönsterpersienner fördragna.

Mvh
Dag
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Köldprov

Trumans varvtal på fläkten styrs av hur stor skillnad det är mellan önskad temperatur och värmen där termostaten sitter. Tyvärr är det så att på bara el ger det inte så mycket effekt att varvtalet blir särskilt högt. I vår bil verkar det som om man klarar ca -5 gr. Då går värmen hela tiden med relativt lågt varv. Kopplar man in både gas och el ( eller bara gas) brakar fläkten på så det visslar om det. När sedan temperaturen stiger i bilen kopplas gasen bort och värmen underhålls av elen tills det blir lite kallare inne, då går gasen igång och fläkten ökar i fart igen. Vet inte vad Truma säger om detta men det är min egen tanke om hur det funkar efter en del prov i olika temperaturer.
Ove.G :wub:
 

telijej

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2024
Sv: Köldprov

till Hundvakten.
Kolla med en elmätare om antalet kWh per timme är lika med momentanvärdet av effekten. Jag tror att elvärmen är lat och slår ifrån. Elmätaren är en billig och användbar tingest. Min Ultra-Heat slog ifrån allt oftare för att till slut ge upp helt.

I min Hymer 554 alkov med isolerad skjutdörr fick jag då ultran var ny 21 grader vid -4 grader ute. Garderoben ovanför var varm likaså skorstenen till gasolpannan.

När Ultran hade havererat helt använde jag under en vintervecka två fläktkaminer på vardera 1kW. Karade då lätt -10 grader ute utan gasolförbrukning.

Jag håller nu på med att installera en ITV el-kassett. Med den blir inte skorstenen varm.
Hälsningar Jan-Evert
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Köldprov

Intressanta svar...
Har läst någonstans om en helt tystgående kupevärmare, kan det vara något med halogenvärme ??
Nån som vet.
För de vanliga kupevärmarna låter väl som f-n ?

DS
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Köldprov

Husvagnssvenssons norska fläkt för 446 kr är tyst. 2 fläkthastigheten samt 800, 1200 eller 2000 watt.
Ludde

Sv: Konvektorelement - 2007-11-24, 16:23
Att elementet är CE märkt är ingen garanti för att det får användas i bil. Alla kupevärmare och sådant som är godkänt för bruk i bil måste ha kapslade värmetrådar. Det får alltså inte finnas någon tråd som syns glödande, utan måste vara innesluten i en eller annan form. Tänk själv, liten gasolläcka glödande värmetråd, fläkt som suger in luft efter golvet. Snabb resa till himmelen är garanterad. Använder själv en liknande fläkt, men endast för att hålla några plusgrader när bilen är parkerad, med gasol avstängd på flaskorna. Men det är tveksamt om brandförsäkringen gäller om olyckan skulle vara framme. Så fort jag kommer till en Swedol affär skall jag köpa en kupevärmare med keramiskt PTC element som styr effekten automatiskt, när temperaturen stiger sjunker effekten automatiskt.
Ove.G
Är det ett sånt element är det inte att rekommendera .
Ove.G
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: Köldprov

Husvagnssvenssons norska fläkt för 446 kr är tyst. 2 fläkthastigheten samt 800, 1200 eller 2000 watt.
Ludde


Scan10012Small.jpg
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Köldprov

Just den fläkten har jag använt ifjol vinter och delvis i år med bilen parkerad och allt avstängt. Är mycket tveksam till att brandförsäkringen gäller om det skulle hända något. Skulle aldrig våga använda den när jag sover i bilen. Trådarna glöder när den går, termostaten är av bimetalltyp, ändrar man effektläge under gång gnistrar det vid knapparna. Hellre en kupefläkt som låter lite än denna potentiella brandfara.
Ove.G
 
Toppen