Sv: Känner vi igen oss i trafiken?
Det var just det jag menade, i dessa förhållanden som jag beskrev, mörker, snöfall och halka var det verkligen inte lämpligt att följa skylthastigheten, hur bra förare man än är och hur bra däck, bil man än har.
Man utsätter ju andra trafikanter för livsfara, hade det bara varit dom själva som utsatt sig hade det väl varit en annan sak. Som jag sa, så stod där senare ett hinder på vägen, och med släckta lampor utgjorde denna bil samt de som körde fort en livsfarlig situation.
Och ja, jag har faktiskt legat i 40-50 km på motorvägen, det hände i vintras, i slutet på sportlovet, vi var på väg hem från Hovfjället och det megasnöade. På 45:an ner genom Dalsland låg jag som tvåa i en lång karavan, en långtradare låg före mig. Det fanns bara ett körfält som var framkomligt, vid varje möte fick hela konvojen stanna, köra lite åt sidan för att släppa förbi den mötande. Ingen kom på tanken att ens försöka köra om. Strax efter oss så stängdes vägen av.
När vi sedan kom till Uddevalla och körde på motorvägen var det samma sak, bara ett körfält farbart. Men när vi närmar oss storstan, dvs Göteborg så börjar jag bli omkörd av några bilar. Tredje bilen som kör om får sladd precis mitt för mig, snurrar runt ett par varv. Eftersom jag inte har högre hastighet än ca 40-50 km/h, kan jag snabbt sänka farten och låta den andra bilen dansa runt på vägen framför mig istället. Ingen olycka hände, men den bilisten gled sedan lugnt in framför mig och lade sig i samma hastighet som mig. Både han och jag fick oss en tankeställare.
Jag må kanske upplevas som en bromskloss av vissa trafikanter när det är dåligt väglag, men det skiter jag i rent ut sagt, jag kommer hellre hem senare hel och levande än inte alls.