• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Känner vi igen oss i trafiken?

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Enligt Aftonbladets rubriker nu 2010-12-04;
Minst sju personer skadades i flera olyckor på E6.
Mellan tre och fyra olyckor har skett inom en timme på E6 söder om Göteborg vid Kungsbacka.

Det är inte dåligt väglag.
Folk är stressade och krockar, säger Leif Berglund.
Enligt TT har en person smitit från olycksplatsen.

Synpunkter; varför, lördag med få som arbetar, behövs möjligen ett annat "tänk mellan ratten och ryggstödet"???

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Känner vi igen oss i trafiken?

Är det kanske fler ovana förare som normalt inte kör så mycket? Som kanske åker kollektivt t o f jobb?

Krister N

F

F.d. 50069

Guest

Många är kanske ute helt i onödan nu när inte pendeltåg/fjärrtåg funkar;)!
Man kanske måste i tid till något viktigt och känner sig tvungen att ta bilen, fast man egentligen hellre skulle åkt tåg!

Anders

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Jag upplever att många förare kör som om det vore sommarväglag och fullt dagsljus nu på vintern. Det var riktigt halt ute idag på vägen, jag bor bara en halvmil från olycksplatsen och körde ner till Kungsbacka ett ärende.

I förrgår kväll när jag var på väg till Göteborg via Säröleden (väg 158), var det halt, det snöade och var dålig sikt. hastighetsbegränsningen är 80/90km/h. Vägen är en 2+1 väg.
Jag provbromsar alltid när jag ska köra för att kolla hur halt det är (givetvis inga andra trafikanter i närheten då), och efter provbromsningen kände jag att det var max 70km/h som gällde. Trots detta blev jag hela tiden omkörd där det var två filer...
Där det bara var en fil strax innan Brottkärrsmotet, hade en bil stannat (motorhaveri el. dyl.) så det nätt och jämt gick att passera. Bilföraren gick omkring runt bilen, inga varningsblinkers på, ingen triangel utsatt. Han lekte med döden. Ett ögonblicks verk, och en annan bilist kunde ha rammat honom. Jag ringde direkt 112, bad att få bli kopplad till polisen, talade om vart bilen stod, de var tacksamma och skulle skicka ut en bil genast.
Att folk aldrig fattar....för deras eget bästa, man undrar ibland....

/Ludde

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Jag blev stående på en 2+1 väg i somras, på den smala sidan givetvis. Fattar inte hur vissa vågar köra förbi i 100. Baklomman var nära att åka med:mad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Jag blev stående på en 2+1 väg i somras, på den smala sidan givetvis. Fattar inte hur vissa vågar köra förbi i 100. Baklomman var nära att åka med:mad:

Ja, hur som helst om man nu får stopp i ettan, så gäller det att ta sig från bilen och ut i terrängen till höger snarast möjligt, rätt vad det är så är det nån bilist som inte ser att det står ett fordon stilla, så brakar dom rakt in....

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Jag är förmodligen en av dom busarna som ibland kör fortare än omgivningen anser vara säkert när det är halt. Jag tycker det är jättebra att man analyserar hur fort man bedömer att man bör köra. Men man kanske ska vara försiktig med att innefatta alla andra i sin analys. Annars blir det eventuellt den som bedömmer att man ska hålla 30 km/h på en nästan ren motrväg som avgör för resten av landet. Var och en gör sin bedömning. Väger in sitt fordon och sin erfarenhet. Vi kan inte bedöma åt varandra. Vi läser halkan olika.

Krister N

MarTom

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025

Jag är förmodligen en av dom busarna som ibland kör fortare än omgivningen anser vara säkert när det är halt. Jag tycker det är jättebra att man analyserar hur fort man bedömer att man bör köra. Men man kanske ska vara försiktig med att innefatta alla andra i sin analys. Annars blir det eventuellt den som bedömmer att man ska hålla 30 km/h på en nästan ren motrväg som avgör för resten av landet. Var och en gör sin bedömning. Väger in sitt fordon och sin erfarenhet. Vi kan inte bedöma åt varandra. Vi läser halkan olika.

Krister N

Hej Krister ! För en gångs skull håller jag inte med dej !! (Det har jag annars gjort sedan HBK startad 2006-11-25) Jag kör inte efter vad jag bedömmer jag klarar av! Min bedömning ligger i att jag bakom mej har en ren nybörjare och framför mej en ännu mer nybörjare. Det receptet har klara mej från olyckor i snart 50 år !!!

Senast ändrad:

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2028

Jag gillar att köra i snö och på halt underlag och trampar gärna på gasen, men man är ju inte ensam på vägen. I sånt här väder måste man tänka för andra också, mer än vanligt och se till att ha marginalerna på sin sida om man är rädd om livhanken. Mötte i eftermiddags en som i full fart fick sladd och kom farande med bredsidan rakt mot mig.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Håller med både Majzzan och MarTom. Det ni säger ligger givetvis i min bedömning. Det jag menade var att bara det faktum att man kör om vid halt väglag inte innebärr att det är trafikfarligt. Så är det givetvis inte. Men om jag lyckats beskriva mig som någon vilde på halt underlag så ber jag om ursäkt! :oops: Hänsyn i trafiken är mitt honnörsord!

Krister N

F

F.d. 29925

Guest

Det är bara JAG som kör säkert när det är halt.;)
Men tyvärr finns det en mängd övriga trafikanter.;)

Kruxet är väl egentligen att om man bedömmer att en väg med sommarväglag har en lämplig hastighet av t.ex. 90km/h är det väl knappast troligt att samma fart är lämpligt vid vinterväglag.
Istället för alla kameror som kantar vägarna kunde man satsa på variabla hastighetsskyltar där man enkelt kan anpassa hastighetsangivelsen till rådande väglag, med det generar väl inga inkomster till statskassan. (men kan ändå vara ekonomiskt lönsamt)

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Det var just det jag menade, i dessa förhållanden som jag beskrev, mörker, snöfall och halka var det verkligen inte lämpligt att följa skylthastigheten, hur bra förare man än är och hur bra däck, bil man än har.
Man utsätter ju andra trafikanter för livsfara, hade det bara varit dom själva som utsatt sig hade det väl varit en annan sak. Som jag sa, så stod där senare ett hinder på vägen, och med släckta lampor utgjorde denna bil samt de som körde fort en livsfarlig situation.
Och ja, jag har faktiskt legat i 40-50 km på motorvägen, det hände i vintras, i slutet på sportlovet, vi var på väg hem från Hovfjället och det megasnöade. På 45:an ner genom Dalsland låg jag som tvåa i en lång karavan, en långtradare låg före mig. Det fanns bara ett körfält som var framkomligt, vid varje möte fick hela konvojen stanna, köra lite åt sidan för att släppa förbi den mötande. Ingen kom på tanken att ens försöka köra om. Strax efter oss så stängdes vägen av.
När vi sedan kom till Uddevalla och körde på motorvägen var det samma sak, bara ett körfält farbart. Men när vi närmar oss storstan, dvs Göteborg så börjar jag bli omkörd av några bilar. Tredje bilen som kör om får sladd precis mitt för mig, snurrar runt ett par varv. Eftersom jag inte har högre hastighet än ca 40-50 km/h, kan jag snabbt sänka farten och låta den andra bilen dansa runt på vägen framför mig istället. Ingen olycka hände, men den bilisten gled sedan lugnt in framför mig och lade sig i samma hastighet som mig. Både han och jag fick oss en tankeställare.
Jag må kanske upplevas som en bromskloss av vissa trafikanter när det är dåligt väglag, men det skiter jag i rent ut sagt, jag kommer hellre hem senare hel och levande än inte alls.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Att anpassa hastigheten till rådande omständigheter är alltid förarens ansvar, oavsett skyltad hastighet. Variabla hastighetsskyltar hade givetvis varit bra i vissa situationer men det lär vi nog bara få se på de allra största vägarna. Sen ser jag en fara i att vi som förare riskerar att bli avtrubbade och kanske slutar göra egna bedömningar. Man litar mer på skyltarna än på de faktiska omständigheterna. Man slutar att läsa vägen.

Jag håller med Luddes beskrivning hur man kör vid extrema förhållanden. Absolut! Däremot har jag mindre förståelse när jag tvingas köra E6:an i 30 - 50 km/h genom Skåne bara för att det snöar. Jag har full respekt för att man är osäker, men är vägen fri borde man kunna vara det i högerfilen. Vinterväglag kan ju vara mycket varierande. Allt från nästan barmark, till extrem konvojkörning på oplogade vägar. För att inte tala om den svarta halkan som vi ofta har i Skåne. Trafiken går ofta fortare när det är svart ishalka än när det är vintervita vägar, trots att ishalkan är betydligt farligare och mer förrädisk.

Men jag försvarar aldrig hänsynslöst beteende eller trafikfarliga omkörningar. Oavsett väglag.

Krister N

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Kollar du dig själv som förare (skit i andra), när du tar del av beskrivna olyckor, eller;

# betraktar och upplever du skyltade hastigeter som de lägsta tillåtna hastigheterna?
# ser du andra bilförare som dåliga när de inte alltid håller minst skyltad hastighet?
# tycker du dig köra bättre än andra och att trafikregler och hänsynstagande bara ska gälla andra (när det passar)?
# är det alltid rimligt, att till varje pris och förhållande ta bilen?
# är det rimligt för dig som kanske är skickligast av alla, att visa hänsyn mot ovana "plantor" som kanske inte utvecklats till racerfreek eller till äventyrs inte ens vill bli det?

Jag ser förare som skickliga, om de klarar att hantera dessa frågeställningar!

Jag blir ”urless” på dem som söker trigga medtrafikanter att köra över sin förmåga resp gällande trafikregler, ex; genom att ligga ett fåtal meter bakom framförvarande fordon och ”pressa” = meningslöst ”triggande poliser”, de finns faktiskt därute!

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Hallå. Nu känner jag mig mobbad! :oops: Var vänliga och läs genom mina tidigare inlägg igen.

Relax;
Hoppas du inte ser mig som måltavla för dina exempel. Gör du det så har jag totalt misslyckat med att beskriva vad jag menar. Så jag väljer att tro att du inte riktar in dig på mig.

Annette:
Jag har inte skrivit att det är fel att hålla låg hastighet. Var och en ska givetvis hålla sin hastighet. Självklart! Däreomot menar jag att vi har en skyldighet att hjälpa varandra så trafiken flyter när det är möjligt. Det känns som om du var inriktad på extrema förhållande medan jag beskriver normalt vinterväglag.

Jag är innerligt trött på att sitta upp till 2 timmar i bilkö för en resa som normalt ska ta 25 minuter. Inte pga faktiska omsändigheter utan pga ointresse/osäkerhet, sommardäck, och att man inte vill släppa förbi bakomvarande trafik, mm.

Jag har jobbat med kolonnkörning vid riktiga snöstormar. Jag har jobbat på vägarna under riktigt svåra förhållande. Jag har den största respekt för vinteväglag och för mina medtrafikanter. Jag bara vill bara att andra också ska försöka ha det.

Krister N

F

F.d. 52919

Guest

Krinil...
Som gammal norrbottning i förskingringen, vad räknar du som normalt vinterväglag???

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Hallå. Nu känner jag mig mobbad! :oops: Var vänliga och läs genom mina tidigare inlägg igen.

Relax;
Hoppas du inte ser mig som måltavla för dina exempel. Gör du det så har jag totalt misslyckat med att beskriva vad jag menar. Så jag väljer att tro att du inte riktar in dig på mig.

Annette:
Jag har inte skrivit att det är fel att hålla låg hastighet. Var och en ska givetvis hålla sin hastighet. Självklart! Däreomot menar jag att vi har en skyldighet att hjälpa varandra så trafiken flyter när det är möjligt. Det känns som om du var inriktad på extrema förhållande medan jag beskriver normalt vinterväglag.

Jag är innerligt trött på att sitta upp till 2 timmar i bilkö för en resa som normalt ska ta 25 minuter. Inte pga faktiska omsändigheter utan pga ointresse/osäkerhet, sommardäck, och att man inte vill släppa förbi bakomvarande trafik, mm.

Jag har jobbat med kolonnkörning vid riktiga snöstormar. Jag har jobbat på vägarna under riktigt svåra förhållande. Jag har den största respekt för vinteväglag och för mina medtrafikanter. Jag bara vill bara att andra också ska försöka ha det.

Krister N

Krister!

Det sista jag vill göra är att mobba någon...om du har uppfattat det så så vill jag verkligen poängtera att det inte var min mening.

Jag har inte uppfattat att det är särskilt många trafikanter som luskör i onödan (alltså när det inte är befogat), däremot tycker jag mig se att det alltför ofta är trafikanter som utsätter sig själva och andra för stora risker när de kör alldeles för fort i rådande väglag.

Och när det då händer en olycka, då tar det verkligen stopp...

/Ludde

F

F.d. 52919

Guest

Krinil.. Jag läste fel i din skrivelse No 17 Glöm frågan om Vinterväglag...:oops: Morfar

Toppen