• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Känner personligen någon som fått inbrott..

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Inbrott i husbilen

Här svarar nu bara dom som personligen känner någon som haft inbrott i husbilen medans man sover i husbilen. Inga kompis kompisar nu utan rena fakta.

Jag känner endast en familj som haft inbrott.
Detta skedde på en parkeringsyta vid en fransk betalstation. På platsen stod mellan 5-10 bilar.
Dom vaknade av att det lyste i hytten och låset på passagerardörren var då söndervridet.
Tjuvarna flydde i bil när dom upptäcktes. Inget stulet.
 
Senast ändrad:

Farmor Anita

FD HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Klippan
HBK-Nr
369
Medlemskap
2021
Sv: Känner personligen någon som fått inbrott..

Vi har haft inbrott i bilen när vi sov i den. Vi var 4 vuxna och ett barn. De tog vår GSP som vi hade i handskfacket. Dessutom en ryggsäck men den slängde de utanför där var nämligen bara barnkläder i den. Detta skedde vid Himle i halland 2005. Vi var många bilar där men det var bara vi som fått påhälsning. Han som gjorde de blev fast lite senare det var en estländare. Aldrig en bil utan inbrottslarm
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Känner personligen någon som fått inbrott..

Lägger in från annan rubrik.

Innan vvi åkte över från trelleborg i somras stod vi tillsammans med 25-30 husbilar på ställplatsen 1 km frpn fätjan. På morgonen kommer en älde tyxk dam som s¨ger att de blivit bestukna under natten. De stod några bilar från oss, men ingen annan jag talade med hade märkt något konstigt. De stod längs med i ytterkant och hade en äldre Karmann? husbil.

Min undran sedan dess är, hur är det möjligt att in och ta allt, ta allt värdefullt utan att man märker det?

Varför har ingen en klar bild hur dessa nattliga besökare går till väga? Trots att "verksamheten" pågott i åratal. Inte bara i Sverige utan i hela Europa.

Leffe
 
Senast redigerad av en moderator:

pirat

HBK Intresserad
Inlägg
288
Kommun
Kristianstad
Sv: Känner personligen någon som fått inbrott..

Vi har haft inbrott i bilen när vi sov på en rastplats utanför Barcelona med 3-4 bilar. De fixade larmet och vred upp låset på passegerarsidan och låste därmed upp alla dörrarna (centrallås), gick in genom bodelsdörren tog en ryggsäck (innehöll endast tidningar)som låg i soffan synlig utifrån då vi ej hade nedrullat. De kollar antagligen in genom fönstren först och sedan in kvickt och norpar det de sett ut utifrån. Vi märkte ingenting utan hittade ryggsäcken i en papperskorg utanför på morgonen med alla tidningar kvar de trodde väl att den innehöll något mer värdefullt. Vi blev ej gasade eller nersövda med eter. Har även en kompisfamilj som fått sidorutan bortskuren när de sov i bilen de blev inte heller gasade eller nersövda med eter eller något annat. Jag tror inte på detta med gasning och nersövning, väntar med spänning på första rapporten från några som varit med om detta.

Piraten
 
Senast ändrad:

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Känner personligen någon som fått inbrott..

Vet inte om denna incident platsar på tråden men 28/9-2008 övernattade vi på Möllstorps camping på Öland på väg till fågelräkningen vid Ottenby. Vid ettiden på natten kom det en bil och stannade tätt intill vår bil med motorn igång och lysena tända. Vi uppfattade det först som att det var någon som kommit sent men tyckte ändå det var konstigt när vi stod för oss själva och det var gott om plats. Vi har svårt att se ut p.gr.av tonade rutor men uppfattade ändå att det var tre personer utanför, en i bilen och två utanför vår bil. Dom drog loss vår elanslutning för att kunna känna på vår bakdörr som var låst. Jag tänkte gå ut i pyjamasen med vår bullterrier och titta men min fru tyckte inte det. Deras bil var en stor SUV av något slag. På morgonen anmälde vi det till värdinnan på campingen som tyckte vi borde ringt henne eller polisen. Inkräktarna hade kört sönder bommen vid infarten för att komma in. Värdinnan sade att dom hade problem med utlänningar i södra Sverige. Vi fick inget stulet om andra fått det vet jag inte då vi var först att anmäla och lämna campingen.
/Dakota
 
F

F.d. 50078

Guest
Sv: Inbrott i husbilen

Vi har haft försök till inbrott 3 gånger i våran bil,en gång mellan Nice o narbone två gånger mellan Franska gränsen o Barcelona.Alla tre gångerna har slutat med yttre skador, en gång med utskuren sidoruta två gånger med skadat lås.Ingen har kommit in i bilen på grund av reglade framdörrar och bodelsdör.
 

Cortes

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Borås
HBK-Nr
3815
Medlemskap
2022
Sv: Känner personligen någon som fått inbrott..

Vi övernattade på en rastplats strax söder om Lyon utanför restaurangens entré. Natten var lugn men när vi åkte på morgonen märkte vi att dörren på passagerarsidan var lite öppen. Den som försökt komma in hade misslyckats pga att vi hade en vajer mellan framdörrarna. Ingen gas eller åverkan. Detta hände för några år sedan, men vi står inte utmed motorvägen sedan dess.
 

Micke & Lillian

HBK Medlem
Inlägg
429
Kommun
Eda
HBK-Nr
81
Medlemskap
2024
Sv: Känner personligen någon som fått inbrott..

vi har haft innbrott en gång i frankrike ca 4 mil från spanska gränsen,
stog vid ett tankställe med 5 andra husbilar, dom skar gummilisten höger framdörr.
vi hadde en stor hund i bilen så tydligen vände de när dom såg hunden, vi hörde ej något.
för 2 års kastade eller sköt några från en bmw i sidan på husbilen(2 märken) och provade att visa att vi fått punktering, jag fortsatte att köra då försökte dom att preja oss av vägen,jag forsatte att köra och då gav dom opp och försvann. detta hände på motorvägen vid barcelona.
 

Gun & Claes

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Vara
HBK-Nr
755
Medlemskap
2024
Sv: Känner personligen någon som fått inbrott..

Hej

När vi var på väg till Spanien för några är sedan, så övernattade vi på en rstplats efter motorvägen närheten av Narbonne.
På natten så vaknade vi att ett oljud när någon slog upp sidorutan i förarhytten(liten trekantig ruta). Jag hade glömt en agenda som låg synlig i framrutan som de tog.

Vi hade ingen av värde i den och jag hittande den sedan en bit från vägen.
En annan husbil en bit ifrån oss hade också fått påhälsning. De hade klader liggande i förarhytten som de sedan hittande utanför bilen.

Polisen kom men vi hade ingen lust att prata med franska poliser så vi åkte vidare mot Spanien.
Jag tror att södra Frankrike är olämpligt att övernatta på ratsplatser.


Mvh



Claes
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Känner personligen någon som fått inbrott..

Vi hade inbrott i husbilen ifjol när vi sov över på rastplatsen vid Östgötaporten. Fram till dess hade jag nog åsikten att det är nåt lurt med dessa inbrott som sker utan att folk märker nåt, fylla eller bedrägerier ! Men sen jag upplevt det själv i vår egen Pössl (plåtis) förstår jag att det kan hända vem som helst. Jag dricker inte starkare saker än möjligen en lättöl och även om jag börjar bli lite lomhörd så hör jag det mesta, om jag vill. Iofs hade vi på morgonen kört från Gedser färjeläge upp till Östagötaporten där vi stannade för att övernatta och hämta hunden utanför Mjölby på morgonen efter. Så vi var väl trötta om än inte utmattade.
Emellertid på morgonen när vi vaknade märkte jag att handsfacket stod öppet och GPS:en som jag trodde jag lagt där var borta. Jag letade på alla tänkbara alternativa gömställen för GPS.en, men den förblev borta. Dörrarna var fortfarande låsta. Det tog ett bra tag innan jag blev 100% säker på att någon varit inne i bilen och norpat GPS:en men lämnat fästet som satt kvar på en magnet på intrumentbrädan. Så småningom upptäcke jag dock att nyckeln inte gick att få låset på passagerarsidan och att det var små brytmärken på metallringen runt låscylindern. Dom dj--na hade alltså varit inne i bilen brutet upp handskfacket, fast det var olåst, och snott GPS:en men troligen blivit störda för bordet hade fått en liten törn, det vinglade och ett par skruvar i bakkanten hade lossat. Men tydligen var de så kalla att de låste igen efter sig.
Det var efter detta som jag insåg att låsbara HEO-safe-lås är en ganska bra investering. En annan sak som jag kom underfund med var att Fiat är så fula att de inte tillhandahåller ett lås till mina gamla nycklar utan man får lov att byta samtliga låscylindrar med nya nycklar. Jag vägrade ! Bossings kunde hjälpa mig att få fram en cylinder som passar de gamla nycklarna genom en firma i Belgen ( eller Holland) som kunde plocka ihop rätt cylinder. '
// Göte J
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Känner personligen någon som fått inbrott..

Som tur är inte en personlig upplevelse utan något som jag läste i "Reisemobil International" för ett tag sedan.

Efter ett stopp vid ett trafikljus, någonstans i Barcelonatrakten, blev husbilsföraren uppmärksammat på att det var något fel hans vänstra bakhjul. Husbilföraren körde strax därefter in till vägkanten och fick hjälp av den vänlige personen som uppmärksammade honom på punkteringen. Det märkvärdiga var att det punkterade däcket uppvisade tydliga stickskador som ej gick att förklara på ett naturligt sätt.
När det nya hjulet var på plats åkte hjälparen och hans medpassagerare och husbilsföraren upptäckte vid återinträdet i husbilen att "hjälparens" kumpaner tydligen hade varit i bilen och berikat sig med diverse föremål.

En bekant till mig åkte på 80-talet med en fullpackat Saab-kombi kustvägen från Barcelona söderut. Men med mycket hetta och svalkande medelhavsvatten i omedelbar närhet blev tjatet om "badstopp" så smånignom framgångsrikt. Ett stopp vid en mindre kiosk fick duga. Hustru och barnen kunde njuta av badet medans min bekant passade bilen sittandes på en bänk i skuggan.
Efter ett tag kom det en skåpbil där två personer gick fram till kiosken tydligen för att handla. Efter en stund uppståd det något slag meningsutbyte mellan kunderna och handlaren. En av kunderna sträckte sig in över disken och riktigt ruskade om handlaren.
Men tydligen så kom de slutligen överens och "kunderna" åkte iväg och min bekant kände sig lätad för att bråket var över utan att han, utan kunskaper i spanska, blev inblandat.
Men, när frugan och barnen kom tillbaka från badet upptäckte han att hela bilen var länsat. Som tur var så var det min bekant som förvarade reskassan i kläderna men allt annat som fanns i bilen var borta, och dessutom ett punkterat bakdäck.
Han är fortfarande, än idag, inte på det klara med hur han kunde undgå att märka något.

Så, vad man kanske skall lära sig är väl att vi kanske är allt för godtrogna och lättlurade och därför är "lämpliga" offer.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Känner personligen någon som fått inbrott..

Jaha ännu en som är skeptisk till rån och inbrott. Det måste vara en inbyggd överlevnadsfunktion i oss att vara skeptiska, man tror inte på det förrän man själv blivet utsatt för något, om det nu är något brott eller sjukdom.
Inte helt säkert att du får tag i statistiskt rätt information på detta vis, men ett bra försök. Även om vi nu är många medlemmar så är det inte säkert att man vill skriva här då det är vidöppet att läsa av alla. Då händelsen kan vara både pinsam och kränkande. Tack till alla er som hitintills skrivet här. 35 minuter tidigare så ställdes en liknade fråga i en annan tråd, där har du några svar som du får tillföra statistiken. http://www.husbilsklubben.se/forums/t38141-4/#post264969
Jag känner en som var på väg hem från Tyskland och kom fram sent till färjan, då valde han att övernatta någonstans vid färjeläget. När han vaknade på morgonen så var han av med plånboken och kände sig kass i kropp och huvud. Han själv bedömde att man fixat honom på något vis. Detta är nu 5 eller 6 år sedan så mitt minne har suddats lite så jag skriver inte mer detaljerat. Jag hjälpe honom med larmet för han var störd över att det inte fungerat. Äldre kille som reste ensam, klok nog att larma in sig. Trots att larmet var påslaget (blinkande lampa på vindrutan) så bröt man sig in i bodelsdörren. Denna magnetkontakt var ur funktion visade det sig vid en funktionskontroll. Denna bytte jag och sedan har han fortsatt och resa.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Känner personligen någon som fått inbrott..

Ja tänk vad kul det är att starta en tråd och få ett omdöme om sig själv.

Nu kan jag tala om att inte misstror jag dom som skriver och skrivit om egna händelser ska du veta.
Däremot tycker jag att det ibland är för många som förmedlar i tredje hand och då tycker jag att man tappar värde på informationen.

Finnkolingens berättelse talar väl för sig själv vilket helsike det kan vara att lösa problemen på plats och sedan komma hem för att städa upp allt. Även minnena.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Inbrott i husbilen

Här svarar nu bara dom som personligen känner någon som haft inbrott i husbilen medans man sover i husbilen. Inga kompis kompisar nu utan rena fakta.

Hej Håkan och GOTT NYTT ÅR!
Dina förhoppningar om vilka som skulle svara har ju redan, som väntat, grusats. Därför hänger jag också på.

Jag gissar att du startade den här tråden efter att ha nosat lite i min tråd om stoppa inbrott. Jag ser det så här: Jag har inte haft inbrott i min bostad och jag känner heller inte någon som har drabbats. Jag ser ändå till att ha rejäla dörrar och lås. Då det gäller hus har ju försäkringsbolagen synpunkter också. Känner inte till om man ställer samma krav på "rullande hus".

Har fått många synpunkter och tekniska förslag redan och hoppas småningom kunna sammanfatta det hela. Är fortfarande dåligt bevandrad i hur livet ter sig i bilar som saknar främre dörrar.

Ha de bra!

Alve:)
 
F

F.d. 50042

Guest
Sv: Känner personligen någon som fått inbrott..

Grannen hade inbrott i sitt hus i förrgår. Hon kom hem vid tio-tiden och gick och la sig, sonen kom hem kl. 01.00 och tyckte att det var kallt i huset (-13°)

Förövarna hade slagit ut fönstret i en altandörr. Allmän oreda inne men inget hade stulits!

Jag själv har haft tre inbrottsförsök, men som gammal försäkringsman är man ju miljöskadad, lås på alla fönster, altandörrar (tre lås på varje). Efter tredje försöket så kom det larm också. Hela huset larmat, inkl garage och förråd, på natten är undervåningen larmad. Jag kan inte nog rekommendera att man ser över inbrottsskyddet i sitt hem.

I husbilen är det inte lika lätt, jag tycker att det är bedrövligt att inte husbilstillverkarna ser till att dörrarna har bättre låsfunktion.

Hoppas på ett gott och säkert 2010.

//Bosse
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Känner personligen någon som fått inbrott..

Nog blev det så som du säger. Hade inte väntat mig att det skulle ösas in exempel på olika inbrott. Men det var inte det som va tanken med den här tråden. Att det händer därom råder ingen tvekan.
Det jag blir så fundersam om är att det oftast är någon som hört osv. Nu när jag ställde en mycket klar fråga så spårade det ur som flera har noterat ganska snart.
Det är allt det där jag tror, har hört som skrämmer många som hemskt gärna skulle vilja ut o resa. Lätt oroa i onödan när man inte har egna fakta. Uppfattar ändå sannolikheten som liten att något ska hända. Min uppfattning.

Kan inte påstå att vi är helt opåverkade när vi reser ut i Europa varje sommar. Då menar jag det här med övernattning i det fria. Alltså inte på camping.
En annan sak som jag är mycket förvånad över men det är kanske bara vi som oroar oss är när bilen lämnas på en parkering för ett besök i ett köpcentrum. Där behöver inte tjuven ens oroa sig för att ägaren ska komma och störa rensningen av bilen.

Vår husbil är nu larmad så det känns OK. Men jag funderar starkt på att ev. ta bort dörrlåsen på hyttdörrarna.

Tycker även att det har visats bra lösningar för att spärra dom från insidan.
Julian & Stinas förslag är ju toppen men kräver en del arbete eftersom det kan vara svårt på vissa bilar att komma in i B-stolpen.
Fia T:s lösning med en fönsterkrok är också bra men där skulle jag nog byta kroken mot en måttanpassad wire istället.
Jappes lösning är också bra och prisvärd.

Men handen på hjärtat, är det inte så att man larmar för att stilla sin oro lite?
 

Farmor Anita

FD HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Klippan
HBK-Nr
369
Medlemskap
2021
Sv: Känner personligen någon som fått inbrott..

Vi blev varken nersövda eller drogade. Han som gjorde det gick bara så otroligt tyst och skickligt tillväga. Vad jag vet är det mycket viktigt att man vet vikten på den som ska sövas annars kan det inträffa dödsfall och så har mig veterligen aldrig skett, så någon sövning tro jag inte på.
 
Toppen