• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur förhindra inbrott i husbilen?

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Med anledning av de hemska berättelser vi får läsa om inbrott hos sovande husbilsägare föreslår jag att vi försöker ta tag i problemet själva. På forumet finns så många biltyper och så många erfarna campare att jag tror på att efterlysa förslag på hur vi skall skydda oss. Konstruktörerna klara inte av det. Larm och larminstallationer hjälper inte.

Vi måste se till att det blir omöjligt att ta sig in!

Om en vägpirat blir tvingad att endera slå sönder ett fönster eller använda kofot för att ta sig in i en husbil så tror jag att han avstår.

Visst fixar vi det?

Alve
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Hej, Bert!
Alla narkosgaser är extremt flyktiga. Det tar inte många minuter efter man öppnat dörren som det mesta av gasen har vädrats ut. Sedan kan buset gå in emedan bilens invånare susar gott, . . . . eller är döda.
Jag hoppas nämligen att det framgår av mitt inlägg att jag är mycket skeptisk till att det överhuvudtaget går att, utifrån, fylla en husbil med narkosgas eller annan livsfarlig gas utan att riskera att människors liv sätts på spel. Buset har ingen som helst kontroll på gaskoncentrationen ( eller har de? ) och jag inbillar mig att vinsten, några kontokort, pengar, telefon, kamera, m.m, inte är tillräckligt stor för att åka dit för överlagt mord.

En sannolik hypotes är fortfarande att de väntar ca. en timme efter att folket har somnat, (när de sover som djupast under hela natten), sätter larmet ur spel (eventuellt med kännedom om bilmärke och larm), bryter upp lämplig dörr och håller en bomullstuss indränkt med eter (startgas) eller kloroform under näsan på folk och fä. Sedan kan de gå in och ut som om de bodde där själva, tömmer bilen på allt som är värt något, stänger dörren efter sig och sticker till nästa uppdrag.

Observera! Denna hypotes har jag kommit fram till efter all skit jag har läst i ärendet i halva Europas husbilsforum! Den är enbart ett exempel om hur man tror att det kan gå till, det finns självklart hundra andra hypoteser.

För ens egen personliga säkerhet skall självklart var och en satsa på det men känner sig tryggast med. Larmsensorer, narkoslarm, kameror, extra lås, extra belysning, m.m. Inget av dessa är fel!
Jag satsar på att ondskan aldrig ska få komma in i min bil, den uppgiften är stor nog med tanke på alla undermåliga konstruktioner i husbilar som andra redan har beskrivit.
Med vänlig hälsning, Julian
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Om man vaknar av något mystiskt ljud på natten utanför husbilen vill man ju gärna kunna se efter vad det är utan att röja alltför mycket att man tittar ut.
Kom att tänka på vår pyttelilla backkamera, som bara är lite större än fyra sockerbitar.

Det kanske är möjligt att placera denna typ av backkamror även på husbilens långsidor. De skulle t.ex. kunna döljas i utanpåliggande små och anpassade utelampor.
Dessa backkamror skulle då kunna kopplas till en separat bildskärm som alltid är påslagen på natten. Det kanske t.o.m. räcker med en kamera på högersidan.

När man ser att något är i görningen så är det kanske inte fel att börja tuta även om det är natt och andra husbilsturister m.fl. sover lugnt i sina bilar. Jag tror att det trots allt skulle uppskattas på morgonen om det är så att man står kvar och inte valt att omgående ge sig av.

Akustiska varningssignaler tillämpas ju inom flera andra transportområden. Det vore kanske lämpligt att införa morsekoden SOS (. . . - - - . . .) för nödlägen eller då man upplever fara för sin egen och andras säkerhet.
V-backen :santa-3-icon:
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Jeg har i alle mine husbiler montert dedikert alarmanlegg for husbil. Jeg håper og tror at min beste beskyttelse er å sikre meg og mine, på en slik måte at "pakket" velger ett enklere prosjekt å rane.

Når vi tar kvelden, aktiverer jeg anlegget.


En rød diode lyser nå tydelig i den utvendige belysningen over inngangsdøren. Bilen er i tillegg merket tydelig med alarm merker. Man ser også lett at det er montert utvendige bevegelses sensorer.


Dette vil si at når uvedkommende er ca 1,5 til 2 meter unna bilen aktiveres utvendig belysning. Har de ikke fjernet seg fra denne sonen innen ca 15-20 sekunder vil utvendig sirene alarm varsle meget intenst.

Om de allikevel blåser i alarmsignal og allikevel klarer å sprøyte inn narkosegass eller annen kvelegass vil umiddelbart innvendig gassalarm signal starte, med blinkende utvendige lys.


Om de i tillegg bryter opp disse lukene: motorlokk, bildører, inngangsdør, garasjeluker samt dinette vindu, som er sikret med trådløse magnetbrytere, vil utvendig sirene alarm varsle sammen med at utvendig belysning blinker.


Vi ville aldri reise på husbil semester uten dette anlegget........Og med dette føler vi at nattens søvn er så trygg som den kan bli...
 
Senast ändrad:

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Senast ändrad:
F

F.d. 326

Guest
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Hej!!Intressant diskussion.Brukar själv vid parkering dag som natt dra respektive sidas säkerhetsbälte genom mellanrummet mellan dörr och armstöd på min Fiat och fästa det i respektive spänne.Drar sen åt bältet.Dörren kan då inte forseras utan besvär/buller/förstörelse eller glaskross.Har dessutom ett extralås på bodelsdörren.

Bara ett litet bidrag som fungerat för mig

Amigo62
 

bojon

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Enköping
HBK-Nr
617
Medlemskap
2024
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Får rekommendera mitt elektroniska hundskall. Placerad på armstödet på framstolarna så betjänar den båda framsidorna på husbilen. Känsligheten kan ställas på cirka 50 centimeter utanför husbilen så att legala passeringar inte utlöser larm. Larmet betjänas via fjärrkontroll och kan aktiveras utifrån eller från sängen i husbilen.

Tror inte att de personer som hör skallet ställs inför något huvudbry för om det rör sig om en riktig hund eller en elektronisk dito. I vilket fall så räcker det för att väcka mig

Larmet från Juhla och fjärrkontrollen från Kjell & Co

//Bosse
 

Bilagor

  • DSC00044.JPG
    DSC00044.JPG
    1,2 MB · Visningar: 42
  • DSC00045.JPG
    DSC00045.JPG
    1 MB · Visningar: 32
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Kom på en annan ide när jag läste hur Amigo62 spärrade kupedörrarna. Jag kommer att inhandla ett personlarm från Klell&Co 50-202 för 79:-. Att fästa mellan dörrarna, när någon öppnar går larmet 110db, om inte det skrämmer får jag väl kompettera med att lampor tända eller att bilens signalhorn börjar tuta.
Leffe
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Hej, Bosse!
Vilken fjärrkontroll använder du till Vellemans mottagare?

Elektroniska hunden har jag haft ett tag nu, funkar bra! Lite svår att placera med så mycket lättmetall i husbilsskåpet och så vill jag inte att den skall larma när den riktiga hunden rör sig nattetid i bilen. Funderar på att demontera den och sätta givaren på utsidan bakom plastkjolen men är rädd för att den då inte kommer att fungera alls? Tacksam för goda råd!
Julian
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Jag undrar hur det fungerar med bälten eller annat i textilmaterial mellan dörrarna eller sätet och dörren.

Vi har sett så många inbrott genom att det lilla fönstret har tyst bortplockats med hjälp av skarp knivblad. Därefter är det väl lätt att skaära av ett band om det inte är av metall...

När vi hade Fiat'en så installerade vi extralås på insida som man låste med nyckel, fungerade alltid bra.

hälsning
jyrki
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Hej, Pär!
Den riktiga hunden reagerar på bestämda steg, joggare och andra hundar. När någon smyger väldigt tyst utanför reagerar hon sällan (antagligen bara om hon får vittring). När den elektroniska hunden sätter igång, tittat hon på oss och undrar "Kan ni inte stänga av det där oväsandet?" (hon är likadan när väckarklockan går, går den för länge börjar hon yla)
Kort sagt är hon inte alltid den duktiga vakthunden vi förväntar oss. Å andra sidan har vi alla våra brister :D
Julian
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Tycker att dörrarna skall vara stenhårt låsta utan att syns det minsta hur det har åstadkommits. Även om fulingen får upp en springa och når ett handtag skall det hända noll. Gäller även då man inte vistas i bilen.

Om det skulle synas utifrån skall det vara helt omöjligt att öppna utifrån.
:rolleyes:
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

En av de största skämten på en bildörr är fjärrstyrda lås. För den som förstår sig på elektroniken är det en bagatell att öppna dörren.
Alla har sina lösningar på extra lås och jag har min! Måhända lite omständigt att montera men väldigt effektivt och kostar bara 50kr/st. Efter demontering av bilbälte och plaststolpen på bakre karosstolpen (Fiat 2007) har jag monterat ett boxlås från vår kära Biltema, Biltema Sverige
inne i stolpen. Del av cylindern går genom plåten i dörrstolpen och kolven genom ett hål i akterkant på dörren. Den fjäderbelastade kolven dras ut (öppnas) med en wire. Var andra änden på wiren slutar tänker jag inte avslöja. Boxlåset monteras enkelt på orginallåsets bygelfäste på insidan stolpen. Lite jobb förståss men idiotsäkert och sannolikt utvecklingsbart för några kloka konstruktörer inom HBK.
Julian
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

En av de största skämten på en bildörr är fjärrstyrda lås. För den som förstår sig på elektroniken är det en bagatell att öppna dörren.
Alla har sina lösningar på extra lås och jag har min! Måhända lite omständigt att montera men väldigt effektivt och kostar bara 50kr/st. Efter demontering av bilbälte och plaststolpen på bakre karosstolpen (Fiat 2007) har jag monterat ett boxlås från vår kära Biltema, Biltema Sverige
inne i stolpen. Del av cylindern går genom plåten i dörrstolpen och kolven genom ett hål i akterkant på dörren. Den fjäderbelastade kolven dras ut (öppnas) med en wire. Var andra änden på wiren slutar tänker jag inte avslöja. Boxlåset monteras enkelt på orginallåsets bygelfäste på insidan stolpen. Lite jobb förståss men idiotsäkert och sannolikt utvecklingsbart för några kloka konstruktörer inom HBK.
Julian

He He He! Nu är vi där i alla fall. Det tog lite tid. Wire och allt.

Vi spånar vidare så kanske vi kan tala om för tillverkarna hur det skall vara. Allt Om Husvagn o Camping vidarebefordrar säkert.

Alve
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Bojon

Vad är det för spänning till själva larmet, 12v ?
Enl. Julakat. medföljer det AC adapter 230 v.
Är avkänningsområdet verkligen 180 grader ?

Jojje
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Gick in på "virelåstråden" men nog tycker jag det är enklare med fönsterhakar.
Skall se om jag kan få med några bilder.
Leffe
 

Bilagor

  • 2009 Sommar 269.JPG
    2009 Sommar 269.JPG
    906,3 KB · Visningar: 44
  • 2009 Sommar 270.JPG
    2009 Sommar 270.JPG
    2,8 MB · Visningar: 39
  • 2009 Sommar 271.JPG
    2009 Sommar 271.JPG
    2 MB · Visningar: 39
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Hur förhindra INbrott i husbilen?

Bojon

Vad är det för spänning till själva larmet, 12v ?
Enl. Julakat. medföljer det AC adapter 230 v.
Är avkänningsområdet verkligen 180 grader ?

Jojje

Jag har likadan. Använt nu tre år, jättebra!

Den går på 12v, jag kapade strömsladden till trafon och satte dit en cigg-plugg. Funkar utan problem. Avkänning är brett, har ej mätt hur många grader!

hälsn
jyrki
 
Toppen