• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kännedom om registreringsnummer underlättar

Status
Stängd för vidare inlägg.

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Jo, jag förstår logiken, men tycker fortfarande att det är långsökt.
Kanske om det gäller de allra mest exklusiva fabrikaten som kostar flera miljoner, men en "vanlig" husbil för upp till en miljon känns risken minimal.

Jag kanske får anledning att ångra denna kommentar en dag :eek::eek::twitcy:
Ja, först skall man ha tur att den modellen ligger ute på blocket, sen skall man sno den oavsett hur bra eller dåligt läget än är. Idtellet för att välja ut den som passar bäst på alla kreterier.
Så jag håller definitivt med dig...
Men de e ju jag det
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Men om du har beställning på en speciell modell, att levereras någonstans på andra sidan östersjön, söker du kanske först på blocket,
och om du inte finner vad du söker, letar du på andra vägar, kanske i ett stor husbilsforum.
Tänk om någon får se exakt en sån bil ute i trafiken och ser regskylten? Med det resonemanget är det ju bäst att täcka över skyltarna när man är ute och kör.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tänk om någon får se exakt en sån bil ute i trafiken och ser regskylten? Med det resonemanget är det ju bäst att täcka över skyltarna när man är ute och kör.

Det finns ju ligor som som stjäl delar av speciella bilar på beställning, t.ex. strålkastare, rattar, katalysatorer, varför skulle man inte stjäla husbilar för export. Bilen är ute ur landet innan den har blivit stöldanmäld. Jag tycker en del här är lite blåögda och vill inte se hur det har blivit också här i landet.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja, först skall man ha tur att den modellen ligger ute på blocket, sen skall man sno den oavsett hur bra eller dåligt läget än är. Idtellet för att välja ut den som passar bäst på alla kreterier.
Så jag håller definitivt med dig...
Men de e ju jag det

Ja, för det går ju inte att lägga en sökning på blocket..? Efter den modellen man söker..?
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
367
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Tänk om någon får se exakt en sån bil ute i trafiken och ser regskylten? Med det resonemanget är det ju bäst att täcka över skyltarna när man är ute och kör.
På tal om att täcka över reg.plåten. Jag åkte in till Stockholms centrum för ett par veckor sedan och när jag åkte över Skanstullsbron och närmade mej kameror för vägskatten, då försvann nummerskylten på den bil som åkte framför, när vi åkt förbi kamerorna så kom skylten tillbaka. Jag följde efter och han stannade en bit in på Söder. Det var en hantverkare och han hade en gardin som han kunde fjärrstyra inifrån bilen.
Han sa googla på reg.skylt gardin och det visade sej finnas olika varianter. Hur aktuell hemsidan är har jag ingen aning, jag har inga planer på att lägga en beställning.
 
Senast ändrad:

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Ja, för det går ju inte att lägga en sökning på blocket..? Efter den modellen man söker..?
Håller med dig, mycket lättare att hålla på att söka på blocket tills en sån dyker upp där, än att få alla på en gång i mailen. Mycket lättare o smidigare...
Mitt fel sorry :rolleyes:
Är du i branschen?
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Det finns ju ligor som som stjäl delar av speciella bilar på beställning, t.ex. strålkastare, rattar, katalysatorer, varför skulle man inte stjäla husbilar för export. Bilen är ute ur landet innan den har blivit stöldanmäld. Jag tycker en del här är lite blåögda och vill inte se hur det har blivit också här i landet.
Så du kör med täckta regskyltar på dina bilar?
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Var försiktiga med att skylta med regnumret. För tre år sedan kom det en person hem till vår bekant för att hämta deras husvagn som han hade ”köpt”. Vår bekant var naturligtvis helt oförstående till detta.
Det visade sig att ”köparen” hade köpt husvagnen obesedd av en ”säljare” 40 mil därifrån men att husvagnen bara var uppställd på vår bekants adress. Alla papper var förfalskade och enligt dem så var säljaren ägare till husvagnen och där fanns även papper på service och besiktningar samt ett antal bilder. Att den köptes obesedd var för att priset var bra (men inte alltför lågt), tyvärr hade han dock betalat en handpenning på 50 000.
På något sätt hade denne ”säljare” kommit över regnumret och med detta som underlag hämtat hem och förfalskat alla uppgifter.
 

Torsbobosse

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27471
Medlemskap
2024
Var försiktiga med att skylta med regnumret. För tre år sedan kom det en person hem till vår bekant för att hämta deras husvagn som han hade ”köpt”. Vår bekant var naturligtvis helt oförstående till detta.
Det visade sig att ”köparen” hade köpt husvagnen obesedd av en ”säljare” 40 mil därifrån men att husvagnen bara var uppställd på vår bekants adress. Alla papper var förfalskade och enligt dem så var säljaren ägare till husvagnen och där fanns även papper på service och besiktningar samt ett antal bilder. Att den köptes obesedd var för att priset var bra (men inte alltför lågt), tyvärr hade han dock betalat en handpenning på 50 000.
På något sätt hade denne ”säljare” kommit över regnumret och med detta som underlag hämtat hem och förfalskat alla uppgifter.
Jag körde idag mellan Göteborg och Kungsbacka tur och retur och mötte ca 200 bilar och lastbilar som skyltade med sina registreringsnummer, om jag hade velat hade jag kunnat ta reda på allt om dessa fordon inklusive ägare och var ägarna bor. Det är inga hemligheter, det är offentliga uppgifter.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Jag körde idag mellan Göteborg och Kungsbacka tur och retur och mötte ca 200 bilar och lastbilar som skyltade med sina registreringsnummer, om jag hade velat hade jag kunnat ta reda på allt om dessa fordon inklusive ägare och var ägarna bor. Det är inga hemligheter, det är offentliga uppgifter.
Viktigt att du skriver ner alla regnummer du möter, så att polisen har nått att gå på om din bil blir stulen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Som trogen läsare av bland annat Vi Bilägare, är jag imponerad över hur de kan svara på de mest skiftande frågor som läsarna ställer om sina bilar.

Hemligheten är, att Vi Bilägare begär att få veta bilens registreringsnummer i samband med att man ställer frågan. Registreringsnumret avslöjas dock aldrig när frågan besvaras i tidningen.

På detta forum ställs ofta frågor av fordonsspecifik natur – till exempel om möjligheten att "väga upp" husbilen – som det inte går att ge ett svar på.

Om registreringsnumret på frågeställarens bil är angivet, kan den kunnige (och intresserade) hjälpa till med ett bättre svar än vad som är möjligt utan kännedom om registreringsnumret.

Pålle

Jag tror iallafall att det är mycket liten risk att någon råkar illa ut här genom att komplettera med reg.nummer, när man söker hjälp.
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej sverige är ett underbart land somligger i topp på många sätt , ett fel hos oss är att vi är så otroligt naiva , alla människor runt oss är snälla och vill inget ont, TROR VI , men så fel det är, hur många äldre vågar gå ut en kväll nuför tiden men risken är lika stor dagtid det är bara att se tiden an.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
hej sverige är ett underbart land somligger i topp på många sätt , ett fel hos oss är att vi är så otroligt naiva , alla människor runt oss är snälla och vill inget ont, TROR VI , men så fel det är, hur många äldre vågar gå ut en kväll nuför tiden men risken är lika stor dagtid det är bara att se tiden an.
Och hur tänkte du att ditt tyckande här hängde ihop med frågan om att visa reg nr på HBK forum?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Jag tror iallafall att det är mycket liten risk att någon råkar illa ut här genom att komplettera med reg.nummer, när man söker hjälp.

Så trodde även jag när jag startade tråden, i hopp om att hjälpsökande skulle kunna öka sina chanser att få sakkunnig hjälp.

Så tror jag fortfarande, när jag nu stänger tråden.

Pålle
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen