• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kännedom om registreringsnummer underlättar

Status
Stängd för vidare inlägg.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Som trogen läsare av bland annat Vi Bilägare, är jag imponerad över hur de kan svara på de mest skiftande frågor som läsarna ställer om sina bilar.

Hemligheten är, att Vi Bilägare begär att få veta bilens registreringsnummer i samband med att man ställer frågan. Registreringsnumret avslöjas dock aldrig när frågan besvaras i tidningen.

På detta forum ställs ofta frågor av fordonsspecifik natur – till exempel om möjligheten att "väga upp" husbilen – som det inte går att ge ett svar på.

Om registreringsnumret på frågeställarens bil är angivet, kan den kunnige (och intresserade) hjälpa till med ett bättre svar än vad som är möjligt utan kännedom om registreringsnumret.

Pålle
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Visst är det skillnad, det inser jag också. Men om man inte har något att dölja, så behöver man väl inte vara rädd för att göra detta om man därigenom kan få bättre hjälp.

Pålle
Om man inte har något att dölja, så kan man ju lägga upp sitt personnummer på forumet...
(Man ska vara försiktig med exakta uppgifter som kan användas för identitetsstöld)
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Om man inte har något att dölja, så kan man ju lägga upp sitt personnummer på forumet...
(Man ska vara försiktig med exakta uppgifter som kan användas för identitetsstöld)

Ditt kompletta personnummer behöver du inte lägga upp här, det finns lätt åtkomligt på åtskilliga officiella sajter (t.ex. Ratsit.se).

Pålle
 
Senast ändrad:

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Tycker det var en bra tanke om regnr, det finns ju redan i profilen, om man vill ange det.
Kunde ju visas i Profilen under Objekt, för nyfikna, eller seriösa hjälpare i forumet.
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Jag har också undrat hur uppgiften om reg.nr kan användas. Till exempel när man lägger ut ett fordon till försäljning på blocket och har kladdat över reg.numret så är ofta första frågan. Vilket reg.nr har fordonet?
Dom kan naturligtvis ta reda på vart fordonet hör hemma, men so what.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.739
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har också undrat hur uppgiften om reg.nr kan användas. Till exempel när man lägger ut ett fordon till försäljning på blocket och har kladdat över reg.numret så är ofta första frågan. Vilket reg.nr har fordonet?
Dom kan naturligtvis ta reda på vart fordonet hör hemma, men so what.

Man kan ju med relativt stor säkerhet ta reda på var bilen står, och "hämta den" om man har sådan läggning?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Söker man ett specifikt fordon i sverige, så kan man beställa en lista på dito från transportstyrelsen, sen välja o vraka från listan ;)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.739
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Söker man ett specifikt fordon i sverige, så kan man beställa en lista på dito från transportstyrelsen, sen välja o vraka från listan ;)

Något mera komplicerat än att se ett regnummer i en annons eller på ett forum, kolla adressen och "hämta"!
F.ö. tycker jag hela vårt samhälle är väldigt aningslöst i spridandet av olika uppgifter.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Kanske är jag naiv, men jag kan tycka att det känns ganska långsökt att man som husbilstjuv först väljer att gå in på ett forum och söka lämpliga objekt med hjälp av reg nr. Därefter ska man ta reda på var objektet befinner sig. Det kanske visar sig vara 20 mil därifrån man själv befinner sig. Det är ju inte ens säker att fordonet är "hemma" vid tillfället, eller att som i vårt fall, fordonet alltid är parkerat på annan ort än hemadressen...


Näe, om jag vore lagd åt det hållet skulle jag nog välja ut ett område och kika efter lämpligt objekt irl. Det står ju husbilar på många uppfarter, Parkeringar, etc nuförtiden, men det är ju jag det ;)

//Jocke
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.739
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kanske är jag naiv, men jag kan tycka att det känns ganska långsökt att man som husbilstjuv först väljer att gå in på ett forum och söka lämpliga objekt med hjälp av reg nr. Därefter ska man ta reda på var objektet befinner sig. Det kanske visar sig vara 20 mil därifrån man själv befinner sig. Det är ju inte ens säker att fordonet är "hemma" vid tillfället, eller att som i vårt fall, fordonet alltid är parkerat på annan ort än hemadressen...


Näe, om jag vore lagd åt det hållet skulle jag nog välja ut ett område och kika efter lämpligt objekt irl. Det står ju husbilar på många uppfarter, Parkeringar, etc nuförtiden, men det är ju jag det ;)

//Jocke

Men om du har beställning på en speciell modell, att levereras någonstans på andra sidan östersjön, söker du kanske först på blocket,
och om du inte finner vad du söker, letar du på andra vägar, kanske i ett stor husbilsforum.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
I Danmark kan man ikke i noget register finde ejeroplysning på biler ud fra registreringsnummer. Og det er jeg glad for.

Egentlig er det største problem jo ikke at bilen kan findes og stjæles. Et efter min mening større problem er at bil og ejer kører rundt i Spanien (eller andet sted). Huset eller lejligheden hjemme i Sverige er derfor ubeboet. En person, der kender muligheden kan slå adressen op, og med en hjælper eller 2 i Sverige kan huset/lejligheden tømmes for værdier. Det vil så først blive opdaget når ejer kommer hjem til Sverige efter husbilsturen.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Något mera komplicerat än att se ett regnummer i en annons eller på ett forum, kolla adressen och "hämta"!
F.ö. tycker jag hela vårt samhälle är väldigt aningslöst i spridandet av olika uppgifter.
Om man som ”tjuv/kriminell/oärlig” är så intresserad av en speciell sorts fordon, måste det vara mycket enklare att få en lista på alla, än att leta o leta på site efter site och då med sån tur hitta en enstaka...
Men de e ju jag det
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Men om du har beställning på en speciell modell, att levereras någonstans på andra sidan östersjön, söker du kanske först på blocket,
och om du inte finner vad du söker, letar du på andra vägar, kanske i ett stor husbilsforum.
Jo, jag förstår logiken, men tycker fortfarande att det är långsökt.
Kanske om det gäller de allra mest exklusiva fabrikaten som kostar flera miljoner, men en "vanlig" husbil för upp till en miljon känns risken minimal.

Jag kanske får anledning att ångra denna kommentar en dag :eek::eek::twitcy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen