• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Julas husbilsöverdrag

F

F.d. 17941

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

För stoert Jula tält = silver tape grabbar !
Totte04
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Julas husbilsöverdrag

Idag är det dags för att ställa undan husbilen och dra på Julas husbilsöverdrag.
Men jag kom och tänka på om det följer med tillräckligt med remmar och dylikt för att spänna fast överdraget? Hur gör ni andra, kompletterar ni med rep och sånt för att spänna fast överdraget så det överlever vinterstormarna?

Husbilen är helintegrerad.
 
Senast ändrad:
T

Teddi

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

ja då va de klatt,,ja har lite tyngder,,nåra betongklumpar o en dunk,,med VATTEN:p men med betydligt bättre innehåll tidigare:p
har också de lilla täcket,,lätt att kolla supermusgripfällan,
en i bilen,,en under huven,,

brukar också bli en o annan justering under orkansäsongen:D ha de,,
 

Bilagor

  • mina bilder 047.jpg
    mina bilder 047.jpg
    3 MB · Visningar: 15
F

F.d. 924

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Så här blir det med det stora Jula-överdraget. Bilen är en Hymer E710.
 

Bilagor

  • IMG_0001.JPG
    IMG_0001.JPG
    319,8 KB · Visningar: 19

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Julas husbilsöverdrag

Så här blev det till slut för oss.
Ni som har alkov, tar ni in stora madrassen? Jag la 5 plast byttor som lyfter upp madrassen 10 cm, räcker det?
Imorgon ska jag lägga en mus fälla, tror inte att vi har möss här och sen står den på asfalt, men frun stor städade och hittade 3 små pluttar och det var nog från en mus som bodde i Karlstad, men nu finns bilen i Centrum I borås så slipper nog möss!
 

Bilagor

  • IMG_3243.JPG
    IMG_3243.JPG
    1,7 MB · Visningar: 18
  • IMG_3244.JPG
    IMG_3244.JPG
    1,7 MB · Visningar: 12
T

Teddi

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

inga dåliga vinterpaket,,hur gör ni om ni har musfälla i bilen?
finns de dragkedja? man måste ju också nån gång kolla den,,ock inte minst starta motorn,,de gör ja en gång i veckan,,sen rulla nån meter för bromsarnas skull,

viktigast är väl taktäckning,,,
 

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: Julas husbilsöverdrag

Det tvivlar jag starkt på. Torrt, inga duvor, slipper stå på marken etc, samt att katterna (med kompisar) håller rent på möss och råttor. Råttor, möss & sork finns det däremot på gräsmattan och i dikena runt på tomten. Logen och huset är kliniskt rent på skadedjur.
Kliniskt ren, Oj! Trots katter så hittade dom in i luftrenaren när den stod på en loge. Lådan med råttgift under bilen plus katter håller mössen borta.
Tyvärr beräknar man att katterna tar kål på 1- 2 millioner småfåglar varje år. Vad det nu har med saken att göra.
Slut.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Så här blir det med det stora Jula-överdraget. Bilen är en Hymer E710.

Pallar upp hela bilen på 3 ton pallbockar och monterar bort hjulen och snörar hela täcket med medhavda linor sick sack under bilen så inte vinden kommer åt sitter som en smäck som sagt 4 vintern. Hade den gamla bilen på loge och fick tvätta den från allt damm som kom från taket vid vinterstormarna och duvskit. Har aldrig funnit mögel under alla åren kan verkligen rekommenderas.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Julas husbilsöverdrag

inga dåliga vinterpaket,,hur gör ni om ni har musfälla i bilen?
finns de dragkedja? man måste ju också nån gång kolla den,,ock inte minst starta motorn,,de gör ja en gång i veckan,,sen rulla nån meter för bromsarnas skull,

viktigast är väl taktäckning,,,

Dragkjedja vid dörren, så in är inget problem, plockade bort - polen så starta den blir nog inte innan mars. Sen flytta den 10 -15 cm bakåt då måste jag släppa lite på repen som går runt bilen.

Tror ni mitt håller för vinter och vår stormarna ?
 

Sonia&Conny

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
9164
Medlemskap
2024
Sv: Julas husbilsöverdrag

Har visserligen inte Julas överdrag.Men på mitt kan halva sidan vid dörren rullas upp.Resten av kardborren sitter upptill:spinny::spinny: när sidan rullats ihop.
 
F

F.d. 53133

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Jag har lagt in en annons på ett dylikt oanvänt "stora" varianten... :yes:
 
F

F.d. 24477

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Jag har förmånen att ha min husbil under tak i en lada. Jag har även en överdrag från Jula just nu inte används. Skulle skada husbilen att ha detta överdrag också? Ladan är väl ventilerad som ni ser på bilden.
 

Bilagor

  • 2012-09-02 17.41.06.jpg
    2012-09-02 17.41.06.jpg
    1,2 MB · Visningar: 6

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Julas husbilsöverdrag

Är inte våra husbilar täta eftersom vi måste ta på dom regnkappa över den kalla årstiden?
:twitcy:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Julas husbilsöverdrag

Är inte våra husbilar täta eftersom vi måste ta på dom regnkappa över den kalla årstiden?
:twitcy:

Nej, med tiden läcker de!

Dessutom slipper man att bilen har svarta smutsränder som kan vara svåra att få bort när det är dags för första vårturen.
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Julas husbilsöverdrag

Beror inte ev läckage på vilken tillverkare man köpt bilen av ?
:confused:
 
F

F.d. 1256

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Att täcka bilen är bekvämt tycker jag. Tvättar av och polerar lite, när sedan våren kommer är det bara att ta av mössan och åka. NICE :D Ren och fin
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Julas husbilsöverdrag

Är inte våra husbilar täta eftersom vi måste ta på dom regnkappa över den kalla årstiden?
:twitcy:

Har du hört talas om att husbilar kan få fuktskador? Om inte kan du nog läsa ganska många trådar här om just detta ämne här på HBK. Så alla husbilar är nog inte helt täta:confused:

Dessutom skyddas ju en bil som förvaras inomhus eller under skydd mot t. ex. flygrost, surt nedfall, algpåväxt, uv-ljus, fågelspillning m.m.
 
Toppen