• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Julas husbilsöverdrag

Lasse Musik

FD HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Ringarum
HBK-Nr
6740
Medlemskap
2021
Hej kamrater!
Idag har vi täckt våran Burstner Nexxo 728 med Julas husbilsöverdrag. Har ni som använder dessa överdrag kommit på vad de små kardborrebanden som sitter påsydda på långsidorna ska ha för funktion. Det är ju endast "mjuksidan" av kardborrebanden som sitter där och de taggiga banden saknas. Sitter dom bara där som dekoration eller har man glömt att sy på de andra delarna?
MVH
Lasse och Anne Musik:music-icon:
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Julas husbilsöverdrag

Inte helt 100 , men läste att de till för att rulla upp sidorna om man vill och då sätter man fast upp-rullningen på insidan.
Köpte min tält igår och ska på bilen på lördag , ska givetvis kolla om detta är så.


Hej kamrater!
Idag har vi täckt våran Burstner Nexxo 728 med Julas husbilsöverdrag. Har ni som använder dessa överdrag kommit på vad de små kardborrebanden som sitter påsydda på långsidorna ska ha för funktion. Det är ju endast "mjuksidan" av kardborrebanden som sitter där och de taggiga banden saknas. Sitter dom bara där som dekoration eller har man glömt att sy på de andra delarna?
MVH
Lasse och Anne Musik:music-icon:
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Dom "taggiga" banden sitter på insidan av duken. :)
 

elliot easy

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Abbekås
HBK-Nr
9392
Medlemskap
2024
Sv: Julas husbilsöverdrag

Hej,, har ett sådant överdrag från Jula,, den lilla modellen!!! Jag har aldrig packat upp det så är det någon som vill köpa mitt billigt så är ni välkomna..
Detta inlägg kanske skulle in på ett annat ställe,,,:wideeyed:
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Julas husbilsöverdrag

Köpte min igår!!
Det var ju synd!
Hej,, har ett sådant överdrag från Jula,, den lilla modellen!!! Jag har aldrig packat upp det så är det någon som vill köpa mitt billigt så är ni välkomna..
Detta inlägg kanske skulle in på ett annat ställe,,,:wideeyed:
 

Lasse Musik

FD HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Ringarum
HBK-Nr
6740
Medlemskap
2021
Sv: Julas husbilsöverdrag

Burstner T728G är 7,44 lång. Vi köpte det stora överdraget. Det blev lite mycket över fronten då ju överdraget är gjort för en helintegrerad bil. Det fanns ingen instruktion i kartongen. Efter lite letande i allt tyget hittade vi en liten lapp där det det stod front. Nu när vi vikt in överskottet med linor och band ser det helt ok ut.
 

Lasse Musik

FD HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Ringarum
HBK-Nr
6740
Medlemskap
2021
Sv: Julas husbilsöverdrag

Ska kolla om jag hittar några "taggiga band". Det var inget jag upptäckte när vi höll på att veckla ut den stora tygpacken.
 

Jörgen

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Beziers
HBK-Nr
222
Medlemskap
2024
Sv: Julas husbilsöverdrag

Hej
Hade tidigare en Hobby, längd 6,90. Hade det stora överdraget. Stort som ett hus. Fladdrade hej vilt när det blåste. Svårt att "snöra" ihop. Repen gjorde sedemera hål i överdraget då det nötte på tyget vid blåst.
Har numera en Mc Louis Mc4-75. Längd 7.40. Cykelhållare bygger ytterliggare 30cm.
Köpte nu det lilla överdraget. Sitter perfekt. Behövde ej demontera cykelhållaren. Ser ut som det är tillverkat av Durex! Ingen möjlighet till fladder eller nötningar.
Bara som lite tips.
 
H

HighwayHotel

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Hej, monterade på Julas stora, 7,50 m , på vår halvintegrerade Dethleffs 7154. Den är 7,66m men passade som en smäck. Verkar vara väl tilltagna mått på överdraget.
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Vi har det lilla som ska vara max 6,4 om jag inte minns fel, på vår Hobby på 6,8 plus cykelställ, och vi har en hel del över. Går dock att spänna ihop bra.
 

Lasse Musik

FD HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Ringarum
HBK-Nr
6740
Medlemskap
2021
Sv: Julas husbilsöverdrag

Idag när vi lagt ris kring hjulen kollade vi under "Julatäcket" och fann de taggiga delarna av kardborrebanden. Vad ska man ha dom till egentligen och när ska man rulla upp täckningen och varför?

Lasse och Anne:music-icon:
 

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Julas husbilsöverdrag

Jag rullar ihop sidorna och fäster med karborrebanden innan jag tar upp överdraget på taket. Mycket lättare att hanskas med det då. Sedan går jag ner och rullar ut sidorna och drar ihop dragkjedjorna och spänner remmarna.
 
F

F.d. 24435

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Har ett julaöverdrag, använt en vinter....passar bil upp till 8 meter...vill ha 500 kronor....finns ett litet hål på höger sida nertill, ca 5 x 5 cm...i övrigt perfekt skick......skickar det inte...finns för avhämtning i Vittsjö (mellan Hässleholm och Markaryd).

Du kan också ringa 0708 638508
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Julas husbilsöverdrag

Idag när vi lagt ris kring hjulen kollade vi under "Julatäcket" och fann de taggiga delarna av kardborrebanden. Vad ska man ha dom till egentligen och när ska man rulla upp täckningen och varför?

Lasse och Anne:music-icon:

När man har bilen hemma på logen och springer ut och in i den hela tiden :D
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Ett ord: Damm. Sett en bil som stått parkerad i ett garage oanvänd över en vinter?
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Julas husbilsöverdrag

Är det inte något tak på logen? Måste du har överdrag ändå?

Jodå det är tak :)

Men du anar inte hur mycket gammalt damm som finns lagrat där (fan vet var det kommer ifrån :twitcy:).
Vi parkerar även våra bilar där, på en mörk bil syns redan efter några dagar ett dammlager.

Peter :)
 

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021
Sv: Julas husbilsöverdrag

Nog mår bilen bättre på tomten under ett Julaöverdrag än på en loge med möss och duvskit. Kan hålla koll på bilen. Alla är inte lyckligt lottade med stor nog tomt förstås.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Julas husbilsöverdrag

Nog mår bilen bättre på tomten under ett Julaöverdrag än på en loge med möss och duvskit. Kan hålla koll på bilen. Alla är inte lyckligt lottade med stor nog tomt förstås.

Det tvivlar jag starkt på. Torrt, inga duvor, slipper stå på marken etc, samt att katterna (med kompisar) håller rent på möss och råttor. Råttor, möss & sork finns det däremot på gräsmattan och i dikena runt på tomten. Logen och huset är kliniskt rent på skadedjur.
 
Toppen