• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Juan Norte och vattentoilettsproblemen!

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Juan Norte! Du tillhör ju också vattentoilettsgänget. Jag fick just en glimrande idé men den kanske du har fått själv för länge sedan! För att undanröja alla tvivel om hur det egentligen förhåller sig med denna sak vill jag avslöja vad jag har kommit på!

I stället för en kran till spolvattnet i toiletten så skulle man ju kunna använda sig av en magnetventil med en brytare ungefär som "död mans grepp" som dom har på tågen! Om du skulle råka avlida efter väl förrättat värv på toiletten så riskerar ju inte dina efterkommande att få en vattenskadad husbil!

Smart va!?

Gott Nytt År, Juan Norte!

Jappe

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Juan Norte och vattentoilettsproblemen!

Strålande Jappe , önskar att jag kommit på det själv!

F

F.d. 53078

Guest

Jappe! Det var så vi kom överens om att det skall fungera.

Det är möjligt att jag sätter en timer som släpper fram lämplig mängd med vatten istället för att förbruka dyrbar fritid med att hålla enknapp intryckt.
Men å andra sidan kan det vara bra att kontrollera vattenmänggden efter behov så att säga "Falukorv eller en lillskvätt"

http://www.husbilsklubben.se/forums/t35701-17/#post379209

1/4" blev lite liten rekomenderar en 1/2" istället

Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Det här är allvarliga saker! Plötslig död i hemmet på toiletten orsakar inte översvämning men i husbilen kan det få allvarliga konsekvenser. I stället för elektrisk manövrering av vattenpumpen så skulle man ju kunna tänka sig en ventil som är fjädrande stängande, om ni förstår vad jag menar. Själv har jag max. 130 liter i vattentanken vilka alltså skulle kunna strömma ut i husbilen vid plötslig död efter väl förrättat värv under förutsättning att vattenkranen till spolvattnet är öppen!

Efterlyser jag alltså på detta forum en självstängande 1/2tums-ventil (dödmansgrepp) för vatten! Jag har letat på rörfirmor i Sverige och Spanien men jag har inte hittat någon sådan ventil!

Vem vill lämna en vattenskadad husbil efter sig?

Någon rörmokeriintresserad person här som kan hjälpa mig i min stora nöd?

Orolig Jappe

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

En sådan här skulle väl passa:

Antique_Toilet.jpg

Notera död mans grepp som dras med vänster hand!

Notera även mugghållaren till groggen!

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Hmprrh! Det verkar som om vissa personer på forumet inte tar den här problematiken på allvar!

Dock ej Sjöberg! Var hittade du den, Jocke?

Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 14324

Guest

Jag googlade på "fjäderbelastad kulventil" och när resultaten kom fram växlade jag över till bilder, scrollade ner en stund och vips så fanns den där.

ESSKA.se heter stället och det verkar (efter en snabb koll) sälja över internet.
Hoppas att det kan hjälpa dig.

Här är länken till firman: Kulventil - rostfritt stål - fjäderretur - till PN 64

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Nästan 2000 spänn för en sådan ventil! Det var det j.....aste! Jag tror jag kopplar spolvattnet till fotströmbrytaren som jag har till handfatet i stället! Häpp!

Knarreviks lösning är ju inte så tokig, kanske men då bör nog träet vara mahognybetsad balsa!

Jappe

Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Jag har alltid undrat varför det heter död mans grepp! Det är helt enkelt för att om man skulle dö mitt under 2:an..., för under 1:an är det väl inte riktigt lika troligt, så dör man så att säga mitt i greppet..., eller?

Jag har sagt det förr..., HBK är verkligen bildande.

Krister N

Ps. Sen gillar jag Juans mugg. Om du slängde ut dina elcyklar Jappe skulle du väl kunna ha den där bak?

F

F.d. 53078

Guest

Det blir billigare och bättre med en solienoid och en knapp.
Att betala som Jappe skriver ett högt belopp bara för en fjäder som är skillnaden mellan en vanlig kran och denna.

Soleinoid ventilen 22$ på Ebay plus lite kabel och en knapp att trycka på bir bättre och billigaren.

Strömförbrukningen för denna är mycket liten och används bara några sekunder.

Bilagor

• 02.JPG
    02.JPG
    152,2 KB · Visningar: 3

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Jappe, montera en kulventil vertikalt, borra ett hål i vredet och häng i en tyngd så man måste lyfta vredet för att spola..
Se där en enkel, billig, självstängande kran så GB slipper åka omkring i en vattenskadad bil efter ditt ev frånfälle.
:msn_laugh:
//W

Toppen