• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Jordskruv jordankare marksäkring

Jag använder skruvdragare för att dra ner byggskruv, ,Har olika längder på dessa, beroende om det är hårt ,Dom sitter

Vår markis dras in själv om det börjar blåsa, gäller bara att ha 2 fungerande AA batterier i facket längst ut.

Vi har ett vindskydd som skyddar utekök men också fungerar som insynsskydd. Det är förankrat med linor som har fjädrar i ändarna. Ingen vind har lyckats fälla ner vindskyddet hittills, men vi har sett andra fastsurrade som blåstes bort samma natt.

Hur långt sticker markisen ut från bilen, hängandes i luften?
Har aldrig tänkt på det, den är bara 4 meter bred men jag tror att den åker ut mer än 2 meter. Spelar egentligen ingen roll, vi drar ut den så mycket vi behöver och skulle den ”gunga” för mycket (ca 0,5 m) då åker den bara in.
Den säljs inte längre, tyvärr, men Dometic hade reklam på youtube 2015 när dom blåste med stora fläktar samtidigt som man öste ner massvis med vatten. Det var anledning till att vi monterade en sådan…

Vad använder ni för marksäkring för linor till markisen?

Har sett reklam på grova metallskruvar att dra ner i marken, men undrar hur bra de verkligen sitter kvar?

Hittills har jag använt en vinkelkil som är jobbig att klubba ner i backen, beroende på underlaget.
Jag har mutterdragare i husbilen så jag är nyfiken ifall det finns något som håller i när det blåser upp.
Jag använder dessa från Biltema...

1713173420768.png

Kom just på att jag har denna tråd.

Köpte ett par av dessa från järnspikar.

Enligt mej är så gott som värdelösa pga dess konstruktion av den grova gängan.
Jag har en kraftig mutterknack i husbilen som används när jag testat dem.
I packat grus får jag inte ens ner dem, däremot fick de kraftiga förslitningsskador i spetsen.
På gräsmattor får jag ner dem, men kan dra upp dem med fingrarna, för mej blir det soptunnan.

Så här skadad blev den efter några försök att få ner den på en grusplan.

20250718_163519.webp

Kom just på att jag har denna tråd.

Köpte ett par av dessa från järnspikar.

Enligt mej är så gott som värdelösa pga dess konstruktion av den grova gängan.
Jag har en kraftig mutterknack i husbilen som används när jag testat dem.
I packat grus får jag inte ens ner dem, däremot fick de kraftiga förslitningsskador i spetsen.
På gräsmattor får jag ner dem, men kan dra upp dem med fingrarna, för mej blir det soptunnan.

Så här skadad blev den efter några försök att få ner den på en grusplan.

Visa bilaga 242249
I en grusplan har du ju ofta grovt fyllnadgrus inunder, i sådant finns rejäla stenar, så att skruva eller slå ned något är nog dömt att misslyckas.

Köpte mig ett par jordankare ifrån Campingtillbehör i Forserum för många år sedan, likande dessa i T-stål ca 30 cm långa. Finns liknade på Amazon idag.
De har varit med i Kroatien och dess stenhårda mark, på våta gräsmattor, och grusplatser. De håller riktigt bra. De är nog 15år nu och knappt skadade. De suger tag i underlaget och sitter benhårt fast
1761828780121.webp

Jag använder numera dessa fråm Peggy Peg:
OBS dessa är av rostfritt stål.
1761829423700.webp

Jag fick en brutal test av skruvarnas förmåga att greppa i marken i somras.
En tromb drog in på campingen, Ansia i Lycksele, Det var klar himmel, vindstilla och ca 27-28 grader.

Som tur var skadades inga människor (vi var inte vid bilen av en tillfällighet), bara campingens släpvagn med pantburkar och vår husbil kom ivägen.

Jag hade satt spännband i kanterna på markisbalken och förspännde banden mot markisstöttan.
Tromben tog tag i markisen, skruvarna med spännbanden höll emot, till kraften böjde aluminiumbalken och krokarna hakade ur när markisen for iväg upp på husbilstaket. Bägge skruvarna satt kvar i marken.

Slutsats av detta. Det enda som kan förgindra en sådan här sak är att inte använda markis.
Vittnen sa att tromben kom och var borta på ca 20-30 sekunder. Ingen invevningsmekanism hinner reagera på detta.
Se för övrigt på vädret, som sagt vindstilla, klar himmel och högsommarvarmt.

Böjd markisbalk: (och nya husbils MCn i bakgrunden :) )
1761829894665.webp

Förödelsen:
1761829959817.webp

P.S Stort tack till personalen på Ansia för hjälpen.

Vi stod på ett ställe på Öland där det var stört omöjligt att få ner några jordspett. Då gjorde jag som vi gjort några gånger när vi stått på asfalt. Jag har spännband med av olika längder så jag fäste ett par stycken i markisen och ställde 2 st vattenkannor fulla med vatten. En i var ände och satte fast dem med spännbanden. Funger ypperligt om det inte är väldigt blåsigt

Det är just mot plötslig kraftig vind jag vill säkra upp så bra som möjligt, så vattenkannor går bort, det känns som en droppe i havet. Vid för hårt underlag använder jag väggfästena till markisbenen.

Vid några tillfällen när markisen ska köras in när det friskat på i kvällsbrisen så har frugan kört in markisen samtidigt som jag klängt mig fast i den ändå har jag nån gång blivit luftburen (90kg), det är enorma krafter i det "seglet".
Jag ska införskaffa ett par Peggy Peg.

Senast ändrad:
Tillbaka
Toppen