• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jordskruv jordankare marksäkring

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vad använder ni för marksäkring för linor till markisen?

Har sett reklam på grova metallskruvar att dra ner i marken, men undrar hur bra de verkligen sitter kvar?

Hittills har jag använt en vinkelkil som är jobbig att klubba ner i backen, beroende på underlaget.
Jag har mutterdragare i husbilen så jag är nyfiken ifall det finns något som håller i när det blåser upp.
 

cosmos

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
blir fruktansvärda krafter på markiser vid en riktig storm bästa att använda skruvdragare och dra in den om det blåser.
 

Beardfish

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Stockholm
Jag använder 2st. stormskruvar från biltema för att säkra ett 3x3 meters depåtält och dom kan jag rekommendera.
det är fjäderstål i spiralen och jag brukar kroka i klorna på hammaren o skruva ner dom i marken.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
blir fruktansvärda krafter på markiser vid en riktig storm bästa att använda skruvdragare och dra in den om det blåser.
Är det, eller kommer det en storm så får markisen självklart vara inne, jag vågar inte lämna den ute ens i lugnt väder, kraftiga vindar kan dyka upp plötsligt, den är 6m så det blir enorma krafter som ska tyglas när det fläktar.
Skruvdragaren behöver jag inte till markisen, första ägaren på min gamla husbil var förståndig och satt X i alla rutor, så jag trycker bara på en knapp så går markisen in själv, men jag har en vev för säkerhets skull, peppar peppar så har det ändå funkat i 19år, men lägger man ur veven så kan man ge sig tusan på att det lägger av.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag använder 2st. stormskruvar från biltema för att säkra ett 3x3 meters depåtält och dom kan jag rekommendera.
det är fjäderstål i spiralen och jag brukar kroka i klorna på hammaren o skruva ner dom i marken.

Ja de såg faktiskt rejäla ut, kan helt klart vara värda ett test, tack för tipset :)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.245
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag använder liknande som denna:

Funkar mycket bra, om marken är mjuk nog. Den sitter stenhårt med avseende på draglast.
Fungerar hyfsat att kunna skruva sig förbi mindre stenar nere i marken, bättre än de pinnar man slår ner.
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Jag använder liknande som denna:

Funkar mycket bra, om marken är mjuk nog. Den sitter stenhårt med avseende på draglast.
Fungerar hyfsat att kunna skruva sig förbi mindre stenar nere i marken, bättre än de pinnar man slår ner.
Jag använder också den här x2. Kraftig spännrem över markisens framkant till var och en av skruvarna. Har fungerat sedan 2001.
En bieffekt = 2st fästpunkter till hunden

Mvh Per
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Man behöver väl egentligen ett helt sätt med olika typer av markinfästningar beroende på vilken typ av underlag det är!
En vindmätare vid markisen som varnar i tid skulle också kunna vara något!
 

Sciron

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Malmö
HBK-Nr
35357
Medlemskap
2024
Vad använder ni för marksäkring för linor till markisen?

Har sett reklam på grova metallskruvar att dra ner i marken, men undrar hur bra de verkligen sitter kvar?

Hittills har jag använt en vinkelkil som är jobbig att klubba ner i backen, beroende på underlaget.
Jag har mutterdragare i husbilen så jag är nyfiken ifall det finns något som håller i när det blåser upp.
Hej,
Vi har provat olika typer och storlekar av skruv samt även Peggy Peg.
Dock har vi fastnat för dessa: TRÄSKRUV SPAX HI.FORCE 8X240MM 1ST/FP

De är 240 mm långa och med en skruvdragare med torx bits har jag kunnat skruva ned den i hårt packad sten/grus samt mjuk asfalt.
Vi skaffade dem när vi skulle till Kroatien och deras hårda campingplatser. Fungerar klockrent.
Vi var två vuxna män som inte kunde dra upp den utan att verkligen kämpa.

Vi använder dem både till stormlinerna till markisen och till tältet.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Har använt den markskruv för hund Michael S tipsar om. Brukar skruva sig ned i de flesta underlag. Skruvar du ned dem i linje med linan så lossnar den aldrig!
 
Toppen