• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jordfelsbrytare

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
kan någon rekommendera en lämplig för att sätta in i elcentralen. Blir en elcentral som man har i hus. Så centralen är inte byggd ännu.
Behöver inte veta att man behöver kunskap eller behörighet bara vilken man ska välja
peter
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Köper du en ny förlängningssladd jordad så är det så på schuko
Du skall inte använda en förlängningssladd till husbilen. Du skall ha en anslutningskabel med blå iec 60309 don på. Dock går det med en övergångskabel med schuko i den matande änden, som kan vändas 180 grader. Men det har ingen betydelse.
 
Senast ändrad:

Caggen

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2024
Du skall inte använda en förlängningssladd till husbilen. Du skall ha en anslutningskabel med blå iec 60309 don på. Dock går det med en övergångskabel med schuko i den matande änden, som kan vändas 180 grader. Men det har ingen betydelse.
Nej det går inte att vända schuko fel när uttaget har jordpinne i (honan) finns på nästan alla campingar i polen även vanligt i tyskland , det var inte frågan om vad man skall ha det diskuterades att man kunde vända fas mot nolla , läs innan du blir proffselektriker
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Inlägg 19.
Vi har inte sådana schuko uttag i Sverige.
I lägg 32.
Schuko typ E som används bland annat i Frankrike följer standarden CEE7/5 som kom 1951. Även om den kontakten är polariserad definierar inte CEE7 placeringen av fas och nolla. I Frankrike gjorde man en uppdateringa av standarden 2002 där man definierar fas och nolla i förhållande till jordstiftet.
Men när du kommer med din anslutningskabel till din husbil så vet du ju inte när uttaget är installerat. Men det har ändå ingen betydelse var fas och nolla hamnar i husbilen.
 

Caggen

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2024
Inlägg 33.
Ja den standarden är gammal för man tog patent 1928 och det finns många sådan uttag i Tyskland och Sverige. Ja jag lever nu och använder sådana uttag ofta.
Har betydelse om man behöver 2 polig säkerhet som framgick i början på tråden och jag har sett på mindre platser i sverige ochså , orkar inte diskutera längre gör som ni vill men stå inte sidan om mig om ni börjar brinna , har sett hbk medlemmar med 100 m 1.5 mm kabel för att få bättre utsikt sov gott
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Det med 100meters anslutningskabel behöver du inte ta med mig. Jag har dragit i ett antal trådar om det på forumet. Här är en som exempel Hur lång elkabel bör man ha? Varsågod.
I den matande centralen till uttaget där du ansluter din husbil, där bryter säkringen fasen. Därför är det inte så viktigt med fas och nolla var dom hamnar i husbilen. I England däremot är det uppbyggt på ett annat vis så där kan fas och nolla vara av vikt.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.122
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Tillbaka till frågan om jordfelsbrytare som TS undrade över.
Jag tycker att frågan är principiellt intressant, så jag kollade vad jag har för delar i min bil.

Först sitter en 2-polig jordfelsbrytare, därefter 2 st 2-poliga automatsäkringar med kopplade vipparmar......
Det var inte svårare än så tydligen....

(16A-säkringen är sannolikt för värmaren (3 kW) och 10A-säkringen för "resten")
 

Bilagor

  • Elcentral-Hymer.jpg
    Elcentral-Hymer.jpg
    174,7 KB · Visningar: 25
Toppen