• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jordfelsbrytare

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
kan någon rekommendera en lämplig för att sätta in i elcentralen. Blir en elcentral som man har i hus. Så centralen är inte byggd ännu.
Behöver inte veta att man behöver kunskap eller behörighet bara vilken man ska välja
peter
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg har disse i min husbil:


Men desværre er dette firma engelsk og derfor forbundet med told og afgift ved import.

Men de burde være mulige at finde andre steder
 

KettoAvila

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2024
Köpte min på Bauhaus.

 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Köpte min på Bauhaus.

Av beskrivningen att döma är den för fasta installationer, inte lämplig för en husbil.
 

KettoAvila

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2024
Av beskrivningen att döma är den för fasta installationer, inte lämplig för en husbil.
Vet du vad skillnad mellan en ”fast installation” och installation som sitter fast i en husbil är?
Den här typen av bryttaren sitter som standard i nya husbilar. Av märkä chint


I så fall letar du efter en postabel jordfelsbrytare av den här sorten

 
F

F.d. 22252

Guest
I en fast installation vet man vad som är fas och nolla och det är uppmärkt med blå för nolla och brun eller svart för fas. När man ansluter med en sladd till ett eluttag kan man inte vara säker på att det är rätt kopplat hela vägen. Använder man ett vanligt jordat enfasuttag är det 50% risk att fas och nolla byter plats beroende på hur man vänder stickkontakten. Har sedan av någon anledning jord och fasledare blivit förväxlad så är det 50% risk att chassiet blir strömförande. Sånt kan hända om man skarvar med en sladd som är felgjord.
Det kan leda till att man får en liten stöt om man är dåligt jordad skor och asfalt till att man skadas allvarligt om man står barfota på fuktigt gräs och greppar ordentligt i ett handtag som man inte kan släppa.
 

Caggen

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
35355
Medlemskap
2024
kan någon rekommendera en lämplig för att sätta in i elcentralen. Blir en elcentral som man har i hus. Så centralen är inte byggd ännu.
Behöver inte veta att man behöver kunskap eller behörighet bara vilken man ska välja
peter
Moderna schuko kontakter har jordpinne och går inte att felvända men det krävs ju att det är rätt i stolpen
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.724
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Varför inte sätta en 2-polig dvärgbrytare (säkring) först och sedan en jordfelsbrytare efter?
jordfelsbrytaren löser ut oavsett om nollan eller fasen växlas beroende hur stickproppen sätt i och om man tittar på schemat på framsidan av jordfelsbrytaren ser man att den bryter 2-poligt
 
Toppen