• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Värmare Jfb löser ut när jag slår på värmen i Alde 3010

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Som rubriken lyder så slår jordfelsbrytaren ifrån när jag försöker starta elvärmen i en Alde Compact 3010. Är det elpatronen eller kanske ett kretskort som felar?
Dessutom så vill inte gasolen starta. Panelen säger att det är slut gas trots ny flaska och både kyl och spis fungerar.

Obs! Detta är i vår Kabe Amnesti -06 som vi äntligen hittat en köpare till efter att vi skaffat husbilen. Då fungerar naturligtvis inte värmen:oops:
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Det gick på försäkringen eftersom bilen bara var 4 år när det hände så jag vet inte vad det kostade.
Nu finns det utbytespanna:
Tack, jo jag har sett det men då måste man veta att det är elpatronen och inte kretskortet som man tar från den gamla pannan.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.662
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Lossa anslutningarna på elementen och isolera kablarna . slår inte jfb från då du spänningssätter igen så vet du att ett av elementen är kass!
Koppla in ett element i taget för att utröna vilket som är kass!
Sannolikheten att det är elementen som är orsaken är mycket hög. De har jordade höljen och ligger och skvalpar i vatten, det räcker med en liten por i höljet och det blir överledning!
 
Senast ändrad:

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Isoleringen runt själva glödtråden i elementet kan också suga åt sig fukt. Denna kan man ibland driva ut genom att koppla förbi jordfelsbrytaren så elementet blir varmt 1 gång.
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Tyvärr så dök ett nytt problem upp. Gasolpannan vill inte starta. Den knäpper och låter innan den tystnar och visar gas out på panelen. Spis och kyl fungerar och jag har stängt av elpatronen när jag försöker starta gasolen.
Några tips?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Är det kallt där gasolflaskan står och är det en kompositflaska? Då kan det bero på att gasen inte förgasas i tillräcklig mängd för att försörja pannan. Då hjälper en aluminium- eller stålflaska som leder värme bättre vilket krävs vid låga temperaturer och stort gasuttag som det blir när en värmepanna går på gas.

//Michael, medlem
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
208
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Inte så kallt så att det som är problemet. Däremot så luktar det mycket gasol där flaskan står. Enligt läckageindikatorn så är det inte läckage efter den. Däremot är jag fundersam på slangen och trycktegulatorn? Först hade jag en stålflaska sedan satte jag dit en full komposit. Den har läckt ut ca 1/3 på ett dygn :oops:
 
Toppen