• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jappe

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Jappe

Jappe, Jan Piening har gjort starkt intryck på oss alla i klubben, Har själv inte haft förmånen att möta honom men läst alla hans inlägg genom åren, Resor, mat, natur, fotografering, sjukhusvistelse, livsåskådning, poesi m.m
Han fick sluta på en plats han upplevde som hemma, tryggt och lugn har jag förstått. Mig har han inspirerat till bl.a en soloresa till Santa Pola och Tarifa 2012
Att åka ensam, och att bara ge sig ut i Husbilslivet där storlek och resurser inte har ngn betydelse, Man möter vänner överallt.
En tankeställare ger han nog oss alla, Vad lämnar vi för avtryck efter oss..
Vila i frid Jan Piening, du blir ihågkommen för mycket gott.!

Bo Mårtensson
Libom
Malmö
 

Tobbe

HBK Medlem
Inlägg
84
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
6778
Medlemskap
2024
Sv: Jappe

Till Jappe
Tråkigt att höra att Jappe gått bort, har aldrig träffat honom, men läst allt som han skrev i vårt forum, har uppskattat o lärt mig mycket av honom, hälsodelen ”LCHF” vet jag inte så mycket om, ”men man lär så länge man lever”, intressanta inlägg i debatten, jag byggde en egen campingbil med hjälp o idéer från Jappe, läste hans resebeskrivningar med glädje, upptäckte att det gick att åka ner i europa med enkel campingbil o uppleva mycket, det kändes som vi var med på resan, till o från Spanien, hans berättelser från Mosel inte minst, har åkt där vi också, men han såg mycket mer, hann inte köpa hans bok,”Lilla Moselboka”, men hoppas den går att beställa fortfarande, vill gärna läsa hans berättelser igen, som ”kvällslektyr”, hoppas det finns resor o husbilar där Jappe är nu!
Tack Jappe!

Här är Jappes berättelse om sin bil som hjälpte mig

“Jappes inspiration till campingbils bygge"
Jappe´s Plåtis Jag har en liten plåtis (Peugeot Boxer) med isolerad vägg mellan förar- och bodel och med mellan 7 och 10 cm isolering i väggar, golv och tak. Gasolpannan är en Gastherm som funkar ypperligt och är strömsnål. Vattenburen värme, givetvis! Är man två i bilen behövs knappt någon uppvärmning utöver kroppsvärmen!

Bilen har dessutom en värmeberedare på 50 liter som värms av motorns kylvatten. Kör jag en timme eller så, så har jag 50 liter 80-gradigt vatten som oftast räcker för att hålla varmt i bilen till nästa dag. Som reserv att användas i yttersta nödfall finns en Webasto dieselvärmare men den ryker och bullrar och drar mycket ström. Snacka om vinterbil!

Jag har varit i Spanien på vintern och fricampat flera gånger tidigare med denna bil och klarat mig varje gång gott och väl, fram och tillbaka, med två svenska gasolflaskor!

L 560, B 200, H 270
Förstärkt fjädring
Markis Fiamma F45
Backkamera Waeco
Motorvärmare Webasto
Larm Carguard 950S + mystiskt hemmagjort larm
Frontbåge med extraljus
Batterier bodel 2 x 75 Ah
Batteriladdning: Primepower DC Booster, PBU 1412R
Inverter 1000w
Solpanel Solara 110w
12 och 220 v elsystem
Gasoltuber 2 st PA 11 med automatisk omkoppling
Gaspanna Gastherm GTE 2800, 2,8 kw
Varmvattenberedare 50 l, rostfri, uppvärmningsalt.: gaspanna / elpatron 220V, 1,5 kw / motor
Vattenburen värme med konvektorer
Spis Origo 3000
Spisfläkt
Kylbox Isotherm Classic Compact
Tryckvattensystem med kolfilteranläggning, varmt och kallt vatten
Färskvattentank, 130l, rostfri, nivåmätare, frostskyddad
Spillvattentank 65 l, rostfri, elektrisk eller manuell tömning, frostskyddad
Vattentoalett med elkvarn
Invändigt rost- och kondensskyddad
Isolering 45 - 100mm Gullfiber
Furupanel, hellimmad
Isolerad vägg med dörr mot förarhytt
Isolerad vägg mot bagageutrymme
Från bodelen avgränsat bagageutrymme med plats för två cyklar, m.m.


Spanska för Campare
Allt ni behöver veta är lika mycket som Engelsmännen kan...
UNA CERVEZA POR FAVOR
För den som vill ni veta mer
¿Donde esta el servicio? Var är Toaletten?
¿Donde hay una gasolinera? Var hittar jag en bensinmack?
¿ Cuanto vale esto? Hur mycket kostar denna/Detta

Tengo Jag har

No tengo jag har inte

Soy sueco Jag är Svensk

Det viktigaste är nog på restaurangen.


Porfavor sin ajo snälla utan vitlök

Porfavor con mucho ajo snälla mycket Vitlök

Carne Kött
pescado Fisk
Verdura Grönsaker
bebida Dricka
Caro Dyrt
Barato Billigt
Bueno Gott/Bra

Tack Jappe
 

GLIDARN

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
20187
Medlemskap
2022
Träffade inte Jappe men uppskattar de skriverier han gjort på forumet. En medlem som man snabbt insåg var färgstark. Läst hans inlägg till och från sedan 2007 med nöje. Tråden där han sökte ”den viktiga olivskeden” i den mest perfekta form, bara en sån sak!

Vila i frid.
 

Julle o Gunvor

FD HBK Medlem
Inlägg
232
Kommun
Motala
HBK-Nr
567
Medlemskap
2021
Sv: Jappe

Jag nåddes idag av det sorgsna beskedet att Jappe lämnat oss och han somnat för att aldrig mer vakna.
Jag träffade honom i Olihao dit han körde på 4 dagar i Nov förra året.
Vi hade ett mycket bra samtal innan jag åkte hem där han visade att han inte bara kunde debattera utan också var en mycket ödmjuk människa innerst inne.
En utmärkt författare som lämnat oss alltför tidigt, när jag i höstas var i Mosel och glömt moselboka hemma gjorde han en pdf kopia av den och mailade mej vilket jag hade stor nytta av. / Bengt
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Hej det blir en minnes ceremoni för Jappe i Alingsås meddelande hans syster Anna Lena under januari .Hon önskar bilder av honom om någon har något bra tänkte på den med cykeln ska lägga ut mail adress

Här kommer några från Trittenheim vid Mosel
 

Bilagor

  • 75285313-A0B2-4FB1-8A54-ABCDAB54C0B1.jpeg
    75285313-A0B2-4FB1-8A54-ABCDAB54C0B1.jpeg
    3,6 MB · Visningar: 204
  • 2C079820-A126-490D-898E-5582576D6537.jpeg
    2C079820-A126-490D-898E-5582576D6537.jpeg
    833,8 KB · Visningar: 201
  • 264316EB-C2ED-418F-9EE4-69136490753A.jpeg
    264316EB-C2ED-418F-9EE4-69136490753A.jpeg
    4,8 MB · Visningar: 212
  • 36883EEA-E761-4739-AC13-1CA486FB1F15.jpeg
    36883EEA-E761-4739-AC13-1CA486FB1F15.jpeg
    577,3 KB · Visningar: 217
Toppen