• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jappe Jappe - var är du nu? /kostdiskussioner

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Jappe Jappe - var är du nu? /kostdiskussioner

Jag har syndat! Här är så förpipplat varmt så jag smockade i mig en liten glass i Meschede av alla platser! Nu sitter jag vid badet i Olpe och funderar på middag.

Egentligen har jag väl inte rätt till någon middag så som jag har slarvat idag! Vad säger Sir McLain om detta?

Jappe

Du tillhör de förtappades skara Pastor Jappe. Vi lärjungar är förundrad hur predikanter predikar en tro men sedan ägnar sig åt frosseri och andra läror. Här i Bläsinge strand på Öland skola vi inte ha annan tro än LHCF. Den allena styr vårt liv.
23257_95386.jpg


Advokado med räkor och stenbitsrom och en gnutta citron sköljer vi ner med Amaronevin. Kanske vi tar lite Lax senare på kvällen. Se hur vi pinar oss för att följa den rätta tron.

Som ålderman i vårt samfund är det risk att du smittar oss med din glass, jordnätter och ev annat frosseri. Vi vill at du skall vara ett tydligt föredöme.

Drick mer rödvin och sluta med glassen.

 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Jappe Jappe - var är du nu? /kostdiskussioner

Stavning är min akilleshäl !
Tack Ludde för hlälpen !
Min husru är högskole utbildad i svenska språket och har en massa examina i 53 år har hon försökt lära mig stava , hör du inte hur det stavas , inte f.n hör jag det..... tyvärr. ändå är jag ganska musikalisk .
Så ha överseende alla ni som förfasas över min stavning.
Jappe , det har läkarna lärt mig genom åren ,då jag haft diabetes sedan 1975, så länge man är medveten om problemen , är det bra, att vid , något enstaka tillfälle " kliva över gränsen är ok , men snarast försöka komma till rätta igen. Så stå på dig !
Kan också tillägga att före behandlingen på HS så hadde jag både högt blodtryck och höga blod värden , men efter den behandlingen är mitt enda problem , blodsockret , alla andra värden äa inom , normalvärdena. Min motion är beskuren , men ÄLSKAR att köra husbilen
Hoppas du får en härlig resa där nere nu när vinet börjar bli klart och ölen är som godast !
I början av september ska vi bestämma om jag ska genom gå en buk operation , Om så blir fallet, kan jag göra regebunden information på HBK.s " tråden" under rubriken ." Lasse med buken " där jag redovisar vad som händer , om det är några som vill följa utvecklingen om vad hur det får till.
Totte 04
 

Rolf och Monica

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5639
Medlemskap
2025
Sv: Jappe Jappe - var är du nu? /kostdiskussioner

Stavning är min akilleshäl !
Tack Ludde för hlälpen !
Min husru är högskole utbildad i svenska språket och har en massa examina i 53 år har hon försökt lära mig stava , hör du inte hur det stavas , inte f.n hör jag det..... tyvärr. ändå är jag ganska musikalisk .
Så ha överseende alla ni som förfasas över min stavning.
Jappe , det har läkarna lärt mig genom åren ,då jag haft diabetes sedan 1975, så länge man är medveten om problemen , är det bra, att vid , något enstaka tillfälle " kliva över gränsen är ok , men snarast försöka komma till rätta igen. Så stå på dig !
Kan också tillägga att före behandlingen på HS så hadde jag både högt blodtryck och höga blod värden , men efter den behandlingen är mitt enda problem , blodsockret , alla andra värden äa inom , normalvärdena. Min motion är beskuren , men ÄLSKAR att köra husbilen
Hoppas du får en härlig resa där nere nu när vinet börjar bli klart och ölen är som godast !
I början av september ska vi bestämma om jag ska genom gå en buk operation , Om så blir fallet, kan jag göra regebunden information på HBK.s " tråden" under rubriken ." Lasse med buken " där jag redovisar vad som händer , om det är några som vill följa utvecklingen om vad hur det får till.
Totte 04

Är det en gastricbypassoperation du ska göra?
Det gjorde jag för snart 3 år sedan
 
F

F.d. 53081

Guest
Sv: Jappe Jappe - var är du nu? /kostdiskussioner

Började med LCHF för 3,5 år sedan. Inte för att jag var särskilt sjuk utan för att inte bli som min far. Han fick diabetes 2 redan vid 50. Sedan kom följdsjukdomar på löpande band. Bl.a. fick han knipsa bort dom flesta tår innan han dog vid 72. Jag är 170 och vägde 81 när jag började. Dessutom hade jag mycket problem med magen. Nu 3,5 år senare mår jag bättre än någonsin. Har gått ner 11 kg, magen är jättebra och mina värden är perfekta. Mitt förhöjda prostatavärde är nu helt bra.
Har väl inte ätit strikt. Äter ibland en glass och öl har jag inte klarat av att sluta med.
LCHF är det bästa som hänt mig. Dessutom gör det matlagningen i husbilen mycket enklare.
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Jappe Jappe - var är du nu? /kostdiskussioner

Svar till Rolf och Monica.
Den 11 september ska jag träffa min husläkare , vi ska ha samtal om vilken typ som är bäst. Enligt uppgift ska det finnas tre olioka operations sätt . sedan remiss till HS..
Jag vore tacksam om jag fick ringa dig och få din syn på detta eller svara till min mail adress lamaga@telia.com.
Vi hörs !
Totte 04
 

Elson

HBK Medlem
Inlägg
498
Kommun
Huskvarna
HBK-Nr
2582
Medlemskap
2024
Sv: Jappe Jappe - var är du nu? /kostdiskussioner

Alvestaglass AB tillverkar glass med 1,4 gr. kolhydrater på 100 gr
Inköpt på Citygross
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Jappe Jappe - var är du nu? /kostdiskussioner

Den måste ju vara godkänd? Eller vad säger ni LCHF veteraner?
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Jappe Jappe - var är du nu? /kostdiskussioner

Om det är glass med bara 1,4 gram kolhydrater/100 g så smakar den antagligen inte särskilt gott utan något syntetiskt sötningsmedel, för vanligt socker kan det knappast vara med så låg kolhydrathalt??
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Jappe Jappe - var är du nu? /kostdiskussioner

Tydligen sådde Jappe ett frö till annorlunda mathållning när han besökte oss senast.
Idag serverade Lisa purjolöksoppa till middag, visserligen med några förskrämda korvbitar och krutonger.

Är det mat för en hungrig karl?

Image-737509.jpg
 

Rolf och Monica

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5639
Medlemskap
2025
Sv: Jappe Jappe - var är du nu? /kostdiskussioner

Svar till Rolf och Monica.
Den 11 september ska jag träffa min husläkare , vi ska ha samtal om vilken typ som är bäst. Enligt uppgift ska det finnas tre olioka operations sätt . sedan remiss till HS..
Jag vore tacksam om jag fick ringa dig och få din syn på detta eller svara till min mail adress lamaga@telia.com.
Vi hörs !
Totte 04
Jättegärna
Jag skickar mejl
 

Rolf och Monica

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5639
Medlemskap
2025
Sv: Jappe Jappe - var är du nu? /kostdiskussioner

Om det är glass med bara 1,4 gram kolhydrater/100 g så smakar den antagligen inte särskilt gott utan något syntetiskt sötningsmedel, för vanligt socker kan det knappast vara med så låg kolhydrathalt??


Man måste våga leva också! Det är så mycket annan skit man får i sig. Själv är jag inte glad i glass men skulle inte backa för att smaka denna.
 

Elson

HBK Medlem
Inlägg
498
Kommun
Huskvarna
HBK-Nr
2582
Medlemskap
2024
Sv: Jappe Jappe - var är du nu? /kostdiskussioner

Glassen innehåller en del som jag egentligen inte vill ha, ex. acesulfane K och lite annat. Dom tillverkar också med stevia som sötningsmedel, men den innehåller 9 kolhydrater, synd tycker jag. Man kan kanske fråga varför det är så.

Jag tycker smaken är o.k. Ibland måste man blunda med ett öga för innehållet
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Jappe Jappe - var är du nu? /kostdiskussioner

Själv klarar jag det inte av LCHF-diet, däremot undviker jag vissa ingredienser i vår mat som är riktigt ohälsosamma, ämnen som ingen pratar om

Ett exempel är förtjockningsmedel.
För många år sen gjorde jag ett besök på Extraco i Stidsvig, där man framställer denna produkt.
Detta sk livsmedel finns i nära på all köpmat, speciellt mycket i light produkter för det skall bli krämigt på konstgjord väg. Det finns i allt från yoghurt till godis, inkl. kiosk glass.

Tro det eller ej, men man utvinner förtjockningsmedel ur kadaver och det spelar ingen roll hur länge djuret legat, verkade det som.
Lukten med hanteringen var så vedervärdig att innehållet i en kassett toa luktar eau-de-colognen i jämförelse.

Det blev faktiskt till en störning när jag såg hur äckligt man framställde det, så illa att det blev en fobi för mig att undvika mat gjort på förtjockningsmedel.
[FONT=&quot]Dessutom misstänker jag att förtjockningsmedel är duktigt onyttigt, att det går igenom våra tarmväggar och ut i blodet och slaggar igen våra kärl, inte fettet som alla tror.

[/FONT] Som sagt, alla har vi våra teorier hur vi skall hålla oss friska.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Jappe Jappe - var är du nu? /kostdiskussioner

Förtjockningsmedlet som Rantzow skriver om är gelatin. Det utvinns mest från slaktbiprodukter, svål mm, från gris genom kokning. Det består till 90% av protein och resten är vatten.

När man kokar kött hemma så bildas det gelatin i små mängder. Det är det som gör att skyn blir lite trögflytande.

Det är troligen inte ohälsosamt eftersom gelatinets protein bryts ner i magen som allt annat protein.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Jappe Jappe - var är du nu? /kostdiskussioner

Nej, förtjockningsmedlet är jag inte särskilt oroad över. Det är allt det andra, aspartam, glutamat, aromer m.m. alltså syntetiska tillsatser i maten.
Vi vet inte vad alla dessa ämnen har för långsiktiga effekter på våra kroppar, speciellt kombinationen av alla dessa ämnen. Den s.k. cocktaileffekten är ingen som vet konsekvenserna av.
Många gånger är mänskligheten otroligt korttänkt. Man flamskyddar t.ex. en mängd produkter för att människor inte ska skadas av eldsvåda, men istället får vi individer som bland annat blir infertila på grund av dessa ftalater och flamskyddsmedel. Man tänkte rätt men det blev ändå fel...

Sen är det givetvis upp till var och en att göra som den vill, jag vill inte heller prångla på någon annan mitt sätt att leva, däremot kan jag ju berätta hur jag tänker och varför jag handlar som jag gör.

Att vi får i oss mycket skit ändå är inget argument för mig för att ytterligare stoppa i mig och mina barn mer skit.
En del kan jag inte påverka. Jag kan till exempel inte påverka luften jag andas. Men jag kan bestämma vad jag äter och vad jag använder för schampo och rengöringsmedel hemma till exempel.
Det jag och mina barn äter är ändå en stor del av det man exponerar sin kropp för. Vi lagar maten själva av råvaror utan tillsatser så långt det går. Använder riktig grädde och riktigt smör. Inga lightprodukter. Äter en normalt balanserad kost utan att utesluta något livsmedel.

Alltså vad jag menar är att man ibland bara ser till en viss effekt av något man vill uppnå, men tänker inte på vad priset för denna effekt blir på lång sikt. Och här har faktiskt livsmedelsindustrin och forskarna ett enormt ansvar. Det kan inte ligga på oss konsumenter att förutse av effekten av kemikalierna på lång sikt. Men tyvärr är det ju så att pengar styr allt, och så fort industrin "uppfunnit" något nytt ska det lanseras så fort som möjligt för att man ska tjäna pengar på det, långt innan forskarna har kunnat utreda eventuella negativa effekter.

/Ludde
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe Jappe - var är du nu? /kostdiskussioner

Efter att ha övernattat på Brodenbachs fina gratisställplats så upptäckte jag i morse att falukorven snart var slut så därför uppsökte jag en matlada i Treis-Karden för att se om där fanns något ätbart. Det var väldigt svårt att hitta ätbar mat där! Nästan allting dröp av tillsatser och kemikalier!

Nåväl, senap ska jag väl kunna hitta", tänkte jag men det var inte lätt! Unilever, Nestlé och de andra stora kemikalieföretagen hade en hylla full med olika produkter alla med mängder av tillsatser! När jag tittade längst ner vid golvet fann jag till slut detta:

Kühne.jpg

K 2.jpg

Fantastiskt! En tillverkare som finns kvar och står emot jättarna! Varumärken som Knorr, Kraft m.fl. skyr jag som pesten och det går faktiskt fortfarande att hitta märken som inte fyller sina produkter med kemikalier! Men man måste leta längst ner vid golvet! Denna senap var dessutom billigare och säkert godare än kemikaliesenaparna!

Jappe
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Jappe Jappe - var är du nu? /kostdiskussioner

Efter att ha övernattat på Brodenbachs fina gratisställplats så upptäckte jag i morse att falukorven snart var slut så därför uppsökte jag en matlada i Treis-Karden för att se om där fanns något ätbart. Det var väldigt svårt att hitta ätbar mat där! Nästan allting dröp av tillsatser och kemikalier!

Nåväl, senap ska jag väl kunna hitta", tänkte jag men det var inte lätt! Unilever, Nestlé och de andra stora kemikalieföretagen hade en hylla full med olika produkter alla med mängder av tillsatser! När jag tittade längst ner vid golvet fann jag till slut detta:

Visa bilaga 60227

Visa bilaga 60228

Fantastiskt! En tillverkare som finns kvar och står emot jättarna! Varumärken som Knorr, Kraft m.fl. skyr jag som pesten och det går faktiskt fortfarande att hitta märken som inte fyller sina produkter med kemikalier! Men man måste leta längst ner vid golvet! Denna senap var dessutom billigare och säkert godare än kemikaliesenaparna!

Jappe

Hmm! Jordnötter, glass, senap...
 
Toppen