• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jappe i Portugal

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Vad är det för skillnad på en router och en nalle med simkort i? Jag behöver väl ingen router om nallen fungerar som sådan? Alla köper routrar utom jag. Varför?

Brydd Jappe
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Jappe i Portugal

PS! Du reste i rättan tid, idag har höstrusket kommit till Bohuslän.

Håller med! 1a rejäla höstdagen här i sydskåne, bara 12°, blåst, regn och löven rasar. Grymt avundsjuk på dig Jappe o de som har åkt/ska åka söderöver. Men nästa år, då rullar jag också iväg igen :D

Man kommer kanske ner lagom till IKEAs invigning vid Loulé på Algarve nästa år. Myndigheterna är väldigt ivriga att bygget ska bli klart, kommer generera ca 3000 välkomna nya arbetstillfällen.

Alltid roligt läsa det du skriver. Ser fram emot att bli fortsatt avundsjuk när du berättar om din resa *L*
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Sitter på en liten stpl i Girona ock knåpar ner detta på nallen. Ska försöka hitta ett kontantkort i stan. Hatar att fippla med nallen. Den hjälper till för mycket! Blir inte av med den här fxxxxxxxe stavningshjälpen.

Jappe
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Jappe i Portugal

Här i Karlstad har också hösten kommit med regn och blåst. Det är riktigt mysigt - inne!
Nästa höst åker vi till Espania när min särbo blir pensionär.
Jag ser fram emot fler av dina inlägg så jag får möjlighet att bli avundsjuk.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Bra ställplats i Figueres, tyst och lugnt! Jag lurade lite på vad det står på skylten men räknade med att det inte berörde mig.

1 skylt.jpg

Jag drog vidare söderut. 28 grader och 24 i vattnet enligt receptionisten på Camping Sabanell i Blanes. Campingens WiFi på tok för dyr men Vodafones kort fungerar utmärkt här!

Svårt att hitta bra ställplatser här på Costa Brava. Tidigare hade jag kollat en camping med ställplatser för husbilar i Tossa de Mar men där fick jag så kraftiga vibbar åt Guantanamo-hållet så jag flydde snabbt därifrån.

2 guan.jpg

Naturligtvis en liten reträtt att ta in på camping men den ligger bra till i Blanes och jag har varit där förut. Blanes är lite lugnare och inte lika turistinfekterat som Tossa de Mar och Lloret de Mar

Jappe
 
F

F.d. 55481

Guest
Sv: Jappe i Portugal

Hej, var precis här, har tydligen varit stängd ett tag, trist, fint ställe.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Jappe i Portugal

...Hatar att fippla med nallen. Den hjälper till för mycket! Blir inte av med den här fxxxxxxxe stavningshjälpen.

Jappe

Jappe, du kan ansluta nallen (som router) till din "padda" eller dator och jobba som vanligt. Dessutom kan du vara uppkopplad när du väl är klar med texten och inte spilla tid på nallen. Kolla gärna detaljer med din gode vän "knarrevik", jag tänker inte ge mig in i tekniksnacket ännu ; )
Följer dina utsvävningar med spänning eftersom vi själva ska till Portugal så småningom. Just nu är det fortfarande Norge som gäller...
Borde inte du ta lite betalt (från oss läsare) för dina fantastiska reseskildringar & roliga kommentarer. Tycker att du verkligen är generös och hängiven klubbmedlem, det skall du ha en eloge för!
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

I resebilen har jag en liten Samsung nånting köpt i Sverige och så har en jag en stor "Samsung" nånting (5,3 tum) med dubbla simkort, inköpt i Kina för en tusenlapp som är otroligt skön att handha. Bra fjong i den! Dessutom har jag en liten reservmobil, en Samsung nånting.

Jag har en padda, HTC Flyer, men den har blivit så trög så den får ligga och vila sig den mesta tiden.

Jappe
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Jappe i Portugal

Kollade snabbt på nätet hur det ligger till med Samsung + dator (i Sverige) och hittade följande instruktion (Källa: sweclockers, freddyfresh). Testa gärna, det bör du ha tid med, annars får jag leta vidare eller att du gör detta när du kommer hem... Skicka gärna mail till mig om du har frågor eller behöver mer hjälp, det är billigare än via forumet på internet! Lycka till!

Så här skriver "fredyfresh":

Om den kör under Android så kanske den har (ingen aning, äger inte en sådan mobil (Samsung Galaxy i9000 användare)) "Mobil åtkomstpunkt", detta gör att din mobil kan agera router eller accesspunkt.

Detta hittar du i: Inställningar >> Trådlöst och nätverk >> Internetdelning

1. Kryssa i boxen "Mobil åtkomstpunkt".
2. Gå in i Mobile AP-Inställningar
- Konfigurera Mobil åtkomstpunkt
- Ange ett SSID för din mobil, exempelvis: "GalaxyRouter" exempelvis
- Välj WPA2 PSK kryptering, vi vill ju inte dela med oss av vårat nät
- Skriv nu in lösenord, inget enkelt. Skriv exempelvis: "h4xXaM1GiNt3", jobbigt att komma ihåg men kan ändras manuellt sen
3. Koppla in laddaren.
detta är för att detta DRAR mycket batteri

Nu bör du ha full åtkomst till din mobil via Wi-Fi via datorn.

För att ansluta datorn:
1. Öppna Nätverks- och delningscenter
- Klicka på "Anslut till ett nätverk" ungefär i mitten
- Koppla från ditt befintliga nätverk om du redan är ansluten och anslut nu till "GalaxyRouter" eller ditt namn
2. Skriv in ditt WPA2 PSK lösenord i dialogrutan som kommer upp
3. Profit.


Du kan även ansluta den via USB men då måste du göra detta efter att du kopplat in den och kryssa i rutan "USB-internetdelning", då får du internet via USB istället. Ha gärna laddaren i under tiden.
 
F

F.d. 25226

Guest
Sv: Jappe i Portugal

Instämmer med Marianne o Ranko! Hur hinner Du med allt?
Fortsätt med dina berättelser dom piggar upp nu när hösten har kommit till Orust på allvar.
Vi kanske ses i Portugal: jag åker den 19 okt Malmö-Tave mot Normandie o Bretagne och sedan mot Portugal.
Bengt
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Men, jag har inga problem med att komma ut på nätet! På vissa av Gud glömda platser där det inte finns några master i närheten tar jag fram min jättestora antenn, inköpt i Kina för 10 dollar och då hittar jag någonstans någon signal jag kan använda men det går så himla långsamt. Den här Kinaantennen knäcker dessutom nätverkskoder, påstår den, men det verkar så himla krångligt så det orkar jag inte sätta mig in i. Dessutom är det antagligen olagligt och är man mönstergill medborgare som jag, så är det inte intressant! :D

Här börjar bli lite kyligt nu, bara 25 grader! :D

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Vodafone har ändrat villkoren för Europasimkortet igen! Nu gäller 3€ för 500mb per påbörjad dag. Tydligen har de upplyst mig om detta tidigare men då på italienska vilket är typiskt Vodafone! Det finns en kundtjänst som när man kontaktar dem hela tiden ber om ursäkt för att italienska språket används för att förvirra kunderna!

Hur som helst, när man har lyckts göra slut på 500 mb så går bara hastigheten ner i uppkopplingen. De insatta pengarna försvinner inte med blixtens hastighet längre som när man gick över 100 mb tidigare. En klar förbättring!

1/2 sek, bl. 2,8, 3200 asa på fri hand, ingen blixt naturligtvis! Nikon P7000. Stadig på handen, eller?

Sent besök. Allt gick bra. Kunden behövde inte skjuts utan rättades till på plats.

sta.jpg
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Igår körde jag runt på Costa Brava och kollade lite och i morse vaknade jag i Sant Feliu de Guixols. Jag var den ende som stod åt rätt håll på ställplatsen. Alla andra stod fel och en del måste använda klossar därför.

1 s.jpg

När jag körde in på platsen uppmanade min granne mig att ställa mig närmare hans bil för annars skulle det komma någon annan och tränga sig emellan våra bilar. Det var nog första gången jag hört något sådant.

Vattenmojängen gör mig lite brydd! Tydligen är det meningen att man ska hämta vattnet i den övre kranen. Den saknar gänga vilket däremot den undre kranen har. För mig borde det vara tvärtom.

2 s snusk.jpg

Vid ställplatsen i Platja d'Aro, som hade flyttat på sig lite, så fanns dessa sköna växter som man ser lite här och var.

4 p växt.jpg

Jag har ingen brådska till Portugal. Solen skiner som bara den och endast Gud vet var jag hamnar idag. Jag vet det inte! Jag stannar här ett tag till antar jag och samlar kraft och mod inför konfrontationen med Barcelona som ligger ivägen när man vill vidare söderut. Jag har ännu inte bestämt mig för om jag ska använda motorvägarna runt stan eller om jag ska köra rätt in i den och kolla lite på la Sagrada Família bl.a.. Jag har en plan.... en äkta abbrovinsch i tankarna men jag vill inte avslöja den nu.

Jappe
 
Senast ändrad:
Toppen