• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jappe i Portugal

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Oui, c'est vrai Knarrevik, mais Promobil har stavat fel! Platsen heter Les 3 Digues.

Solen strålar på frenetiskt, ställplatsen (P) är gratis och i bakgrunden hörs spröda toner från ett Musettedragspel och allt är som det ska! Väderlekstjänsten lovar att det inte ska bli varmare än 26 grader idag och de närmaste tio dagarna.

Flyttade bilen i morse så nu har jag gott om plats.

3 bil.jpg

Är det inte stranden där borta?

3 där borta.jpg

Jo, det är det!

3 str.jpg

Hur ska detta sluta? Nu kom brödbilen et je veux acheter une baguette, mais säg rien till Wizard et les deux MCLains!

Et maintenant, ut i le soleil! :msn_sun::msn_sun::msn_sun:
(Jag kommer inte ihåg om substantiv stavas med stor eller liten bokstav på franska).

Jappe
 
Senast ändrad:

Rolles

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
4679
Medlemskap
2024
Sv: Jappe i Portugal

Ser Underbart ut Jappe,kul att få följa dig på resan söderut !!!
Du gör helt rätt som drar mot Sol & Värme....önskar vi kunde haka på.

Ha det gött:mcride::spinny:
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Jappe i Portugal

Köp en baguette om du vill! jag ska inte skvallra. :)

Lustigt förresten hur översättningsprogram fungerar:
et je veux acheter une baguette, översattes till: och jag vill köpa en trollstav.

Ha det bra i södern, jag önskar jag kunde hälsa på dig nu.

mvh jocke
 

Lenima

HBK Medlem (P)
Inlägg
259
Kommun
Gnesta
HBK-Nr
14541
Medlemskap
2024
Sv: Jappe i Portugal

Även jag följer med stort intresse din reseberättelse. Tack för mycket trevlig läsning. Känns som att jag redan börjat min resa söderöver som förmodligen börjar om drygt en vecka. Kanske stöter vi ihop i Portugal framåt senvintern.
 
F

F.d. 30064

Guest
Sv: Jappe i Portugal

Hej
Tack för rapporten.
Vi kommer att landa där nere om ca 2 veckor, hoppas det härliga vädret håller i sig, vi tänkte dock hålla oss runt Marseillan tror jag, :twitcy:
Trevliga tips mottages tacksamt. Här kommer ett från oss, nära Sete ligger Domaine des Paul Mas, Domaines Paul Mas - Le Luxe Rural Depuis 1892, som gör fantastiskt goda viner.

Sylvia&Micke
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Efter en regnig natt

3 1.jpg

försvann molnen och vi gick mot en renare och friskare dag! Inte lika hett idag, lite mera lagom sommarvärme.

3 2.jpg

Nu har jag kollat en del gratis ställplatser efter den franska Medelhavskusten mellan Sète och Fleury och det är väldigt lätt att förstå varför de är gratis: dom är kass, allihop. T.o.m. nu i september är dom fullsmockade med husbilar och lägena är lika usla!

Här kryllar av campingar med fina lägen vid fina stränder och det blir säkert billigare att ta in på sådana (många tar säkert ACSI-kortet utanför högsäsong) än att ligga här och köra runt och leta efter bra ställplatser. Vägarna är delvis urusla och de bättre vägarna fulla med fartbulor och det är inga modesta bulor; de är verkligen effektiva när det gäller att få ner hastigheterna här. Jag mötte en tjock Harley-Davisonare som kom in lite för fort på en sådan bula och det såg ut som om han (på ren och oförfalskad svenska) sket på sig vid landningen!

Snål är jag men så snål blir jag aldrig så jag tänker ställa mig på de här urtråkiga gratisplatserna.

Nästa steg i utvecklingen blir väl sådana här ställplatser för husbilar för trycket är hårt här!

3 3 båt.jpg

Jappe
 

Rolles

HBK Medlem
Inlägg
284
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
4679
Medlemskap
2024
Sv: Jappe i Portugal

Inte kul att stå som packade sillar i en sillburk,men det ser ut att folk trivs att stå så
tydligen ändå,håller med dig att bättre då att ta in på camping med ACSI-Kortet !!

Ha en fortsatt trevlig resa Jappe,kul att följa med dig på datorn :mcride::spinny:
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Bilagor

  • 2013-03-12 15.41.58-5.jpg
    2013-03-12 15.41.58-5.jpg
    22,2 KB · Visningar: 1.139
  • 2013-03-12 15.41.58-2.jpg
    2013-03-12 15.41.58-2.jpg
    27,3 KB · Visningar: 1.142
  • 2013-03-12 15.42.00-4.jpg
    2013-03-12 15.42.00-4.jpg
    23,1 KB · Visningar: 1.139
  • 2013-03-12 15.42.02-1.jpg
    2013-03-12 15.42.02-1.jpg
    56 KB · Visningar: 1.140

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Bordaltlas och Promobil har lurat mig båda två idag. Allt är inte guld som glimmar! Nu står jag på en taskig parkeringsplats i Figueras. Jag körde kustvägen från Frankrike trots alla varningar från Knut och andra! Mycket fin väg och Skorven II hade inga som helst problem att klara den och inte jag heller. Den ende som jag mötte med problem på denna fina väg var en fransos i en AUDI som tyckte att 3/4 av vägen var hans. Det var nära ögat men numera kan jag sniffa mig till det nya herrefolket på vägarna, AUDIANERNA, på långt håll!

Många fransoser på hemväg från Spanien mötte jag. Jag tror de köper spanskt vin. Mycket godare och bättre och biligare än franska viner. Jag upprepar mig här: Systembolaget har världens sämsta inköpare! Förmodligen har dessa damer och herrar vuxit upp i barrskogsbältet långt norrut där folk gjort egna drycker i generationer.

Bordatlas ville ha in mig på en väg som var lämpad för traktorer och Promobil tyckte att jag skulle stå där jag nu står! Är det några tyska husbilshatarföreningar som står bakom dessa "firmor"? Jag har totalt tappat förtroendet för denna duo. Möjligen fungerar de i Tyskland men inte utanför det landet.

Eftersom jag drack lite vansinnigt gott spanskt vin till "middagen" så blir jag kvar här i natt, ett av de farligaste områdena i Europa. Att jag inte lägger ut några bilder idag beror på den taskiga uppkopplingen. Vodafone skickar meddelanden hela tiden (på italienska) där jag uppmanas att skaffa ännu sämre villkor än jag redan har! Vad är det med dom gubbarna? Tror dom att alla svenskar är idioter?

Hör ni inte av mig i morgon så har jag blivit "omhändertagen" i Europas farliga hörn!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Jag ska försöka lägga ut en bild från den vackra kustvägen mellan Frankrike och Spanien. Vill man fotografera från denna väg bör man åka åt andra hållet, från Spanien till Frankrike, för på den sidan av vägen finns det många ställen där man kan stanna med bilen.

11.jpg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Jappe i Portugal

Jappe - du påstår at jeg har frarådd denne veien, jeg har selv kjørt den begge veier et par ganger - den er ikke kul når det er is på veien! Selv med nordiske vinterdekk uten dupp. Den er den 4dje enkleste veien mellom Frankrike og Spania, den vestre passeringen er flat og uten spenning. Den østre motorveien er kjedelig, N-veien som går ved siden av er litt bedre - selv om det er trangt i første by i Spania. Kystveien er en opplevelse, men var enklere med dagens 9 meter lange og 6 tonn tunge enn med vår forrige 4500 kg 7m lange.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Nu funkar det bättre när jag satte nallen i fönstret. En bild från Gruissan Plage, tagen med Panasonics långzoomare. Tidigare hade jag flera kg systemkamera för tiotusentals kronor. Numera kör jag med en långzoomare för en bråkdel av det priset som dessutom inte väger särskilt mycket. Jag ser ingen skillnad på bilderna!

sk.jpg
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Jag tog en himla massa bilder idag och har inte hunnit namna alla, uppskjuter det till morgondagen trots vissa visdomsord i ämnet. Jag är så imponerad av Panasonics långzoomare så jag lägger ut en segelbild till, tagen på mycket långt håll från objektet. Det var väldigt mycket seglande, vissa hade seglet långt uppe i himlen!

sk2.jpg
 
Senast ändrad:
Toppen