• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jappe i Portugal

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Jappe i Portugal

Jag har Vodafones Europasimkort som kostar 3€ de dagar jag använder det. För den pengen får jag 500 mb, vilket även räcker till lite svenska nyheter på datorn. För att inte månadskostnaden ska bli 30 x 3€ = 90€ så försöker jag köpa lokala simkort (inte så lätt alltid) eller hitta WiFi-uppkopplingar. Europa-simkortet fungerar dock bra numera och är alltid tillgängligt i hela Europa, en stor fördel!

Att det inte fungerar så där jättebra i Mosel beror på landskapet här med en djup slingrande floddal omgiven av höga berg!

Jappe

Tack Jappe för din erfarenhet, ska ha det åtanke om inget annat "billigare" dyker upp. Sen får man hoppas på att roaming avgiften försvinner nästa år och att standard-pris-dörren ut i cyberspace öppnas för många av oss.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

BEHÖVER HJÄLP!

Måtte diefwulen ta all ektronisk skit! Jag blir vansinnig på alla konstigheter i den här världen! När jag skulle gå ut på nätet med WiFi:n i Enkirch så visar det sig att Firefox förhindrar att loginsidan kommer upp. Jag kommer inte ihåg hur den ser ut! Det är nånting i stil med http://10.10.1.login men jag minns inte exakt.

Någon som känner till det?

Tack på förhand!

JAPPE
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Jappe i Portugal

Lämna Firefox.., det gjorde jag länge sedan. Kör Chrome eller Safari, om du inte gillar Explorer.

Hoppas allt ordnar sig

Jyrki
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Jappe i Portugal

BEHÖVER HJÄLP!

Måtte diefwulen ta all ektronisk skit! Jag blir vansinnig på alla konstigheter i den här världen! När jag skulle gå ut på nätet med WiFi:n i Enkirch så visar det sig att Firefox förhindrar att loginsidan kommer upp. Jag kommer inte ihåg hur den ser ut! Det är nånting i stil med http://10.10.1.login men jag minns inte exakt.

Någon som känner till det?

Tack på förhand!

JAPPE

Det ska vara fyra grupper med siffror ex: 192.168.1.1

Kolla med chrome den kopplar säkert automatiskt. Då kan du kopiera dem och släcka ned chrome och öppna Firefox och klistra in dem.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Det verkar som om datorn har blivit krasslig. Kör en systemåterställning. Kanske skulle man skaffa sig en padda men då blir det väl krångel med foton för att inte tala om avsaknaden av riktigt tangentbord m.m.

Skriver detta med viss möda på en 7-tums HTC Flyer. Pekfingervals och konstigheter! Det går mycket fortare med ett riktigt tangentbord!

Giv mig styrka! Förödd dag men valde rätt dag för sådant här krångel; halvtaskigt väder idag.

Jappe

PS. Nu ser jag att systemåterställningen inte gick att genomföra! Jag får spader!
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Jappe i Portugal

Det verkar som om datorn har blivit krasslig. Kör en systemåterställning. Kanske skulle man skaffa sig en padda men då blir det väl krångel med foton för att inte tala om avsaknaden av riktigt tangentbord m.m.

Passa på att köpa en kamera med WiFi när du ändå avser att köpa en platta (läs iPad) så kommer fotohanteringen att gå som en dans. Det går även att tömma kameran direkt till plattan med kabel. Fotoapparna är mycket enklare att hantera än fotoprogram på laptopen. Jag saknar dem inte en sekund!

Det är bara när du skriver på din biografi som du kommer att sakna ett fysiskt tangentbord, det finns förresten att koppla till.

PS! Nu när du har funnit glädje i att lägga ut bilder igen borde du fixa till ett bildspel, jag skulle kunna hjälpa till!
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Vädret fick mig att lämna Enkirch. Ingen mening med att vara kvar där, tyckte jag och for till Koblenz (Rauental) och det vore väl sjutton om jag inte skulle kunna få ut bilderna på nätet i kväll.

Alltså!

På gränsbron mellan Frankrike och Tyskland ligger detta kraftverk över Rhen.

kraft.jpg

Jag undrade mycket över hur det ser ut inuti men orkade inte ta reda på det utan for vidare till Bingen där jag slängde mig i bingen framåt natten.

2 bingen stpl (1).jpg

Sov, vaknade och for ner til en P-ställplats alldeles vid Rhen. Ett herrans oväsen från tåg- och biltrafik avskräckte inte den tyske husbilist som jag kom i samspråk med där. Han förklarade stolt att på andra sidan floden låg det berömda segermonumentet Villevalle. "Hursa" sa jag, på tyska givetvis, "vad heter det sa du"? "Villevalle" sa han ånyo och jag hade inte lust att fråga igen så jag lät det bero. Det finns säkert någon här på HBK som har det rätta svaret!

3 villevalle.jpg

Med hjälp av långzoomaren kom jag närmare monumentet.

4 valkyrian.jpg

Jag fortsatte ner efter Rhen där borgarna låg som på ett pärlband i krökarna.

5 borg.jpg

Ställplatsen i St Goar.

6 St goar stpl.jpg


Jag noterade att flera campingar utefter Rhen hade speciella platser för husbilar till rimliga priser. Kanske något att ta efter i Sverige!


7 campstpl.jpg


Eftersom jag gillar Mosel bättre än Rhen så for jag upp hönsryggen (Hunsrück). Skorven II fick jobba i de branta backarna, tempen steg oroväckande, så jag tyckte det var säkrast att hon fick vila lite och stannade därför på c:a 500 meters höjd och tog den här bilden.

8 hönsryggen.jpg

Därefter gick det utför mot Mosel med riktiga "Alpserpentiner" här och var och så småningom landade jag i Alken.

9 vin.jpg

En osannolik figur, iklädd någon sorts kamouflagemundering, med en stor osande cigarr lyckades förstöra luften för en hel rad cafégäster och trots att jag satte mig tjugo meter ifrån honom så kände jag röken och det förtog lite av glädjen att komma till Moseldalen.

10 cigarr.jpg


Sedan till Reil i förrgår och Enkirch igår där jag sov den enfaldiges sömn i natt. Vad hade jag där att göra? Vädret var inte rätt, inget sällskap och jag var trött på att virra runt i Europa!

Enk1.jpg

Sådan husse, sådan hund!

vila.jpg

Många bullermaskiner i Moseldalen!

hd.jpg

Sömnig svan.

svan.jpg

Sitter nu och väntar på att bilderna ska laddas upp... och väntar.......och väntar..... Det är nog något fel nånstans..... Där kom dom!

Jappe
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Jappe i Portugal

Alla bilder man tar bör hamna någonstans (på datorn, "plattan", mobilen, inne i kamerans minneskort, "molnet", osv...).
1) Hela grejen är att kunna styra vart man vill lagra sina bilder
2) Nu vill man ta ut bilderna (från där man har lagrat dessa) och skicka vidare vilket är ett problem för dom flesta dödliga. Man tappar tråden någonstans på vägen (helt mänskligt!)... Har du bilderna på samma media som du vill skicka ifrån då funkar det utan större krusiduller!

Knarrevik har avancerat med sin "skicka vidare & lagra" inbyggt program i sin fina (läs: dyra) kamera. Du har en mobil/kamera där alla bilder lagras automatiskt, men du använder dator för att "skicka vidare". Det innebär att du måste först tanka över bilderna till din dator (se punkt 1) för att sedan skicka vidare från datorn. Jag använder flera kameror, flera datorer, en padda, mobiltelefoner och bilder från nätet, men följer samma princip enl. ovan, dvs punkterna 1 & 2.
Klockrent? Nej, det tror jag inte, men med lite tålamod och mycket övning så fastnar det (som allt annat). Visserligen blir vi äldre och mer glömska, men vi kan i alla fall formulera oss bättre än yngre förmågor och du är en mästare på den fronten Jappe : )
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Jappe i Portugal

Du gjorde det enda rätta i att inte fråga mer när han svarade villevalle igen, man kan ju bli idiotförklarad för mindre!

Påminner mig lite om en episod jag var med om sista gången jag besökte Lysekil (har inte vågat mig dit mer)
Två vad jag antar var inföddingar stod och fiskade bakom Bengts fiskeri, jag blev lite nyfiken och vågade mig på en isbrytare och frågade i all välmening vad de fiskade för fisk? ...
Mitt råd till alla efter det är att aldrig fråga en Lysekilare någonting alls om fiske!

Han var alldeles tyst, länge, ännu längre, han bedömde mig och funderade nog på om mitt lyse var tänt eller inte, om jag rodde med en åra, om hissen stannat halvvägs...
Efter en evighet svarade Lysekilaren bestämt, nedlåtande, idiotförklarande i hög ton: Makrill.
Jag fattade vinken och konstaterade att det naturligtvis var alldeles uppenbart att man fiskar makrill och inget annat i Lysekil och det blev ingen mer diskussion i det ämnet. :)

mvh jocke
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Jappe i Portugal

Knarrevik har avancerat med sin "skicka vidare & lagra" inbyggt program i sin fina (läs: dyra) kamera.

Min kamera eller snarare objektiv kostar ca 1500 kr, överför bilden till min iPhone som i sin tur överför en kopia till molnet, utan att jag behöver lyfta ett finger mer än att knäppa bilden. Svårare och dyrare behöver det inte vara!

Min lite dyrare kamera går inte ner i byxfickan så den får ligga hemma.

image.jpg
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Jappe i Portugal

Hej! Jappe.

Du rusar sta som en racerförare. Jag trodde du skulle ta det lugnt genom Frankrike och käka grodor, sniglar och franska vitlöksostar i takt med att våren/sommaren drar sig sakta upp.

Men jag förstår att Moselvinet drar och den härliga miljön där (utom vädret). Om du är kvar om 6 veckor tar jag sommaren med mig dit på väg hem från Spanien.:)

Själva försöker vi få bort vinterpälsen i Benidorm. Och det går ju bra.;)

Trevlig kväll.


fransos Jappe.png
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

Nära noll i natt! Pannan uppför sig bra. Funderar på att dra hem snabbt. Antingen det eller försöka leta rätt på en bra väg till Celle mellan motorvägarna.

Rauental i Koblenz är en bra övernattningsplats. Ingen service dock, men det finns ju i husbilen. Platsen finns i ställplatslistan.

rau.jpg

Jag hittade ett riktigt gott äggvitebröd på Lidl. 7,5g kolhydrater per 100 gram.

äggv.jpg

Jappe
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: Jappe i Portugal

Ursäkta att jag skrev det på tyska:)

Men jag letade på tyska sidor och här jag äntligen hittade det då blev det även tyska här........
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Jappe i Portugal

I morgon ska jag ta mig till södra Sverige för att komma hem till påsken, har jag tänkt mig. Problemet är att jag aldrig har lyckats hitta några bra övernattningsplatser nära vägen i den regionen. Det gäller E6:an norrut från Malmö. Jag vill inte betala 200 spänn för service som jag inte har behov av! Jag vill heller inte stå ensam på en plats. Man blir bortskämd med bra övernattningsplatser söder om Sverige.

Nu står jag i Celle, stor gratisplats.

Cel.jpg

De första jag träffade när jag rullade in på ställplatsen var Ove & Lizzy!

Jappe
 
Senast ändrad:

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Sv: Jappe i Portugal

Satsa på Bengt i Örkeljunga, här står alltid några bilar.
Gäller att hålla styr på sig själv så man inte köper nytt
/Thomas
 
Toppen