Jag har googlat i timmar... dagar... sen förra året när jag köpte USB-uttagen som jag behöver sätta in för att kunna ladda apparater (mobiltelefon, iPad, klocka, tandborste) när vi står stilla. Det är två uttag med två portar i vardera. Jag sätter en under bordet nu och den andra kanske ovanför sängen framöver. Så småningom vill jag också ha ett 12V-uttag under sängen för kylväska (47W, motsvarar 4A?)
Har läst @Zeke_02's tråd fram och tillbaka men jag tänker mig inte att det ska bli ett jätteprojekt. Har läst liknande trådar på Malibu-forum där plåtis-ägare presenterar sina ambitiösa lösningar på tyska.
Jag vill helst inte göra en ny elcentral. Idealet är ju att hitta strömmen från EBL så uttaget blir strömlöst när jag slår av 12V på huvudströmbrytaren.
De räknarna jag använt pekar på att jag klarar mig med 1,5 mm² på kabeln. Verkar det rimligt, eller ska man gå på 2,5 mm² för att vara säker - i synnerhet eftersom man inte vet hur lång kabel man kan behöva? Jag har kollat på de här sidorna:
Jag har en Malibu 600 DB, 2018, med EBL 262-3. USB-uttagen är på 2x 2,1A vardera och det sitter en säkring på röda kabeln (märkt F10AL250V - F för snabb).
Är det enklast att bara använda säkringstjuv på en säkring med tillräckligt ampere-utrymme?
Hur skarvar man enklast ihop kablarna? Skarvhylsa, eller nåt annat?
Det här skulle varit klart under vinterhalvåret...
Har läst @Zeke_02's tråd fram och tillbaka men jag tänker mig inte att det ska bli ett jätteprojekt. Har läst liknande trådar på Malibu-forum där plåtis-ägare presenterar sina ambitiösa lösningar på tyska.
Jag vill helst inte göra en ny elcentral. Idealet är ju att hitta strömmen från EBL så uttaget blir strömlöst när jag slår av 12V på huvudströmbrytaren.
De räknarna jag använt pekar på att jag klarar mig med 1,5 mm² på kabeln. Verkar det rimligt, eller ska man gå på 2,5 mm² för att vara säker - i synnerhet eftersom man inte vet hur lång kabel man kan behöva? Jag har kollat på de här sidorna:
Kabellänge-/ Kabelquerschnitt Rechner: Berechne Spannungsabfall
Erfahren Sie wie Sie den benötigten Kabelquerschnitt berechnen oder nutzen Sie den Rechner mit dem Sie auch die maximale Kabellänge berechnen.
elektroinstallation-ratgeber.de
Kalkylator för kabelarea
Kalkylatorn räknar fram minsta kabelarea med högst 0,5 volts spänningsfall vid 12 volt (1 volt vid 24 volt).
24volt.eu
Jag har en Malibu 600 DB, 2018, med EBL 262-3. USB-uttagen är på 2x 2,1A vardera och det sitter en säkring på röda kabeln (märkt F10AL250V - F för snabb).
Är det enklast att bara använda säkringstjuv på en säkring med tillräckligt ampere-utrymme?
INIBUD 5stk Autosicherungen Stromdieb Stromabgreifer Stecksicherung Verteiler Flachsicherungsadapter(5stk - inkl. 20A Sicherung) : Amazon.de: Auto & Motorrad
Kaufen Sie INIBUD 5stk Autosicherungen Stromdieb Stromabgreifer Stecksicherung Verteiler Flachsicherungsadapter(5stk - inkl. 20A Sicherung) im Auto & Motorrad-Shop auf Amazon.de. Große Auswahl und Gratis Lieferung durch Amazon ab 29€.
www.amazon.de
Hur skarvar man enklast ihop kablarna? Skarvhylsa, eller nåt annat?
Det här skulle varit klart under vinterhalvåret...