• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jag skämms!

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Jag skämms!

Önsketänkande..............Är det inte så att det har blivit en liten hobby i detta forum att missförstå och klanka på varandra? Tråkigt? JA!!! Det var bara min känsla över mycket jag läser, kommenterar absolut inte allt för det varken hinner jag eller har inte lust till. Ska vi inte bara bestämma att vi ska försöka vara snälla mot varandra det blir så mycket trevligare då.

Jag förstår ärligt talat inte vad du menar! :oops:

Krister N

Sorry, tryckte iväg samma inlägg igen!
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Jag skämms!

Stefan

Du avslutar ditt inlägg med orden
Är inte roligt det bästa man kan ha, då tycker jag att du kastar solglasögonen och sätter upp speglarna igen.
Var var du på NLP lektionerna.:cool:

Hälsningar P-zon
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Jag skämms!

Stefan

...
Var var du på NLP lektionerna.:cool:

Hälsningar P-zon

Förlåt en okunnig - men vad betyder NLP? Nationell LekPlats eller vad?
I övrigt håller jag med - av med glasögonen Stefan! Du behövs! Liksom alla andra i klubben!
Ensam är inte stark men tillsammans kan vi försätta berg!! Kom igen nu "gubbar" och "tanter"!
 
F

F.d. 2911

Guest
Sv: Jag skämms!

Kostnaden för ställplats grundar sig väl lite på vad kostnaden är för att hålla platsen öppen för oss HB-åkare. Ju flera som inte gör rätt för sig, men snyltar på detta sätt leder så klart till höjningar av priset. Eller?

Vill jag inte nyttja ställplats med service eller camping så åker jag inte dit, vill jag däremot använda mig av den service som tillhandahålls så gör jag rätt för mig, vad är problemet.

:spinny:
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Jag skämms!

G Hudik

Problemet tycks vara att man inte blir rik på stora inkomster utan små utgifter
kan ju stämma bara det inte sker på andras bekostnad.

NLP är väl en förkortning på Engelska står för
Hjärnan, språket, beteendet blandas med varsamhet skulle jag tänka mig
Är absolut inget proffs på ämnet, Lasse & Mia ni får googla om ni vill veta mer.

// P-zon
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Jag skämms!

Kostnaden för ställplats grundar sig väl lite på vad kostnaden är för att hålla platsen öppen för oss HB-åkare. Ju flera som inte gör rätt för sig, men snyltar på detta sätt leder så klart till höjningar av priset. Eller?

Snarare tvärtom!

Det är tillgång och efterfrågan som bestämmer priset. Mindre efterfrågan - lägre pris.

Av det kan man dra slutsatsen att man bör undvika dyra campingar/ställplatser till förmån för billigare med samma standard.
 
F

F.d. 2911

Guest
Sv: Jag skämms!

Snarare tvärtom!

Det är tillgång och efterfrågan som bestämmer priset. Mindre efterfrågan - lägre pris.

Av det kan man dra slutsatsen att man bör undvika dyra campingar/ställplatser till förmån för billigare med samma standard.

Att tillgång och efterfrågan bestämmer priset stämmer nog på ganska mycket, men inte här tycker jag det verkar som.

Dessa HB-åkare som beskrivs av TS vill tydligen gärna nyttja...

Dock ej betala för det som många av oss andra faktiskt gör, vilket i slutändan skapar dåligt rykte för oss alla och kanske till och med stängning av ställplatser. Och det är väl faktiskt ställplatser många av oss gärna ser att det finns flera av så att vi inte behöver nyttja camping alls.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Jag skämms!

En affärsuppgörelse föregås av ett erbjudande och en accept. Om jag inte accepterar priset så köper jag heller inte den varan eller tjänsten.

Jag tycker inte att alla som har köpt husbil ska göda den negativa, dyra delen av turistnäringen. Då är det bättre att lägga pengarna på något som är värt priset. Vi är alla olika. De som vill slösa kan ju göra det, vilket är vanligt i semestertider.

Tyvärr är det väldigt många som tycker att prissättningen i turistnäringen är ok, men det tycker inte vi.

"Att betala eller icke betala - det är priset."
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.502
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Sv: Jag skämms!

Det är helt fel att inte betala,,,men de måste vara fel konstruerat system att man kan använda samma kod flera konger.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Jag skämms!

Men du menar väl inte att man skall använda faciliteterna och inte betala? :wideeyed:
Det säger sig själv; "Om jag inte accepterar priset så köper jag heller inte den varan eller tjänsten." Och då nyttjar jag heller inte tjänsten.

Det finns platser i vårt fina avlånga land och i Europa där det är balans mellan "utbud / efterfrågan / pris". För att nu inte utsätta de stackars kommuner som blivit drabbade av den negativa turisnäringen och dåliga kommunledningar så nämnder jag inte heller de som lyckats.

Några exempel som man definitiv inte ska betala för är:

Parkeringsavgifter som INTE är av trafikreglerade skäl. (ex: p-avgift på Gotland vintertid då tillgången är 100 ggr så stor som på sommaren)

Allamansrätten och vårt gemensamma natur och kulturarv som lyder under naturvårdsverket och riksantikvarieämbetet. Där har vi redan betalt en gång med skattemedel.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Nu skäms även jag! (hög tid!!!)

Ja jag skäms å det grövsta. Hur kunde jag skriva som jag skrev i Forumet "Jag skäms". Jag skulle ju absolut begripit att jag skulle haffas av Språk Polisen.
Storebror ser en. Att jag sen har gått en "Unik management kurs hjälper ej" Till råga på allt elände så står det HBK Ambassadör. Jag hade absolut ingen OND avsikt med vad jag skrev och givet vis var det ej som HBK Ambassadör jag skrev.
Den rollen tog jag bara för att kunna hjälpa till att ordna nya ställplatser. Ett passande uppdrag då jag har personlig anknytning till turismen i både Orsa, Mora Älvdalens och Härjedalens kommun. Men jag tar mitt ansvar för en sådan Ambassadör skall HBK ej ha. Som inte kan göra sig förstådd menar jag. Det är tur att jag är sjukpensionär sedan ngr år. Så jag inte kan skada människor i min tid yrkesroll där vi ofta arbetade med Personlig Interaktion ngt som är omöjligt på nätet.
Vad jag avsåg var att den HBK medlem som tillfrågades av den SNYLTANDE HBK medlemmen. Direkt kunde tala om att det är inte aktuellt här att INTE göra rätt för sig. Att alla vi som har HBK märket på bilen MÅSTE göra rätt för oss (som alla andra). Att det är än viktigare för oss som har HBK märket på bilen då det arbetas för fler "Prisvärda Ställplatser"
I min iver som tidigare arbetade med muntlig kommunikation så var min önskan att alla medlemmar reagerar direkt och ger en korrekt FEED BACK på situationen. anm: I min värld så betyder Feed Back återkoppling el om man så vill återmatning. Ett ord som kommit in i det svenska språket. Men jag tycker att det är bättre att göra det direkt och på ett korrekt sätt. Dvs det skall vara uppbyggande och till nytta. Får inte vara ett personligt påhopp.
Jag trodde i min enfald att vi skulle värna om klubbens både anseende och pågående arbeten. Samt att de beslut som fattats har fattats med känsla och
att styrelse arbetet och arbetet i arbetsgrupperna fattas i Konsensus (förlåt)
Consensus. (Ett nytt låne ord.) Att hoppas att syndare läser allt som ev kan skrivas om de samma på nätet tror inte jag på. Utan att det är bättre och säga ifrån direkt. Utan att därmed skapa problem.
"Vi som gått den unika management skolan" Brukade helt tokigt förstås säga att då man talar om samarbete så är det bästa tillfället att omg reagera om man vill uppnå konstruktiva resultat. Särskilt vid en konflikt situation om man etablerar följande förhållanden:
*Personlig Interaktion. *En Vänskapspotential. Och *Stöd från huvudmännen. I detta fall HBK som klubb.
Vad jag avsåg var bara en konstruktiv Feed back för att underlätta för klubben och dess syfte och arbeten.
Att pennfäktas är inte min modell. Trots att jag arbetat med NLP: Enl många århundradets beteendevetenskapliga genombrott. Vilket det är om det brukas rätt. Tror Krinil håller med mig.
Nu skall jag återgå till att skämmas. Har plockat ner alla speglar och satt på mig mörka solglasögon. Jag kan inte se mig själv i ögonen. Nu skall jag bränna mina skolbetyg. Alla, även Högskolebetyget, referenser och vitsord både från arbetsgivare, uppdragsgivare och tid kunder. Allt förflutet, ev tar jag tillbaka mitt gamla samiska namn el emigrerar.
Att redovisa mina utbildningar, kurser eller arbetsgivare gör jag ej nu men kan återkomma även med en litteratur förteckning om så kräves för fortsatt medlemskap. Som jag skrev tidigare så tar jag konsekvensen av min enfald och lämnar uppdraget. Självklart. Jag kommer att kontakta Gomer så han kan ta över påbörjat arbete. Dekalen tog priset. Fy fasen va dumt att frivilligt sätta upp en dekal där det står att man gärna bet för service. El ngt liknande. Skit dumt!!! Tänkte att dom som arb med dekaler kunde komma på ngt. Dumt.
Jag har alltid värnat om EQt framför IQt. EQt ger en möjligheter och relationer. IQt en position.

"Förmågan att tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise"

Tack så mycket för mig. Jag skäms så mycket så nu slutar jag att skriva ngt mer. Jag kommer att fortsätta gå in på sidan även i framtiden. Jag hoppas verkligen att ingen tar illa vid sig. Den anonyme som ringde och hotade mig på Göteborgska lyckades jag tala till rätta. Hoppas jag. Jag vill ej kränka någon det är min ärliga avsikt. Tack igen.

Ett tips, när man inte läst tråden och kommer in när det finns ett ansenligt antal sidor blir ett sådant här långt inlägg för långt och för mycket för mig. jag ögnar igenom och missar säkert flera punkter. finns det då flera lika långa blir tråden inte följbar för många som kommer in säg efter ex: 15 inlägg och framåt. Gäller givetvis alla trådar. Gurra den effektive
 
T

Teddi

Guest
Sv: Jag skämms!

stefan källbäck,,hej,,ja har läst ditt långa sista inlägg,,gjorde ja här o nu,,

ja håller fullständigt med dej,,alla sådana här avarter gäller att ta tag i på plats,,de finns ingen anledning att gå ut bara här ock starta en diskussion,,

de blir bara spekulationer,,de löser absolut inte detta problem de handlar om,,ja skrev också otydligt som många tyckte,,,men de viktigaste,,stefan,,de kommer från hjärtat,,från en som är engagerad,,det är du!!!!

så ja säger som andra sagt till mej ,stefan,,ge f-n inte upp,,ja är också förtidpensionär,,ja kom tillbaka,,de gör du också,,

vi har gott om tid du o ja stefan,,ha de bra,,teddi,,
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: Jag skämms!

Historien upprepar sig. Någon skriver om vikten att göra "rätt för sig", det är väl en sund inställning.
Efter några repliker och kommentarer är tråden/inläggen så skruvad att tanken med ursprungsinlägget fullständigt gått förlorat. Varför är det så svårt att hålla sig till ämnet?
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Jag skämms!

Jaha, då får väl jag också vara med i diskussionen. Det är som Olle skrev, vad handlade egentligen tråden om. Fick gå tillbaka och läsa och fann att någon snyltade på andras bekostnad. Visst, detta är för xxxxx och borde inte förekomma. Plats och tid anges och alla blir upprörda i dom första inläggen.

Här kunde det slutat. Eftersom vederbörande bör känna igen sig och inte fällt någon kommentar på någon förklaring hoppas jag person i fråga skäms nu. Han/hon vet nu att risken att bli upptäckt är stor och det tror jag kan räcka långt.
 

lydde

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6666
Medlemskap
2024
Sv: Jag skämms!

Anmäl dom direkt till polisen, det är ett klart bedrägeri när man uppsåtligen tillskansar sig förmånen och till och med utnyttjar minderåriga. Är dom medlemmar så lägg ut deras medlemsnr här. Hälsningar Roland
 

lillian och reidar

HBK Medlem
Inlägg
831
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Sv: Jag skämms!

Jag skämms! att vara husbilsägare
Står nu på ställplatsen i Mariefreds gästhamn och betalar självklart 200:- för att få tillgång till Vatten,latrin toa och dusch,det tar inte mer än en kvart så kommer en icke betalande och frågar kan jag snika koden av dej till servicen!! nej svarar jag den får man betala för .Snyltaren ger sig inte utan snabbt haffar några små flickor och får då koden.Dom använder självklart allt som går och dessutom så tömmer dom sin latrin i toaletten!!.Under kvällen rasar det in husbilar och det första dom, gör är att fråga dom" snikande bilarna"(för dom är flera) om koden som dom givetvis får,för det verkar som att många husbilsägare inte tycker att dom behöver göra rätt för sig.Är det konstigt att vi husbilar blir illa ansedda när vi kommer med ekipage för många,många hundra tusen kroner och inte kan betala för att tömma sin SKIT!!.Som tillägg "snikarna" skyltar med sin Husbilsklubbs dekal och nummer,jag har både reg och hbk nr på snikarna men jag tror inte att det behövs för dom borde känna igen sig ändå.Skämms på er!!!! Jag är glad att jag inte har hunnit sätta på mitt hbk märke

Mimmi
jag håller med dig till fullo men vore det inte rätt att sända deras reg nummer och hbk nr
till styrelsen?
Vi måste ta tag i detta ofog med kraft vi drabbas ju varenda en som åker husbil.
Hoppas någon från styrelsen tar tag i detta innan det är försent.
2179
 
Senast ändrad:
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Jag skämms!

Så går det när man använder sunt förnuft !!!!!!!!!!

Det som är fullkomligt självklart och naturligt för mig ,
är något helt annat för någon annan............ .:wideeyed:

// Pär
 
Toppen