• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jag skämms!

Rolf och Monica

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5639
Medlemskap
2025
Sv: Jag skämms!

Jag skämms! att vara husbilsägare
Står nu på ställplatsen i Mariefreds gästhamn och betalar självklart 200:- för att få tillgång till Vatten,latrin toa och dusch,det tar inte mer än en kvart så kommer en icke betalande och frågar kan jag snika koden av dej till servicen!! nej svarar jag den får man betala för .Snyltaren ger sig inte utan snabbt haffar några små flickor och får då koden.Dom använder självklart allt som går och dessutom så tömmer dom sin latrin i toaletten!!.Under kvällen rasar det in husbilar och det första dom, gör är att fråga dom" snikande bilarna"(för dom är flera) om koden som dom givetvis får,för det verkar som att många husbilsägare inte tycker att dom behöver göra rätt för sig.Är det konstigt att vi husbilar blir illa ansedda när vi kommer med ekipage för många,många hundra tusen kroner och inte kan betala för att tömma sin SKIT!!.Som tillägg "snikarna" skyltar med sin Husbilsklubbs dekal och nummer,jag har både reg och hbk nr på snikarna men jag tror inte att det behövs för dom borde känna igen sig ändå.Skämms på er!!!! Jag är glad att jag inte har hunnit sätta på mitt hbk märke

Mimmi

Det är inte du, det är snikarna som ska skämmas!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Jag skämms!

Gomer,

:bock::bock::bock:

Tack!


Givetvis skall vi reagera och diskutera upplevda händelser här på forumet och i klubben men att ta "lagen" i egna händer och själva dömma och utdela straff i form av att lämna ut namn och nummer till forummobben är inget jag vill vara med om.

Det här är ju för fasiken en förening och inte en sekt!!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.939
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Jag skämms!

OK. Så när vi ser sånt här hända, kanske upprepade gånger, kanske riktigt grovt. Då ska vi diskutera det här på hemsidan och utdela kraftiga fy, åt de som konsekvent fördärvar för oss andra!? Jag har en viss förståelse för resonemanget men kan tycka att det ibland kan bli väl populistiskt och bekvämt. Att visa civilkurage genom att ingripa, säga till, göra anmälan, eller vad som än behövs, är inte något fult. Det är en medborgerlig skyldighet.

Krister N
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Jag skämms!

Konstigt att det var så ljummet intresse när jag försökte väcka en debatt om moral och etik. Nu passade det tydligen bättre !!:confused:
Jag har försökt få klubben att inse vikten av att vi ska ha en policy när det gäller vårt uppträdande. Nu har jag tröttnat !



Saknade ämneskategorier - 2011-01-31, 19:41



Även om ämneskategorierna är många så tycker jag ändå att 3 viktiga ämnen saknas och vill därmed också ge exempel på varför de bör vara med:

1. Moral-etik: Vid en campingplats såg jag en skylt med texten" Ni som har för avsikt att inte checka in på campingen men ändå utnyttja dess faciliteter. Vänligen kontakta receptionen omgående!" Naturligtvis vänder sig inte skylten till någon medlem i HBK. Vi är ju alla ärliga och vill göra rätt för oss. Betänk dock att de som är upphov till skylten söker sig till klubben. Sätter sedan på HBK-dekalen på sin husbil och ignorera denna skylt! Hemska tanke! Kanske skulle texten under Moral-etik få vederbörande på bättre tankar.
 
Senast ändrad:

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.166
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Jag skämms!

Jag brukar inte vara med i de "pajkastningar" som titt som tätt uppstår på sådana här forum. En del framför sina ärliga åsikter, andra mest provocerar och det hela kan urarta i personangrepp. Den här gången skall jag ta dock "ta upp handsken" Gomer. Du ironiserar grovt över att några medlemmar har reagerat över ett mindre bra beteende och skrivit om det. Efter det att du "dräpt" tankegångarna och försökt gjort dig rolig så avslutar du med uppmaningen med att skippa tråden. Då får du sista ordet, och det är väl det du ville.

Jag känner att problemet är större än att några enskilda har snyltat. På forumet har vi uppmanats att vara stolta över att var medlemmar i Husbilsklubben, gärna har dekaler och medlemsnummer synliga. Det känns lite svårare att vara stolt över Husbilsklubben, när dessa snyltare visar sitt medlemskap. Någon kanske kan få för sig att det är så vi medlemmar beter oss. Jag tycker i alla fall att man kan kräva ett visst mått av gott beteende och hederlighet om man representerar klubben, vilket man gör om man skyltar med klubbmärke och medlemsnummer. Kan man inte ställa upp på detta, kan man väl i alla fall ta bort dekalerna. Jag förstår de som kan känna de skäms.

Johan Kinneryd
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Jag skämms!

OK. Så när vi ser sånt här hända, kanske upprepade gånger, kanske riktigt grovt. Då ska vi diskutera det här på hemsidan och utdela kraftiga fy, åt de som konsekvent fördärvar för oss andra!? Jag har en viss förståelse för resonemanget men kan tycka att det ibland kan bli väl populistiskt och bekvämt. Att visa civilkurage genom att ingripa, säga till, göra anmälan, eller vad som än behövs, är inte något fult. Det är en medborgerlig skyldighet.

Krister N


Självklart Krister

Men att hänga ut folk här med namn och nummer är ju inte rätt väg.

Jag är lite förvånad att du tycker att vi skall ägna oss åt angiveri och använda forumet som någon domstol där ett enda inlägg från en enda person skulle kunna ligga bakom en häxjakt på de som utpekas som skyldiga. Du vet ju hur lätt drevet går...

Mimmi gjorde helt rätt som inte hängde ut medlemmen med namn och nummer. Jag tror också den eller de medlemmar som känner sig utpekade har lärt sig något och förhoppningsvis nu förstår att deras uppoträdande inte är OK.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.939
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Jag skämms!

Självklart Krister

Men att hänga ut folk här med namn och nummer är ju inte rätt väg.

Jag är lite förvånad att du tycker att vi skall ägna oss åt angiveri och använda forumet som någon domstol där ett enda inlägg från en enda person skulle kunna ligga bakom en häxjakt på de som utpekas som skyldiga. Du vet ju hur lätt drevet går...

Mimmi gjorde helt rätt som inte hängde ut medlemmen med namn och nummer. Jag tror också den eller de medlemmar som känner sig utpekade har lärt sig något och förhoppningsvis nu förstår att deras uppoträdande inte är OK.

Både du och jag tycker väldigt illa om de beteenden som mimmi beskriver, Roger. Både du och jag reagerar. Skillnaden är att jag vill få effekt. Du tycker det räcker att markera. Jag gillar inte i grunden att hänga ut någon. Men ser trots allt det som en möjlighet. Uthängningen skulle kunna göras som en intern angelägenhet inom HBK. Det är kanske tom så att den som hängs ut har en förklaring. Kranen gick sönder, eller jag visste inte, eller nåt annat. Så dramtiskt som du beskriver uthängningen ser jag inte det. Motsatsen, dvs garanterad anonymitet, förstärker däremot det här tråkiga beteendet. Är man medlem och har satt på sina dekaler har man accepterat att inte motverka syftet med HBK.

Visst blir det problem med gränsdragning, det gäller allt. Det kommer att bli både fel och tråkigheter. Det är dock sämre att inte ha några gränser alls.

Sen är jag inte heller särskilt förtjust i Gomers klämkäcka sätt att raljera över de som blir sårade över sånt här beteende som mimmi beskriver.

Men jag har ibland en lite förhärdad inställning till tingens ordning. Jag är en produkt av mitt liv och absolut inget sanningsvittne. Det är nog tur att krinil bara finns i singularis! :oops:

Krister N
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Jag skämms!

Tack Krister!
Människor med självinsikt och självirioni uppskattas!!
Önskar vi vore fler som du (men endast i detta avseende):D:D:D
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Jag skämms!

Den enda effekt jag kan förutse om vi skulle börja hänga ut folk, oavsett orsak, är att det blir färre som kör omkring med dekaler och nummer på bilen. - Inte för att de tänker "synda" utan för att de är rädda för följderna om de råkar göra ett misstag. Oavsett om det finns en bra förklaring eller inte. Det tycker jag vore en oerhört tråkig utveckling.

//Stefan
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.939
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Jag skämms!

Den enda effekt jag kan förutse om vi skulle börja hänga ut folk, oavsett orsak, är att det blir färre som kör omkring med dekaler och nummer på bilen. - Inte för att de tänker "synda" utan för att de är rädda för följderna om de råkar göra ett misstag. Oavsett om det finns en bra förklaring eller inte. Det tycker jag vore en oerhört tråkig utveckling.

//Stefan

Jag tror inte det Stefan. Om vi lärde oss att återkoppling egentligen bara innebär att jag får reda på sådant om mig som min omgivning redan vet, positivt eller negativt, behöver det inte vara så dramatsikt. Vi pratar inte om "himmel eller helvete", vi pratar om medlemmar i en klubb som kan och får, ha synpunkter på varandras beteenden.

Krister N
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Jag skämms!

Vi ska absolut inte hänga ut medlemmar i detta forum. Det blir direkt en form av bestraffning. Ingen i detta land kan bestraffas på detta sätt utan en rättslig prövning där vederböranden fått möjlighet att förklara sig och eventuellt försvara sig. Det går i dagsläget inte att överblicka vilka konsekvenser ett uthängningsförfarande skulle kunna föra med sig i form av t.ex. stämning för ärekränkning m.m.

Jag tycker dessutom att det är opassande att företrädare för klubben ironiserar över inlägg och utifrån ett uppifrån och ner perspektiv förmanar klubbens medlemmar att göra något annat än att utbyta åsikter i detta forum. Jag uppskattar verkligen inlägg från klubbens företrädare, men de ska vara sakliga utan anspelningar och vinklingar åt olika håll och kanter.
V-backen :)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.939
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Jag skämms!

V-backen! Tror egentligen inte vi står så långt från varandra.

Men vaddå inte hänga ut..., det gör vi ju egentligen varje dag, i varje inlägg! Vi svarar varandra, vi stöder varandra, vi har synpunkter på varandras beteende och åsikter, vi pucklar på varandra och får ofta kraftfulla svar på varför vi tycker si.., eller gör så! Vad är skillnaden?

Krister N
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Jag skämms!

Både du och jag tycker väldigt illa om de beteenden som mimmi beskriver, Roger. Både du och jag reagerar. Skillnaden är att jag vill få effekt. Du tycker det räcker att markera. Jag gillar inte i grunden att hänga ut någon. Men ser trots allt det som en möjlighet. Uthängningen skulle kunna göras som en intern angelägenhet inom HBK. Det är kanske tom så att den som hängs ut har en förklaring. Kranen gick sönder, eller jag visste inte, eller nåt annat. Så dramtiskt som du beskriver uthängningen ser jag inte det. Motsatsen, dvs garanterad anonymitet, förstärker däremot det här tråkiga beteendet. Är man medlem och har satt på sina dekaler har man accepterat att inte motverka syftet med HBK.

Visst blir det problem med gränsdragning, det gäller allt. Det kommer att bli både fel och tråkigheter. Det är dock sämre att inte ha några gränser alls.

Sen är jag inte heller särskilt förtjust i Gomers klämkäcka sätt att raljera över de som blir sårade över sånt här beteende som mimmi beskriver.

Men jag har ibland en lite förhärdad inställning till tingens ordning. Jag är en produkt av mitt liv och absolut inget sanningsvittne. Det är nog tur att krinil bara finns i singularis! :oops:

Krister N

Krister, jag tror du missförstår mig och det är kanske därför du drar dina förhastade slutsatser om vad jag vill och inte vill..
Självklart skall man reagera och givetvis också göra vad man kan. Gärna då helst direkt när situationen uppstår. Om man känner att man har modet givetvis.

Däremot tycker jag inte att det är rätt att använda forumet som ett verktyg där enskilda medlemmar tillåts anklaga andra namngivna medlemmar för något som ur deras perspektiv inte är korrekt.

Du har förmodligen skinn nog på näsan för att kunna hantera en eventuell anstormning mot dig från irriterande medlemmar om situationen skulle uppstå. Du har ju förmågan att kunna uttrycka dig väl i skrift och kan då kanske reda ut eventuella missförstånd eller t.o.m. be om ursäkt om du felat.
Tyvärr har ju inte alla det.

Vi har ju heller inte alltid samma uppfattning om vad som är rätt eller fel så om vi skall leka domstol kommer det att bli kaos.
Vem vill vara med i en förening om man skall tvingas försvara sig inför alla medlemmar bara för att en annan medlem har gjort bedömningen att man gjort fel?

Jag är absolut för att markera men inte genom allmän stenkastning.

Möjligen kan man förtydliga inom klubben vilka förväntningar som finns på medlemmarna och kanske ha någon gemensam uppförandekodex. Bryter man sedan mot den så har man ju visat att man inte delar klubbens värderingar. Eventuella "angiverier" om vi måste ha det skulle kunna hanteras av styrelsen.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Jag skämms!

Jag tror inte det Stefan. Om vi lärde oss att återkoppling egentligen bara innebär att jag får reda på sådant om mig som min omgivning redan vet, positivt eller negativt, behöver det inte vara så dramatsikt. Vi pratar inte om "himmel eller helvete", vi pratar om medlemmar i en klubb som kan och får, ha synpunkter på varandras beteenden.
Krister N
Jag håller med, om vi lärde oss vad återkoppling (eller kritik) egentligen innebar skulle det kanske fungera. Efter att ha läst dina inlägg under ett par år är jag också tämligen övertygad att du skulle kunna föra fram sådan återkoppling på rätt sätt.

Men nu ser verkligheten inte ut sådan och det är inte lätt att framföra sådant. Det sker bäst öga mot öga utan publik. Rakt motsatt förhållande som finns här. Och hur lätt är det inte att det blir ett drev efter att någon skrivit ett lättvindigt formulerat inlägg här?

//Stefan
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Jag skämms!

Varför inte svara den som vill snylta till sig koden. Jag har betalat 200 för att få den. Hur mycket vill du ge mig av dom? Hälften?

Jag tycker intensivt illa om dom som förstör för andra, det gör dessa medlemmar. Jag tycker inte det handlar om angiveri om man talar om för styrelsen vem som inte följer de regler som vi demokratiskt fastslagit i klubben. Styrelsen får väl sen fråga personen om händelsen och sen fatta ett beslut i enlighet med stadgarna.
Hur svårt kan det vara?

Vi som husbilsåkare har många ögon på oss. Jag är övertygad om att det kommer ännu fler restriktioner om vi inte kan hålla rent bland snyltare och dom som saboterar och förstör för alla andra. Detta sker i detta fallet som representanter för HBK. De hade ju HBK märket på bilen.
 

kärna

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Falköping
HBK-Nr
7882
Medlemskap
2024
Sv: Jag skämms!

Finns där ingen som kontrollerar vem som har betalt?

Jag anser nog att du ska redovisa HBK nummer då dessa svärtar ner alla oss andra som gör rätt för oss.
Om detta leder till att de går ur klubben så har vi gjort en god gärning.

Eive
 
T

Teddi

Guest
Sv: Jag skämms!

ja läste gomers inlägg,,de va helt enkelt roligt ,de tacka ja för,,
men,,sätt ut dessa ideella???? beteenden,,visa allting här på sidan,,
varför inte??
dom har ju själva visat sitt eget ideella kamratskap,,,behöver vi såna medlemmar som sabbar för andra??ja tycker inte detta,,de handlar ju inte om nån massmedia utan helt enkelt på en föreningssida,,

ja har absolut ingen lust ock lägga ner tid som kan tänkas komma till del för sådana åkare,,

även om dom inte hade varit medlemmar här så e de illa nog,,,när man sen läser att så e fallet så e dessa beteenden ett stort slag i ansiktet på alla medlemmar som sköter sej,,

själv kommer ja att lägga ut sådan här förstörelse,,

se kan ni kalla mej för hbk-polis,,de bryr jag mej inte de minsta om,,

ja anser helt enkelt att de inte finns nåt utrymme för detta beteende,

e de nån som tycker nåt annat så var så god!!!!!teddi,,
 
F

F.d. 55416

Guest
Sv: Jag skämms!

Tycker man att man har råd att köpa en husbil, så har man också råd att betala avgiften.
Jag tycker att man utan att blinka kan sätta ut nummer på husbilsklubbmedlemmen.
Är man en sådan snikare skall man inte vara med i husbilsklubben.
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: Jag skämms!

Jeg er flau over en slik oppførsel. Og det gjelder ikke bare husbileiere, men alle, uavhengig av hvilken type campingfordon man bruker.
 
Toppen