• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jag fryser

F

F.d. 51596

Guest
Har nu efter att tillbringa en mängd vintrar i gamla husvagnar i Tandådalen (och i princip aldrig frusit) köpt en helt ny husbil, Dethleffs i6501 med Alde 3010. Innan jag ger mig iväg på fjällsemester så har jag provat att köra pannan hemma på gården (med el än så länge).
Fråga: Kan det vara så att det ska behöva ta ett dygn innan man kommer upp över 20 grader på 2kW??? (utomhustemp ca -2)
Man ska väl inte behöva slå på gasol redan runt 0 graders strecket?
Är det ett kylskåp jag köpt:))

Peter
 
F

F.d. 4380

Guest
Sv: Jag fryser

Hej och god jul och ny år
Jag såg att du har en Cartago vi har bytt husbil och köpt en Cartago C.line.
De som jag funderar på är täcket för framrutan,jag har fått föt mig att det inte
finns för helintrigerade bilar? om var och fästes dom på bilen.

MVH Berra Ängelholm

Har köpt en sugkopp på Jula som jag fäster i överkant, strax bakom sidofönstret.

Fungerar kanon !

Roger
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6052

Guest
Sv: Jag fryser

Hej wannabe
Vi har en i stort sett likadan (fast I6572) som du och jag hade en hel del problem att få "flöde" i värmesystemet till en början. Det var mycket svårt att få varmt trots att jag körde allt på "full gas". Det visade sig att det var mycket luft i systemet då den levererades. Jag gjorde så att jag följde värmerören och luftade elementen efter vägen runt bilen. Jag fick fylla på över 2 liter glykol för att hålla nivån. Numera är det absolut inga problem att få varmt tom utan täcken på vindrutran.
Lycka till!
 
F

F.d. 50034

Guest
Sv: Jag fryser

På min er det en bryter som gir meg mulighet for å tvangskjøre den. Den henger på ne "løs" ledning som ligger på utsiden av selve anlegget. Jeg fikk beskjed om å kjøre denne dersom jeg mistenkte luft i anlegget. Når jeg aktiverer denne går pumpen med mye høyre hatighet enn normalt.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Jag fryser

Pussig det er jo en 12V pumpe? Har prøvd å få svar fra Alde, men de vil bare selge nytt bryterpanel? og kan/vil ikke fortelle hvordan en kan kople over egen bryter, men utfra koplingsskjema ser det ut som det går noe via brenner så kan godt hende den går med redusert hastighet. Får måle spenningen på pumpen ved anledning. For somsagt innbiller meg det blir mye bedre varmekomfort når pumpen kan gå hele tiden. Er det ikke ordentlig kaldt blir jo alle konvektorene kande og når man tenker på all varmen som ligger i varmtvannsberederen må man da få mye "gratis" varme og ikke minst gjevn varme?
 
F

F.d. 51596

Guest
Sv: Jag fryser

Tack MichaelG. Där tror jag problemet satt...provade snabbt att lufta ett element (toan) och nog fanns det luft alltid..........så nu blir det rundtur i parningskuvösen......
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Jag fryser

Noen som vet om man kan tvangskjøre sirkulasjonspumpen på Alde 3000?

Tja, det finnes en enkel bakvei - skru termostaten opp til en vesentlig høyere temp enn det som er i bilen. Pumpen er som du skriver styrt av termostaten som sitter i kontrollpanelet bak knappen for tempinnstilling. Så lenge den tror det trengs mer varme så går pumpen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Jag fryser

Pussig det er jo en 12V pumpe? Har prøvd å få svar fra Alde, men de vil bare selge nytt bryterpanel? og kan/vil ikke fortelle hvordan en kan kople over egen bryter, men utfra koplingsskjema ser det ut som det går noe via brenner så kan godt hende den går med redusert hastighet. Får måle spenningen på pumpen ved anledning. For somsagt innbiller meg det blir mye bedre varmekomfort når pumpen kan gå hele tiden. Er det ikke ordentlig kaldt blir jo alle konvektorene kande og når man tenker på all varmen som ligger i varmtvannsberederen må man da få mye "gratis" varme og ikke minst gjevn varme?

Hvis du tar an huset på alde panelet til 3000 så vil du se at det er en mekanisk termostat, du kan sette på en bryter som overkobler bimetaltermostaten - tror det er et enkelt diagram på innsiden av dekselet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Jag fryser

Luft er et tilbakevendende problem med vannbårent annlegg, de som har en 220 volt sirkpumpe har egentlig en mulighet for luftekjøring. Det er ikke elltid at denne er koblet til noen bryter - se i installasjonsdok for hvilke kontakter som skal sammenkobles.

Har en ikke en luftepumpe så må en gå runden på alle lufteskruer rundt i sløyfen og åpne til det kommer væske ut av kranen. Finnes det litt luft så blir det i beste fall dårlig varme - ofte ingen varme.
 
F

F.d. 50034

Guest
Sv: Jag fryser

Jeg gjør også som Knugrone beskriver - skrur opp termostaten for da går pumpen kontinulerilig. Men i min Detleffs må vi dra i gang gassen hvis vi står på en 10 Amp sikring når vi runder -10.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Jag fryser

Jeg gjør også som Knugrone beskriver - skrur opp termostaten for da går pumpen kontinulerilig. Men i min Detleffs må vi dra i gang gassen hvis vi står på en 10 Amp sikring når vi runder -10.

Få på en isolasjonsmatte på front og sideruter foran - tipper det flytter det kritiske punktet til ca. -20 på din bil.
 
F

F.d. 50034

Guest
Sv: Jag fryser

Enig Knugrone, men har kjørt bart til nå. Men jeg har noen tanker som ligger litt utsatt til i tillegg så når det blir minus 10 må det stå åpent og det må litt frostvæske til. Så med tanke på det kalde klima så tenker vi vel mot en intergrert med varme i tanken og helst et dobbelt gulv.
 
Senast redigerad av en moderator:

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Jag fryser

Hvis du tar an huset på alde panelet til 3000 så vil du se at det er en mekanisk termostat, du kan sette på en bryter som overkobler bimetaltermostaten - tror det er et enkelt diagram på innsiden av dekselet.
Er noe slikt jeg har tenkt på, men jeg har det "steingamle" svarte 2 delte panelet og har ikke lyst til å ødelegge noe i brenneren. På panelet mitt kjører gass og 230V parallelt også, så er det noen som har et brukt eller billig panel som kan tvangskjøre pumpe og som prioriterer 230V fremfor gass er jeg interesert?

Ursprungligen postat av Leemar
Jeg gjør også som Knugrone beskriver - skrur opp termostaten for da går pumpen kontinulerilig. Men i min Detleffs må vi dra i gang gassen hvis vi står på en 10 Amp sikring når vi runder -10.

Få på en isolasjonsmatte på front og sideruter foran - tipper det flytter det kritiske punktet til ca. -20 på din bil.

Selv synes jeg en tempdifferanse på 15gr./kW må være meget bra og ligge på 20gr./kW er det ikke mange som greier og som sagt tror jeg det innimellom er noen som juger på seg noen gr. Det er nå min mening.
 
F

F.d. 50034

Guest
Sv: Jag fryser

Jeg har aldri sett på hvordan ting ser ut bak panelene på min Tor H. Jeg abre konstanterer at det blir langt mer fart i sakene ved å vri termostaten på topp slik at sirkulasjonen går så mye mulig. Og erfaringen min er at under minus 10 da blir 200 watt for lite, men som Knugrone sier man kan kompensere en del ved å dekke til foran. Det har ikke jeg forsøkt, men jeg kommer nok til å gjøre det. men uansett vil jeg aldri bytte bort min Alde og varmeveksler.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Jag fryser

Dette minner meg om vår egen analyse i 1999 etter 4 år med en Hymer 644 fra 1985. I den bilen ble det kaldt, gråvannet frøs så det var ingen fornøyelse å bruke den bilen når det ble noen få kalde med en hylende vifte på Thrumaen. Og under en tur i Ireland så mistet vi syklene som hang bakpå bilen. Høsten 99 kontrollerte vi hva som fantes av biler som løste våre problempunkter.

Krav nr. 1 var plass inne i lasterommet for sykler. Krav 2 var god frostsikkring av vanntankene. Krav 3 var vannbåren varme og til slutt isolerglass i sidevinduene foran + en god isolasjon innenfor frontruta. Vi fant den gangen 1 bil som fyllte våre krav til fulle - en Flair 6700 sto på den norske utstillingen. Den var 1 som manglet ett av punktene men som var endel rimeligere - en Eura, men den gangen bare med Thruma.

Våren 2000 solgte vi huset og kjøpte en leilighet - litt ekstra penger og vi kjøpte den Flair som hadde vært på utstillingen. Den hadde vi til våren 2008 da vi fikk et super tilbud på en bil som sto i utstillingen på fabrikken i Polch - en Flair 8000CEB 2008 modell
 
F

F.d. 50034

Guest
Sv: Jag fryser

Ja Knugrone. Vi må alle starte et sted. Mine erfaringer er langt fra så lange som dine. Vi har traffikkert sjøen i mange år, og hadde behov for større rekkevidde, samt at jeg pga jobb tengte en flyttbar hybel. Dermed ble det en bobil som ihvertfall hadde vannbåren vame, men manglet noen andre deltajer som jeg ikke helt hadde kontroll på. selv om jeg forut for handelen hadde frekventert dette forum i jakt på kunnskap. Vi er hele tiden en del av en utvikling i søken etter det som passer oss som individer.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Jag fryser

Ja det er en av grunnene til at jeg pleier å anbefale en eldre bil først slik at en kan finne hva som en virkelig ønsker og trenger uten å ha de helt store kapitalrisikoer. I løpet av et par år har en fått en viss oversikt over hvordan en ønsker å bruke bilen. Hvis vinterbruk er viktig så stiller det helt andre krav enn om vil bruke bilen om sommeren, muligens tilbringe vinteren på varmere breddegrader.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Jag fryser

Og tvangskjøre sirkulasjonspumpen med termostaten medfører jo at tempen stiger og er kun aktuelt i det området ikke 230V greier mer for hvis ikke vil en jo bruke endel gass om en ikke stenger av brenneren?

Har selv noen år på baken med bobil og har vel gjort de samme erfaringer som andre som bruker bilen 12 mnd i året har gjort, men fastholder at jeg synes noen skryter på seg noen grader ekstra når det gjelder tilført effekt og innetemp og i mange tillfeller er det jo bedre enn i vinterbygde campingvogner.

På alle de årene vi har hatt CV eller bobil har vi kun hatt Truma i et år og det var vel et år for mye og det medførte mer problemer om vinteren enn gleder om sommeren?

Er ellers litt sær når det gjelder lengde på bobilen, siden vi liker å kjøre på plasser som ikke alltid er tilgjengelige med "stor" bobil er grensen 7m og da er det ikke mange biler vi har å velge mellom. Og i 07 når de nye chassiene kom tipet de fleste aktuelle over 7 meter.

Forøvrig ble vel dette en avsporing, men det er vel lettere og få en mindre bil varm enn en større når en har samme varmeren til rådighet. Dette var bare for ikke å spore helt av?
 
Toppen