• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jag fryser

F

F.d. 51596

Guest
Har nu efter att tillbringa en mängd vintrar i gamla husvagnar i Tandådalen (och i princip aldrig frusit) köpt en helt ny husbil, Dethleffs i6501 med Alde 3010. Innan jag ger mig iväg på fjällsemester så har jag provat att köra pannan hemma på gården (med el än så länge).
Fråga: Kan det vara så att det ska behöva ta ett dygn innan man kommer upp över 20 grader på 2kW??? (utomhustemp ca -2)
Man ska väl inte behöva slå på gasol redan runt 0 graders strecket?
Är det ett kylskåp jag köpt:))

Peter
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Jag fryser

Välkommen i "kylskåps" världen!
Du kan behöva stödvärma med gasol, eller skaffar ett vintertäcke till vindrutan.
Gällande gasol-kostnaden, är vintertäcket intjänat på några år.

Vår erfarenhet att det faktiskt tar ett dygn med bara el, för att få upp värmen. (runt 0gr. ute)
Ös på med värme från bilen, innan ni slår er till ro för kvällen. koppla på elen och ni klarar er ok. Sätt panna på både el+gasol om ni befarar "svinkallt"

"Guten Abend" *S*
//Tjohopp, Mangan :wub:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Jag fryser

Wannabe

Så tycks det vara, husbilar är i allmänhet inte byggda för svensk (och ssk inte norrländsk) vinter. Det blir nu trettionde året för oss med husbil och de enda bilarna som upppvisat likvärdig värmekomfort med en svenskbyggd husvagn är de bilar jag inredde själv på 70- och 80-talen samt en Niesmann från 80-talet och en Pillos från -92. Dessa bilar var rejält isolerade (de två sistnämnda med runt 50 mm polyuretan) och båda med isolerad mellanvägg mellan förarhus och bodel. Min nuvarande KABE når inte alls upp till samma komfortklass.

aake
 
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Jag fryser

Hej.
Att husbilar inte är byggda för vinter stämmer inte,det är stor skillnad mellan olika husbilar.På 3 timmar har jag 20 grader,från 0 ,i min Concorde Carver!
MVH.Carver
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Jag fryser

Hej.
Att husbilar inte är byggda för vinter stämmer inte,det är stor skillnad mellan olika husbilar.På 3 timmar har jag 20 grader,från 0 ,i min Concorde Carver!
MVH.Carver

Vid vilken utetemperatur? Lär väl gå riktigt fort om utetemperaturen ligger nära 0.
Jag kan tänka mig att Concorde är ett rejält bygge, men det fabrikatet tror jag inte fanns på marknaden under den tid jag skrivit om.

Vinterduglighet (och nu tänker jag på temp runt -20 till -30 C) hänger ju inte endast på isolering och frånvaro av kallras utan även på att alla funktioner kring vatten och avlopp fungerar under riktigt skarpa vinterförhållanden. T.o.m. i en så pass genomtänkt svenskbyggd konstruktion som Pillos så nödgades jag modifiera avloppet för vinterbruk (med en 12V-slinga runt avloppets golvgenomföring.
 
F

F.d. 2911

Guest
Sv: Jag fryser

Vi har en hymer den håller vämen bra har stått på el eller gas.
Det ha ännu inte varit kallt ute bara runt 10 minus.
Din bil kan ju inte vara frisk om den inte klarar 0 gradigt.
Vad sa försäljaren om vintercamping när du köpte bilen?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Jag fryser

Det här är mycket intressant att få reda på för oss som aldrig vintercampat med husbil.
Vi har idag en Eura Contura 692 HB med luftvärme som vi som längst använt till sen höst och från tidig vår och då har det aldrig varit några problem.
Nu har vi beställt en Eura Contura 700 EB som också är halvintegrerad fast men Alde 3010 vattenburen värme. Eura:n har också sina vattentankar i mellangolvet som är uppvärmt. Avtappningventilen för gråvatten sitter i mellangolvet vilket innebär att den är uppvärmd.
Vintertäcke för hytten har vi inte köpt utan vi köpte sommartäcket och hoppas på att det räcker. Detta eftersom vi såg en liten fördel med smidigheten av täcket eftersom vi mest kommer att använda det sommarid. Det är M.Huhtalo:s täcke.

aake07 du som anväder din bil mycket på vintern och framför allt i kallt klimat vad tror du? Tror du det kommer att göra stor skillnad med sommartäcket eftersom den inte går ner över dörrarna? Min uppfattning är att allt går att bo i på vintern men skillnaden är hur myckt energi som spills ut på fel ställen. Vill inte sitta med flera hundra värmeljus även om det är mysigt med levande ljus bara för att inte frysa. Varmt ska det vara.
Givetvis åsikter från alla är välkomna.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Jag fryser

Håkan J

Jag har ingen kunskap om fabrikatet du nämner. Till min bil har jag också köpt det täcket du nämner och det gör nytta både vinter och sommar. På min gamla Pillos behövdes inget täcke, där blev det inte att spår av kondens på vindrutan ens vid camping i riktigt sträng vinterkyla. Det fanns en ordentligt tätad PU-isolerad mellanvägg med stalldörrar mellan bodel och förarhus.

aake
 
F

F.d. 4380

Guest
Sv: Jag fryser

Vi har varit ute med våran Carthago 47 I nu i vinter, som kallast -19gr.
Stod på el då, 3kw behövde ej stödköra med gasol.
Har vattenburen värme Alde 3010
Vi har ett vintertäcke, men går ej ner över dörrarna.

Är nu på väg till Härliga Härjedalen med bilen där vi skall tillbringa några dagar !!

God Jul på Er från Britt o Roger !!:santa1:
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Jag fryser

På vår forrige N+B Flair prøvde vi flere ganger med bare 2 kw oppvarming fra el ved temp ned i -15 og med propan med i -35 og innetemp over 20.
Den bilen hadde samme isolasjon som dagens Arto 30 mm - dagens Flair har 40 mm, men har ennå ikke hatt sterk kulde når vi har brukt denne.

Det er to vesentlig konstruksjonsdetaljer som skiller N+B, Concorde, Carthago og Phoenix fra de fleste andre helintegrerte: isolerglass i siderutene foran og rullevegg innenfor frontruten. Svakeste punktet isolasjonsmessig er torpedoveggen på mange av modellene. Normalt så er dette "problemet" løst for de som er bygget på Iveco og har førerhytten løftet opp og frem (fortsatt de samme 4 merkene). På andre chassi er problemet delvis løst med innvendig ekstraisolasjon.

Dobbelgulv løsninger med oppvarmet "kjeller" gir lunt gulv, og en trenger ikke oppvarming i selve gulvet. Dette er en konstruksjonsdetalj som først ble utviklet på Clou på 1980 tallet.
 
F

F.d. 6576

Guest
Sv: Jag fryser

Hej
Jag undrar om cirk.pumpen fungerar? I vår Knaus 800 snurrade pumpen och vi trodde att det fungerade. En dag under förra vintern upptäckte jag att den "hackade" under gång. Jag köpte en ny och monterade den. Har efter det inga problem med värmen på el. Pumpen sitter i expantionskärlet.
En kompis har en annan lösning med pumpen monterad vi pannan och det blev inte bra förrän de monterat en likadan som den vi har i bilen.
God fortsättning och lycka till
// Ola
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Jag fryser

Standardpumpe for Alde er den lille "propellen" i ekspansjonskaret, den store som enkelte har nede ved selve pannan var tidligere bare for 220 V - nå finnes det en utgave or 12 V også. I vogner har det ofte bare vært brukt 220 V utgaven - fjerner friheten til å stå hvor som helst.

Et lite problem med pumpen i karet er at hvis det kommer luft til pumpen så blir dette stående i pumpen til denne stoppes, en kan da høre boblen stige opp gjennom karet og briste.

Mange som vintercamper mye på steder hvor de kan stå på el ettermonterer 220 V pumpen og har den som booster - dette gir mer effekt ut av konvektorene (alle blir like varme). Under oppvarming av en kald bil så vil sirkulasjonsvannet bli kraftig avkjølt før det er helt rundt når en bare bruker pumpen i ekspansjonskaret.

En tilleggsinfo: N+B produserer ingen alkove eller halvintegrerte modeller lengre. Det er bare Arto de kan levere med førerdør. Flair har konvektorer under sidevinduene foran. Arto finnes i Tyskland også med luftvarme, men denne billigmodellen tas ikke inn i de nordiske land så privatimorterte viser seg dermed uselgelige.

Clou produseres ikke i dag annet en på individuelle bestillinger direkte på fabrikken, startpris på en ny er godt over euro 300 000, Siste leverte kostet ut fra fabrikken nesten 500 000 euro - det er ikke min prisklasse.
 

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Sv: Jag fryser

Vi har varit ute med våran Carthago 47 I nu i vinter, som kallast -19gr.
Stod på el då, 3kw behövde ej stödköra med gasol.
Har vattenburen värme Alde 3010
Vi har ett vintertäcke, men går ej ner över dörrarna.

Är nu på väg till Härliga Härjedalen med bilen där vi skall tillbringa några dagar !!

God Jul på Er från Britt o Roger !!:santa1:
Hej och god jul och ny år
Jag såg att du har en Cartago vi har bytt husbil och köpt en Cartago C.line.
De som jag funderar på är täcket för framrutan,jag har fått föt mig att det inte
finns för helintrigerade bilar? om var och fästes dom på bilen.

MVH Berra Ängelholm
 
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Jag fryser

Hej.
Det är exakt som Knugrone säger det är skillnad på husbilar och husbilar,de märken som han nämnde är i en klass för sig.Förövrigt verkar han veta det mesta om allting.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Jag fryser

Hej.
Det är exakt som Knugrone säger det är skillnad på husbilar och husbilar,de märken som han nämnde är i en klass för sig.Förövrigt verkar han veta det mesta om allting.

Takker for tilliten, man lærer seg en god del i løpet av 15 år med tildels nær kontakt med service personale på husbiler. Har i endel år vært 2. linje support på Oyster for en av importørene i Norge, og i den forbindelsen besøkt verkstedet mange ganger og plukket på forskjellige typer biler. Har selv bakgrunn fra elektronikk og IT (langt tilbake også praksis fra bilverksted).

Når det gjelder biler bygget for vinterbruk så er etter min mening halvintegrerte en anakronisme som bare kan fungere med en tykk utvendig isolasjon av hele nesepartiet. Alkover med isolert vegg mellom førerhytte og bodel var de første som fungerte bra (gamle Clou ++). Helintegrerte med isolerglass har bare ett problem - frontruten som ikke har lov til å være isolerglass, dette er forsøkt løst av noen med forheng og løst med rullevegg. Problemet med rulleveggen er vekten - en slik isolert vegg veier 10 til 15 kg og ble opprinnelig introdusert på Clou Liner rundt 1985, den første rimelige bil med isolerglass på siden foran og rullevegg var Flair i 1994.

Gode løsninger kopieres fort, siste store nyvinning var det Concorde som sto for med løfting av førerplassen på Iveco Daily understell, senere kopiert av flere produsenter. Dvs. siste steg oppover var muligens N+B Flair med luftfjæring på alle 4 i 2008, oppgradert med automatisk nivelering i 2009.
 
F

F.d. 51596

Guest
Sv: Jag fryser

Bilen är ordentligt isolerad, både väggar, tankar och avlopp (vintepaket ALDE) så jag måste nog missat nåt i inställningarna på displayen. Vintecamping ska inte vara nåt problem enligt säljaren.
Saknar visserligen matta på vindrutan och den är ju stor..........
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Jag fryser

Vintercamping er nesten en videnskap og det er mange faktorer som skal stemme for at man skal ha det bra og ha minst mulig problemer, det være seg med, føsent vann, kondens, ujevn varme inne o.s.v.
Har selv i dag en bil med Alde 3000 og i den forrige hadde vi Primus med gulvvarme. Bilene var like lange klart mer vindusflate på gamle bilen, ikke doble vinduer på siden foran. Begge bilene er brukt i under -30 flere ganger og gamlebilen "virket" varmere.

Alden kan jeg ikke sette på konstant sirkulasjon den styres av termostaten. Vet en kan kjøpe et panel som gjør at en kan kjøre pumpen hele tiden. Er det noen som vet om en bare kan sette inn en bryter så pumpen går hele tiden, eller må det nye panelet til rundt 1500kr, kjøpes? Tror nemlig at det er den vesenligste grunnen til at gamlebilen virket varmere for der gikk sirkulasjonspumpen hele tiden.

På Alde 3010 kan en jo la den gå hele tiden, samt en masse andre finurlige instillinger.

Ellers synes jeg ofte folk er veldig snille når man oppgir effektforbruk og innetemp. Man må vel ofte ta hensyn til vind og vindretning for bilene våre er ikke tette og det kommer fort trekk både herfra og derfra som man ikke skulle tro.
 
Toppen