• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jag fryser

F

F.d. 51596

Guest
Har nu efter att tillbringa en mängd vintrar i gamla husvagnar i Tandådalen (och i princip aldrig frusit) köpt en helt ny husbil, Dethleffs i6501 med Alde 3010. Innan jag ger mig iväg på fjällsemester så har jag provat att köra pannan hemma på gården (med el än så länge).
Fråga: Kan det vara så att det ska behöva ta ett dygn innan man kommer upp över 20 grader på 2kW??? (utomhustemp ca -2)
Man ska väl inte behöva slå på gasol redan runt 0 graders strecket?
Är det ett kylskåp jag köpt:))

Peter
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Jag fryser

Jeg kan godt spore helt ut, min forrige Flair var 6,99 lang og ble enkelt oppvarmet av 2 kW el. Dagens Flair er 8,60 lang og ved -5 greier vi oss med 1 kW. Har ennå ikke hatt skikkelig kulde i den nye.

Hvor mye brenneren går er avhengig av temp på vannet i kjelen (pannan) så hvis du setter termostaten passe lite over ønsket temp så vil pumpen gå til føleren kommer til denne temp. Vannet varmes opp til ca. 80 grader (kan stilles på kjelen uavhengig for el og gass, dette gjelder Alde 3000) og brenneren stoppes til vannet kommer under en lavgrense som også kan stilles.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Jag fryser

Hvor mye brenneren går er avhengig av temp på vannet i kjelen (pannan) så hvis du setter termostaten passe lite over ønsket temp så vil pumpen gå til føleren kommer til denne temp. Vannet varmes opp til ca. 80 grader (kan stilles på kjelen uavhengig for el og gass, dette gjelder Alde 3000) og brenneren stoppes til vannet kommer under en lavgrense som også kan stilles.
Det er jo det som er problemet mitt før brenneren begynner igjen er alle konvektorene blitt kalde. Skulle gjerne hatt temp i konvektorene slik at en slapp og varme det opp igjen og siden det er varmt vann i pannen burde det da ikke være vanskelig. På Primusvarmeren ble ikke konvektorene helt kalde og dermed virket varmekomforten bedre. Bilen min er ikke så godt isolert at alt må bli kaldt før det blir varmet opp igjen? Trmostaten står slik at innetermometeret viser 23gr.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Jag fryser

Kjenner egentlig igjen problemet, hvis vi tenner noen stearinlys så blir det fort så varmt midt inne i bilen at sirkulasjonen stopper. Konvektorene blir kalde og det tar et kvarter før alle er varme igjen. Eneste "løsning" på dette ville være å sette en motstand mellom +12 volt og plussledningen til pumpen slik at denne går med redusert hastighet når termostaten finner at en ikke trenger oppvarming. En egen bryter på denne Reodor Felgen løsningen må også til.

Isolasjon i vegger og tak på dein Arto er den samme som var i min 1999 modell Flair ca. 30 mm, du har litt lettere isolasjon i bunnen av funksjonsgulvet enn det vi hadde. Er din Arto av de som har en konvektor nede i kjelleren?
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Jag fryser

Det er vel bare konvektorer i kjelleren bak forsetene og ved stigtrinnet ellers ligger de over og det er dobbelt sett konvektorer ved siden av forsetene slik at røret går over til den andre siden bak forstolene. Har forøvrig isolert nesten hele dobbeltgulvet på usiden for å minske varmetapet den veien. Det med og redusere siurkulasjonen ved motstand til pumpen har jeg hatt dårlig erfaring med tidligere og røret inn på brenneren er så mye lavere enn ut så det tas ut "nok" varme via konvektorene så det tror jeg er OK, men det var å få den til å svive konstant?
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Jag fryser

Dessa problem med ALDE 3000 känner jag inte igen. På min reglagepanel till värmen så finns ett läge för kontinuerlig drift oberoende av termostat. Detta läge kommer till användning när man vill sänka botemperaturen några grader underl natten vintertid, men inte vill riskera att det fryser till i vatten- och avloppsledningar. Cirkulationspumpen får alltså gå och jag justerar rumstemperaturen med panntermostaten.
Vid ett kraftigt väderomslag under natten kan naturligtvis panntermostaten behöva justeras.
Om min Kabe travelmaster var lika bra isolerad som mina gamla Niesmann Clou eller Pillos så skulle jag inte behöva ta till detta knep, där frös inga ledningar även om jag stängde av värmen några timmar i -20 till -30C.

aake
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Jag fryser

Åke, jeg ser det egentlig ikke som noe problem at det tar en halvtime med litt lavere tempratur. Og som på dine to gamle så er det ingen problemer forbundet med denne senkningen selv for oss som trenger høyere tempratur en andre. N+B har ikke satt inn den elektroniske Alde regulatoren før på 2009 modellene, de trenger den ikke på noen modell. Ulempen med mekanisk regulator/termostat er litt større variasjon i tempraturen enn mikrotrinnene på den elektroniske og ingen automatisk nattsenkning. Fordelen er lavere strømforbruk på 12 V ved fricamp.

Tor, Du har konvektoren ved stigtrinnet + Alde montert nede i kjelleren - det tilsier ingen fare for frost.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Jag fryser

aake07

Alde 3000 er levert med 3 forskjellige styrepanel og det som jeg har på min bobil er det simpleste. De 2 andre gir muligheten til å tvangskjøre sirkulasjonspumpen og et av dem prioriterer 230V fremfor gass. D.v.s. når 230V ikke greier å få ønsket innetemp kopler den gassen inn og slår den av og på automatisk. Dette hadde jeg på den gamle Primusen som var mye eldre og som sagt gjorde at varmekompoften opplevdes mye bedre. Forøvrig er det et slikt panel jeg er på jakt etter brukt eller billig.

knugrone

Selve Alden er montert i klesskapet det er kun noen konvektorer som ligger i kjelleren. Har som sagt flere overnattinger under -30 og har aldri hatt problemer med frøsent vann eller liknende, men det er denne varmekomforen?

Så lurer jeg på en ting når du sier din Flair hadde 30mm, har ikke Flair alltid hatt 40mm?
Clue 50mm, Flair 40mm og Arto 30mm, slik er det nå og har det ikke alltid vært slik? Eller hadde Flair 30mm fra 95-99 da Arto kom?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Jag fryser

Ved modellendringen i 2000/2001 økte veggtykkelsen på Flair til 40 mm.
Min gamle var en 1999 med 30 mm vegger. Noen av de aller eldste Clou hadde 40 mm vegger, det var biler bygget på lettere understell fra VW, MB og Iveco.
Både eldre Clou og tidlige Flair hadde kuldebroer i forbindelse med ringanker, inne i bilen ble dette isolert i 1997. Fra 2001 har både Arto og Flair en isolert hjørneløsning i stedet for ringankeret og ingen mulighet for kuldebro.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Jag fryser

Takker for svar Knut. Mulig vi skulle tatt dette på PM siden vi er langt unna tråden og det kansje ikke intrreserer andre, men jeg prøver allikevel.
Ringanker, hva legger du i det? Er det sammenføyningene av vegger og tak?
Selv har jeg forøvrig eget vannverk i garasjen. Der er det en Aluprofil som veggen er festet i og der dannes det is/kondens ved tempraturforskjeller. Har prøvd og isolere den, men resulatet er ikke som ønsket.
Forøvrig er det jo forunderlig at det ikke brukes mer glassfiber/plast profiler til slik så slipper en det kondensproblemet? Det er ihvertfall noen CV produsenter som bruker det, men har ikke sett mange på bobil. Ofte bare isoleres det inn, men problemet er ikke løst.
Er ellers litt forvirret med veggtykkelsene til N+B nå siden det tydligvis er flere veggtykkelser på samme modeller
 
F

F.d. 53003

Guest
Sv: Jag fryser

Hei til dere, karer! Fortsett bare på denne tråden. For selv om det meste går over hodet på meg, så er dette undervisning på et høyt nivå. Det er skikkelig artig å følge dere.
Venter på mer.
Helsing, Berit & Ola.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Jag fryser

Tor jeg glemte at det er to stumper med ringanker i hekken på Arto, de aluprofilene du referer til er festet rundt endene på de to veggene som møtes.
Over garasjen så er det isolasjon innenfor ringankeret. Ser at konstruksjonen på vår nye Flair er helt forskjellig og omtrent som skjøten mellom tak og vegger.

Det var endel fuktskader på eldre Flair her i norden pga. kondens på ringankeret. Vår 1999 modell fikk nytt gulv i garasjen på tetthetsgarantien. Det var større problem med Flair Life modellene (forløperen til Arto) disse hadde kondensproblem i hjørnet innenfor dusjen, alle som ble solgt i Norge fikk full reparasjon på garantien - ca. 3 ukeverk arbeid og 4 uker tørking underveis.

Merkelig nok så var det ingen biler med kondensproblem i Tyskland.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Jag fryser

wannabe
Var ikke meningen å stjele tråden, men trodde du hadde løsningen på ditt problem i innlegg 28. Forøvrig synes jeg at med 2kW og ca 13gr./kW ikke er så dårlig (det er der jeg tror mange juger på seg noen grader) at det skal ta så lang tid å få opp tempraturen er mer bekymringsfult. For å få maks varme ut av et vannbårent varmesystem er ikke alltid så lett og det er mange rare løsninger som langt i fra er optimale. Nå er det jo også de som hevder at Alde varmer i en Truma bygg er en dårlig løsning, med andre ord må bygget være bygd/tilpasset for Alde og dette for å sikre riktig luftsirkulasjon og at det er satt på nok meter konvektere for å ta ut varmen som brenneren produserer o.s.v. o.s.v.

knugrone
Kondens/fuktproblemer blir det vel i alle bobiler før eller siden? Og "pakke" inn slike kondens/fuktprodusenter utsetter vel bare problemet? Det må da kunne gå ann og bruke matrialer som hindrer det? Nå sies det jo at isulasjonen i våre biler ikke trekker fuktighet, men brukes det matrialer som gjør det kommer jo problemet frem? Ellers er jo noen av det største fuktprodusenten i alle garasjer utstyr man setter inn hele året som inneholder vann, det være seg våte sykler eller annet utstyr en bare setter inn i garasjen og den er ikke tett og dette samler seg i gulv og vegger. Alle garasjer burde hatt et våtromsbelegg som gikk litt opp på siden, ikke som i dag. Har fuget hele min garasje etter tips fra importør.
 
F

F.d. 4272

Guest
Sv: Jag fryser

Hej på er alla vintercampare. Det här kommer att bli spännande,jag och frugan som trodde vi skaffat en vinterbil. Var en sväng till Mora och då som kallast -5, det klarade den men elddopet blir i Jokkmokk i början av Feb. Bilen är en Kabe,men det behöver inte betyda att reklamen är sann. Väl mött aake och övriga HBK:are (Jokkmokk)
P.s har köpt vintertäcke.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Jag fryser

Ja, hva er en god vinter bobil og hvem kan avgjøre det? Det er det sikkert like mange svar på som det er vintercampere?

Det som har vært temaet nå på slutten i denne tråden er det vel bare et fåtall som er opptatt av? Men det er noe jeg er opptatt av som en god vinterbil og andre prioriterer helt andre saker?

Forøvrig tror jeg heller ikke at noen er 100% fornøyd med bobilen sin fordi en må inngå så mange kompromier. Det er en dristig påstand og jeg stikker haken frem, men jeg tror det. Selvsagt vil jeg nok tro og håpe at det er bare bagateller noen mener kunne vært andreledes og derfor ikke ser det som noe problem og dermed er man fornøyd som nok de fleste er med eget utstyr.

Man har ikke flere problemer enn det man lager selv er det noe som heter og det tror jeg gjelder for bobilivet også? Så god vintercamping uansett hvordan utstyr en har.
 
Toppen