• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jag är inte bitter, men !!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Jag är inte bitter, men !!!

Sedan 1979 då jag inredda den första lilla skåpbilen möjlig att sova i även i vinterkyla så har jag i huvudsak använt bobilarna på det sätt jag skrivit om i inlägg 23 i denna tråd. För fisketurer och vid fågel- och annan naturskådning och i samband med skidutflykter. Ofta dagturer utan övernattning. Flertalet av bilarna har de senaste dryga 20 åren varit utrustade med fyrhjulsdrift, detta för att kunna komma fram till fiskevattnen även vintertid.

Det borde vara uppenbart för de flesta att jag inte behöver vare sig camping- eller ställplats för att fiska, fotografera fåglar eller göra en skidtur någon eller några mil hemifrån? I dessa sammanhang fungerar bilen som vilken annan bil som helst förutom att den ger mig möjlighet till att vid behov kunna värma mig och vila en stund (ett behov som ökat med åren).

Under alla dessa år har jag aldrig mött någon negativ reaktion eller märkt någon motvilja från vare sig andra fiskare, fågelskådare eller andra människor, men det är möjligt att befolkningen i trådskaperns hemtrakt (och i Strömstad) är mer intolerant?

Någon eller några gånger per år gör vi en mer traditionell campingresa och då passar ställplatser bra under transportsträckorna och campingplatser vid längre uppehåll. Inga problem i Tyskland (Promobils senaste ställplatsguide omfattar mer än 3.000 platser i landet), men här hemma finns inte mycket att välja på. Det är möjligt att kaj.p (inlägg 58) har rätt i att det inte går få ekonomi i en privatfinansierad ställplatsanläggning här hemma, även om en anläggning med myntautomater inte torde kräva så mycket service, i vilket fall inte på sommaren?

Det enda som liknar en ställplats här i hemmatrakterna är en husbilsparkering som Östersunds kommun iordningsställt nära småbåtshamnen, gratis parkering och en avgiftsbelagd toalett, men ingen fyllning eller tömning. Naturligtvis bättre än inget alls för en tillfällig övernattning, men tyvärr ofta till betydande del ockuperat av andra fordon än husbilar.

Det är möjligt att jag gjorde ett misstag då jag i våras sålde min plåtis? Den gick ju med lite fantasi tolka som något annat än en husbil, varför trådskaparen och hans meningsfränder kanske skulle kunnat stå ut med att se den parkerad på annat än en campingplats (som här hemma på gräsmattan)?

IMG_3299 (Large).jpg

aake
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Jag är inte bitter, men !!!

När det sedan gäller prisbilden kan man ju vända på saken, Om nu 100 kr är vad man tycker det får kosta med vattenpåfyllning och tömningsmöjligheter så är det mycket svårt om inte omöjligt att få ekonomi i en sådan investering iallfall om det rör sig om max 7-8 platser. Knappt ens om det är AA läge.

Om det går att få ekonomi i övriga delar av Europa borde det vara en möjlighet även i Sverige men 7-8 platser är kanske i minsta laget.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Jag är inte bitter, men !!!

Tycker nog att det är gruppen "hata/bojkotta campingar" som är högljudda här på forumet. Med högljudd menar jag då många o fräna inlägg om att man minsann skall ha rätt att parkera sitt campingfordon på vanliga parkeringar och övernatta däri, och att den som inte förstår hur bra detta är för det lilla samhället är korkad. Och att campingägare i gemen är gnidna och korrumperade...

Kan inte på rak arm komma på att jag sett inlägg om att man enbart vill bo på campingar. Självklart så vill vi ha fler ställplatser, gärna centrala sådana, men det är ju inte det denna tråden handlar om. Jag uppfattar att den handlar om den framtoning HBKs medlemmar har i gemene mans ögon.

All respekt åt de som aktivt och på ett seriöst sätt jobbar i sina hemkommuner med ställplatsfrågan. Typ Ludde...

/TommyQ

Jag delar helt och hållet dina åsikter ovan - bra sammanfattat!

AAke vill nog provocera litet för mycket när han efterlyser någon form av "enighet" om ställplatser. Hur ska man formellt kunna avgöra om sådan etableras?

Jag är helt övertygad om att alla husbilister med endast ett fåtal undantag önskar, att det anläggs flera bra ställplatser - naturligtvis även jag själv - och det, Gunnar, har jag framhållit i ett flertal inlägg. MEN varför måste det ske på campingarnas bekostnad och med irrelevanta beskyllningar om att dessa med sina organisationer verkar på något ojuste sätt???? Mångfalden och valfriheten har jag också ett flertal gånger hävdat.

Jag vågar anse, att denna debatt hade kunnat få ett bättre förlopp och resultat om web hade styrt den bättre. De högljudda motsättningarna som alltför ofta kommer på pränt behövs inte alls och är alldeles säkert starkt kontraproduktiva.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Jag är inte bitter, men !!!

J
När det sedan gäller prisbilden kan man ju vända på saken, Om nu 100 kr är vad man tycker det får kosta med vattenpåfyllning och tömningsmöjligheter så är det mycket svårt om inte omöjligt att få ekonomi i en sådan investering iallfall om det rör sig om max 7-8 platser. Knappt ens om det är AA läge.
Visst går det att få ekonomi i en så liten ställplats.
Se bara på t ex Falsterbokanalens Båtklubb där jag för några år sedan medverkade till några ställplatser vid hamnen, tyvärr bara 7-8 st p g a platsens storlek.
Klubbens inkomster från dessa är inte föraktliga utan blir ett mycket bra tillskott till klubbens kassa. Investeringen har betalats för länge sedan (el, tömning, vatten).
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Jag är inte bitter, men !!!

Det har skrivits mycket i denna tråd om campingägare både onda och goda men där fins fler mäniskor in landet allmänheten är där någon som tagit reda på vad dom tycker och anser om sakernas tillstånd, dom bårde få säga sin mening i debatten det berör ju dom lika mycket som oss.

mvh Bertil
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Jag är inte bitter, men !!!


Jag har bara skummat men den verkar mycket intressant som alla borde läsa!
Ett exempel:

4.1 Husbilsturisten
• Ägare tillhusbilar är betydligt rörligare änhusvagnsägare och uttalar att man uppskattar friheten, flexibiliteten och möjligheten att ständigt kunna besöka nya platser för nya upplevelser
• Många husbilsägare anser sig oftast inte ha behov av all den service som campingplatserna erbjuder, och är därför heller inte beredd att betala för denna
• Att kunna ställa upp husbilen på en central plats i förhållande till tätorter,shopping och andra besöksmål/attraktioner är viktigt. Även natursköna lägen uppskattas stort
• Har ett annorlunda resemönster jämfört med camparen–ankommer ofta till en uppställningsplats sent och åker tidigt
• Husbilssäsongen är lång, många använder sin husbil året runt
• En husbilsägare säsongscampar i mycket mindre omfattning än en husvagnsägare
• Majoriteten av de svenska husbilsägarna är personer i åldern 50-plus, och med en större köpkraft än den genomsnittlige husvagnsägaren
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Jag är inte bitter, men !!!

.........................och det, Gunnar, har jag framhållit i ett flertal inlägg. MEN varför måste det ske på campingarnas bekostnad och med irrelevanta beskyllningar om att dessa med sina organisationer verkar på något ojuste sätt????..................

Jag kan inte se att någon kräver att utvecklingen av ställplatser eller ens gratis övernattningsplatser skall ske på campingägarnas bekostnad, ett sådant utlåtande förvränger debatten.

Att vissa campingägare, uppbackade av sina organsiationer, agerar både i kommuner och media för att stoppa ställplatser eller övernattningar på parkeringsplatser, då inte enbart i sitt närområde, är välkänt och att det upplevs av många som ojust kan vi vara överens om.

Hade du och andra istället gett stöd åt styrelsens strävan till mångfall och valmöjligheter så hade säkert debatten förts på en sakligare nivå, för det är inte sant att HBK som förening motarbetar campingägarna.
 
F

F.d. 25431

Guest
Sv: Jag är inte bitter, men !!!

Hur man använder sin husbil är upp till var och en. Camping eller ställplats är ett eget val man gör.

Valet vi gör beror på om vi är på resande fot eller vill lata oss några dagar. Andra aspekter kan vara; hur säkert verkar det vara och hur fräscht är det.

Visst är camping dyrt. Men att stå stilla med bilen en vecka och ta in på camping och ha det gott är billigare än att åka med bilen varje dag även om man hittar billiga ställplatser.

Dessa billiga ställplatser i Europa (Tyskland, Frankrike) har jag inte hittat i verkliga livet. Om man inte vill hamna på en grusplan utan service förstås. 120-150 sek verkar vara snitt priset om man skall ha el också. Jag tycker att många av våra Europeiska grannar verkar ha det sämre ställt än oss i Sverige. Inte konstigt att det är något billigare på vissa service tjänster.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Jag är inte bitter, men !!!

Hårklyverier för inte heller saken framåt, men visst måste man vara noga med hur man uttrycker sig. Jag gör härmed ett nytt försök, Gunnar. Kanske klarar jag av att låta det vara det sista i detta ämne? Osvuret är bäst.

Jag stöder absolut klubbens och andras strävanden efter fler bra ställplatser.

Jag anser inte att det finns skäl för någon husbilist att motarbeta eller osakligt kritisera campingar och deras organisationers sätt att bedriva sin verksamhet. Därmed naturligtvis inte sagt att varje camping behöver tillhöra någon organisation.

Jag ogillar naturligtvis varje typ av samordnade aktioner för att försvåra nyttjandet av alla lämpliga platser för uppställandet av såväl hb som hv. Konkurrensen mellan de olika alternativen måste vara såväl korrekt som begriplig.

Mångfalden och valfriheten är mycket viktig.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Jag är inte bitter, men !!!

Såna höga priser är inte min erfarenhet. Viss är det dyrare t.ex. längs Östersjökusten i Tyskland, men normalt brukar det kosta 5-8 Euro, ibland något högre men oftast gratis.

Exempel från Moseldalen: 8,- € Gebühren incl. Abfall, Strom und Wasser
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Jag är inte bitter, men !!!

Intressant att trådskaparen, i alla fall enligt egen uppgift, kan ha så bestämda åsikter om ställplatser kontra camping utan att ha någon eller ingen erfarenhet av hur det fungerar på kontinenten.
Fattar fortfarande inte varför man på ett husbilsforum överhuvudtaget skall diskutera campingplatser som i dagsläget är ett välfungerande system för husvagn och tältare men inte för husbilar.

(misstänker nästan att det är ytterligare en campingägare som har funnit en plattform att marknadsföra sin produkt, eller?)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Jag är inte bitter, men !!!

Såna höga priser är inte min erfarenhet. Viss är det dyrare t.ex. längs Östersjökusten i Tyskland, men normalt brukar det kosta 5-8 Euro, ibland något högre men oftast gratis.

Det är också min erfarenhet, Mattias måste haft otur med val av ställplats. En sak som man förvånas över är de fräscha toaletterna som de flesta ställplatserna har, lika fräscha som på lyxhotell.
 
F

F.d. 25431

Guest
Sv: Jag är inte bitter, men !!!

Det är också min erfarenhet, Mattias måste haft otur med val av ställplats. En sak som man förvånas över är de fräscha toaletterna som de flesta ställplatserna har, lika fräscha som på lyxhotell.

Kanske är något högre pris vid huvudvägarna och turistområden

Japp, super fräscht. Som 5 stjärniga campingar :)
 

habro

FD HBK Medlem
Inlägg
262
Kommun
Älvsbyn
HBK-Nr
7533
Medlemskap
2022
Sv: Jag är inte bitter, men !!!

På mig verkar det som om du aldrig har besökt en välskött ställplats på kontinenten för en kostnad av 5-10 €. Vem behöver en campings alla faciliteter som i vissa fall liknar ett tivolis för några timmars vila?

Ja..men nu har vi ju inte" kontinenten" här.. i Norden. Eller också har jag fel.:wideeyed:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Jag är inte bitter, men !!!

Ja..men nu har vi ju inte" kontinenten" här.. i Norden. Eller också har jag fel.:wideeyed:

Nej men det är kontinentens mångfald, priser och tillgänglighet på ställplatser som vi eftersträvar, det inser nog alla som har fått tillfälle att nyttja dem.

Det inser även köpmännen på turistorter som vill förlänga turistsäsongen. Bl.a. Lysekils kommun har insett detta och erbjuder ställplatser på flera ställen.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Sv: Jag är inte bitter, men !!!

Hej på er alla
Vi har haft husvagn sedan mitten av 70-talet och husbil de senaste åren.
Det behövs både campingplatser och ställplatser för att tillgodose allas behov.
Campingplatser tillgodoses av de kommersiella krafterna så det behöver vi kanske inte lägga så mycket krut på.
Att skapa förståelse och insikt att det finns möjligheter och ekonomiska vinster för en ort att arrangera ställplatser borde vara Husvagnsklubbens mål.
Detta löser vi inte med interna debatter utan vi måste nå företagare och kommuner.
I vår skara av medlemmar finns säker några med gedigen PR-kompetens som skulle kunna fixa detta. Det kräver dock rejält med pengar, men en höjning av medlemsavgiften med t.ex 25 kr skulle ge 1/4 miljon för en satsning i media.
/Thomas
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Jag är inte bitter, men !!!

Det är nog inte så att vi behöver höja medlemsavgiften, men detta är en ideell förening och vi behöver alla dra ett strå för att komma framåt.
Campingplatser finns redan för dom som önskar detta och vi har ivriga påhejare här som kanske har eget intresse i branschen. Det vi behöver är ställplatser likt resten av EU och det finns i vissa delar av landet.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Jag är inte bitter, men !!!

Det bästa med vårt fantastiska land är möjligheten att kunna välja
var jag vill övernatta eller tillbringa några dagar i vår husbil.
Det finns ställplatser, campingar, det finns platser med stillhet
på allt från kalfjäll till hav. Allt detta kallas (stavas) frihet.
Undrar om detta finns i något land på kontinenten.
Tommy R
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen