• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Isproppar i vevhusventilationen på Fiat Ducato 130

F

F.d. 50069

Guest
Sv: Isproppar i vevhusventilationen på Fiat Ducato 130

Men varför går det en slang från vevhuset! Som behöver förvärmas t.o.m!
Jag har ärligt aldrig sett en förvärmning på en ventilationsslang tidigare på någon av mina bilar:confused:! Eller är det så att jag inte har tänkt på det bara?
Det jag VET är att sånt junk finns inte någon av mina äldre bilar. Vevhusventilation javisst, även ventilation från ventilkåpan, men varför behövs detta på nyare bilar?
Ta, tex på min Cooper S. där sitter det ventilation både från vev och ventilkåpa för där byggs det upp ett j...a tryck! Restprodukterna far upp i två grova slangar som går till ett uppsamlingskärl (som är avluftat) och sedan får jag tömma kondensvatten och oljeslam på miljöstationen!

Finns det elvärme på denna slang på Renaultmotorerna också? Nån som vet?
Eller är denna elhistoria bara en efterkonstruktion för att dölja ett konstruktionsfel?

Anders som inte är insatt i detta, men självklart vill ja förstå!


Anders
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Isproppar i vevhusventilationen på Fiat Ducato 130

Men varför går det en slang från vevhuset! Som behöver förvärmas t.o.m!
Jag har ärligt aldrig sett en förvärmning på en ventilationsslang tidigare på någon av mina bilar:confused:! Eller är det så att jag inte har tänkt på det bara?
Det jag VET är att sånt junk finns inte någon av mina äldre bilar. Vevhusventilation javisst, även ventilation från ventilkåpan, men varför behövs detta på nyare bilar?
Ta, tex på min Cooper S. där sitter det ventilation både från vev och ventilkåpa för där byggs det upp ett j...a tryck! Restprodukterna far upp i två grova slangar som går till ett uppsamlingskärl (som är avluftat) och sedan får jag tömma kondensvatten och oljeslam på miljöstationen!

Finns det elvärme på denna slang på Renaultmotorerna också? Nån som vet?
Eller är denna elhistoria bara en efterkonstruktion för att dölja ett konstruktionsfel?

Anders som inte är insatt i detta, men självklart vill ja förstå!


Anders
Våran förra Pegga en 406 -03 togs in på recall under -04, av just denna anledning och jag tror även våra svenska bilmärken Volvo och Saab har haft samma problem. Så denna förvärmning är nog rätt så vanlig, och inte alls ngt som är unikt för Fiats Ducatomotorer.

Problemet är precis som du säger att det bildas kondensvatten som fryser, när slangen blir tät så bildas övertryck från vevhuset och då är det svagaste länken som ger efter. Det kan vara packbox eller ngt annat, som gör att motorn går tom på olja.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Isproppar i vevhusventilationen på Fiat Ducato 130

I gode gamle dager var det ikke krav om å forbrenne oljedampen og vi slapp dampen ut via et kondenskammer. Så kom miljøkravet og det ekleste var å slippe dampen fra oljesumpen opp i innsugningen, og der kom problemet...
Hadde en gang en Peugeot 305 med en 1,9 diesel - der var det en boks med noe som lignet grov stålull i slangen fra oljesumpen til innsugning. Denne frøs til is når det var kaldt ute (-10 elelr kaldere). Det var en av de første bilene som haddde problemet.

For 30 år siden slapp vi alltid denne dampen ut uten filter. Senere var det noen som slapp luften inn i luftfilteret uten demping, ble det for mye ising så stoppet motoren.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Isproppar i vevhusventilationen på Fiat Ducato 130

I gode gamle dager var det ikke krav om å forbrenne oljedampen og vi slapp dampen ut via et kondenskammer. Så kom miljøkravet og det ekleste var å slippe dampen fra oljesumpen opp i innsugningen, og der kom problemet...
Hadde en gang en Peugeot 305 med en 1,9 diesel - der var det en boks med noe som lignet grov stålull i slangen fra oljesumpen til innsugning. Denne frøs til is når det var kaldt ute (-10 elelr kaldere). Det var en av de første bilene som haddde problemet.

For 30 år siden slapp vi alltid denne dampen ut uten filter. Senere var det noen som slapp luften inn i luftfilteret uten demping, ble det for mye ising så stoppet motoren.

Vet inget om hur vevhusventilationen funkar på vår Renault 120dci.

Däremot vet jag att hustruns lilla Renault 5 fick ett motorhaveri för typ hundra år sedan på grund av sträng kyla och frusen kondens i vevhusventilationen. Så problemet har åtminstone funnits på Renault-motorer en gång i tiden.
 
S

suneAl

Guest
Sv: Isproppar i vevhusventilationen på Fiat Ducato 130

Här har vi förklaringen till Frusen vevhusventilation !

Gäller ALLA motorer Bensin och Diesel.

Häls 571


:mcride::music-icon::music-icon::music-icon::music-icon:
 

Bilagor

  • skanna0001.pdf
    1,1 MB · Visningar: 289

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Isproppar i vevhusventilationen på Fiat Ducato 130

Problem med frusen vevhusventilation har med all säkerhet förekommit under lång tid tillbaka. Minns inte exakt, men jag tror att min gamla Amazon 123 GT (älskade den bilen) hade en slang mellan oljepåfyllningslocket och insugningsröret. Den slangen fick jag då och då göra ren, det bildades ständigt något vitt klet på insidan av slangen. Se mer om vevhusventilation här Vevhusventilation - Wikipedia
V-backen :wink:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Isproppar i vevhusventilationen på Fiat Ducato 130

Här har vi förklaringen till Frusen vevhusventilation !

Gäller ALLA motorer Bensin och Diesel.

Häls 571


:mcride::music-icon::music-icon::music-icon::music-icon:
Olja trycks i BÄSTA fall ut genom oljestickan, men väldigt ofta hittar den andra vägar. Packboxor, tätningar i turbo mm.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Isproppar i vevhusventilationen på Fiat Ducato 130

Aha, då är jag med! Kondens i oljan som fryser är en del av problemet!
Jag tillhör ju dom som byter olja ofta (även på husbilen). Fast ändå så borde inte husbilar få förorenad olja så lätt som våra vardagsåk!
Husbilen går ju oftast mera gynsamt med långkörningar så kan det vara dessa helstolligt långa oljebytarintervaller då som kan vara en lite bov i dramat !

V-backen, som du skriver så var slangen mellan ventilkåpan och insuget för att undvika att släppa ut restprodukter i luften. Och uppe i ventilkåpan så kommer skiten från ev. otäta ventilstyrningar.
Fast skiten som går ner i vevhuset kommer från ev otäta kannringar eller resonerar jag fel?
Fast jag försöker komma ihåg om volvo har/hade någon annan form av anordning för att ta hand om vevhusskiten!

Nu är jag tillbaka på de gamla kojemotorerna och där satt det på standardbilarna ett oljepåfyllningslock med stålull inuti, sedan hade locket kanaler för övertrycket.
På dessa motorer satt det även ett rör på vevhuset med tillika stålullsinnehåll för att ta upp skiten och övertrycket från vevhuset!
Nu på mina hårt trimmade motorer räcker inte detta för att hålla motorns övertryck innom rimliga gränser. Så jag har riktigt grova anslutningar både till ventilkåpan och vevhuset som går in i en oljefälla som man får tömma (ofta)

Lite offtopik, men jag försöker resonera mig fram till varför detta fenomen inträffar!
Moderna motorer är ju så välbyggda så att det borde inte vara så stora läckage i cylinderlopp eller uppe i ventilstyrningarna, fast problemet existerar ju bevisligen! Kan det som jag skrev att orsaken kan vara att oljan helt enkelt samlar på sig för mycket kondens på dessa långa oljebytarintervaller och med frysning som följd? Så enkelt kan det väl inte vara, eller vad tror ni?

Anders som har fått nåt att gruna på:rolleyes:
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Isproppar i vevhusventilationen på Fiat Ducato 130

Ja, nu är det kanske inte bara den gråvita"skit" som blir kvar, som kommer upp. På min första golfdiesel inträffade ett fenomen som visar på annat. Om bilen kördes hårt varma daga, så sög insuget upp oljedimma från vevhuset. På bilen fanns ett bakfall i insugningsröret. När den varma oljeångan mötte det kalla röret återgick ångan i oljeform, som samlades i bakfallet.
När man kört hårt en stund och kom till en nerförsbacke, rann oljespillet över kanten in i luftintaget. Nu bar det iväg utan gaspådrag, motorn rusade, blågrå rök ur avgasröret. Ju mer det varvade ju mer olja sög motorn i sig. Att stänga av bränsetillförsel genom var meningslöst, för att få stopp på eländet fick man bromsa med växel i till motorn stannade. Hände några gånger på motorvägen men även i gatukorsning i stadsmiljö. Vänta 10 min och köra försiktigt vidare. Påpekede problemet för WV som ville ha hutlöst mycket betalt för en annan vevhusventilationsslang. Såg hur det såg ut och gjorde en egen.
Leffe
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Isproppar i vevhusventilationen på Fiat Ducato 130

Lite offtopik, men jag försöker resonera mig fram till varför detta fenomen inträffar!
Moderna motorer är ju så välbyggda så att det borde inte vara så stora läckage i cylinderlopp eller uppe i ventilstyrningarna, fast problemet existerar ju bevisligen! Kan det som jag skrev att orsaken kan vara att oljan helt enkelt samlar på sig för mycket kondens på dessa långa oljebytarintervaller och med frysning som följd? Så enkelt kan det väl inte vara, eller vad tror ni?

Anders som har fått nåt att gruna på:rolleyes:

Ja så enkelt är det , kortare sträckor ger mer kondens , mer oförbrända kolväten mm.

I och med att moderna motorer har sluten vevhusventilation så blir problemet större.

/ Pär
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.812
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Isproppar i vevhusventilationen på Fiat Ducato 130

Viktigt är också att motorn kommer upp i tillräcklig arbetstemperatur/oljetemperatur så att vattnet dunstar ur oljan. Att få upp oljetemperaturen under de kallare årstiderna är inte enkelt, önskvärt vore
70-80 grader, men verkligheten säger ofta 30-40 grader även efter längre körning!
 
S

suneAl

Guest
Sv: Isproppar i vevhusventilationen på Fiat Ducato 130

Mer info angående vevhusventilation "värme".

Häls 571

:mcride::music-icon::music-icon::music-icon::music-icon::spinny::spinny::spinny::spinny:
 

Bilagor

  • skanna0003.pdf
    895,1 KB · Visningar: 208

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.667
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Isproppar i vevhusventilationen på Fiat Ducato 130

Lite förvånande kanske, men vår Pössl 2win 2006 har värmeelementet monterat. Trots att den är importerad och urspungligen kommer från södra tyskland. Kanske är det så att det sitter ansvarskännande inköpare på Pössl-fabriken ?
// Göte J
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Isproppar i vevhusventilationen på Fiat Ducato 130

Hej på er alla!
Hur är det med Renaultmotorerna? Är det någon som kollat?? Hur är det löst på dessa bilar, någon?
Eller är det som vanligt att Renault bara finns där och inte gör nåt väsen av sig:wink:


Anders som har en av beiga Renaulterna:rolleyes:
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Isproppar i vevhusventilationen på Fiat Ducato 130

Problemet med att få upp motortemperaturen borde gå att åtgärda
som man gjorde förr, med en specialmatta på grillen. Det borde väl
ge någon effekt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.812
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Isproppar i vevhusventilationen på Fiat Ducato 130

Tyvärr hänger ju oljetråget långt ned i fartvinden, så där hjälper det inte, kanske dags för det "berömda" liggunderlaget? ;)
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Isproppar i vevhusventilationen på Fiat Ducato 130

Jag åkte till Fiats vrekstad i Tenhult (Preem-macken)
i våras innan vi skulle åka på vår sommarturné.
Jag hade beställt koll för vevhusventilationen och
att sätta dit ev. element.
När killen kollat bilen säger han: "Det finns inget
uttag att koppla ett element i på denna motor".
Det fanns bara till 2.3 motorn alltså 130 hk.
Min är en 2.2 100 hk och har alltså ingen möjlighet
att sätta dit något element.
Jag såg någon som föreslog att man kunde koppla
ett element på en säkring som bara var aktiv vid
körning. Är det så att elementet värmer hela tiden
på 130 hk. Är inte värmen styrd till behov?
Någon som vet svaret på frågan?
 
Toppen