• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Isproppar i vevhusventilationen på Fiat Ducato 130

AORMS

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
4175
Medlemskap
2024
Har läst om att det finns elanslutning eller elkassett som hindrar isproppar i vevhusventilationen på Fiat Ducato 130.
Vi har inte provat vår Fiat årsmodell 2008 på vintern än.
Undrar om det är någon som har erfarenhet av detta problem.
Vågar man använda bilen när det är kallt om man inte har denna "elgrej"?
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Isproppar i vevhusventilationen på Fiat Ducato 130

Vi har haft ett motorras beroende på att vevhusventilationen frös. När vi köpte vår CI Mizar 371 årsm 00 så garanterade återförsäljaren att det inte skulle vara några problem att köra på vintern. På väg hem från Kläppen strax före Kristinehamn började det "banka" i motorn. Stanna direkt - men försent.

Kolla så du har värmeelement monterat i vevhusventilationen - om inte köp en förvärmningssats hos någon Fiat återfårsäljare. Montera kan du göra själv - kopplingsstycke finns.
 

AORMS

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
4175
Medlemskap
2024
Sv: Isproppar i vevhusventilationen på Fiat Ducato 130

Vi har haft ett motorras beroende på att vevhusventilationen frös. När vi köpte vår CI Mizar 371 årsm 00 så garanterade återförsäljaren att det inte skulle vara några problem att köra på vintern. På väg hem från Kläppen strax före Kristinehamn började det "banka" i motorn. Stanna direkt - men försent.

Kolla så du har värmeelement monterat i vevhusventilationen - om inte köp en förvärmningssats hos någon Fiat återfårsäljare. Montera kan du göra själv - kopplingsstycke finns.

Nej roligare kan man ha än bilkrångel. Tack för infon, inte så kul om ungarna skall låna bilen till fjällen och något sådant händer.
/Rose-Mari
 

AORMS

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
4175
Medlemskap
2024
Sv: Isproppar i vevhusventilationen på Fiat Ducato 130

Hej!
Står en del nyttigt i denna tråden http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/222538
Det var ju kampanj på -07, så det borde ju gälla även -08, om det inte redan finns monterat.


/Thomas

Det var mycket bra info. Nu skall vi stå på oss. Vi fick kämpa oss till att få skyddskåpa över styrservo mm. Vi råkade höra detta på Elmia att man skulle få brev om, vem och hur detta skulle fixas. Vi hörde inget så vi gick till vår verkstad, jätteduktigt folk och de hjälpte oss tigga.
/ Rose-Mari
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Isproppar i vevhusventilationen på Fiat Ducato 130

KuMaNi är bara lite nyfiken på om oljetryckslampan tändes någon gång under er 45mils färd?
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Isproppar i vevhusventilationen på Fiat Ducato 130

Försökte kolla om det fanns ngt värmeelement på vår Fiat -08:a, men kunde inte se det. Så jag ringde Fiatverkstaden här i Umeå och bad dom kolla om det fanns ngt sådant monterat. Finns åtminstone inget noterat i serviceboken, så för att vara på säkra sidan så är det lika bra. Är ju garanti kvar på bilen, så jag får hoppas att jag får det gratis.
 
S

suneAl

Guest
Sv: Isproppar i vevhusventilationen på Fiat Ducato 130

Beträffande Föruppvärmd vevhusventilation finns om Husbilen är utrustat med sk. NORDEN-Paket t.ex. som KABE.
Ex. FIAT chassin levereras både till varmare- och kallare trakter så av den anledningen SKALL Husbilstillverkaren beställa utrustning därefter vart Husbilen levereras.


571
 
Senast ändrad:
F

F.d. 17187

Guest
Sv: Isproppar i vevhusventilationen på Fiat Ducato 130

Hej
Vi fick förvärmd vevhusvent moterad innan vi köpte bilen hos Bossing i
Linköping man måste ha sådant om man ska köra som vi här uppe i vinterlänen annars finns det risk för motorras

Mvh Mats
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Isproppar i vevhusventilationen på Fiat Ducato 130

Vi hyrde en Kabe den hade inte uppvärmningen det märkte vi när vi var på Jokkmokks marknad det blev bärgare hem
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Isproppar i vevhusventilationen på Fiat Ducato 130

Hadde Kabe klart å levere en uten varme på ventilasjonen? Det skal være standard ved leveranse til Nordiske land fra Fiat.
 
F

F.d. 53081

Guest
Sv: Isproppar i vevhusventilationen på Fiat Ducato 130

Behövs det uppvärmning av vevhusventilation på Ford 08?
 
S

suneAl

Guest
Sv: Isproppar i vevhusventilationen på Fiat Ducato 130

En Motor som är i gång måste ju andas och det gör den via vevhusventilationsröret.

En varm "motor" avger (den andas) ånga "vatten" vilket i sin tur fruser till vid rörmynningen när den möter kalluft och därmed bildas det is, därmed kan rörmyningen täppats av is.

Resultatet av detta har många beskrivit.

Detta gäller ALLA motorer och fabrikat. Inga undantag.

Därför skall man kolla att bilen har förvärmd vevhusventilation.

När det gäller Husbilar kolla att den har sk. "NORDEN PAKET".


Häls 571


:mcride::music-icon::music-icon::music-icon::music-icon:
 
F

F.d. 12602

Guest
Sv: Isproppar i vevhusventilationen på Fiat Ducato 130

Hejsan på er, angående värme av vevhusventilation har fiat inga recalls på 2008 års modeller. Kollade detta i onsdags med fiat Örebro. Fick snällt köpa för egna pengar, men det var överkomligt 860:- inkl. montering. Sen kan man ju tycka att generalagenterna skall ha specat detta på beställda bilar till sverige!!
Hälsn hj
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Isproppar i vevhusventilationen på Fiat Ducato 130

Är det någon som vet vilken temperatur motorn tål?
Gäller det även strax under noll. Hur kallt var det när
era motorer rasade?
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Isproppar i vevhusventilationen på Fiat Ducato 130

En Motor som är i gång måste ju andas och det gör den via vevhusventilationsröret.

En varm "motor" avger (den andas) ånga "vatten" vilket i sin tur fruser till vid rörmynningen när den möter kalluft och därmed bildas det is, därmed kan rörmyningen täppats av is.

Resultatet av detta har många beskrivit.

Detta gäller ALLA motorer och fabrikat. Inga undantag.

Därför skall man kolla att bilen har förvärmd vevhusventilation.

När det gäller Husbilar kolla att den har sk. "NORDEN PAKET".


Häls 571


:mcride::music-icon::music-icon::music-icon::music-icon:

Vadå alla Motorer? Förklara detta tekniska under för mig! :eek:
Var går slangen ifrån? Från vevhuset eller från ventilkåpan?

Var slangen till? Insugningsröret, eller vadå?Luftrenaren?

Jag har läst denna tråd, men tydligen inte så noga som jag borde!
Förklara nån, snälla!

Anders!
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Isproppar i vevhusventilationen på Fiat Ducato 130

Vi hyrde en Kabe den hade inte uppvärmningen det märkte vi när vi var på Jokkmokks marknad det blev bärgare hem
Var det inte ngn som uttryckte lyckan över att just Kabe hade förvärmining av vevhusventilationen, och att man minsann får vad man betalar för. Där ser man....:)
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Isproppar i vevhusventilationen på Fiat Ducato 130

Vadå alla Motorer? Förklara detta tekniska under för mig! :eek:
Var går slangen ifrån? Från vevhuset eller från ventilkåpan?

Var slangen till? Insugningsröret, eller vadå?Luftrenaren?

Jag har läst denna tråd, men tydligen inte så noga som jag borde!
Förklara nån, snälla!

Anders!
Ska gärna förklara, men ska ut och träna först. Återkommer i ärendet :)
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Isproppar i vevhusventilationen på Fiat Ducato 130

Ska gärna förklara, men ska ut och träna först. Återkommer i ärendet :)
Den slang som omnämns i sammanhanget sitter på insugningsslangen, den är fäst enligt bilden på den grova slangen, denna slag går sedan till vevhuset.


Jag undersökte med Fiat verkstaden här i Umeå och det finns ingen recall på detta, åtminstone inte på den årsmodell vi har (-08). Kollade även upp med husbilsåterförsäljaren och Adria men ingen ville ta på sig detta. Men ingen nekade till att problemet existerade. Så min plan var att montera denna värmekassett själv. För det är mycket enkelt, elen är framdragen till en befintlig kontakt. Så det är bara att sätta fast kassetten på slangen och trycka i kontakten. Behöver inte var speciellt händig för att åstadkomma detta. Men för att vara säker på att verkligen inte fanns på vår bil, så åkte jag till Fiat verkstaden här i Umeå, och dom konstaterade att den satt där, och var med största sannolikhet fabriksmonterad.
 

Bilagor

  • imgp9941.jpg
    imgp9941.jpg
    182,3 KB · Visningar: 78
Toppen