• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

iPad den ultimata navigatorn?

Peter

FD HBK Medlem
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: iPad den ultimata navigatorn?

Hej!

Jag är en Iphone4 ägare, som undrar lite när det gäller Iphone - Ipad.

• Om man köper t.ex. Navigon Europa till Iphone går det sedan att synka den med datorn och tanka ner den i Ipad:en?
  • Eller måste man köpa "om den" i Ipad format.
  • Läste att det var lite strul med 1,7,0 Navigon är det någon som vet mer.
  • Till sist om tar jag gärna emot tips om vilken navigator ni tycker är bäst / mest prisvärd.
Är på G att köpa en Ipad men försöker att "hålla mig" ett tag till om det går men det suger i teknik tarmen och man bara vill ha och vill ha.........:)

mvh Bosse

Du behöver inte köpa en ny app om du köpt den t.ex till din iPhone tidigare.
Det är bara att installera den i iPad också, förutsatt att du använder samma
iTunes-konto.
Går du till en app som du installerat i iPhone och vill ha samma till iPad så
ser det först ut som du måste betala igen, men innan den börjar
nedladdningen så kommer ett meddelande upp att du redan köpt den och du
därför kan ladda ner den igen utan kostnad.

S

Sören-6830

Guest

Har följt denna tråd men har kanske missat något, undrar om någon sett eller vet om det finns någon smart hållare för iPad i bilen, funderar på att använda endast den med Navigon vid ev byte av bil.

BoBil333

FD HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023

Hej Anders och Peter,

Tack för informationen, ska försöka vänta ut nästa generation av Ipad om jag kan :)

mvh Bosse

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Hej, Hej!

Efter att kikat på Janne Ekans Galaxy under husbilsmässan blev "en änna sugen"...
Det blev en HTC Desire... Men tro inte på fn att veckan efter släpptes Desire HD med 4,3" skärm... Hmmm... Vad göra... Jo!

Mia, skulle inte du tänka dig en Desire??? Hehehe, Hon nappade!!!
Jag beställde och fick min Desire HD för 3v. sedan.

Har nu installerat Route66 inkl. livstids gratis kart uppdateringar för knappt en 4-hundring/Europa
Funkar Klockrent & dessutom kan man "hyra" vilka andra länder/världsdelar man önskar per dag/vecka/månad till varierande tio-lappar...

Så någon ipad blir det inte, är helt nöjd med 4,3" skärm som; tfn, kalender, surfplatta, gitarr tuner, midi keyboard, trådlös router Tele2 Surf Large, m.m. :)

(Däremot dax att uppgradera 10,1" datorn i HB'n till något mer likt 12", de e ju "Hjul" :yes: )

Tjohopp & God "Hjul" på er HBK'are!
Mia, Magnus & Maija

swempa

FD HBK Medlem
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
316
Medlemskap
2023

Men Ipaden måste jag väl vara uppkopplad med via nätet vilket betyder att jag inte kan använda den utanför Sveriges gränser utan att det kostar en förmögenhet. Eller är programmet med kartorna som en vanlig GPS ?
Har nyligen kommit hem från Italien ute nu med HB i -24. Dags att åka hem och packa för att dra neråt Spannien. Förhoppningsvis något varmare. Skulle vara kul med en större GPS då.
God (H)Jul:santa-2-icon:
Swempa

F

F.d. 2692

Guest

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Men Ipaden måste jag väl vara uppkopplad med via nätet vilket betyder att jag inte kan använda den utanför Sveriges gränser utan att det kostar en förmögenhet. Eller är programmet med kartorna som en vanlig GPS ? Swempa

Med en navigationsapp där kartorna laddas i minnet behöver man ingen uppkoppling.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Tack för informationen, ska försöka vänta ut nästa generation av Ipad om jag kan :) mvh Bosse

Rykten eller önskedrömmar, så här ser Apples iPad 2 ut enligt Prylkoll:

• Framåtvänd kamera med VGA-upplösning, med FaceTime-stöd.
  • Högupplöst kamera på baksidan, troligtvis samma som sitter i Iphone 4 (5 mp).
  • Dubbelkärning processor, antagligen baserad på ARM Cortex A9-plattformen, 1 GHz per kärna. Lär troligtvis döpas till ”A5″ av Jobs och Co.
  • Större högtalare på baksidan, vilket borgar för bättre ljud.
  • Även Ipad 2 kommer få en gyro, precis som Iphone 4, för bättre spelupplevese och interaktivitet.
  • 512 MB RAM i stället för Ipad 1:s 256 MB.
  • Samma skärmstorlek, 9,7 tum.
  • Skärmupplösningen kommer att ökas, eftersom Apple gärna vill ha en ”Retina display” även på paddan.
  • Något mindre formfaktor (239 x 186 mm mot iPad 1:s 242.8 x 189.7 mm)
  • MicroUSB eftersom det är EU-lag på att laddningsporten ska vara i den standarden.

BoBil333

FD HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
6751
Medlemskap
2023

Hej Anders,

Den verkar värd att vänta på sen får man väl se vad priset blir?

Jag får passa på att önska dig ett GOTT NYTT ÅR.

mvh Bosse

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Som väntat blev iPad utsedd till 2010 års coolaste pryl.

Här ett utdrag från IDG:

Apple Ipad
Halleluja!

Att utse årets coolaste pryl brukar vara en lång och smärtsam process, från det första mötet till den slutgiltiga spikningen brukar det mest handla om blod, svett och tårar. Men inte i år. Juryn har faktiskt aldrig förr varit så rörande överens om vinnaren, ända sedan den först landade på redaktionen en kall dag i mars, och vi alla fick något religiöst i blicken.

”Den mest omtalade plattan sedan Moses kom ner från berget Ararat” har funnits som rykte ända sedan Iphone kom, och vid förra årsskiftet kände vi oss ganska säkra på att 2010 skulle bli Ipadens år. Vi var mindre säkra på vad den skulle heta eller vad man skulle göra med den, men det är en annan historia.

En annan fråga som snabbt avslöjades var om den skulle fungera som en tangentbordslös Mac eller en Iphone i megaformat, och ärligt talat borde vi ha kunnat räkna ut det. Tillgången till befintliga appar och utvecklarverktygen gör att innehållet finns redan från start, och nu börjar de genomarbetade anpassade apparna tillföra en ny dimension.

Även om app-tillverkarna bara börjat skrapa på ytan av potentialen ännu. I morgon är Ipad en extradator. En spelmaskin. Ett portabelt nöjescentrum för film, musik och tv. Ett nytt sätt att läsa (och skapa) tidningar och böcker. En plattform för att styra ditt digitala hem. Och en massa annat som bara ingen har lyckats tänka ut ännu. Men det kommer.

Ipad har just lanserats i Sverige men redan har tiotusentals pryl- och livsstilsnördar privatimporterat den, trotsat tullbestämmelser och prioriterat bort garantier och support, bara för att Ipad är en pryl de bara måste ha. Måste. Nu.
Ipad är en folkrörelse, ett beroende, en religion. Ipad är allt som vi älskar med prylar. Ipad är, utan minsta tvekan, 2010 års coolaste pryl.

Gert8

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024

Min fråga är ?

Jag har en Canon och kan videofilma med den , men går det att ansluta cameran till en Ipad och använda den som monitor under inspelning?

Vore kanon att ha kameran på stativ och kunna se på monitorn det jag filmar.
Även vid stillbildsfotogafering skulle det var en bra hjälp.
Med åldern så har ju synen blivit något reducerad.
mvh Gert

Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2028

Jeg har jo tur og har en man som forstår mine behov:spinny:
Så jeg fik en IPad i julklap
Jeg har købt en usb læser til den , den kan også tilsluttes kameraet
Så jeg kan anvende den som fotoramme
Hilsen Marianne

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Eller varför inte denna:

IdeaPad U1 Hybrid är en av de mer märkliga prylarna som kommer visas upp på CES-mässan i Las Vegas i veckan. IdeaPad U1 Hybrid är en blandning mellan laptop och surfplatta.

Ideapad U1 Hybrid är namnet på en ny märklig pryl från kinesiska Lenovo och som kommer visas upp i CES-mässan i Las Vegas i dagarna. Vid första anblicken ser Ideapad U1 ut som en traditionell laptop med 11.6 tum skärm, en Intel Core 2 Duo Culv-processor, 2 GB ram, 500 GB hårddisk och Windows 7 Premium. Men genom att koppla bort skärmen på enheten kan man använda den som en surfplatta.

dator.jpg

I

Ice-Man

Guest

IdeaPad U1 Hybrid: Cool, riktigt cool! Den blev jag lite sugen på! :)
Tycker inte om onscreentangentbord om man ska göra längre utläggningar (vilket jag ibland har tendens att göra :)) och då är det ju perfa att man kan docka i den o få en fullvärdig bärbar. Att det sedan ligger ett "riktigt" operativsystem på den gör ju inte saken sämre.
Den här kommer jag att hålla utkik efter!

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Jo, den verkar vara den perfekta kompromissen för fegisar som inte vågar ta steget till platta fullt ut! :) Tangentbordet fungerar lite som "snuttefilt!

Skämt åsido. Verkar faktiskt riktigt fräck!

Krister N

I

Ice-Man

Guest

Hehe, "snuttefilt"... Vad vill du jag ska kommentera på den? :)

Faktum är att jag såg något liknande för en hel flock år sedan nere på CeBit i Hannover (europas största IT-mässa för de som inte känner till det).
Någon (minns inte vem, möjligen Toshiba) hade utvecklat en ordinär bärbar dator med en helt löstagbar touchskärm. När skärmen var bortplockad så kommunicerade tangentbord/musplatta trådlöst med skärmdelen. Har dock för mig att processor etc satt i tangentbordsdelen och att det då alltså snarare var skärmdelen som kommunicerade. Det begränsar ju användandet en del om man måste asa med sig allt ändå.
Såg den dock aldrig i produktion - då hade jag haft en :)

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Panasonic hade för några år sedan en lös touchskärm som jag tror de kallade för "Toughbook". Tror dock inte den hade eget tangentbord utan skulle synkas med pc för att funka.

Toppen