• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inverter

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Nu har även jag köpt inverter , tänkt att använda för laddning av kamerabatterier och el-tandborste!
Nu uppstår följande fråga : I inverterns instruktion står det att aldrig använda invertern när batteriet är kopplat till batteriladdare.

Är bilens generator batteriladdare? Är solcellen batteriladdare?
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Inverter

Håller med i allt! Jag har varit med om samma sak med spänning chassiet, fast i Italien! Camping ägaren hade skarv på skarv på skarv! :wideeyed:
 
F

F.d. 14247

Guest
Sv: Inverter

Tänkte bara ge några förtydliganden:

1. En kvalitets inverter kan vara ansluten hela tiden och behöver inte kopplas bort vid laddning.
2. Invertern bör kopplas via kraftiga korta kablar och säkring direkt till bodelsbatteriet (säkringen bör vara något kraftigare än topp förbrukningen).
3. Se till att invertern slår av eller indikerar låg batterispänning, så att inte bodelsbatteriet djupurladdar för kraftigt. Speciellt viktigt om du har en stor inverter som används lång tid (Micro, hårfön osv).
4. Har du råd köp en Victron eller Clayton inverter/laddare med sk landströmsrelä. Då kan du ha 220V i alla uttag i bilen oavsett om du har el utifrån eller via invertern. Det sköter sig självt. Samtidigt har dessa enheter mycket bra laddare inbyggda. Men som sagt de kostar en slant.

Hälsningar
Lennart
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Inverter

För egen del har jag separerat inverterkretsen, som lev. spänning endast till ett fåtal uttag, från ordinarie spänningsmatning.

Orsaken beror på följande: om jag bara kopplar om (över relä) så börja kylskåpet att slå över till nätspänning och även laddningsfunktionen börja aktiveras. Bra med automatik men ibland måste man tänka till.
Så min 1500W inverter går bara till TV och ytterligare ett dubbeluttag.
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Inverter

För egen del har jag separerat inverterkretsen, som lev. spänning endast till ett fåtal uttag, från ordinarie spänningsmatning.

Orsaken beror på följande: om jag bara kopplar om (över relä) så börja kylskåpet att slå över till nätspänning och även laddningsfunktionen börja aktiveras. Bra med automatik men ibland måste man tänka till.
Så min 1500W inverter går bara till TV och ytterligare ett dubbeluttag.


Hej,

Jag gick på samma sak: Batteriet gav 12V till invertern som gav 220V till laddaren som gav 12V till batteriet som gav 12V till invertern osv!

Dock så hade jag sån tur att alla 220V uttagen var dragna med egna ledningar till 220V-skåpet. Lösningen blev att även låta ledningarna till uttagen gå via reläet.

Mvh Bengt
 
T

Tyringe

Guest
Sv: Inverter

:wideeyed:då kan ja alltså koppla in min inverter LTC 1000 w på bodelsbatteriet och inte behöva koppla ifrån den när man startar bilen. Kan man köra tv och diverse saker genom invertern under gång med bil ??
:wideeyed::twitcy:
Första husbilen, så det blir mycket att tänka på.
 
Toppen