• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Inverter

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2026
Varför fungerar inte invertern när man t.ex. ska ladda telefonen men när man startar något som förbrukar mer ström?
Just laddning av telefoner, Ipads etc är största användningsområdet för inverter för oss.
 
Min gamla Dometic-inverter har en fjärrkontroll där kan man välja av, "sovläge", eller på.
I "sovläge" vaknar invertern ifall man startar en ansluten förbrukare.
Inverterns förbrukning är nästan noll i "sovläget".

2014-06-18 18.25.09.jpg
 
Tack , men jag ser nu på min 230-laddare att utgången är på 42V-2,0A! Hur ser det ut på era originaladdare? När jag läser om batteriet står det 36V 18AH. Vet ni någon som passar eller kan man köra med de som ni har tipsat om? Jag har en Farfrees F20 Pro elcykel
Tommy
 
Det kan godt være at jeg er overforsigtig, men jeg ville aldrig anvende en lader der ikke er godkendt af batterifabrikanten.

Jer er af den overbevisning, at det er forkert udstyr eller forkert anvendelse af udstyr, der giver de problemer, der får batterier til at tage fyr.

Da jeg ikke har kunnet finde en lader fabrikeret/godkendt af Bosch, der går fra 12V til 42V, så anvender jeg 230V laderen der fulgte med cyklen og batteriet ved køb, og så får jeg de 230V fra min inverter, da jeg aldrig står på landstrøm
 
Det kan godt være at jeg er overforsigtig, men jeg ville aldrig anvende en lader der ikke er godkendt af batterifabrikanten.

Jer er af den overbevisning, at det er forkert udstyr eller forkert anvendelse af udstyr, der giver de problemer, der får batterier til at tage fyr.

Da jeg ikke har kunnet finde en lader fabrikeret/godkendt af Bosch, der går fra 12V til 42V, så anvender jeg 230V laderen der fulgte med cyklen og batteriet ved køb, og så får jeg de 230V fra min inverter, da jeg aldrig står på landstrøm
Instämmer, jag har slängt flera nya "kina-laddare" som ingått i köp av "budgetbatterier", jag litar absolut inte på dessa billiga laddare.
 
Om man då försöker med en liten inverter till 12v uttaget med ren sinus som klarar min laddare som är stämplad in 230V -1,8A max känner ni till någon sådan? Det är det enda jag då behöver 230V till.
Tommy
 
Det finns en uppsjö, men dessa borde funger för dig (230Vx1.8A=414W) och varumärkena har testats av många. Har också en "lägre" prislapp än Victron, Dometic etc.:


Sedan finns det alla andra billiga på nätet, men då är vi i samma läge som att köpa en laddare för 12V direkt som beskrivs ovan.

Har du inte allt för bråttom, brukar Clas Ohlson ha 15%-rabattkampanjer under våren. Dock har den bara 400W som kontinuerlig effekt såg jag nu - så den är kanske inte så lämplig iafl för dig.
 
Tack , men jag ser nu på min 230-laddare att utgången är på 42V-2,0A! Hur ser det ut på era originaladdare? När jag läser om batteriet står det 36V 18AH. Vet ni någon som passar eller kan man köra med de som ni har tipsat om? Jag har en Farfrees F20 Pro elcykel
Tommy
Använder 2 av dessa till mina Ecoride batteri 36v. Där original laddaren ger 42v

 
Tillbaka
Toppen