• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inverter baklänges

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.261
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Eftersom det finns många duktiga elektriker här på HBK tänkte jag fråga om vad som händer om det kommer växelström "baklänges" till invertern. Jag har fundering på om det går att koppla in en inverter på det vanliga 220V nätet i bilen. Men vad händer då jag ansluter till 220V utifrån? Jag är givetvis införstådd med att jag behöver ett relä som bryter strömmen till kylskåpet när invertern går om det är ett kylskåp som automatiskt välger energikälla. Likaså kan man tänka sig att ha ett relä som bryter anslutningen mellan invertern och 220V nätet i bilen när 220V kopplas in utifrån men det lär bli en kort impuls innan relät hinner dra.
 

Hjulnissarna

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Inverter baklänges

Vissa växelriktare (inverters) har inbyggd automatik som "känner av" om yttre 230 V-spänning ansluts till bilen. Så gääler för t ex de inverters som tyska Fritz Berger saluför, t ex Mobile Technology MT-serien. Då får man "ren sinus" som ju innebär högre pris på invertern, t ex för en 1000 W kontinuerlig effekt är priset € 799.- (ca 7400 SEK). Men det kanske är lite i tuffaste prislaget - "vanliga" sinusliknande inverters på 1000 W kan man ju få för ca 1800 SEK (samma källa), säkert billigare på annat håll. Men då får man ordna automatiken själv. Jag är också mycket intresserad av själva kopplingen för att detta skall ske och väntar ivrigt på någon med lödpennan bakom örat!!!
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Inverter baklänges

Om du använder samma relä till att koppla mellan inverterns 220 utgång som kopplar 220 intaget till bilens 220 så kan inget hända. Dvs att reläet måste vara draget för att du ska få 220 i bilen och när det faller kopplar du in din inverter till bilens nät.
För att inverterns 220 inte ska dra reläet måste du ha ytterligare ett relä vid intaget som bryter bort det första när ingen ström är ansluten utifrån.

1.Du kopplar in din 220-sladd.
2.Reläet 1 får nu 220v och drar.
3.Det drar relä 2 och 220 från invertern bryts.
4.220 släpps på till bilens system.
5.När du drar ut din sladd faller båda reläena och kopplar då in invertern.

Måste kanske rita upp det för att det ska bli riktigt.
Vet inte om jag tänkt rätt, vad tror du?
 

Tommy

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2024
Sv: Inverter baklänges

Hej Michael!
Jag har en Dometic SI 600 acs i bilen, fungerar perfekt.
se bifogad fil.
Hälsningar Tommy
 

Bilagor

  • inverter-EN.pdf
    217,9 KB · Visningar: 655

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.261
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Inverter baklänges

Jodå, det är ungefär så jag tänkt men det kommer antagligen att gå en kort strömimpuls till invertern innan relät hunnit dra. Jag kommer med största sannolikhet inte att ha invertern inkopplad (påslagen) när jag kopplar in 220V utifrån.

Men nu när jag skriver kom jag på att det är ju bara att ha en flerpolig växlande brytare som bryter ledningen mellan inverterns 220V utgång och bilens nät när jag bryter 12V matning till invertern. Ibland är det bättre att tänka först och skriva sedan :confused: .

Jag tackar dock för visat intressse :) .
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Inverter baklänges

Bra ritning Hi Life!
Då måste man slå till invertern manuellt.
Min tanke var att vända på det så att inte invertern belastades med reläspolen.
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Inverter baklänges

Har ni tänkt på var bilens elcentral och laddare är inkopplat i systemet så du inte börjar köra inverterns simulerade växelström mot denna.
/Lars
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Inverter baklänges

Näää!
Men så är det naturligvis.
I så fall krävs att man letar reda på kabeln till laddaren också och bryter den med ett relä, annars har vi kanske uppfunnit evighetmaskinen:wink:
Man kan ju dra dubbla ledningar till 220-volten och ha särskilt uppmärkta uttag men jag tror det är enklare att slå till invertern för hand och sedan stoppa i stickproppen till det som skall gå från den.

Vi har en 1000W inverter i våran bil och den går inte att använda när vi är anslutna till 220V. Hur det är gjort har jag inte undersökt ännu. Trodde ett tag att det skulle vara att invertern känner av den högre spänning som laddaren ger, tex över 14v men det tvivlar jag på för jag har kört invertern när motorn är igång och då kan det säkert ge samma spänning. Kan inte se att det finns några extra kablar dragna. Någon som vet hur det fungerar?
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Inverter baklänges

Jag kopplade om detta för några år sedan och kompletterade samtidigt med en jordfelsbrytare. Kollar hur jag gjorde och återkommer. Vitsen med att ha rätt inkopplad inverter är också att man kan köra kylskåpet över invertern när man åker färja tex.
/Lars
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Inverter baklänges

Kom att tänka på en sak.....
Kan det vara elblocket som styr 12-volten till invertern?
I så fall är det så det funkar för elblocket har ju koll på detta.
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Inverter baklänges

Tveksamt.
En 1000Watt inverter bör sitta så nära batteriet som möjligt och bör ha ca 16mm2 anslutningskabel. Jag tror inte någon inverter har styrspänning från bilens Elektroblock EBL. för att öppna strömtillförseln från batterierna. Detta påverkar då inverterns verkningsgrad för mycket.
/Lars
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Inverter baklänges

Det kan stämma Lasse!
Invertern sitter bak på stolsunderredet till passagerarstolen och batteriet sitter under. Får kolla om det finns något relä eller andra kablar där.
Jag minns att jag frågade på Forsbergs när vi var där och kollade på bilen, jag pluggade nämnligen in laptopen i invertern fast vi hade 220, det uttaget var det enda som syntes. Lysdioden glimmade bara till och slocknade så vi trodde att den var kass. Vi fick dagen efter beskedet av servicekillen att den inte fungerade när bilen var inkopplad på 220.
 
Toppen