Sv: Internet satellit
Michael & Marianne,
På Svenska, inga dåliga grejor det inte
Okay here we go. Tydligen så är det nyasta i husbilsvärlden att koppla up sig till internet och ha en permanent anslutning vid stillastående fordon. Möjligheterna är oändliga men också dyrt.
Jag har hittad kompletta system på ca 3000 Euro vilket är en stor summa att lägga ut med tanke på att man endast kan använda systemet i husbilen vilket är inte så ofta.
Jag personligen föredrar att kunna kombinera så att man har tillgång till internet hemma och i husbilen med ett enda system.
Vad man behöver för hemmet är föjlande :
1. En 85 cm sat skiva
2. En två vägs modem
3. En abonnemang med ett sat företag
Vad man behöver för husbilen är föjlande :
1. En 85 cm sat skiva
Modemet behövs naturligtvis men man kan använda det som man hemma.
Ett Belgisk företag i samarbete med ett Tysk har kommit på ett system som är betalbar allt beroende på vilken hastighet man önskar sig.
Ett komplett set innehåller :
1. En 85 cm sat skiva
2. Två vägs modem
3. En LNB med två connectors (för sändning och mottagning)
4. 20 meter coax kabel
Pakettet kommer att kosta ca 450-500 Euro inklusiva momsen utan frakt och installation. Till det kommer månadsavgiften vilket kommer att ligga mellan 23-55 Euro/månaden allt beroende vilken hastighet man önskar. Nedladdning och upladdning är obegränsad (no limit). Dessutom får man gratis möjligheten att kunna använda sig utav IP/VIOP vilket används för samtal, om samtalerna kommer att vara gratis låter jag vara osagt. Möjligheten att kunna ansluta fler datorer (genom LAN)
Sat som kommer att användas blir Astra 3 (28.2°E) vilket innebär att man måste se till att man har en öppen view åt det hållet ifall man vill använda systemet hemma, i husbilen gäller detsamma men man som fördel att kunna flytta på bilen.
Systemet kommer på marknaden i månadsskiftet Maj - Juni, jag har redan beställd

.